Oletko tehnyt omalta osaltasi "ilmastotoimia"

Anonyymi

Itse olen omalta osaltani näissä ilmastotalkoissa tehnyt seuraavaa:
- lämmityskaudella huoneistolämpötila max 20 C°(makkari 18C°)
-kesällä ei koneellista viilennystä
-valaisimissa mahdollisimman vähäenergiset lamput
-päivittäistavaraostoistani yli 80% kotimaista, ja yli puolet lähituotantoa
-kalat sulan aikaan onkimalla ja katiskalla
-marjat, sienet lähimetsistä, oma kasvimaa, vihannekset, hedelmäpuut ja marjapensaat, omasta kompostista lannoitus
-ei omia lemmikkieläimiä
-teatteriin ja muihin kulttuuririentoihin aina yhteiskuljetuksella

Suosin kotimaista

23

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Koko ajan yritän.

      • Anonyymi

        Minä ajan autolla niin vähän kuin mahdollista. Käytän pienkoneissani pienmoottoribensaa. Ostin akkumoottorisahankin, tosin lähinnä mukavuussyistä.
        Miinuksena minulla on se, että kaupungissa oleva taloni on tyhjillään. Tosin käytän sähköä taloissani yhteensä vähemmän kuin moni yhdessä talossa, eli alle 20 000 kWh vuodessa.
        En käynyt tankilla Venäjällä ennen korronaa, enkä käy sen jälkeenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ajan autolla niin vähän kuin mahdollista. Käytän pienkoneissani pienmoottoribensaa. Ostin akkumoottorisahankin, tosin lähinnä mukavuussyistä.
        Miinuksena minulla on se, että kaupungissa oleva taloni on tyhjillään. Tosin käytän sähköä taloissani yhteensä vähemmän kuin moni yhdessä talossa, eli alle 20 000 kWh vuodessa.
        En käynyt tankilla Venäjällä ennen korronaa, enkä käy sen jälkeenkään.

        Minun auto ei käytä polttoaineita . Sähköä se nielee senkin edestä.

        Montakohan uutta ydinvoimalaa Suomi tarvikaan, jos kaikki eläisi ja kuluttaisi kuten minä ?


    • Anonyymi

      Minä myös ! Ilmajäähdytys pyöri koko kesän ku oli vallan lämmin täällä.
      Kyllä sähkölaitos ja Marin kiittivät. kun jokainen sai kolmasosa siitä rahan menetyksestä , ympäristön suojeluunko ?

    • Anonyymi

      alotuksen kysymykseen vastaus:
      en enkä tee
      pidän vain lähi ympäristöni kykyjeni mukaan puhtaana,
      pierskelen vapaasti tuntematta huonoa omaa tunto,
      hengitän vaikka se tuottais hiilidioksiidia, ajelen autollani niinkauan kun saan pitää korttini lailisesti,

      onko alotuksen tekijä pelastanu ilmaa saateita,, jos niin kuinka,

    • Anonyymi

      Auton vaihdoin,,huomattavsti tehokkaampaan ja enemmän bensiiniä nielevään
      saksalaiseen, onhan 3litran moottorissa julmetut tehot millä kiihdytellä.

      Täytyy myös ajatella bisneksentekijöitä, ettei vallan kaikki konkkaan mene.
      Ja kyllä,,ainakin toistaiseksi bensiiniä on saanut huoltoasemilta.

    • Anonyymi

      Do not disturb. Globaalikokous menossa.

    • Anonyymi

      Luovuimme kookkaasta talostamme ja valitsimme ylimmän kerroksen 74m2 kerrostalon kolmion. Emme käytä hissiä vaan käytämme rappuja. 46kpl. Päätöstämme auttaa talon hissittömyys.

      2:n henkilön taloutemma kokoaikainen sähkön kulutuksemme on noin 1000kW/vuosi vaikka teemme kaiken itse. Ruoka, pyykit jne.
      Ennen korona-aikaa kulutus oli tuntuvasti pienempi.

      Keskusta-asuminen jättää pienikulutuksisen auton käytön hyvin vähiin.

      Tosin tämä oli kokonaistilanne jo ennen ilmastohöyhötystä.

    • Anonyymi

      Ilmastonmuutoksesta taas televiisiossa ja pienemmissä asunnoissa pitää asua, autoa ei saa käyttää, pitää syödä jotain, joka ei…….

      Luin jostain, että asunnoton elää ekolookisesti.

      Eihän tässä tiedä, miten päin elää😳

    • Anonyymi

      En usko ilmastohumppaan, mutta jos jokainen eläisi minun tavoin, niin maanilma ei ainakaan sen vuoksi lämpiäisi.

      • Anonyymi

        Jos maailmassa olisi vain tuhat henkilöä kuluttamassa ja saastuttamassa, niin ei mitään hätää. Nyt on kohta jo 8 miljardia ihmistä kuluttamassa ja saastuttamassa päällä tämän maan.


    • Anonyymi

      Kun ei osta mitään uutta, niin tekee ekoteon. Isoja saasteita syntyy tuotteiden valmistuksen myötä.

    • Anonyymi

      Kasvispainotteista ruokaa, lähiruokarenkaalta niin paljon kun voi.
      Polkupyörä käytössä, ei autoa.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Mutku niitä pieniä ihmisiä on ihan saakelisti. Riittävästä määrästä pieniä puroja tulee valtameri. - Nm. Snaijannetko


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutku niitä pieniä ihmisiä on ihan saakelisti. Riittävästä määrästä pieniä puroja tulee valtameri. - Nm. Snaijannetko

        Aivan, maailman kaikkien pienten ihmisten tulisi lopettaa kaiken ostaminen näistä suurista teollisuusvaltioista jotka saastuttavat eniten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutku niitä pieniä ihmisiä on ihan saakelisti. Riittävästä määrästä pieniä puroja tulee valtameri. - Nm. Snaijannetko

        Kerro tuo myös kehitysmaassa kivikasan päällä istuvalle tyypille, että hänen pitää kuluttaa vieläkin vähemmän kuin nyt. Kehitysmaissa riittää myös sitä porukkaa ihan saakelisti. Heidän puronsa taitaa vain olla aika lailla kuivunut.

        Isot yritykset ovat siirtäneet tuotantoa Aasian suuntaan. Halvalla tuotetaan, kun palkat siellä pienemmät ja energia edullisempaa, kun saasteita ei putsata. Maailman ilmakehä on silti yhteinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro tuo myös kehitysmaassa kivikasan päällä istuvalle tyypille, että hänen pitää kuluttaa vieläkin vähemmän kuin nyt. Kehitysmaissa riittää myös sitä porukkaa ihan saakelisti. Heidän puronsa taitaa vain olla aika lailla kuivunut.

        Isot yritykset ovat siirtäneet tuotantoa Aasian suuntaan. Halvalla tuotetaan, kun palkat siellä pienemmät ja energia edullisempaa, kun saasteita ei putsata. Maailman ilmakehä on silti yhteinen.

        Kivikasan päällä istuja ei kuluta juurikaan yhtään mitään, eli ei siis saastutakaan, kuten ihmislaji ns. sivistysmaissa, jotka asuvat kivikasoissa ja / tai niiden keskellä. - Nm. Miten tämä voi olla noin vaikeaa ymmärtää


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Polkupyörällä ajelen kauppaan ja takaisin. Aina samat ostokset: kotimaista perunaa, maitoa, leipää ja hedelmiä. Ja tietenkin kotimaista kalaa.

      Hedelmistä ostan puolalaisia omenia, jotka ovat parhaita. Siitä vähän syyllisyyttä.

      Tässä se on eläkeläisen arki. Ja maskin kanssa tietysti kaupassa. (kiinalainen valitettavasti).

    • Anonyymi

      Tottakai! Maalämpö on, aurinkopaneelitkin. Auto on hybridi. Tarkkailen kierroslukua, pystytäänkö ekodrivellä. No se on enempi leikkiä. Kasvissyöjäkin ole ollut jo 40 vuotta. Jätteiden lajittelu on ihan kivaa, sopii mun luonteelle. Ei tää ainakaan minua rasita. Ihan muita rasituksia on kyllä ihan riittävästi, ehkä enemmän kuin jaksaisi.

      • Anonyymi

        Ja samalla teollisuus syöksee tonneittan saasteita ilmakehään. Tuossa ylempänä puhutaan tuhansia kertoja CO2:ta voimakkaammista kasvihuonekaasuista.


    • Yritän kovasti
      Laitoin OK-talon energialuokan 2-pykälää paremmaksi.
      Lämmitän ilmalämpöpumpuilla ja varaavalla takalla.
      Vaihdoin purjeveneeseen sähkömoottorin jota tankkaan aurinkokennolla ja hätätapauksessa normisähköllä.
      Syön paljon riistalihaa jota itse metsästän.
      Olen kasvattanut lapseni ymmärtämään luonnon arvon.
      Haen vitamiinit omasta puutarhasta ja pakastan niitä talvea varten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1875
    2. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      77
      1555
    3. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      30
      1550
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1412
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      308
      1351
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      120
      1181
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1109
    8. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      997
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      989
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      232
      868
    Aihe