Mitkä kamerarungot toimivat AI-S objektiivien kanssa? Sen tiedän että F-301 toimii mutta onko muita?
AI-S on käsittääkseni viimeinen käsitarkenteinen mallisarja ja niissä kamera pystyy säätämään himmenninaukkoa ja voidaan kuvata täysautomatiikalla, vaihtoehtoisesti voidaan kuvata myös aukon tai ajan esivalinnalla, eli kaikki kuvaustavat ovat mahdollisia.
Kysyn siksi koska olen ostamassa toista runkoa F-301 rinnalle ja minulla on AI-S objektiivi, näitäkin on tarkoitus hankkia lisää.
ps. eka filmirulla vasta menossa eli alkuinnostuksen alkuvaiheessa filmikuvauksessa.
Nikon AI-S rungot?
8
689
Vastaukset
- Anonyymi
Nikon FA, siinä on ainakin oranssi P säätöpyörän vieressä.
- Anonyymi
Mikä on sen himmenninrenkaassa olevan "tähtäimen" tarkoitus? Muiden objektiiveissa ei tuollaista ole.
- Anonyymi
Se on vaan koriste, tuskin on mitään tarkoitusta. Uudemmissa on reijät ja vanhemmissa ei, reijilläkään ei ole tarkoitusta.
- Anonyymi
Sillä välitetään himmentimen asentotieto rungolle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sillä välitetään himmentimen asentotieto rungolle.
mutta sehän on onjektiivin ulkopuolella, miten se voi mitään tietoa rungolle välittää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mutta sehän on onjektiivin ulkopuolella, miten se voi mitään tietoa rungolle välittää?
Tarkoitetaan sitä hahloa, joka pyörii himmenninrenkaan mukana.
Tuo hahlo oli aikoinaan välttämätön Nikonissa. Rungossa sojotti vastaavasti pieni tappi, jonka piti olla tussa hahlossa, että valotusmittari toimi.
Himmenninrengas piti objektiivia kiinnitettäessä olla asennossa 5,6 että tuo puikko osui objektiivin hahloon.
Rakenne on perua siltä ajalta, kun Nikon rungoissa ei ollut sisäänrakennettua valotusmittaria.
Hahlo säilytettiin yhteensopivuuden vuoksi pitkään Nikon objektiiveissa.
- Anonyymi
Moit!
Mulla on F801, ja olen luottanut tällaisiin "sopivuuskarttoihin" https://www.nikonians.org/reviews/nikon-slr-camera-and-lens-compatibility - Anonyymi
..löytyihän se varsinainen taulukko http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/nikonfmount/801compatchart.htm F-301 on saman aikakauen kamera..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.28911307Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.4153181Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei951808- 821595
- 691511
- 861066
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te411031Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin73917Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn21893Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e252868