Työkyvyttömyyseläkeläiset

Anonyymi

Kysyinkin tätä jo tuolla ’yleistä mielenterveydestä’ -palstalla, mutta yritän täälläkin.

Onko täällä ketään, joka on joutunut työkyvyttömyyseläkkeelle masennuksen takia?

Miten olette tottuneet eläkkeellä oloon? Mitä tekemistä olette keksineet päiviinne?

Itse en meinaa millään tottua.

8

373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ainakin minulla päivät kuluvat liiankin nopeasti kodinhoidossa, ruuanlaitossa, kauppareissuilla, lehtiä lukiessa, ulkoillessa, kieliä opiskellessa, musiikkia kuunnellessa, itsekin kitaraa soitellessa, tv:tä katsellessa jne.

    • Anonyymi

      Sanoisin että tekemistä riittää. Sehän on "itsestä kiinni". Eli eipä se masennusta olisi, jos sillä ei olisi moisia sivuvaikutuksia.

      Suosittelen jotain omalle sydämmelle läheistä vapaaehtois toimintaa. Laittaa hyvää kiertämään, ajan muodossa.

      • Anonyymi

        Hänellä on masennus ja hän ei sen takia vai tehdä minkäänlaista työtä vaikka olis vapaaehtoistyötä.


    • Anonyymi

      10 vuotta ollut työkyvyttömyyseläkkeellä ja ei tarttenut sen jälkeen itkeä.

    • Anonyymi

      te että ole mitään millään työkymyttömyys eläkeellä vaan olette tiedustelu trolleja

      • Anonyymi

        No miksi olen saanut sitten kelasta päätöksen kansaneläkkeen maksamisesta?


    • Anonyymi

      Masennus ja pari muutakin mt-diagnoosia löytyy. Tk-eläkkeellä olin 7 vuotta määräaikaisena ja nyt lopullisesti. Onhan tuo iso muutos, mutta ainut oikea ratkaisu, kun kuntoutumista ei tapahtunut pitkästä 8 vuoden psykoterapiasta (vaativa lääkinnällinen kuntoutus) ja muista kuntoutustoimenpiteistä huolimatta. Yli 20 vuotta siis olen sairastanut, apu taisi vaan tulla liian myöhään ja sairaudet ehti kroonistua... Tekemistä ei tarvitse keksimällä keksiä, kun kaikki aika menee ihan tähän välttämättömään arkiseen itsestä ja kodistä huolehtimiseen, siis pyykinpesut, tiskit, suihkussakäynnit, ruuanlaitot jne.

      • Anonyymi

        Ja siis ajan lisäksi kaikki voimavarat menee noihin, ja olen myös paljon hitaampi tekemään asioita kuin terveet ihmiset. Ja jo noista arjen välttämättömyyksistä uuvun niin, että loppu aika menee levätessä. No jotain podcasteja kuuntelen ja elokuvia katson. Jos välillä parempi päivä niin käyn uimahallissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe