Burnout ja luetun ymmärtäminen

Anonyymi

Taustaa: olen aina rakastanut lukemista ja kirjoittamista, ja koen olevani kielellisesti ihan hyvää keskitasoa. Tykkään opiskella vieraita kieliä, oppia asioita lukemalla ja ilmaista itseäni kirjoittamalla. Kaikessa kommunikaatiossa ja tiedonvälityksessä pidän eniten juuri kirjallisesta viestinnästä; se on ollut mulle helppoa ja nautin siitä. Mutta...

Viime syksynä sain kohtalaisen pahan burnoutin. Koen toipuneeni siitä, mutta olen huomannut että ihan kuin mun kykyyn ymmärtää luettua olisi tullut joku vika :( Teen töissä nykyään silloin tällöin ihan typeriä virheitä yksinkertaisissa asioissa. Jos jossain sähköpostissa olisi vaikka pyydetty lajittelemaan kaikki punaiset pallot neliskanttiseen koriin ja siniset pallot pyöreään koriin, niin saattaisin vahingossa tehdä sen juuri päinvastoin vaikka olisin ryhtynyt hommiin into piukalla ja 100% varmana siitä että ymmärsin ohjeet. Ennen ei todellakaan ollut mitään tällaista. Myöskin uusien asioiden omaksuminen tuntuu olevan tuon burnoutin jälkeen paljon vaikeampaa, ja ajatus pätkii vaikka yleisesti ottaen tunnen olevani taas ihan suht hyvässä kunnossa.

Voiko burnout aiheuttaa tällaista tuhoa pysyvästi..? Vai pitääkö vielä vaan malttaa odotella? Onko mitään, mitä voisin tehdä tälle asialle? Ahdistaa miettiä ja tarkistaa miljoonaan kertaan, että olenhan nyt varmasti ymmärtänyt kaiken oikein. Ikääkään ei ole kuin vasta reippaasti alle 40.

3

703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö kellään ole kokemusta vastaavasta..?

    • Anonyymi

      Ei varmasti ONNISTU LUETUN YMÄRTÄMINEN BRUN OUT. SAIRASTAVIA. Varmaan viimeset 3 vuotta Kaupunki vuokratalot ITÄ. Jakanut lapuja häiritsevästä tupakoinista. Tämä brun out Ihminen ei ymmäärrä.Minkä häiriön ja tressin tuotaa parveke tupakoinnilla.Muille asukaille! Siinä ainakin luulee olevansa Kunigatar. Kontulassa.

    • Anonyymi

      Hei

      Hyvä aloitus. Itse olen pohdiskellut ja tehnyt havaintoja omalta kohdalta tämän aiheen ääreltä.

      En ole ollut innostunut lukemisesta vasta kun 35v kun olosuhteiden pakosta päädyin opiskelemaan. Olen matkan varrella hyvin välttynyt lukemiselta eli huonot pohjat olen sittemmin ymmärtänyt että lukeminen on minulle lähtökohtaisesti haasteellista ja tästä johtuu lukemattomuus. Opiskelun yhteydessä innostuin lukemisesta ja oli antoisaa. Valmistuttua menin töihin ja jouduin saman tien mahdottomaan myllyyn, avokonttori, puhelin soi, sähköposti, multitasking ja niin eteenpäin. Päivän aikana tuli niin paljon ärsykettä ettå iltaisin olin niin puhki ettei mm. Lukeminen innostanut tai tahtonut onnistua. Pari vuotta kuluttavaa työtä ja olin valmis. Klassiset Burn out oireet löyty varmaan kaikki ja vähä päälle.

      Alkoi pikkuhiljaa toipuminen, pari vuotta myöhemmin voin sanoa että olen selviytynyt suurimmasta osasta oireista paitsi kognitiivisistä ongelmista.

      Koen että minulla on edelleen haasteita lukemisen ja varsinkin luetun ymmärtämisen sekä muistamisen suhteen. Haastetta on nykyisin myös numeroiden tai numerosarjojen kanssa.

      Aloittaja ei ole yksin asian kanssa. Mä luulen että olen rikki, kiitos stressin. Money well spent

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe