Dapson

Minttumaaria

Osaako joku kertoa jotain dapson-lääkkeestä? Sivuvaikutuksia? Mites alkoholinkäyttö?

21

14358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihokeliakia

      Ihokeliakiasta selviää aivan hyvin ilman dapsoniakin. Mun hoitava ihotautilääkäri ei määrännyt sitä. Tarkka dieetti on tarpeen, nollatoleranssi, gluteenittomalla dieetillä ei voi olla 99 %:sti. täydet sata tarvitaan. Ihottuma helpottaa kolmessa kuukaudessa, häviten reilussa puolessa vuodessa kokonaan. Päänahkaan määrättiin jotain linimenttiä helpottamaan kutinaa, samoin fusicort voiteesta oli apua.

      • Minttumaaria

        Mä en selvinny ihokeliakiasta pelkällä ruokavaliolla. Sen takia mulla nyt on se dapson-lääkitys. Ja se on kyllä auttanu, onneks! Meinasin tulla hulluks sen ihottuman kanssa!


      • Nonna74
        Minttumaaria kirjoitti:

        Mä en selvinny ihokeliakiasta pelkällä ruokavaliolla. Sen takia mulla nyt on se dapson-lääkitys. Ja se on kyllä auttanu, onneks! Meinasin tulla hulluks sen ihottuman kanssa!

        Moi!
        Minun isälläni todettiin 4kk sitten ihokeliakia ja sai 2kk kuluttua myös Dapson-lääkityksen. Ihottuman kanssa alkoi tulla jo "hulluksi" kun se oli niin kutiava ja levisi ympäri kehoa. Öisin ei saanut nukuttua kun ihottuma-alueet kutisi ihan hirvittävästi.

        Lääkityksen aloitettuaan ihottuma hävisi kokonaan ja on nyt saanut alkaa vähentämään lääkitystä. Dapson "syö" punasoluista happea ja pitäisi käydä verikokeissa 3kk välein, ainakin näin iäkkäämmät ihmiset. Lääkäri oli kertonut yhdestä potilaastaan joka oli tullut vastaanotolle Dapson-lääkityksen aloitettuaan myöhemmin ja hänellä oli ollut huulet ihan siniset kuin sydänpotilaalla, juuri tuon lääkityksen vuoksi. Annostus oli aloitettu 3 tablettia päivässä, eli liian suurena annostuksena. Dapson oli ns. "syönyt" punasoluista happea liian paljon. Punasolut kun kuljettaa happea verenkierrossamme.

        Itselläni on ollut yli 20 vuotta keliakia mutta ilman iho-oireita. Keliakia / ihokeliakia on perinnöllistä ja voi olla oireettomana lähes koko elämänkin, kunnes alkaa oireilla jollain tapaa.

        Hyvää alkanutta syksyä sinulle Minttumaaria !


      • jussi51
        Nonna74 kirjoitti:

        Moi!
        Minun isälläni todettiin 4kk sitten ihokeliakia ja sai 2kk kuluttua myös Dapson-lääkityksen. Ihottuman kanssa alkoi tulla jo "hulluksi" kun se oli niin kutiava ja levisi ympäri kehoa. Öisin ei saanut nukuttua kun ihottuma-alueet kutisi ihan hirvittävästi.

        Lääkityksen aloitettuaan ihottuma hävisi kokonaan ja on nyt saanut alkaa vähentämään lääkitystä. Dapson "syö" punasoluista happea ja pitäisi käydä verikokeissa 3kk välein, ainakin näin iäkkäämmät ihmiset. Lääkäri oli kertonut yhdestä potilaastaan joka oli tullut vastaanotolle Dapson-lääkityksen aloitettuaan myöhemmin ja hänellä oli ollut huulet ihan siniset kuin sydänpotilaalla, juuri tuon lääkityksen vuoksi. Annostus oli aloitettu 3 tablettia päivässä, eli liian suurena annostuksena. Dapson oli ns. "syönyt" punasoluista happea liian paljon. Punasolut kun kuljettaa happea verenkierrossamme.

        Itselläni on ollut yli 20 vuotta keliakia mutta ilman iho-oireita. Keliakia / ihokeliakia on perinnöllistä ja voi olla oireettomana lähes koko elämänkin, kunnes alkaa oireilla jollain tapaa.

        Hyvää alkanutta syksyä sinulle Minttumaaria !

        Että mitä normaali annos on 50 mg päivä tai joka toinen päivä, tai tarvittaessa, dapson luokitellaan erikoislääkkeeksi ja erikoisluvan varaiseksi, minulla on ollut ihokeliakkia v 1975 alkaen todettu, tai syntymästä lähtien, ihotautilääkäri määritteli lääkkeen olevan myrkkyä joka voi kertyä elimistöön, on siis vältettävä liika syöntiä dapsonia, on oltava makdollisimman paljen päiviä että ei ota lääkettä, eli ruokavaliolla hoidettava ihottumaa, esim. tupakan polton lopettaminen lopettaa ihorakkuloinnin kokonaan ainakin minulla kävi niin, eli olen tarvinnut lääkettä vain harvoin tai 3-5 pv välein. Ihokeliakkia kuitenkin tarvitsee tämän lääkityksen loppuelämän.


      • herkku67

        he jokui sinä onneton joka olet saanut saman taudin kuin minä.oletko hakenut kelalta korvausta tautisi johdosta se on muistaakseni joku 22.euroa kuukaudessa ja sen saa kaikki jotka joutuvat noudatta erikois ruoka valiota,itse suosittelisin voiteeksi levomenthol voidetta jonka apteekki sekoittaa itse paikan päällä.olen voinut puolittaa lääke annokseni puoleen alku peräisestä,voiteen johdosta.ps:muistathan kysyä lääkäriltäsi voiteen soveltuvuutta juuri sinulle.


      • herkku67
        jussi51 kirjoitti:

        Että mitä normaali annos on 50 mg päivä tai joka toinen päivä, tai tarvittaessa, dapson luokitellaan erikoislääkkeeksi ja erikoisluvan varaiseksi, minulla on ollut ihokeliakkia v 1975 alkaen todettu, tai syntymästä lähtien, ihotautilääkäri määritteli lääkkeen olevan myrkkyä joka voi kertyä elimistöön, on siis vältettävä liika syöntiä dapsonia, on oltava makdollisimman paljen päiviä että ei ota lääkettä, eli ruokavaliolla hoidettava ihottumaa, esim. tupakan polton lopettaminen lopettaa ihorakkuloinnin kokonaan ainakin minulla kävi niin, eli olen tarvinnut lääkettä vain harvoin tai 3-5 pv välein. Ihokeliakkia kuitenkin tarvitsee tämän lääkityksen loppuelämän.

        sinä tosi urpo joka väität että dapson on myrkkyä oletkohan käynyt jollain puoskarilla vai oikealla iho tauti lääkärillä?dapson muuttaa kylläkin punaisten veri solujen muotoa pikkaisen jonka vuoksi käyn puolen vuoden välein verikontrollissa eikä tähän päivään mennessä ollut mitäään epä normaalista poikkeaavaa.t:dermatitisherpetiformis todettu v,86


      • Anonyymi
        Minttumaaria kirjoitti:

        Mä en selvinny ihokeliakiasta pelkällä ruokavaliolla. Sen takia mulla nyt on se dapson-lääkitys. Ja se on kyllä auttanu, onneks! Meinasin tulla hulluks sen ihottuman kanssa!

        Eräs tuttuni söi dapsonia 30 vuotta, nyt kärsii kaikenlaisista vaivoista, johtuuko dapsonista, mutta eräs läöjäri oli sanonut että kyseinen läöje syö punasoluja, joka aiheuttaa mm hengästymistä. Nyt lopetti lääkkeensyönnin ja on pärjännyt oelkällä allergialääkkeellä, heinix muistaakseni. Rakkoha tulee ja nenn, mutta kutina on pysynyt aisoussa huulten sinisyys hävinnyt


      • Anonyymi
        Nonna74 kirjoitti:

        Moi!
        Minun isälläni todettiin 4kk sitten ihokeliakia ja sai 2kk kuluttua myös Dapson-lääkityksen. Ihottuman kanssa alkoi tulla jo "hulluksi" kun se oli niin kutiava ja levisi ympäri kehoa. Öisin ei saanut nukuttua kun ihottuma-alueet kutisi ihan hirvittävästi.

        Lääkityksen aloitettuaan ihottuma hävisi kokonaan ja on nyt saanut alkaa vähentämään lääkitystä. Dapson "syö" punasoluista happea ja pitäisi käydä verikokeissa 3kk välein, ainakin näin iäkkäämmät ihmiset. Lääkäri oli kertonut yhdestä potilaastaan joka oli tullut vastaanotolle Dapson-lääkityksen aloitettuaan myöhemmin ja hänellä oli ollut huulet ihan siniset kuin sydänpotilaalla, juuri tuon lääkityksen vuoksi. Annostus oli aloitettu 3 tablettia päivässä, eli liian suurena annostuksena. Dapson oli ns. "syönyt" punasoluista happea liian paljon. Punasolut kun kuljettaa happea verenkierrossamme.

        Itselläni on ollut yli 20 vuotta keliakia mutta ilman iho-oireita. Keliakia / ihokeliakia on perinnöllistä ja voi olla oireettomana lähes koko elämänkin, kunnes alkaa oireilla jollain tapaa.

        Hyvää alkanutta syksyä sinulle Minttumaaria !

        Isäni söi dapsonua 30 vuotta, ei pystynyt elämäön ilman sitä sietämättömän kutinan takua. Nyt looettanut 2 kk sitten ja ottaa vain heinix allergialääkkeen tarvittaessa ja se on auttanut. Nyt on huulten sininen väri häipynyt


    • Minä70

      Onko kukaan kokenut Dapsonista sivuvaikutuksia. Ihottumaa, mielialanmuutoksia?

    • kko

      lebra-lääke

    • MJK..

      Mistä te sitä Dapsonia olette ostaneet, sen valmistushan loppui jo 20 vuotta sitten

      • UKH3

        Apteekista reseptillä


      • Anonyymi

        Kyllä sitä saa apteekista reseptillä.


    • MJK..

      Sehän olikin Avlosulfon jonka valmistus loppui ja se oli lebra-lääke.

    • Alpoylivallsta

      Olin 13v kun minulle tuli ihokeliakia, sitä ei vielä silloin tiedetty ko.sairaudeksi ja vuosi oli 1964. Vasta 1968 ihotautilääkäri määräsi alfosulfon ja se auttoi.senjälkeen tuli dapson eikä kummastakaan ollut mitään haittavaikutuksia.ainoastaan b12 vitamiini täytyy 3 kk välein ottaa piikkinä.imusolmukesyövän sairastin v.1999 leikkauksella ja sytostaattihoidoilla.selvisin ja v.2012 jälkeen en ole enää joutunut käyttämään ko lääkettä vaikka syönkin ihan normaalejai viljatuotteita.syytä en tiedä parantumiseeni.aikoinaan tautini oli kyllä tosi paha.olut oli kielletty,mutta muuta kohtuudella

    • Punkinpurema

      Olen syönyt Dapson50 lääkettä jo ainakin yli kaksi vuotta viime syksynä kuulin ekan kerran ettei sitä pitäisi syödä yli kahden vuoden.Lääkäri ei kertonut miksi.liittyisikö voimakkaat nivelkivut tähän? Minulla todettu Sneddon &wilkinson tauti,ihon rakkulatauti ei keliakiaa.

      • Anonyymi

        moro mulla todettiin kuusi vuotta sitten ensiksi ihokeliakia mutta useiden koepalojen oton jälkeen se olikin lineaarinen iga dermatoosa johon ruokavalio ei vaikuta mitenkään olen syönyt dapsonia kuusi vuotta ja pärjännyt ja verikoetulokset olleet ok mutta nyt olen joutunut olee kaks viikkoo ilman ku lääkettä ei saa ja minulla on kaulasta alaspäin peukalon kokoisia vesikelloja jokapaikka täynnä polte ja kutina mieletön voiko kukaan kertoo jos suomesta ei saa niin saako jostain muualta olisin todella kiitollinen hulluks täs muuten tulee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        moro mulla todettiin kuusi vuotta sitten ensiksi ihokeliakia mutta useiden koepalojen oton jälkeen se olikin lineaarinen iga dermatoosa johon ruokavalio ei vaikuta mitenkään olen syönyt dapsonia kuusi vuotta ja pärjännyt ja verikoetulokset olleet ok mutta nyt olen joutunut olee kaks viikkoo ilman ku lääkettä ei saa ja minulla on kaulasta alaspäin peukalon kokoisia vesikelloja jokapaikka täynnä polte ja kutina mieletön voiko kukaan kertoo jos suomesta ei saa niin saako jostain muualta olisin todella kiitollinen hulluks täs muuten tulee

        Hei! Tiedoksi, että tänään apteekkini ilmoitti, että lääkkeen voi noutaa. Dapson oli monta viikkoa loppu tukusta ja maahantuojalta.


    • Anonyymi

      Kiva kun lopulta sait apua lopulta, nyt taas lääketoimituksessa katkos eikä saa mistään suomesta. Ikävämpi juttu itsekkin kun ihokeliakiaa sairastan. Tauti ollut kohta 30 vuotta mutta vasta kaksi viimeistä vuotta olen dapsonia käyttänyt.
      Pahentunut nyt viimevuosina niin että paljon on ruokavalitosta pitänyt karsia pois, piilo viljat jotia onkin vaikka ja missä tänäpäivänä.
      Suurennuslasi todellakin saa olla kaupassa, ikävä kun aineosat niin pienenllä ja joskus siellä jossain pussin/paketi sivulla sitten voi lukea "saattaa sisältää viljan jäämiä". Siinä se sitten on. Hyllyyn jää.
      Tuntuu että ruokateollisuus ei ymmärrä tämän vakavuutta, eu säädöksiin vedotaan jossa viljasta saa laillisesti olla 01,20mg/kilossa. Ja se on liikaa!

      • Anonyymi

        Wikipedia kirjoittaa hyvin mitä Dapson on ja sen sivuvaikutuksista. Vaarallista syödä mutta auttaa jos ei muuta ole. Suosittelen wikiä! lue teksti.


    • Anonyymi

      Käytännössä gluteenia on melkein kaikissa tuotteissa hedelmiä lukuunottamatta, mitä vähemmän syö sitä vähemmän gluteenia saa ravinnosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1535
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1354
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe