Burnout ja luetun ymmärtäminen

Anonyymi

Taustaa: olen aina rakastanut lukemista ja kirjoittamista, ja koen olevani kielellisesti ihan hyvää keskitasoa. Tykkään opiskella vieraita kieliä, oppia asioita lukemalla ja ilmaista itseäni kirjoittamalla. Kaikessa kommunikaatiossa ja tiedonvälityksessä pidän eniten juuri kirjallisesta viestinnästä; se on ollut mulle helppoa ja nautin siitä. Mutta...

Viime syksynä sain kohtalaisen pahan burnoutin. Koen toipuneeni siitä, mutta olen huomannut että ihan kuin mun kykyyn ymmärtää luettua olisi tullut joku vika :( Teen töissä nykyään silloin tällöin ihan typeriä virheitä yksinkertaisissa asioissa. Jos jossain sähköpostissa olisi vaikka pyydetty lajittelemaan kaikki punaiset pallot neliskanttiseen koriin ja siniset pallot pyöreään koriin, niin saattaisin vahingossa tehdä sen juuri päinvastoin vaikka olisin ryhtynyt hommiin into piukalla ja 100% varmana siitä että ymmärsin ohjeet. Ennen ei todellakaan ollut mitään tällaista. Myöskin uusien asioiden omaksuminen tuntuu olevan tuon burnoutin jälkeen paljon vaikeampaa, ja ajatus pätkii vaikka yleisesti ottaen tunnen olevani taas ihan suht hyvässä kunnossa.

Voiko burnout aiheuttaa tällaista tuhoa pysyvästi..? Vai pitääkö vielä vaan malttaa odotella? Onko mitään, mitä voisin tehdä tälle asialle? Ahdistaa miettiä ja tarkistaa miljoonaan kertaan, että olenhan nyt varmasti ymmärtänyt kaiken oikein. Ikääkään ei ole kuin vasta reippaasti alle 40.

3

713

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Eikö kellään ole kokemusta vastaavasta..?

• Anonyymi

Ei varmasti ONNISTU LUETUN YMÄRTÄMINEN BRUN OUT. SAIRASTAVIA. Varmaan viimeset 3 vuotta Kaupunki vuokratalot ITÄ. Jakanut lapuja häiritsevästä tupakoinista. Tämä brun out Ihminen ei ymmäärrä.Minkä häiriön ja tressin tuotaa parveke tupakoinnilla.Muille asukaille! Siinä ainakin luulee olevansa Kunigatar. Kontulassa.

• Anonyymi

Hei

Hyvä aloitus. Itse olen pohdiskellut ja tehnyt havaintoja omalta kohdalta tämän aiheen ääreltä.

En ole ollut innostunut lukemisesta vasta kun 35v kun olosuhteiden pakosta päädyin opiskelemaan. Olen matkan varrella hyvin välttynyt lukemiselta eli huonot pohjat olen sittemmin ymmärtänyt että lukeminen on minulle lähtökohtaisesti haasteellista ja tästä johtuu lukemattomuus. Opiskelun yhteydessä innostuin lukemisesta ja oli antoisaa. Valmistuttua menin töihin ja jouduin saman tien mahdottomaan myllyyn, avokonttori, puhelin soi, sähköposti, multitasking ja niin eteenpäin. Päivän aikana tuli niin paljon ärsykettä ettå iltaisin olin niin puhki ettei mm. Lukeminen innostanut tai tahtonut onnistua. Pari vuotta kuluttavaa työtä ja olin valmis. Klassiset Burn out oireet löyty varmaan kaikki ja vähä päälle.

Alkoi pikkuhiljaa toipuminen, pari vuotta myöhemmin voin sanoa että olen selviytynyt suurimmasta osasta oireista paitsi kognitiivisistä ongelmista.

Koen että minulla on edelleen haasteita lukemisen ja varsinkin luetun ymmärtämisen sekä muistamisen suhteen. Haastetta on nykyisin myös numeroiden tai numerosarjojen kanssa.

Aloittaja ei ole yksin asian kanssa. Mä luulen että olen rikki, kiitos stressin. Money well spent

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      79
      4468
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3105
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      135
      3091
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      400
      2179
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      219
      1296
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1203
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1064
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      63
      1056
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe