Insuliini ja painonpudoslääke

Anonyymi

Kirjoitin aiemmin alkuvuonna miten Tresiba oli nostanut painoa liki 10kg.

Vaihdoin lopulta takaisin Lantuksen liki 2 kuukauden jälkeen. Painoa laskenut 4kg, mutta ehtona se, että ateriainsuliinia pistetään pienissä määrissä tai kerran vuorokaudessa ennen nukkumaan menoa.

Kuulin eräältä lääkäriltä, että diabeetikon on mahdollista syödä samaan aikaan painoa pudottavaa lääkettä ja pistää yhtä aikaa insuliinia. Onko kellään sellaisesta kokemuksia ja millaisesta lääkkeestä on kyse?

En aio elää elämäni nuorena ylipainoisena, joten kaipaan ja vaadin vaihtoehtoja.

15

290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen kakkonen mutta vaihdoin pitkävaikutteisesta insuliinista eli lantuksesta Ozempicin ja sillä (sekä muutamalla muulla seikalla) paino on pudonnut reilut 10 kg. Sinänsä Ozempicin toimintamekanismi ei ykkösillä toimi eli insuliinin eritys ei lisäänny kun sitä ei ole mutta ruuansulatuksen hidastuminen toiminee. Ozempiciä käyttää myös iso joukko ei-diabeetikoita laihduttamiseen. Victozasta on jo laihdutusversio.

      • Anonyymi

        Kiitos paljon vastauksestasi. Olen juurikin ykkös tyypin diabeetikko. Insuliinilla menty yli 20 vuotta.

        Otan puheeksi tämän lääkärin kanssa seuraavalla kerralla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksestasi. Olen juurikin ykkös tyypin diabeetikko. Insuliinilla menty yli 20 vuotta.

        Otan puheeksi tämän lääkärin kanssa seuraavalla kerralla.

        Ozempic on kallis eli 135 € per kk ilman kelakorvausta. Toisesta suolistohormonisra eli Victozasta on jo laihdutusversio.


    • Anonyymi

      Hei, minulla ei ole kokemusta ns. painonpudotuslääkkeistä eikä painon suhteen ongelmaa, mutta olen myös ykkönen ja käyttänyt pitkänä lantusta toistakymmentä vuotta. Lääkäri on jo kauan ehdotellut (ja vähän painostanutkin) vaihtoa tresibaan sen tasaisen vaikutuksen vuoksi. Millaisia kokemuksia sinulla lantus v.s tresiba?

      • Anonyymi

        Mikäli minulta kysyt, niin Tresiban myötä lihoin 10kg. Taisinkin mainita sen. Moni vaihtanut Tresiban jossain vaiheessa takaisin Lantukseen juurikin tuon takia.

        Hyvä tasapaino, mutta jäätävä painonnousu.


        -aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli minulta kysyt, niin Tresiban myötä lihoin 10kg. Taisinkin mainita sen. Moni vaihtanut Tresiban jossain vaiheessa takaisin Lantukseen juurikin tuon takia.

        Hyvä tasapaino, mutta jäätävä painonnousu.


        -aloittaja

        Luin juuri ihmisten kokemuksia Bydureon-lääkkeestä. Samankaltainen lääke kuin Victoza.

        Kuulemma B-lausunnon avulla saisi täysikorvauksen. Mikä sen hinta muuten on muilla korvauksilla ja ilman sekä miten se on teille toiminut, jos olette käyttäneet?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luin juuri ihmisten kokemuksia Bydureon-lääkkeestä. Samankaltainen lääke kuin Victoza.

        Kuulemma B-lausunnon avulla saisi täysikorvauksen. Mikä sen hinta muuten on muilla korvauksilla ja ilman sekä miten se on teille toiminut, jos olette käyttäneet?

        Itse käytän Ozempiciä ja paino on pudonnut ja verensokerit terveen tasolla.

        B-lausunto noihin kakkosilla käytettäviin suolistohormoneihin tulee jos on huono hoitotasapaino ja on lihava. Muuten ne ovat kalliita kun ei tule KELA-korvausta.


    • Anonyymi

      Olen 2-diabeetikko ja pistänyt lantusta melkein 10v. Minulle lantus tekee nälkää ja paino vain nousee. Painon nousun myötä sokeritasapaino vain heikkenee ja lääkärin määräys on vain nostaa lantusta. Olin siis noidankehässä; paino nousee, sokerit nousee ja lisää lantusta. Tämän vuoden alussa meni lantusta 60yks ja paino liki 117kg. Pelastukseni koitui Ozempicin myötä. Paino tippunut 20kg, toki mukana myös runsaasti sauvakävelyä. Lantusta meneee nyt 26yks, toiveena sen kokonaan pois jättäminen. Januvia jäänyt pois. Aamusokerit nyt 5,3 - 6,3, ennen n.8. Verenpaineet ihanne-arvoissa.

      • Aika tuttu tarina. Minulla ovat lääkärit vaihtuneet aika tiuhaan ja kaikkien kassa sama kina eli he yrittivät painaa verensokerin normaaliksi lantuksella ja minä taas pitää verensokerin hiukan koholla eli esimerkiksi paastot lähellä 6 mmol/l ja mieluummin hiukan yli eikä paljon ali sekä lihomisen että hypojen vuoksi. Ei edes auttanut se, että pitkä sokeri oli alle 48 mmol/mmol eli hoitotavoitteessa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Aika tuttu tarina. Minulla ovat lääkärit vaihtuneet aika tiuhaan ja kaikkien kassa sama kina eli he yrittivät painaa verensokerin normaaliksi lantuksella ja minä taas pitää verensokerin hiukan koholla eli esimerkiksi paastot lähellä 6 mmol/l ja mieluummin hiukan yli eikä paljon ali sekä lihomisen että hypojen vuoksi. Ei edes auttanut se, että pitkä sokeri oli alle 48 mmol/mmol eli hoitotavoitteessa.

        Mulla taas edelleen huono tasapaino, sillä pelkään yli kaiken painonnousua ja siksi pistän insuliinia vain lantusta ja humalogia 1-2 kertaa päivässä. Ennen nukkumaan menoa ja vain aamuisin, jos verensokeri on korkea. Muuten en pistä mitään.

        Lantus tekee tosiaankin nälkäiseksi, mutta jättämällä humalogia pois saan pidettyä painon kurissa.

        Olen lievästi ylipainoinen eli 66,1kg/163cm. Jos alkaisin nyt pistämään säännöllisemmin humalogia, niin painoa tulisi lisää aivan varmasti. Tällä hetkellä olo on turvonnut, mutta ei niin turvonnut kuin Tresiban kanssa.

        Vanhat farkkuni eivät mene päälle eikä kiinni kunnolla ja mikäli saisin lääkärin ymmärtämään, niin jopa lievä ylipaino voi olla sydämelle ja elimistölle kuormitus. Lievästä ylipainosta kun on helppoa tulla vielä enemmän ylipainoiseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mulla taas edelleen huono tasapaino, sillä pelkään yli kaiken painonnousua ja siksi pistän insuliinia vain lantusta ja humalogia 1-2 kertaa päivässä. Ennen nukkumaan menoa ja vain aamuisin, jos verensokeri on korkea. Muuten en pistä mitään.

        Lantus tekee tosiaankin nälkäiseksi, mutta jättämällä humalogia pois saan pidettyä painon kurissa.

        Olen lievästi ylipainoinen eli 66,1kg/163cm. Jos alkaisin nyt pistämään säännöllisemmin humalogia, niin painoa tulisi lisää aivan varmasti. Tällä hetkellä olo on turvonnut, mutta ei niin turvonnut kuin Tresiban kanssa.

        Vanhat farkkuni eivät mene päälle eikä kiinni kunnolla ja mikäli saisin lääkärin ymmärtämään, niin jopa lievä ylipaino voi olla sydämelle ja elimistölle kuormitus. Lievästä ylipainosta kun on helppoa tulla vielä enemmän ylipainoiseksi.

        Eli vauriot lisääntyvät jyrkästi kun pitkä sokeri on yli 52 mmol/mol eli toivottavasti ei paljon yli tuon.

        Painoindeksisi on tasaan 25 eli tuolla perusteella ei suolistohormoneihin saa KELA-korvausta.

        Verensokerista olisi varmasti hyvä puhua lääkärin kanssa. Matala verensokeri tosissaan syötättää ja se saa himoitsemaan juurikin epäterveellistä ruokaa joka lihottaa helposti.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Eli vauriot lisääntyvät jyrkästi kun pitkä sokeri on yli 52 mmol/mol eli toivottavasti ei paljon yli tuon.

        Painoindeksisi on tasaan 25 eli tuolla perusteella ei suolistohormoneihin saa KELA-korvausta.

        Verensokerista olisi varmasti hyvä puhua lääkärin kanssa. Matala verensokeri tosissaan syötättää ja se saa himoitsemaan juurikin epäterveellistä ruokaa joka lihottaa helposti.

        Mulla on harvoin matalia verensokereita.
        Ongelma on se, että en suostu itse parantamaan hoitotasapainoa, jos en voi pitää painoa vähintään 60-61kg. Historiassa löytyy 3 happomyrkytystä ja 2 vuotta kestänyt 3-4kk välein insuliinishokin. Shokkeja ei ole ollut viimeiset 11 kuukautta.

        Haluan olla pienikokoinen ja himoliikunta ei motivoi, vaikka sellainen ei olisi pahitteeksi. Syön muutenkin minimihiilareilla, paastoan 16 tuntia päivässä ja syön 3 kertaa päivässä. Paino laskee vain, jos syön todella vähän enkä pistä humalogia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on harvoin matalia verensokereita.
        Ongelma on se, että en suostu itse parantamaan hoitotasapainoa, jos en voi pitää painoa vähintään 60-61kg. Historiassa löytyy 3 happomyrkytystä ja 2 vuotta kestänyt 3-4kk välein insuliinishokin. Shokkeja ei ole ollut viimeiset 11 kuukautta.

        Haluan olla pienikokoinen ja himoliikunta ei motivoi, vaikka sellainen ei olisi pahitteeksi. Syön muutenkin minimihiilareilla, paastoan 16 tuntia päivässä ja syön 3 kertaa päivässä. Paino laskee vain, jos syön todella vähän enkä pistä humalogia.

        Eikö tuo tarkoita että insuliini määräsi on aivan liian pieni? Laihdut siis siksi kun munuaiset laskevat läpi sokeria ja nestettä poistuu kehosta liikaa.

        Liikunnalla ei yleensä ole kovin merkittävää vaikutusta laihtumiseen ja harvalla on mahdollisuutta liikkua 3 tuntia päivässä.

        Energian lähteellä ei ole väliä, ihminen varastoi kaiken ylimääräisen energian rasvana. Rasvan huono puoli on siinä, että siinä on paljon energiaa eli rkl voita on noin 120 kcal. Sama määrä tulee 200 g keitinperunaa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Eikö tuo tarkoita että insuliini määräsi on aivan liian pieni? Laihdut siis siksi kun munuaiset laskevat läpi sokeria ja nestettä poistuu kehosta liikaa.

        Liikunnalla ei yleensä ole kovin merkittävää vaikutusta laihtumiseen ja harvalla on mahdollisuutta liikkua 3 tuntia päivässä.

        Energian lähteellä ei ole väliä, ihminen varastoi kaiken ylimääräisen energian rasvana. Rasvan huono puoli on siinä, että siinä on paljon energiaa eli rkl voita on noin 120 kcal. Sama määrä tulee 200 g keitinperunaa.

        Totta, (ihan vaan sivusta seuranneena kommentoin) tuo kuulostaa diabulimialta, joka on todella vaarallinen tapa laihtua.


    • Anonyymi

      Vesi on aika hyvä painonpudotuslääke.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe