Lattiapiirissä reikä, kuka maksaa

Anonyymi

Meidän vesikiertoisessa lattilämmityksessä on ilmeisesti vuoto. Uusi talo ja putkimiehen painekokeessa paineet katoaa tällä hetkellä.
Onko kenellekkään valuutusyhtiö korvannut mitään koskaan? Mietin että eikö vika ole aina materiaaliassa tai työvirheessä? Entäpä jos betonin porareikämittauksessa on sattunut vahinko (mikä ei kyllä näkynyt silloin mitatuissa arvoissa), kuka sitten maksaa?

Ahdistuneena kyselen

5

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse avaisin lattian vuotokohdasta hitaasti ja huolellisesti ja kuvaisin koko tapahtuman. Betoniin poratun reiän pitäisi näkyä, jos se on osunut putkeen.

      Kannattaa ensin jutella vakuutusyhtiön kanssa ja sopia mitä tämän kanssa tehdään. Ne saattaa suostua korvaamaan ja hakea rahoja vaikka lvi-urakoitsijalta, jos on käynyt moka.

      • Anonyymi

        Ensin vaan pitäisi löytää se vuotokohta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensin vaan pitäisi löytää se vuotokohta.

        Siihen varmaan löytyy välineensä alan yrityksiltä. Kosteusmittareita, kuvausmenetelmiä tai mitä lie.


    • Anonyymi

      Lämpökameralla voi etsiskellä vuotokohtaa. Toinen vaihtoehto on pistää paineilmaa tai vettä ja etsiä äänen perusteella vuotoa helevetin kalliilla vuodonilmaisimella (laitteessa on tykistöpatterillinen erittäin herkkiä mikrofoneja).

      Jos kyseessä on äkillinen tapahtuma, saattaa vakuutusyhtiö mahdollisesti jotain korvata. Luultavasti laskevat kuitenkin rakennusaikaiseksi virheeksi, mistä on joko rakennuttaja tai työn tehnyt vastuussa. Yleensä rakentaja vastaa. Ei kun reklamoimaan.

      Jos kyseessä on betoniin valettu putkisto, niin useimmiten reiät ovat syntyneet valussa. Onko painekoe tehty ennen vai jälkeen valun?

      Jos reikäpaikka löytyy, niin sitten vaan piikataan lattia auki ja pistetään liitospala minkä jälkeen kuraa päälle.

      Jos ei löydy, niin tuplateräisellä roilotuskoneella lattiaan railot ja uutta putkea peliin.

    • Anonyymi

      Kiitos vastauksista.
      Meillä kävi nyt onni. Kun painekokeita tehtiin, löytyi paineen lisääntyessä teknisessä tilassa olevasta putkesta vuotava liitos. Kun tämä kiristettiin ja painekoe tehtiin uudelleen, pysyi paine mittarissa sen 1,5 tuntia. Lattiapiirissä ei ole siis vikaa. Putket on testattu ennen betonivalua ja silloin olleet ehjät. Meidän tapauksessa putket olisi voinut rikkoa vain betonin porareikämittaus, jonka tilasimme itse ennen kuin vesieristys aloitettiin. Reijät siis kylpyhuoneessa. Kyllä tänään sohvalla hikoillessa mietti, mistä rahat uuteen kylppäriin ja ennen kaikkea, minkälaiset laatat ;)
      Meidän LVI urakoitsia kertoi, että jos olisi todettu, että lattian lämmitysputkissa olisi ollut vuoto, olisi meidän pitänyt ensimmäisensä ottaa yhteys vakuutusyhtiöön. Heidän yhteistyökumppaninsa olisi tehnyt jatkotutkimukset.
      Vaikka nyt itse säästyimme pahimmalta, olisin silti kiinnostunut siitä, kuinka muilla on mennyt vakuutusyhtiöiden kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9254
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      42
      2720
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1340
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe