Lattiapiirissä reikä, kuka maksaa

Anonyymi

Meidän vesikiertoisessa lattilämmityksessä on ilmeisesti vuoto. Uusi talo ja putkimiehen painekokeessa paineet katoaa tällä hetkellä.
Onko kenellekkään valuutusyhtiö korvannut mitään koskaan? Mietin että eikö vika ole aina materiaaliassa tai työvirheessä? Entäpä jos betonin porareikämittauksessa on sattunut vahinko (mikä ei kyllä näkynyt silloin mitatuissa arvoissa), kuka sitten maksaa?

Ahdistuneena kyselen

5

179

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Itse avaisin lattian vuotokohdasta hitaasti ja huolellisesti ja kuvaisin koko tapahtuman. Betoniin poratun reiän pitäisi näkyä, jos se on osunut putkeen.

Kannattaa ensin jutella vakuutusyhtiön kanssa ja sopia mitä tämän kanssa tehdään. Ne saattaa suostua korvaamaan ja hakea rahoja vaikka lvi-urakoitsijalta, jos on käynyt moka.

• Anonyymi

Ensin vaan pitäisi löytää se vuotokohta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ensin vaan pitäisi löytää se vuotokohta.

Siihen varmaan löytyy välineensä alan yrityksiltä. Kosteusmittareita, kuvausmenetelmiä tai mitä lie.

• Anonyymi

Lämpökameralla voi etsiskellä vuotokohtaa. Toinen vaihtoehto on pistää paineilmaa tai vettä ja etsiä äänen perusteella vuotoa helevetin kalliilla vuodonilmaisimella (laitteessa on tykistöpatterillinen erittäin herkkiä mikrofoneja).

Jos kyseessä on äkillinen tapahtuma, saattaa vakuutusyhtiö mahdollisesti jotain korvata. Luultavasti laskevat kuitenkin rakennusaikaiseksi virheeksi, mistä on joko rakennuttaja tai työn tehnyt vastuussa. Yleensä rakentaja vastaa. Ei kun reklamoimaan.

Jos kyseessä on betoniin valettu putkisto, niin useimmiten reiät ovat syntyneet valussa. Onko painekoe tehty ennen vai jälkeen valun?

Jos reikäpaikka löytyy, niin sitten vaan piikataan lattia auki ja pistetään liitospala minkä jälkeen kuraa päälle.

Jos ei löydy, niin tuplateräisellä roilotuskoneella lattiaan railot ja uutta putkea peliin.

• Anonyymi

Kiitos vastauksista.
      Meillä kävi nyt onni. Kun painekokeita tehtiin, löytyi paineen lisääntyessä teknisessä tilassa olevasta putkesta vuotava liitos. Kun tämä kiristettiin ja painekoe tehtiin uudelleen, pysyi paine mittarissa sen 1,5 tuntia. Lattiapiirissä ei ole siis vikaa. Putket on testattu ennen betonivalua ja silloin olleet ehjät. Meidän tapauksessa putket olisi voinut rikkoa vain betonin porareikämittaus, jonka tilasimme itse ennen kuin vesieristys aloitettiin. Reijät siis kylpyhuoneessa. Kyllä tänään sohvalla hikoillessa mietti, mistä rahat uuteen kylppäriin ja ennen kaikkea, minkälaiset laatat ;)
      Meidän LVI urakoitsia kertoi, että jos olisi todettu, että lattian lämmitysputkissa olisi ollut vuoto, olisi meidän pitänyt ensimmäisensä ottaa yhteys vakuutusyhtiöön. Heidän yhteistyökumppaninsa olisi tehnyt jatkotutkimukset.
      Vaikka nyt itse säästyimme pahimmalta, olisin silti kiinnostunut siitä, kuinka muilla on mennyt vakuutusyhtiöiden kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2447
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe