Mikkelin joukkoliikenneuudistus osa 2: Minkälainen on uusi linjasto?

Anonyymi

Linkki: https://youtu.be/qKcUclJ16Go

Videosarjan toisessa osassa luodaan katsaus uudistettuun linjastoon, joka "lanseerattiin" keväällä 2021. Oma mielipide on se, että tämä uudistus on hyvä, sillä reitit ja aikataulut ovat nyt paljon selkeämpiä. Myöskin asiakkaita sotkevat kiertosuuntien vaihdokset ovat nyt historiaa.

Toisin kuin vanha linjasto, uusi linjasto on täysin joukkoliikenneinsinöörien kynästä.

Lukuisille linjoille tuli lisäaikaa jopa 10 - 20 minuuttia, mikä luultavasti tulee parantamaan aikatauluvarmuutta. Lisäaika myös parantaa vaihtoyhteyksien toteutumista ja täten myös muutaman minuutin myöhästymisen kurominen pääteasemalle ei välttämättä ole enää niin työlästä kuin ennen.

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Todellakin "uudistus" - lopputulos surkein mahdollinen.
      "Lisäaika parantaa vaihtoyhteyksien toteutumista" Ihanko totta?
      Vaihtoyhteydet ovat totaalisesti kadonneet - niitä ei ole.
      Tyyppiesimerkki on, että moni bussilinja tulee aikataulussa pari minuuttia sen jälkeen, kun vaihtoyhteydet ovat jo lähteneet. Vaihtoyhteydet edellyttävät odottamista keskustassa useimmiten 1/2 tunnista 57 - 58 min. Järkeviä vaihtoyhteyksiä ei ole. Näin yleisempien linjojen 1, 2, 3. 2Silvasti kiertää mennen tullen kasarmialueen kautta. Entinen ajoaika 15 minuuttia on vaihtunut 25 minuuttiin. Takaisintullessa usein kökötetään 5 minuuttia Xamikin kupeessa. Mahdolliset vaihtoyhteydet häviää viimeistään tuossa 5 minuutin pysähdyksessä.
      Ennen oli järkevät aikataulut, kun autot tulivat 15 yli tai 15 vaille. Pääsi heti jatkamaan tai viimeistään 1/2 tunnin kulutta.
      Muutamat lyhyet lisälinjat 5 ja 2Xamk ovat syöneet vuorot arki-illoista ja viikonlopuista. Viikonloppuna kaupunkialueella osa linjoista loppuu jo viideltä entisen 21 tai noin 22 sijaan.
      Käyttäjän kannalta uudistus on susi. Hyvässä joukkoliikenteessä tarvitaan hyvin suunniteltu reitistö vaihtoyhteyksineen.

      • ei, kiitos kommentista ja totta tämäkin. Haluan tarjota vähän omia näkemyksiä huomioihisi joita olet tehnyt. Nämä ovat siis vain MINUN näkemyksiäni. Vaihtoyhteydet tosissaan vaikuttavat muuttuneet aavistuksen hankaliksi, mutta haluan samalla muistuttaa aikataulussa olevien aikojen olevan LÄHTÖAIKOJA, ei TULOAIKOJA. Näillä on vissi ero ja nyt monille linjoille on tullut torille tasattavaa jopa kymmenen minuuttia, eli auto on torilla reilusti ennen lähtöaikaansa varsinkin hiljaisina aikoina. Kyllähän tässä nyt jonkinlainen onnistunut vaihto toteutuu...

        Toki ruuhka-aikoina tai muuten vain ruuhkaisempina päivinä nämä ajat loogisesti sulaa, koska matkustajamäärät ovat tuossa tilanteessa suuremmat ja pysäkkitapahtumiakin on enemmän. Mutta väitän aikatauluvarmuuden olevan nyt huomattavasti parempi verrattuna vanhaan monestakin syystä.

        Ennen pääteasemalle tasausaikaa saattoi olla minuutti, ja mitä enemmän olit myöhässä pääteasemalta, sitä vähemmän aikaa oli myös palata torille aikataulussa. Nythän aikataulu vaikuttas monilla linjoilla olevan "kurottavissa". Jo tämänkin takia pidän linjastoa parempana vanhaan verrattuna. Toki lähtöajoista voi olla montaa mieltä, ja esim. 2S:n ja 3:n aikoja voisi harkita uudelleen.

        Tasaus XAMK:lla tuli itselleni hieman yllätyksenä, mutta tässähän ei ole toisaalta mitään uutta. Myös monissa isommissa kaupungeissa vastaavanlaisia väliaikoja on järjestetty. Toki itse olisin asettanut XAMK:n aikatauluajan arvioiduksi ohitusajaksi, eli auto ei vahingossakaan kerkeäis siihen, vaan saisi jatkaa matkaansa suoraan torille jossa myös kaikki vaihdot tapahtuvat.

        Täytyy muistuttaa, että 2:n vanha vartin ajoaika oli riittämätön varsinkin kun tasausaika torilla oli viiden minuutin luokkaa. Tähän yhdistettynä liikennevalot yms. hidas kanssaliikenne, niin aikataulu ei vain toiminut. Tämä jos mikä heikentää aikatauluvarmuutta varsinkin ruuhkasempina päivinä.

        Iltaliikenteen ylläpitäminen on kallista monestakin syystä ja näille vuoroille halutaan maksavia matkustajia. Jos rahaa ei tule, niin valitettavasti näistä karsitaan jotta saadaan edes jonkinlainen palvelutaso säilytettyä. Valitettavasti Mikkelissä ei välttämättä ole samankaltaisia taloudellisia resursseja kuin esim. isommissa kasvukeskuksissa joukkoliikenteen järjestämiseksi.

        Jos jätetään aikataulu ja ajoajat taka-alalle ja tarkistellaan itse reitistöä, niin onhan tässä paljon hyvää verrattuna vanhaan. Vanhassa linjastossa oli monilla linjoilla kiertosuunnan vaihdoksia tai pitkiä ympyrälenkkejä. Nythän reitit ovat hyvinkin yksinkertaisia, eli monille linjoille on muodostunut ns. keräys - ja purkusuunnat ja samalla myös nämä kiertosuuntien vaihdokset ovat poistuneet. Toki reitistöstä saataisiin selkeämpi, jos parit muodostavista säteislinjoista tehtäisiin heilurilinjoja.

        Myöskin tasausaikaa on monilla linjoilla enemmän. Ennen uudistusta esim. kolmosen kesto oli vain 30 minuuttia. Uudistuksen myötä reitti yksinkertaistu ja aikaa tuli 10 minuuttia lisää. Kuljettajan näkökulmasta tämä on huomattava parannus.

        Tulen videosarjan viimeisessä osassa suunnittelemaan nykyisen linjaston pohjalta oman näkemyksen uudeksi linjastoksi. Tähän tulen palauttamaan muutamia reittiosuuksia sekä vakio lähtöminuutit.


      • rsholopainen kirjoitti:

        ei, kiitos kommentista ja totta tämäkin. Haluan tarjota vähän omia näkemyksiä huomioihisi joita olet tehnyt. Nämä ovat siis vain MINUN näkemyksiäni. Vaihtoyhteydet tosissaan vaikuttavat muuttuneet aavistuksen hankaliksi, mutta haluan samalla muistuttaa aikataulussa olevien aikojen olevan LÄHTÖAIKOJA, ei TULOAIKOJA. Näillä on vissi ero ja nyt monille linjoille on tullut torille tasattavaa jopa kymmenen minuuttia, eli auto on torilla reilusti ennen lähtöaikaansa varsinkin hiljaisina aikoina. Kyllähän tässä nyt jonkinlainen onnistunut vaihto toteutuu...

        Toki ruuhka-aikoina tai muuten vain ruuhkaisempina päivinä nämä ajat loogisesti sulaa, koska matkustajamäärät ovat tuossa tilanteessa suuremmat ja pysäkkitapahtumiakin on enemmän. Mutta väitän aikatauluvarmuuden olevan nyt huomattavasti parempi verrattuna vanhaan monestakin syystä.

        Ennen pääteasemalle tasausaikaa saattoi olla minuutti, ja mitä enemmän olit myöhässä pääteasemalta, sitä vähemmän aikaa oli myös palata torille aikataulussa. Nythän aikataulu vaikuttas monilla linjoilla olevan "kurottavissa". Jo tämänkin takia pidän linjastoa parempana vanhaan verrattuna. Toki lähtöajoista voi olla montaa mieltä, ja esim. 2S:n ja 3:n aikoja voisi harkita uudelleen.

        Tasaus XAMK:lla tuli itselleni hieman yllätyksenä, mutta tässähän ei ole toisaalta mitään uutta. Myös monissa isommissa kaupungeissa vastaavanlaisia väliaikoja on järjestetty. Toki itse olisin asettanut XAMK:n aikatauluajan arvioiduksi ohitusajaksi, eli auto ei vahingossakaan kerkeäis siihen, vaan saisi jatkaa matkaansa suoraan torille jossa myös kaikki vaihdot tapahtuvat.

        Täytyy muistuttaa, että 2:n vanha vartin ajoaika oli riittämätön varsinkin kun tasausaika torilla oli viiden minuutin luokkaa. Tähän yhdistettynä liikennevalot yms. hidas kanssaliikenne, niin aikataulu ei vain toiminut. Tämä jos mikä heikentää aikatauluvarmuutta varsinkin ruuhkasempina päivinä.

        Iltaliikenteen ylläpitäminen on kallista monestakin syystä ja näille vuoroille halutaan maksavia matkustajia. Jos rahaa ei tule, niin valitettavasti näistä karsitaan jotta saadaan edes jonkinlainen palvelutaso säilytettyä. Valitettavasti Mikkelissä ei välttämättä ole samankaltaisia taloudellisia resursseja kuin esim. isommissa kasvukeskuksissa joukkoliikenteen järjestämiseksi.

        Jos jätetään aikataulu ja ajoajat taka-alalle ja tarkistellaan itse reitistöä, niin onhan tässä paljon hyvää verrattuna vanhaan. Vanhassa linjastossa oli monilla linjoilla kiertosuunnan vaihdoksia tai pitkiä ympyrälenkkejä. Nythän reitit ovat hyvinkin yksinkertaisia, eli monille linjoille on muodostunut ns. keräys - ja purkusuunnat ja samalla myös nämä kiertosuuntien vaihdokset ovat poistuneet. Toki reitistöstä saataisiin selkeämpi, jos parit muodostavista säteislinjoista tehtäisiin heilurilinjoja.

        Myöskin tasausaikaa on monilla linjoilla enemmän. Ennen uudistusta esim. kolmosen kesto oli vain 30 minuuttia. Uudistuksen myötä reitti yksinkertaistu ja aikaa tuli 10 minuuttia lisää. Kuljettajan näkökulmasta tämä on huomattava parannus.

        Tulen videosarjan viimeisessä osassa suunnittelemaan nykyisen linjaston pohjalta oman näkemyksen uudeksi linjastoksi. Tähän tulen palauttamaan muutamia reittiosuuksia sekä vakio lähtöminuutit.

        Ja kommentin alussa oli tarkoitus lukea HEI, eikä EI... :) Copypaste petti minut jälleen kerran...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      182
      3992
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      192
      1940
    3. 131
      1597
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      66
      1263
    5. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      52
      956
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      74
      951
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      922
    8. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      156
      895
    9. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      884
    10. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      75
      875
    Aihe