Ole itsesi prioriteetti.

Se, että priorisoit itsesi elämässäsi muiden asioiden edelle ei ole itsekästä. Jos et ole onnellinen, et varmasti pysty tarjoamaan parastasi muillekaan ihmisille. 
Turhautumista, tyytymättömyyttä… nämä tunteet voivat muodostaa itsetuntomme ja täyttää meidät negatiivisilla tuntemuksilla. Nämä tunteet vaikuttavat varmasti kaikkiin suhteisiimme.

Arvosta itseäsi juuri niin kuin ansaitset. Pyri välttämään itsesi aliarvioimista. Sillä mikäli et usko itseesi, ei kukaan muukaan tule uskomaan sinuun. 

Anna itsellesi lupa säteillä. Näytä vahvuutesi ja taitosi. Kipua korkeuksiin ja kosketa tähtiä, mikäli se on sitä, mitä todella haluat. Kenenkään ei tulisi pysäyttää sinua.

Teksti lainattu... Aliarvioinnin tuhoavasta voimasta.

Mitä ajatuksia tuli mieleesi?

69

866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihan ensimmäiseksi tuli mieleen:
      "Ime parsaa!"

      • Parsakeitto on hyvää vatsalle. Tykkään parsasta kaikissa muodoissa, erityisesti keitetystä parsasta hollandaise-kastikkeella.


    • Anonyymi

      Tuli mieleen, että itsensä yliarvioimisella tekee itsensä naurettavaksi ja menettää
      kaiken uskottavuutensa muitten silmissä.

      • Eihän aloitus koske itsensä yliarvioimista vaan itsensä arvostamista.


    • Anonyymi

      Valhemaailmassa eläminen ei tee ihmistä onnelliseksi.

    • Anonyymi

      "Teksti lainattu..."
      Narsistin ei tarvitse lainata tekstiä vakuuttuakseen omasta kuvitellusta
      ylivertaisesta ihanuudestaan,
      mutta muita on vaikea vakuuttaa.

      • Kyllä, narsistit tuskin lainavat viisaampien tekstejä, heillä on omat vakuudet valmiina.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Kyllä, narsistit tuskin lainavat viisaampien tekstejä, heillä on omat vakuudet valmiina.

        Ei niihin usko kukaan muu kuin narsisti itse. Narsisti ei muita pysty vakuuttamaan.
        Muut näkevät narsistin sellaisena kuin hän on.
        Narsisti itse näkee illuusion - haavekuvan - itsestään, jolla ei ole todellisuuden kanssa tekemistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei niihin usko kukaan muu kuin narsisti itse. Narsisti ei muita pysty vakuuttamaan.
        Muut näkevät narsistin sellaisena kuin hän on.
        Narsisti itse näkee illuusion - haavekuvan - itsestään, jolla ei ole todellisuuden kanssa tekemistä.

        Oletko joutunut tekemisiin diagnosoidun narsistin kanssa. Itselläni ei ole kokemuksia tai en ole osannut tulkita, en ole perillä heidän sielun elämästään.


    • Anonyymi

      Tasapainoinen ihminen pystyy hyväksymään itsensä kaikissa tilanteissa, arvostaa myös toisia ihmisiä, eikä ole narsistinen.

    • Anonyymi

      Sori
      mutta
      teko-pirteys sivusta katsottuna vaikuttaa idiotismilta,
      aiheuttaa sääliä
      ja surkuttelua kyseistä henkilöä kohtaan,

      teeskentelijät ovat vastenmielisiä henkilöitä, niitä automaattisesti kiertää kaukaa,

      • Ei kannata pyydellä anteeksi sanomisiaan. Tekopirteyttä voi mielikuvissaan pyöritellä lukemansa tekstin perusteella, mutta siinä voi tulla virhearviointeja.

        Suunnattoman osakseen saadun onnen ja harmoonisen elämän sekä omaisuuden kertymän hehkuttajan teksteistä voi suurennuslasitta löytyä ADHD.tä.


    • Elämässä pärjää parhaiten, kun tekee sen, minkä on päättänyt. Usein päätöksen teko on vaikeinta, mutta kun sen on tehnyt, on tehtävä vietävä loppuun. Omien asioiden hoitamisessa ja niistä päättämisessä on etsittävä itse vastaukset ja otettava itse selvää, ja vasta kun huomaa todella tarvitsevansa apua, voi kääntyä tietäväisemmän puoleen.
      Niin kauan kuin korvien välissä aivosolut tikittävät. on pysyttävä itsenäisenä.

      Toinen asia, joka meille ikääntyneille on tärkeä, on unohtamisen lahja. Jokaisella meistä on muistilokeroissaan ikäviä tapahtumia ja vääryyksiä, jotka tahtovat pyrkiä esiin. Ne vaikuttavat mielialaamme. Aktiivinen unohtaminen auttaa ikäihmistä elämään levollisena, turhia murehtimatta.
      Emme voi elää uudelleen menneitä aikoja ja korjata tapahtumien kulkua, ja siksi on viisainta jättää menneet mielestään. Siitä on suuri apu verenpaineelle ja yöunelle.

      • Hienosti pohdiskeltu kokemuksen äänellä lausuttu. Kiitos makriina.

        (hui..nuoleskelinko 🤔)

        Ei ole enää aikaa, ei tarvetta muuttaa toisia ihmisiä, ei kannata muistella kymmenen vuotta sitten saatuja loukkauksia. On osattava antaa anteeksi.

        Useinhan loukkaaja ei ole edes tietoinen loukanneensa, eikä kanna syyllisyyttä. Kuten en minäkään ymmärrä mistä minua syytetään

        Katkeruus kuluttaa.

        Jokaisella on hyvät ja huonot ajat, ne vaikuttavat kirjoitusten sävyyn ja sisältöön. Ei aina jaksa hymyillä. Syrän karrella ja suu hymyssä, hui.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Hienosti pohdiskeltu kokemuksen äänellä lausuttu. Kiitos makriina.

        (hui..nuoleskelinko 🤔)

        Ei ole enää aikaa, ei tarvetta muuttaa toisia ihmisiä, ei kannata muistella kymmenen vuotta sitten saatuja loukkauksia. On osattava antaa anteeksi.

        Useinhan loukkaaja ei ole edes tietoinen loukanneensa, eikä kanna syyllisyyttä. Kuten en minäkään ymmärrä mistä minua syytetään

        Katkeruus kuluttaa.

        Jokaisella on hyvät ja huonot ajat, ne vaikuttavat kirjoitusten sävyyn ja sisältöön. Ei aina jaksa hymyillä. Syrän karrella ja suu hymyssä, hui.

        "On osattava antaa anteeksi"
        Sulle vai ?

        "Useinhan loukkaaja ei ole edes tietoinen loukanneensa, eikä kanna syyllisyyttä. Kuten en minäkään ymmärrä mistä minua syytetään"

        Tyhmäkö olet ?
        Kumman vaihtoehdon valitset ?
        Toinen vaihtoehto on tyypillistä narsistin kieroutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "On osattava antaa anteeksi"
        Sulle vai ?

        "Useinhan loukkaaja ei ole edes tietoinen loukanneensa, eikä kanna syyllisyyttä. Kuten en minäkään ymmärrä mistä minua syytetään"

        Tyhmäkö olet ?
        Kumman vaihtoehdon valitset ?
        Toinen vaihtoehto on tyypillistä narsistin kieroutta.

        Haluat nimetä minut tyhmäksi tai narsistiksi.
        Osaan pyytää ja antaa anteeksi. Olen julkisesti pyytänyt anteeksi, en saanut. Anteeksi pyytäminen ei ole narsistin parhaita puolia ja tyhmä ei tajua pyytää anteeksi.

        Anteeksi olen antanut satoja kertoja, esim.nyt sinun kommentillesi..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "On osattava antaa anteeksi"
        Sulle vai ?

        "Useinhan loukkaaja ei ole edes tietoinen loukanneensa, eikä kanna syyllisyyttä. Kuten en minäkään ymmärrä mistä minua syytetään"

        Tyhmäkö olet ?
        Kumman vaihtoehdon valitset ?
        Toinen vaihtoehto on tyypillistä narsistin kieroutta.

        Minä ajattelin lähinnä omia mokiani ja epäonnistumisiani, joista moni on jäänyt piikkinä muistoihin. Olen epäonnistunut, minun tarkoitukseni on ymmärretty väärin tai haluttu ehkä käsittää toisin kuin tarkoitin. Nämä asiat välähtävät joskus ahdistavina mieleen, ja niiden aktiivista unohtamista tarkoitan. Se on mielenrauhalle tarpeellista.
        Mkr.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä ajattelin lähinnä omia mokiani ja epäonnistumisiani, joista moni on jäänyt piikkinä muistoihin. Olen epäonnistunut, minun tarkoitukseni on ymmärretty väärin tai haluttu ehkä käsittää toisin kuin tarkoitin. Nämä asiat välähtävät joskus ahdistavina mieleen, ja niiden aktiivista unohtamista tarkoitan. Se on mielenrauhalle tarpeellista.
        Mkr.

        Itselle olen joutunut painottamaan mokieni merkittömyyttä ajan saatossa. Olen opetellut antamaan itselleen anteeksi ja yrittänyt unohtaa. Kieltämättä joissain tilanteissa muistot palaa ja kiukuttaa.


    • Anonyymi

      Mikä ihmeen tarve ihmisellä on alinomaa vakuuttaa muille olevansa omasta mielestään ihanin ja paras ? Oikein aloitus pitää tehdä itseään korostaakseen.

      • No, kun luen tuon tuosta kuinka vaatimattomuus kaunistaa ja itsensä ylentäjät alennetaan ja kel onni on hän onnen kätkeköön jne.

        Nämä ovat nelkytluvun oppeja jotka eivät päde enää nykyisessä maailmankuvassa. Ihmiset ajattelevat omaa hyvää, maailma on muuttunut.

        En kehu itseäni heitin ajattelun aiheen, pystytkö asettamaan itsesi ja elämäsi etusijalle. Uskon, että pystyt jos lakkaat esittämästä nöyrää ja vaatimatonta.


    • Anonyymi

      "Ole itsesi prioriteetti". Divertinkkeli-suomenkieltä ?

    • Laitappa linkki mistä lainasit tekstin.


    • Anonyymi

      Olipa paljon negatiivistä palautetta hyvään aloitukseen. Makriinan tekstissä sitä ei näkynyt.
      Ihmettelen miehenä, miksi Korpikirjailijaa näinkin paljon kadehtitaan??

      • Anonyymi

        Miehenä, just joo😂😂


      • Anonyymi

        Usen jos mainitsee sukupuolen on vastakkaista tai kohde itse tsemppaa itseään 🤔


      • Anonyymi

        Kadehditaan🤣🤣🤣


    • "Kukaan muu ei ole oikeutettu asettamaan sinun rajojasi tai ottamaan pois sinun siipiäsi."

      Kunhan vain jaksaisimme noudattaa tätä neuvoa! Meidäthän on pienestä pitäen kasvatettu nöyriksi, vaatimattomiksi, kilteiksi ja tottelevaisiksi. Johan se on todettu ruohonjuuritasolla Janten laissakin: "Älä luule että sinä olet jotakin."
      Janten lain säännöt:

      "Älä luule, että sinä olet jotain.
      Älä luule, että olet yhtä hyvä kuin me.
      Älä luule, että olet viisaampi kuin me.
      Älä kuvittele, että olet parempi kuin me.
      Älä luule, että tiedät enemmän kuin me.
      Älä luule, että olet enemmän kuin me.
      Älä luule, että sinä kelpaat johonkin.
      Älä naura meille.
      Älä luule, että kukaan välittää sinusta.
      Älä luule, että voisit opettaa meille jotakin."

      Aksel Sandemosen teoksesta Pakolainen ylittää jälkensä (1933)

      Nyt kaikki me jotka olemme päättäneet irrottautua tästä periaatteesta ja uskoa omaan itseemme ja samalla tunnustaa myös omat rajamme ja elää harmoonisesti itsemme ja muiden kanssa, saamme aina kritiikkiä vaatimattomuuden ja nöyryyden puutteestamme. Pääasiassa niiltä joilla on huono itsetunto ja jotka ovat sisäistäneet Janten lait.

      • Anonyymi

        Älä yleistä. Jos sinut on kasvatettu nöyräksi ja vaatimattomaksi jopa parabellumin voimin, se on poikkeus. Normaali hyväntapaisuus on eri asia.


      • Anonyymi

        "Meidäthän on pienestä pitäen kasvatettu nöyriksi"
        Älä yleistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä yleistä. Jos sinut on kasvatettu nöyräksi ja vaatimattomaksi jopa parabellumin voimin, se on poikkeus. Normaali hyväntapaisuus on eri asia.

        Tellukkako siellä taas ilvehtii vai onko hänen haamunsa?
        (Luulen edelleen että se parabellum-insidentti oli unessani)
        Isä uskoi tyttöjen koulunkäyntiin ja koulutti tyttäriä niin pitkälle kuin jaksoi. Valitettavasti minusta ei tullut kirjailiaa, vaikka hän luetti minulla kaikki klassikot. Toisesta tyttärestä tuli tohtori ja kolmas meni avioon liian nuorena.
        Kaikki tyttäret ovat pitemmälle koulutettuja kuin pojat.

        Kyllä tuo Janten laki nivoutuu tiukasti ikäpolvemme kasvatukseen kaikissa pohjoismaissa. Ei sitä voi samaistaa normaaliin hyvätapaisuuteen.


      • Anonyymi

        Alunperin tanskalaisen AA-kerhon ajatuksia,
        älä ylpisty, vaikka et enää juokaan, älä luule, että olet jotain, vaikka et enää juo,
        älä luule, että olet yhtä hyvä kuin me, vaikka et enää juo,
        älä luule, että olet viisaampi kuin kuin me, vaikka et enää juo
        joka lauseen perästä on pudotettu pois "vaikka et enää juo"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alunperin tanskalaisen AA-kerhon ajatuksia,
        älä ylpisty, vaikka et enää juokaan, älä luule, että olet jotain, vaikka et enää juo,
        älä luule, että olet yhtä hyvä kuin me, vaikka et enää juo,
        älä luule, että olet viisaampi kuin kuin me, vaikka et enää juo
        joka lauseen perästä on pudotettu pois "vaikka et enää juo"

        Mitä teesejä on suomalaisessa AA-kerhossa, kai ikäryhmässä on siellä käyneitä?


      • Toinen hyvä kommentti aiheesta.

        On niin kylmän harmaa sää joten lämmitin saunan, nyt on hyvä jatkaa.

        Niin taisin mainita jossain tuosta 40-luvun kasvatuksesta. Tuosta kasvatuksesta olen täältä lukenut. Kiitän vanhempiani siitä, että minua ei koskaan aliarvioitu tai kykyjäni loukattu. Isä suuttui kerran ja aikomuksena kurittaa minua, nähdessään reaktioni, hän kääntyi pois. Äiti sanoi myöhemmin isän nähneen minussa oman itsensä.

        En ole ikinä alistunut vihamielisten tahtoon, enkä tule koskaan alistumaan.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Toinen hyvä kommentti aiheesta.

        On niin kylmän harmaa sää joten lämmitin saunan, nyt on hyvä jatkaa.

        Niin taisin mainita jossain tuosta 40-luvun kasvatuksesta. Tuosta kasvatuksesta olen täältä lukenut. Kiitän vanhempiani siitä, että minua ei koskaan aliarvioitu tai kykyjäni loukattu. Isä suuttui kerran ja aikomuksena kurittaa minua, nähdessään reaktioni, hän kääntyi pois. Äiti sanoi myöhemmin isän nähneen minussa oman itsensä.

        En ole ikinä alistunut vihamielisten tahtoon, enkä tule koskaan alistumaan.

        Tämä oli palomalle suunnattu vastaus.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Toinen hyvä kommentti aiheesta.

        On niin kylmän harmaa sää joten lämmitin saunan, nyt on hyvä jatkaa.

        Niin taisin mainita jossain tuosta 40-luvun kasvatuksesta. Tuosta kasvatuksesta olen täältä lukenut. Kiitän vanhempiani siitä, että minua ei koskaan aliarvioitu tai kykyjäni loukattu. Isä suuttui kerran ja aikomuksena kurittaa minua, nähdessään reaktioni, hän kääntyi pois. Äiti sanoi myöhemmin isän nähneen minussa oman itsensä.

        En ole ikinä alistunut vihamielisten tahtoon, enkä tule koskaan alistumaan.

        Normaaliperheessä ei ole vihamielisiä vanhempia joiden tahtoon pitäisi alistua. Suomi on vapaa, rauhassa elävä maa, ei täällä ketään normaalisti edes yritetä alistaa kenenkään vihamielisen tahtoon. Tietysti jos on traumaattisia kokemuksia siitä että joku on ollut vihamielinen ja yrittänyt alistaa, näköjään se vainoaa vielä vanhuudessakin. Minulla ei ole ollut vihamielisiä ihmisiä ympärillä eikä kukaan ole mutenkaan yrittänyt alistaa missään asiassa. Miksi olisikaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Normaaliperheessä ei ole vihamielisiä vanhempia joiden tahtoon pitäisi alistua. Suomi on vapaa, rauhassa elävä maa, ei täällä ketään normaalisti edes yritetä alistaa kenenkään vihamielisen tahtoon. Tietysti jos on traumaattisia kokemuksia siitä että joku on ollut vihamielinen ja yrittänyt alistaa, näköjään se vainoaa vielä vanhuudessakin. Minulla ei ole ollut vihamielisiä ihmisiä ympärillä eikä kukaan ole mutenkaan yrittänyt alistaa missään asiassa. Miksi olisikaan?

        No, onneksi ei minullakaan paitsi täällä virtuaalissa. En ota itseeni, ei ole aihetta ottaa jos joku kantaa vuosikymmenen mittaista katkeruuden taakkaa repussaan minua kohtaan. Omapa on reppunsa.


      • V. 1933 varmasti nuo lait olivat yleisessä käytössä.
        Tällä tavoin kasvatettiin hyviä veronmaksajia ja pieneen palkkaan tyytyviä kansalaisia, jotka eivät lakkoilisi tai vaatisi parempia asuinoloja. Jotka tietävät paikkansa.
        Silti selvittiin niin kolmekymmentäluvusta kuin seuraavistakin, sota- ja pula-ajoista ja suomettumisesta. Ehkä hammasta purren, mutta noihin sääntöihin nojaten.
        Nyt pahin on karsiutunut ja höylääntynyt pois. Enää emme kasvata lapsiamme nöyryyteen ja nöyryyttämällä. Emme itsekään enää puserru tuohon muottiin.

        Maailma on avartunut, olemmeko onnellisempia nyt?


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        No, onneksi ei minullakaan paitsi täällä virtuaalissa. En ota itseeni, ei ole aihetta ottaa jos joku kantaa vuosikymmenen mittaista katkeruuden taakkaa repussaan minua kohtaan. Omapa on reppunsa.

        Sä tarvitset rinkan katkeruutesi ja myrkkykeittojesi kantamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä tarvitset rinkan katkeruutesi ja myrkkykeittojesi kantamiseen.

        Kainuussa kiertää hupaisa juttu eräästä paikallisesta asukkaasta:
        Joku vanha muori oli käynyt lauantaina päivätansseissa ja kotiin lähtiessä oli hänen seurakseen lyöttäytynyt paikallinen kikolo.
        Tämä oli tarjoutunut saatille ja ehdotellut muorille eksoottista liikehdintää illan ratoksi.
        Pyyntö torjuttiin kylmästi ja muori köpötteli yksin kotimökkiinsä.

        Mutta illalla mennessään saunomaan, oli tapahtuma tullut mieleen.
        Siellä lauteella istuessaan iski katumus ja muori suuttui itsellensä.
        Hän heitti kiukuissaan kiukaalle ämpärillisen vettä, otti saunavastan käteensä ja jalat harallaan istuen raivokkaasti piiskasi jalkoväliään, kiljuen kimakasti:
        "Ääääh! Noki nyt, saatana, siitä salaattia, kun ei päivällä liha kelvannut! Ääääh!


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        No, onneksi ei minullakaan paitsi täällä virtuaalissa. En ota itseeni, ei ole aihetta ottaa jos joku kantaa vuosikymmenen mittaista katkeruuden taakkaa repussaan minua kohtaan. Omapa on reppunsa.

        Tuota minäkin ihmettelen.

        Muistan, kun ensimmäisiä kertoja luin näitä ikäryhmä-palstoja. Melkoista riitaa se oli ja on yhä. Uskomatonta oli se, että joku toi jostain syöpäpalstalta tekstejä ikäryhmään.

        Vanhoja kaunoja jo silloinkin muisteltiin ja muistellaan yhä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä tarvitset rinkan katkeruutesi ja myrkkykeittojesi kantamiseen.

        Ei taida rinkka riittää.
        Vaatii vähintään heinäkärryt ja kaksi hevosta kiskomaan raskasta taakkaa.


    • Kaikelle on aikansa, ihmisten arvojärjestys muuttuu elämäntilanteen mukaan. Pikkulasten vanhemmat eivät voi omia tarpeitaan asettaa etusijalle, eläkeläistä suorastaan kannustetaan käyttämään aikaansa ja rahojaan omaan hyvinvointiinsa ja itsensä hemmotteluun. Selvää on kuitenkin, että voidakseen olla avuksi täytyy olla ensin auttamiskykyinen ja vastuu omasta hyvinvoinnista on myös yhteisvastuuta.

