Väärässä paikassa

Makriina

Taas on uutinen vaeltajista, jotka ovat lähteneet liian kevyesti puettuina ja ilman järkeä vaeltamaan tuntureille. Kebnekaiselle on eksynyt irlantilainen poppoo, joka hytisee -10 pakkasessa sortsit jalassa. Pelastusretkikunnat ovat onneksi lähteneet apuun. Joka vuosi Suomenkin Lapissa urheat ja kyllä-mä-tiedän- vaeltajat joutuvat pulaan, kun eksyvät ja hätääntyvät tiettömillä taipaleilla.
Ihminen ei ilmeisesti ikinä opi. Sananlaskukin sanoo "Kysyvä ei tieltä eksy". Ilmeisesti tätä viisautta ei ole irlannin kielelle käännetty.
Minä kyllä eksyin järjestelmällisesti nuoruuteni keväässä, kun yritin ajaa Minilläni eräästä liikenneympyrästä, josta tiet jatkuivat eri suuntiin, ja ajokaistat ohjasivat oikeaan suuntaan. Yritin siitä monta kertaa. Ikinä en oppinut. Aina olin väärällä kaistalla ja palasin lähtöpisteeseen. Oli pakko löytää kiertotie, että selvisin perille.
Niin että tavallaan ymmärrän.

10

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lähtihän Suomessa oleskeluluvalla oleskelevia afgaaneja lomalle kotimaahansa ja nyt sotilasvartiossa sotilaskoneilla Suomen valtio hakee lomalaiset.

    • Mutta suomalaisia turvanneita turvamiehiä ei meinata tänne tuoda, vaikka siihen, jos mihinkään, on moraalinen velvollisuus. He ovat vuosia turvanneet suomalaisten liikkumisen rauhattomassa maassa, ja nyt hallituksemme tylysti sulkee heidät pois autettavien listoilta. Nyt he jäävät vaille turvaa talibanien käsiin.

      Törkeää.

      • Anonyymi

        Kysy joltain asiantuntijalta, miksi muutkaan maat eivät ota niitä, ei Suomi ole poikkeus. Ne eivät kai ole Suomen palkkaamia, miten lie henkilöllisyydet yms. Varmaan on pätevä syy, koska Suomi on hyvin avokätinen jakamaan turvapaikkoja.!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kysy joltain asiantuntijalta, miksi muutkaan maat eivät ota niitä, ei Suomi ole poikkeus. Ne eivät kai ole Suomen palkkaamia, miten lie henkilöllisyydet yms. Varmaan on pätevä syy, koska Suomi on hyvin avokätinen jakamaan turvapaikkoja.!

        Miksi muut maat ottaisivat heidät, hehän ovat suomalaisten turvamiehiä, ja monet olleet työssään vuosikausia. Suomi on turvautunut heidän apuunsa, mutta jättää heidät nyt vihamiesten käsiin.
        Turvamiehillä on tietenkin perheet, joten Suomi ei voi ottaa niin suurta joukkoa vastaan. Siinä kai se syy on.


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Miksi muut maat ottaisivat heidät, hehän ovat suomalaisten turvamiehiä, ja monet olleet työssään vuosikausia. Suomi on turvautunut heidän apuunsa, mutta jättää heidät nyt vihamiesten käsiin.
        Turvamiehillä on tietenkin perheet, joten Suomi ei voi ottaa niin suurta joukkoa vastaan. Siinä kai se syy on.

        Muut maat eivät tietenkään evakuoiOMIA turvamiehiään, elleivät ole itsensä palkkaamia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muut maat eivät tietenkään evakuoiOMIA turvamiehiään, elleivät ole itsensä palkkaamia.

        Turvamiehet perheineen on päätetty hakea Suomeen, eli evakuoitavien lista kasvaa päivä päivältä. Myös suomalaisille työskennelleet kokit, siivoojat, lastenhoitajat ym. ovat vaatineet samaa. Mihin ja milloin raja vedetään? Kaikilla on isot perheet. Entä muut afgaanit, eikö herää kateus ja vaatimus, sillä hekin ovat vaarassa. Entä naiset ja tytöt, onko kaikkien lähdettävä pakoon tai haettava sotilaskyydillä turvaan, kun heidän oikeuksiaan poljetaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Turvamiehet perheineen on päätetty hakea Suomeen, eli evakuoitavien lista kasvaa päivä päivältä. Myös suomalaisille työskennelleet kokit, siivoojat, lastenhoitajat ym. ovat vaatineet samaa. Mihin ja milloin raja vedetään? Kaikilla on isot perheet. Entä muut afgaanit, eikö herää kateus ja vaatimus, sillä hekin ovat vaarassa. Entä naiset ja tytöt, onko kaikkien lähdettävä pakoon tai haettava sotilaskyydillä turvaan, kun heidän oikeuksiaan poljetaan?

        Olisit varmaan Salomonin lailla tekemässä oikeita ratkaisuja, jos pääsisit valitsemaan tulijoita.
        Hyvällä omallatunnolla pystyisit sanomaan EI .

        Minusta on oikeus ja kohtuus, että turvamiehet turvataan nyt, kun ne vuosia ovat turvanneet suomalaisten liikkumista vaaran paikoissa.
        Uskoni suomalaiseen oikeudenmukaisuuteen palasi.


    • Meillä on kova pelko, joka kohdistuu muualta tulleisiin pakolaisiin, ikään kuin he olisivat tulleet tänne vartavasten pahat mielessä.

      En usko, että Afganistanista evakuoidut afgaanit ensi töikseen alkaisivat täällä ylenkatsoa meitä. Uskon, että he suhtautuva hakijoihinsa kiitollisuudella ja tuntevat velvollisuudekseen asettua uuteen kotipaikkaan päättäväisesti ja parhaansa yrittäen.
      Suomi on pelastanut heidän henkensä. Uskon, että korvaukseksi siitä he opiskelevat huolella elämistä tässä heille täysin vieraassa ympäristössä. Toivottavasti naapurit ja avustajat kohtelevat heitä kuten pitää, vieraanvaraisesti ja heidän vaikeuksiaan ymmärtäen.

    • Anonyymi

      Vaimoni oli samanlainen yksinkertainen höhlä. Autokoulukin meni läpi vasta
      viidennellä kerralla.

      • Anonyymi

        Pilkkasitko häntä ja irvailitko ajotaidosta, kun kortti tuli vihdoin?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe