Perässä on väljää ja sen kuulee liian hyvin, nytkun on kesärenkaatkin. Automaatti autossa sen kuulee sillon, kun vaihteisto vaihtaa pienemmälle hidastaessa TUM!. Onneksi tasaisessa ajossa ei kuulu vielä mitään ujellust tms.. Pikkasen myös jurisee madellessa.
Ostan tänään 80W140 peräöljyä. Korjaajani suositteli, se kuulemma auttaa ääniin. Huomasin,että Castrolin 80W140:ssä purkissa lukee jopa, että suunniteltu erityisesti hiljentämään tasauspyörästön ääntä.
Arvatkaapa mitä merkkiä ostan? Se ei ala M:lla ;)
Saas nähdä kuinka toimii?
Peräöljystä :)
21
12298
Vastaukset
- Kaapo
Tässä omassa manuaalissa ei perä sano vielä mitään, sinänsä kumma - näillä kilsoilla ja vielä kovan askin kanssa odotuksia ääntelyn suhteen jo on. Oikein tarkkaan kuulostellessa ja muun liikenteen äänistä vapaalla vyöhykkeellä voi aistia pienen äänenpoikasen kytkintä nostaessa. Niinpä aihe kiinnostaa näin ennaltaehkäisyn kannalta. Voisiko siis "perän väljenemistä" siirtää esim. juuri tuon öljyn avulla. Mersussahan tuo peräjuttu sisältyy ajan mittaan "hintaan", joka tapauksessa.
- W126
En tiedä pystyykö estämään tuolla nimenomaisella öljyllä, tuskin. Mutta peräöljyjä tarpeeksi usein vaihtamalla, varmasti ainakin vähän pystyy. ...luulisin.
Oletko ollut takapenkillä kuuntelemassa ääniä? Eteen en kuule minäkään yhtään jurinaa, mutta taakse kuulee juuri silloin, kun lähtee hitaasti liikkeelle. Samantyyppisestä kulumisesta on varmaan kyse sinullakin. Ei vaan vielä välttämättä yhtä pahana. Mene takapenkille kuuntelemaan ja anna jonkun toisen ajaa.
Onko sinulla luistonestos/lukkoa. Perän väljyys taas saattaa johtua levypakan kulumisesta. Sinullahan ei väljää ollutkaan, mutta joskus varmaan on :) - Kaapo
W126 kirjoitti:
En tiedä pystyykö estämään tuolla nimenomaisella öljyllä, tuskin. Mutta peräöljyjä tarpeeksi usein vaihtamalla, varmasti ainakin vähän pystyy. ...luulisin.
Oletko ollut takapenkillä kuuntelemassa ääniä? Eteen en kuule minäkään yhtään jurinaa, mutta taakse kuulee juuri silloin, kun lähtee hitaasti liikkeelle. Samantyyppisestä kulumisesta on varmaan kyse sinullakin. Ei vaan vielä välttämättä yhtä pahana. Mene takapenkille kuuntelemaan ja anna jonkun toisen ajaa.
Onko sinulla luistonestos/lukkoa. Perän väljyys taas saattaa johtua levypakan kulumisesta. Sinullahan ei väljää ollutkaan, mutta joskus varmaan on :)Juup, ASD on perään tällättynä. Takapenkillä on tullut vierailtua, eikä ääniä vielä kantaudu sisään. Mutta tähän mennessä tehdyt huollot toki vaikuttavat asiaan. Kuten ennenkin todettu, aikaisempi omistaja on pitänyt kiesiä kuin kipeetä p..lua ja ajot ovat olleet pitkiä siipaleita - kaupunkitouhuja ja nurkka-ajoja varten hra johtajalla oli/on sitten omat vempeleensä. Taisi olla peräti neljä autoa perheessä.
- W126
Kaapo kirjoitti:
Juup, ASD on perään tällättynä. Takapenkillä on tullut vierailtua, eikä ääniä vielä kantaudu sisään. Mutta tähän mennessä tehdyt huollot toki vaikuttavat asiaan. Kuten ennenkin todettu, aikaisempi omistaja on pitänyt kiesiä kuin kipeetä p..lua ja ajot ovat olleet pitkiä siipaleita - kaupunkitouhuja ja nurkka-ajoja varten hra johtajalla oli/on sitten omat vempeleensä. Taisi olla peräti neljä autoa perheessä.
että kun kytkintä nostaa, perästä kuuluu jotain ääntä?
Eikö johtajalla ollut automaattivaihteistoa autossaa..aika outoa..?
No, jos se tykkäsi manuaalista, ite en ottaisi ikinä tämmöiseen autoon.
Paljonko muuten on kulutus manuaalilla? Olen aina halunnut tietää, mutta ei ole aikasemmin tullut vastaan manuaali 126:Sta?
Loppujen lopuksi suht. paljon ehti johtaja kuitenkin ajaa, jos kerran 4 autoa perhessä oli. Eikös sulla kuitenkin pitkälle 3:tta sataa mittari ollut pyörinyt?
Olisko auto kuitenkin ollut arkikäytössäkin? Ainakin hyvä myyjä autolla nähtävästi oli ;) - Kallonkutistaja
Tuolla alempana sanot, että autossa on ASD-perä. Se puolestaan vaatii oman erikoisöljynsä. Eipä ole tullut vaihdettua, mutta onko siihen muitakin soveltuvia öljyjä kuin mersun oma erikoisöljy?
- w126
Kallonkutistaja kirjoitti:
Tuolla alempana sanot, että autossa on ASD-perä. Se puolestaan vaatii oman erikoisöljynsä. Eipä ole tullut vaihdettua, mutta onko siihen muitakin soveltuvia öljyjä kuin mersun oma erikoisöljy?
Mistä olet moista kuullut?
Tavalliset peräöljyt käy ja tuossa purkissakin jopa lukee, että myös lukollisiin periin.
ASD:n "ohjaus öljy" on tietty eriä, mutta se tuleekin letkua pitkin konepellin alta. Itse perän öljy on ihan normaalia, yleensä vaan viskositeetiltaan 75W-90 tai jotain sinnepäin. - Jape
w126 kirjoitti:
Mistä olet moista kuullut?
Tavalliset peräöljyt käy ja tuossa purkissakin jopa lukee, että myös lukollisiin periin.
ASD:n "ohjaus öljy" on tietty eriä, mutta se tuleekin letkua pitkin konepellin alta. Itse perän öljy on ihan normaalia, yleensä vaan viskositeetiltaan 75W-90 tai jotain sinnepäin.Oma öljy mersun lukkoperään, jos haluat sen toimivan kuten on suunniteltu. Lukkolevyt eivät pidä tavallisen öljyn kanssa yhtä hyvin. Yleisesti ottaen mersun perä on kranttu öljynvaihdon suhteen. Perä kestää jopa 600-700 tkm ilman jollotuksia, jos vaan vaihtaa kerran vuoteen öljyt. Laakerit rupeavat kulumaan nopeasti, kun ajetaan öljyillä, joissa on metallia seassa.
- W126
Jape kirjoitti:
Oma öljy mersun lukkoperään, jos haluat sen toimivan kuten on suunniteltu. Lukkolevyt eivät pidä tavallisen öljyn kanssa yhtä hyvin. Yleisesti ottaen mersun perä on kranttu öljynvaihdon suhteen. Perä kestää jopa 600-700 tkm ilman jollotuksia, jos vaan vaihtaa kerran vuoteen öljyt. Laakerit rupeavat kulumaan nopeasti, kun ajetaan öljyillä, joissa on metallia seassa.
Mulla on sitten varmaan väärä öljy, kun levyt ei pidä. Lukko toimii, mutta luistonesto ei.
Onko sinulla kokemuksia, vai oletko vaan lukenut väittämäsi jostain vehon julkaisusta.
Taitaa olla niin, että öljy on ihan samaa, kuin muutkin täyssynteettiset. Purkkin vaan on pantu mersun leima ja uusi teksti.
Kaksi ASD mersua tiedän, joissa on tavalliset öljyt, kumpikin tomii ihan hyvin. Tästä asiasta on ollut puhetta aikaisemmin keväällä käytännön taitajien kanssa, juuri silloin minulle suositeltiin tuota 140:stä öljyä.
Muuten, kuinka se "erikoisöljy" eroaa tavallisesta. Onko siihen lisätty hiekkaa tai jotain liimaa, kun se kerran lisää lukkolevyjen pitävyyttä... :)
Kiinnostaisi tietää. - W126
Jape kirjoitti:
Oma öljy mersun lukkoperään, jos haluat sen toimivan kuten on suunniteltu. Lukkolevyt eivät pidä tavallisen öljyn kanssa yhtä hyvin. Yleisesti ottaen mersun perä on kranttu öljynvaihdon suhteen. Perä kestää jopa 600-700 tkm ilman jollotuksia, jos vaan vaihtaa kerran vuoteen öljyt. Laakerit rupeavat kulumaan nopeasti, kun ajetaan öljyillä, joissa on metallia seassa.
Olet minulle uusi tuttavuus. En ole ennen sinua täällä tavannutkaan. Onko sulla mersua/mersuja? Tietämystä tuntuu ainakin jostain asiasta olevan.
- 260 E
W126 kirjoitti:
Mulla on sitten varmaan väärä öljy, kun levyt ei pidä. Lukko toimii, mutta luistonesto ei.
Onko sinulla kokemuksia, vai oletko vaan lukenut väittämäsi jostain vehon julkaisusta.
Taitaa olla niin, että öljy on ihan samaa, kuin muutkin täyssynteettiset. Purkkin vaan on pantu mersun leima ja uusi teksti.
Kaksi ASD mersua tiedän, joissa on tavalliset öljyt, kumpikin tomii ihan hyvin. Tästä asiasta on ollut puhetta aikaisemmin keväällä käytännön taitajien kanssa, juuri silloin minulle suositeltiin tuota 140:stä öljyä.
Muuten, kuinka se "erikoisöljy" eroaa tavallisesta. Onko siihen lisätty hiekkaa tai jotain liimaa, kun se kerran lisää lukkolevyjen pitävyyttä... :)
Kiinnostaisi tietää.Muuten, kuinka se "erikoisöljy" eroaa tavallisesta. Onko siihen lisätty hiekkaa tai jotain liimaa, kun se kerran lisää lukkolevyjen pitävyyttä... :)
Kiinnostaisi tietää.
vastaus : siihen on lisätty oma liima aines..
eli tärkeää että laittaa oikeaa öljyä .. - W126
260 E kirjoitti:
Muuten, kuinka se "erikoisöljy" eroaa tavallisesta. Onko siihen lisätty hiekkaa tai jotain liimaa, kun se kerran lisää lukkolevyjen pitävyyttä... :)
Kiinnostaisi tietää.
vastaus : siihen on lisätty oma liima aines..
eli tärkeää että laittaa oikeaa öljyä ..vastaus : siihen on lisätty oma liima aines..
eli tärkeää että laittaa oikeaa öljyä ..
Mitäs sitten, jos pysähtyy. Eikös liima kovetu ja auto jää siihen paikkaan?
Kuinka pitkä kuivumisaika tällä liimalla on? Jos laitan auton ensitalveksi seisontaan, kannattaako perä tyhjentää öljystä? - Jape
W126 kirjoitti:
Olet minulle uusi tuttavuus. En ole ennen sinua täällä tavannutkaan. Onko sulla mersua/mersuja? Tietämystä tuntuu ainakin jostain asiasta olevan.
Olen seuraillut palstaa silloin tällöin, mutta tuo muu paskapuhe ei oikein miellytä. Onneksi täällä jotkut jaksaa puhua asiaakin. Itselläni on ollut 190 diesel ja bensa ja tällä hetkellä ajelen 220d väyrysellä. Olin yhdeksänkymmentä luvun alussa joitain vuosia autokorjaamolla töissä, jossa kävi runsaasti MB-merkkisiä ajoneuvoja. Nykyään rassailen ainoastaan omaa autoani, mutta mielenkiinto on yhä kova.
- W126
Jape kirjoitti:
Olen seuraillut palstaa silloin tällöin, mutta tuo muu paskapuhe ei oikein miellytä. Onneksi täällä jotkut jaksaa puhua asiaakin. Itselläni on ollut 190 diesel ja bensa ja tällä hetkellä ajelen 220d väyrysellä. Olin yhdeksänkymmentä luvun alussa joitain vuosia autokorjaamolla töissä, jossa kävi runsaasti MB-merkkisiä ajoneuvoja. Nykyään rassailen ainoastaan omaa autoani, mutta mielenkiinto on yhä kova.
Asioista tietäviä on aina mukava tavata.
- W126
Vanhat olivat karmeassa kunnossa.
Tulos:
Äänet hiljentyivät.
Lukkokin toimii edelleen. Ei tarvinnut lisätä liimaa öljyn sekaan ;)
Samalla vaihdoin tulpat, merkki on nyt NGK. Vanhat oli Boschit. Lähtee käyntiin nyt hyvin ilman tärinöitä.
Säädin vielä toisen kerran vaihdelaatikon paineitakin, vaihdot toimivat entistä paremmin.
Siinä sitä oli. Se öljy oli muuten Castrol 70W-140:stä, eikä 80W140:stä. Joku pilkun viilaaja olisi kuitenkin huomauttanut tuostakin jossain vaiheessa.
Mutta, nyt luultavasti oikea alapallo narisee perkuleesti. 2 viikkoa sitten rokotettiin vasenta ja nyt olis oikean vuoro. Rokotusneulat vaan ovat 100km päässä. SHIT!- juha
auttaisikohan tuommonen siirappi w124 lämpimänä ulisevaan perään. entinen omistaja oli ajellut ilmeisesti hyvän tovin vahoilla öljyillä / ilman öljyä. Vaihdoin castrolin gl-5 (80w90) öljyt ja ääni vaimeni vaan ei hävinnyt. Nyt ilmojen lämmettyä peräkin tuppaa motarilla taas lämpenemään ja ulvomaan.
Kyseessä on tavan perä ilman lukkoa -93 200 daavidissa, 350tkm ja perä ulvoo ;-) - W126
juha kirjoitti:
auttaisikohan tuommonen siirappi w124 lämpimänä ulisevaan perään. entinen omistaja oli ajellut ilmeisesti hyvän tovin vahoilla öljyillä / ilman öljyä. Vaihdoin castrolin gl-5 (80w90) öljyt ja ääni vaimeni vaan ei hävinnyt. Nyt ilmojen lämmettyä peräkin tuppaa motarilla taas lämpenemään ja ulvomaan.
Kyseessä on tavan perä ilman lukkoa -93 200 daavidissa, 350tkm ja perä ulvoo ;-)Mulla perä ulvoi pikkasen 55-65 vauhdissa loivassa alamäessä, kun ajoi pintakaasulla. Se ei haitannut. Mutta ulvominen vaimeni sekin, eikä enään edes eteen kuulu kunnolla.
Jos sinulla kerran tavallisenkin öljyn vaihtaminen auttoi, auttaa luultavasti vielä enemmän tuon "äänenvaimennusöljyn" vaihto.
Perästäsi on mennyt laakerit, kun se ulvoo ja kuumenee. Uskoisin, että öljynvaihto auttaa ääneen, mutta en usko, että kuumenemiseen. Kovaa ajoa vaan, jos korvat kestää. Mutta, jos korvat herkistyy ainakin Orivedellä oli joku korjaaja joka korjaa perän uuden veroiseksi alta 5000mk. Eli vaihtaa kaikki sisuskalut uuteen. En muista nimeä, enkä yhteystietoja, mutta laitan ne palstalle, kun otan ne uudelleen selville.
Purkki muuten maksoi 119 mk, eli muutaman kympin enemmän, kuin tavallinen täyssynteettinen.
Minä ostin öljyn tosiaan kokeilumielessä, koska olin muutenkin öljyä vaihtamassa. Perä on väljä ja "paukkuminen" muuttui pehmeämmäksi öljynvaihdon myötä. Ajettu on n. 345tkm.
- Jone
Kävin ostamassa W124:een peräöljyt KL:ltä.
Myivät pullotettua öljyä 1 ltr pulloissa merkinnällä MB peräöljy HD 85W90A. Sanoivat, öljyn pitää olla juuri tätä öljyä, jonka tyyppimerkinnässä on A-kirjain. Maksoi n. 5 euroa.
En tiedä kenen tekemää öljy on.
Alfamerin korjausoppaassa neuvotaan käyttämään Mobilube HD 85W-90-A öljyä.
Osaisiko joku kertoa, mitä A-kirjain voisi tarkoittaa?
Olen myös kuullut, että W124:een ei saisi laittaa synteettistä peräöljyä. Pyrkii kuulemma murikasta ulos eli tihkuamaan.
PS. Huolehtikaa, että perän huohotinputki on auki. Jos tukkeutuu, niin murikka on kohta märkä. - ratunen
voiko perä öljyt vaihtaa 200 dieseliin ei ole roppuva
- Anonyymi
Tervehdys Mersumiehet.! Onko perä lukkoa Meru C 220 CDI 2012 vm.? Mikä on peräöljyn vaihtoväli.? terv.Timo.
- Anonyymi
Morjensta vielä Mersu on automaatti vaihteistolla. Ajettu 167 000 Km.!
- Anonyymi
Kitkalukko perällä saisi taas kohta vetää sladissa.👍
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1137390- 485500
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa573039Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72573Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101578Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1951416Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931109Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3251067Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2421025Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30926