      Joustavuutta ja kompromisseja tarvitaan, jotta asiat sujuisivat, tilannetaju on hyvä ominaisuus ja säästää turhilta tahtojen taisteluilta. Joka asiaan myöntyvä jeesjees-tyyppi voi olla henkisesti laiska ja alistuminen muiden tahtoon kostautuu. Ihminen ei voi itseään vahingoittamatta aina myötäillä toisia, omien arvojen ja tarpeiden tukahduttaminen kasvattaa hiljaisesti katkeruustaakkaa. On tietenkin persoonallisuuseroja, kaikilla ei ole tarvetta näkyä tai kuulua, itsearvostus on enemmänkin sisäinen varmuus omasta arvostaan omalla mittapuulla.

      Nöyryys on eri asia kuin nöyristely. Luin jostain, että nöyryys näkyy elämän edessä, nöyristely ihmisten edessä. Lähtökohtaisesti kaikki ihmiset ovat samalla viivalla, kaikki keskeneräisiä ja epätäydellisiä. Omien rajojen tunteminen ja täyteen mittaansa kasvaminen ovat näitä fraaseilta kuulostavia sanontoja, mutta kyllä niissä perää taitaa olla.

      Perustarpeet on tyydytettävä, että olisi mahdollista täyttää "korkeampia" tarpeita. Fysiologiset, turvallisuuden, yhteisöllisyyden ja rakkauden tarpeet, arvonannon ja itsensä toteuttamisen tarpeet esitetään usein pyramidina. Päivittäin tarvitsemme kaikkia noita asioita, otamme usein itsestäänselvyytenä, että nuo "alemmat" tarpeet on tyydytetty ja on mahdollisuus olla luova ja harrastaa kulttuuria ja "omia juttujaan".

      Kuluneita sanontoja aiheeseen liittyen, mutta mielestäni ne ovatkin kulutustavaraa:

      Elä ja anna elää. Arvaa oma tilasi, anna arvo toisillekin.
      Jaksa ja auta jaksamaan.

      • Huomenta.

        Maslow'n tarvehierarkia, lukioaikainen psykologian oppitunnin pyramidi on monelle tuttu.

        Suurimmalle osalle meistä eläkeläisistä perustarpeet, ruoka, juoma ja asuminen ovat kunnossa.

        Siitä ylöspäin syntyy eroja.

        Turvallisuuden kokemisessa voi olla puutteita.
        Yksinasuva voi tuntea turvattomuutta.

        Sosiaaliset/ läheisyyden ja rakkauden tarpeiden tyydyttäminen voi jäädä minimiin. Mietin tässä pyramiidin portaassa sitä kirjoittajaa, joka puuttuu jatkuvasti minun ja lasteni loma-aikojen yhdessä oloon, että saako hän riittävästi rakkautta jälkipolvilta. Johtopäätös "pyh happamia", hänestä lapsi kuuluu vaimolleen ja perheelleen.

        Arvostetuksi tuleminen ihmisenä kuuluisi kaikille. Olipa minkämaalainen, minkä ikäinen hyvänsä. Ikävä kyllä se on ehtyvää ja karisee jos päällimmäisenä elämässä on viha.

        Itsensä toteuttamisen tarpeet.
        Minun lempparini, olen saanut koko ikäni toteuttaa itseäni. Opiskella työn ohella, harrastaa perheen ja työn ohella. Harrastaa nyt eläkkeellä kaikkea mielihalujani.

        Katselin juuri pinterestistä kissahahmoja, syyskuussa sormeni irtautuu mullasta ja sekoittuu saveen 😁


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Huomenta.

        Maslow'n tarvehierarkia, lukioaikainen psykologian oppitunnin pyramidi on monelle tuttu.

        Suurimmalle osalle meistä eläkeläisistä perustarpeet, ruoka, juoma ja asuminen ovat kunnossa.

        Siitä ylöspäin syntyy eroja.

        Turvallisuuden kokemisessa voi olla puutteita.
        Yksinasuva voi tuntea turvattomuutta.

        Sosiaaliset/ läheisyyden ja rakkauden tarpeiden tyydyttäminen voi jäädä minimiin. Mietin tässä pyramiidin portaassa sitä kirjoittajaa, joka puuttuu jatkuvasti minun ja lasteni loma-aikojen yhdessä oloon, että saako hän riittävästi rakkautta jälkipolvilta. Johtopäätös "pyh happamia", hänestä lapsi kuuluu vaimolleen ja perheelleen.

        Arvostetuksi tuleminen ihmisenä kuuluisi kaikille. Olipa minkämaalainen, minkä ikäinen hyvänsä. Ikävä kyllä se on ehtyvää ja karisee jos päällimmäisenä elämässä on viha.

        Itsensä toteuttamisen tarpeet.
        Minun lempparini, olen saanut koko ikäni toteuttaa itseäni. Opiskella työn ohella, harrastaa perheen ja työn ohella. Harrastaa nyt eläkkeellä kaikkea mielihalujani.

        Katselin juuri pinterestistä kissahahmoja, syyskuussa sormeni irtautuu mullasta ja sekoittuu saveen 😁

        "Yksinasuva voi tuntea turvattomuutta."

        Heillähän voi olla se paljon kehuttu LAT-suhde. Sitä suhdettahan palstoilla on kovasti kehuttu ja hyväksi todettu.

        Aika aikaansa mitäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yksinasuva voi tuntea turvattomuutta."

        Heillähän voi olla se paljon kehuttu LAT-suhde. Sitä suhdettahan palstoilla on kovasti kehuttu ja hyväksi todettu.

        Aika aikaansa mitäkin.

        Ja ne kaikki mielihalut saa toteuttaa. Vähäämpä tyytyy siellä rapun alla.


      • Olisinpa lukenut tuon Ramoonan viestin ennenkuin laitoin omani tuonne toiseen ketjuun. Ei olisi tarvinnut kirjoittaa, olisin vain ruvennut miettimään enemmän..))

        Toisaalta: saa kai sitä "paljastaa" oman laaatunsa, keskeneräisyytensä. Kasvun varaa on...))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yksinasuva voi tuntea turvattomuutta."

        Heillähän voi olla se paljon kehuttu LAT-suhde. Sitä suhdettahan palstoilla on kovasti kehuttu ja hyväksi todettu.

        Aika aikaansa mitäkin.

        Parisuhteissa elävät turvautuvat toisiinsa, voi voi ja nälkileipä.


    • Anonyymi

      Olisipa minulla "Ramoona" ,sinun kaltainen ystävä, joka juttelisi noin rehellisen asiantuntevasti näistä asioista. Olet idolini ja kiitän siitä.

      Etenkin haluaisin kuulla sinun näkemyksen m i n u n puheista livessä, jota et tietenkään kuule, mutta myös netti keskustelussa, johon en enää osallistu, paitsi nyt sinulle kiitoksen antaen. (kukkia ei saanut lähettää ja en edes osaa niitä lähettää)

      • Kiitos lämmittävistä sanoistasi! Enpä tuosta asiantuntemuksesta tiedä, mutta ehkä tapani ilmaista asioita on vedonnut Sinuun.
        Mikset tulisi taas palstalle keskustelemaan! Arvostan sitä, että näkemykseni ajatuksistasi kiinnostaa Sinua. Emmehän me täällä toistemme ääntä kuule, mutta tunnelmia, sävyjä ja vivahteita voi aistia.

        Hyvää vointia ja alkavaa syksyä! Terveisin R.


    • Anonyymi

      Joku täällä on kantanut niin kauheaa kaunaa palstalaisia kohtaan,
      että on väittänyt palstaa omakseen ja ilmoittanut manipuloivansa
      palstaa ihan miten haluaa ja jyräävänsä muut, vaikka muut anoisivat armoa,
      jyrääminen jatkuu tauotta.

      • Anonyymi

        Säännöt ne on täälläkin.


    • Anonyymi

      Kateutta se on - tuo Korppiksen nälviminen.

      • Anonyymi

        Niin on, ei ihminen moista nälvimistä muutoin normaalisti jaksa pitää.


      • korpikirjailija

        Olen vahvasti samaa mieltä.

        Täällä tuo kateusnimitys on yleistä, enkä sitä mielelläni käytä.

        mutta...

        Kadehan mitätöi kadehdittavan elämää, ja sitähän tämä ihminen tekee.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Olen vahvasti samaa mieltä.

        Täällä tuo kateusnimitys on yleistä, enkä sitä mielelläni käytä.

        mutta...

        Kadehan mitätöi kadehdittavan elämää, ja sitähän tämä ihminen tekee.

        Sä itse harrastat toisten palstalaisten mitätöintiä kaikista eniten.
        Sulla on huono itsetunto. Mollaat ja kadehdit jokaista joilla on terve itsetunto.
        Sun elämääs ei kukaan kadehdi vaikka niin toivot ja kuvitteletkin.
        Tajuu se lopultakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä itse harrastat toisten palstalaisten mitätöintiä kaikista eniten.
        Sulla on huono itsetunto. Mollaat ja kadehdit jokaista joilla on terve itsetunto.
        Sun elämääs ei kukaan kadehdi vaikka niin toivot ja kuvitteletkin.
        Tajuu se lopultakin.

        Mehän tiedämme, että kaikki itserakkaat ihmiset kuvittelevat olevansa kadehdittavia,
        vaikka muut lähinnä säälivät heitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mehän tiedämme, että kaikki itserakkaat ihmiset kuvittelevat olevansa kadehdittavia,
        vaikka muut lähinnä säälivät heitä.

        Koskaan ei ole ilmennyt edes mitään kadehtimisen arvoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä itse harrastat toisten palstalaisten mitätöintiä kaikista eniten.
        Sulla on huono itsetunto. Mollaat ja kadehdit jokaista joilla on terve itsetunto.
        Sun elämääs ei kukaan kadehdi vaikka niin toivot ja kuvitteletkin.
        Tajuu se lopultakin.

        Sekin sen todistaa, jos kadehtii toisen saamaa suosiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekin sen todistaa, jos kadehtii toisen saamaa suosiota.

        Demeterin suosio aiheuttaa kateutta pikkusieluisessa ihmisessä.


    • Ettekö jo väsy?

      • Voi makriina, hartain toiveeni ei taida toteutua vaan minun on luettava joka päivä samoja toistoja.

        Niin kauhea ihminen, tyhmä, roteva ja vielä narsistikin🤔


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Voi makriina, hartain toiveeni ei taida toteutua vaan minun on luettava joka päivä samoja toistoja.

        Niin kauhea ihminen, tyhmä, roteva ja vielä narsistikin🤔

        Eikö olekin kamalaa, lukea aina sitä samaa ja samaa.

        esim. sitä, kun luulotellaan, että tuo on tuo ja sitten mennään luulottelua viemään toiseenkin ketjuun ja jopa toiselle palstalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö olekin kamalaa, lukea aina sitä samaa ja samaa.

        esim. sitä, kun luulotellaan, että tuo on tuo ja sitten mennään luulottelua viemään toiseenkin ketjuun ja jopa toiselle palstalle.

        Kirjoita sinäkin nimimerkillä ja jätä tuo epämääräisillä anonyymeillä pyörittely sekamelskan aikaan saamiseksi. Nälvijä-anonyymit eivät saa muuta kuin kaikki muut vihaisiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoita sinäkin nimimerkillä ja jätä tuo epämääräisillä anonyymeillä pyörittely sekamelskan aikaan saamiseksi. Nälvijä-anonyymit eivät saa muuta kuin kaikki muut vihaisiksi.

        Täytynee vissiin lähteä silmälääkäriin, kun en näe tuo sinun nimimerkkiäsi.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Voi makriina, hartain toiveeni ei taida toteutua vaan minun on luettava joka päivä samoja toistoja.

        Niin kauhea ihminen, tyhmä, roteva ja vielä narsistikin🤔

        Hyvä kun itsekin myönnät.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kenen kanssa haluaisit suhteeseen?

      Laita omasi ja hänen nimensä ensimmäinen kirjain 😊
      Ikävä
      90
      1968
    2. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      370
      1620
    3. Mies, ei käytetä kortsua

      Olen terve ja ehkäisy löytyy.
      Ikävä
      29
      1490
    4. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      69
      1316
    5. Palstasuden aamu

      Hyvää huomenta. Alkaa vähitellen tervehtymistä tapahtua. 😊🤗☕🐺
      Ikävä
      219
      1085
    6. Mikä kaivatussasi on

      parasta?
      Ikävä
      38
      1021
    7. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      190
      950
    8. Ollaan samanlaisia

      Samannäköisiäkin? Herkkiä, pohdiskelevia, syvästi tuntevia? Aistin kuvienkin perusteella paljon samankaltaisuutta. Siksi
      Ikävä
      70
      907
    9. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      82
      892
    10. Minulla on nyt niin hirveä ikävä,

      etten meinaa kestää. ;( Voi kun olisit lohduttamassa minua. Anteeksi.
      Ikävä
      71
      856
    Aihe