Meillä on samettiruusua ja orvokkia. Niistä molemmista kerään joka vuosi siemenkotia talteen seuraavaa kesää varten.
Samettiruususta näkee helposti, milloin kannattaa kerätä, koska sen siemenkodat kuivuvat ruskeiksi, eikä niiden keräämisellä niin kiirettä olekaan.
Sensijaan orvokki on hieman konstikas. Aivan vihreänä siemenkotia ei kannata kerätä, sillä silloin siemenet eivät vielä ole valmiita. Mutta tarkkana kannattaa olla, sillä usein orvokki avaa siemenkotansa vauhdilla ja siemenet lentelee maahan. Kyllähän senkin kodat hieman ruskistuvat ja silloin kannattaakin kerätä.
Niin, ja laittaa ne mihin hyvänsä purkkiin, niin kannattaa siihen laittaa jokin hengittävä paperi kanneksi, sillä ne siemenkodat aukeavat kuivuessaan vauhdilla ja huono niin pieniä siemeniä on mistään lattioilta keräillä.
Nyt on jo hieman varastoa kertynyt, mutta tässä on kohtalaisen aurinkoisia päiviä nyt tulossa, joten vielä niitä saa.
Yksivuotisista saa helposti siemeniä
Anonyymi
1
165
Vastaukset
- Anonyymi
Nyt laitoin sekä samettiruusun, että orvokin siemeniä itämään. Vein purkit ensin kylppäriin, siellä on tasaisen lämmintä. Saavat olla siellä sen aikaa, että ensimmäiset taimet nousevat näkyviin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1848465
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264578- 504138
- 543622
- 513136
- 502900
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262596- 372378
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382063- 292046