Libreilyä taas

Sain 2 kpl libre perjantaina ja laitoin ensimmäisen kiinni vuorokausi sitten. Näyttää näyttävän 1 mmol/l enemmän kuin verensokerimittarini mutta verensokerit ovat kyllä anturin mukaan hyvät eli 95% ohjealueella. Kahden lonkeron jälkeen verensokeri nousi 9.5 mmol/l mutta laskeutui normaaliarvoon eli hiukan yli 6 mmol/l kahdessa tunnissa. Samoin kävi ruokailujen kanssa.

Keskimääräinen verensokeri oli 6.2 mmol/l edellisen vuorokauden aikana eikä ollut yhtään liian korkeaa verensokeria, yöllä oli jonkin aikaa lievä hypo.

Ihan rahan arvoinen kokeilu. Ajattelin käyttää kaksi sensoria vuodessa ennen lääkäriaikaa.

36

886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllähän libre antaa tietoa aivan valtavasti enemmän kuin satunnaiset sormenpäämittaukset. Ykköselle ihan korvaamaton.

      • Joo. Parin sensorin käyttö kakkosillakin lienee ihan hyvä idea.


    • Anonyymi

      Käytin keväällä muutaman skannerin ja tilaamastani partista jäi yksi kun lähdin kesäksi kotimaankierrokselle jolloin skannerin "suojelu" lähes päivittäisillä saunomisilla olisi ollut hankalaa. Nyt laitoin tuon viimeisen skannerin ja se näyttää 1-1,5 yksikköä vähemmän kuin liuskamittari kuten ne aiemmatkin. Esimerkiksi viime yönä heräsin hypotuntemuksiin ja skanneri näytti 3,2 mmol/l. Todellinen lukema oli ehkä jossain vähän päälle 4 joka menisi yksi yhteen aiempien kokemusten kanssa.

      Keväällä hoidin vuosikäynnin "etänä", eli uusin reseptit omakannan kautta ja toimitin Libren käyrät lääkärille.

      • Itse en taida varata aikaa työterveyteen kun työsuhdetta on jäljellä enää 2.5 kk kun siellä on tarjolla lähinnä etäaikoja. Arvot ovat hyvät joten niidenkään takia ei kannata lääkäriä vaivata, toisaalta seuraava lääkäri voi olla sitten julkisella puolella.

        2 kk Espanjassa laihduttanee muutaman kilon niin saanen tiputettua pitkän sokerin alle 42 eli kun se nyt on 43 niin terveiden arvoihin.


      • Anonyymi

        Itselläni Libre 2 on selvinnyt hyvin saunomisesta. Ja omalla kohdallani saunominen ei tarkota mitään tunnin kerrostalosaunavuoroa. Käydään hyvin usein kavverini kanssa Helsingissä yleisessä saunassa ja sillon kun käydään siellä niin saunotaan koko iltapäivä ja ilta. Yleensä ollaan menty saunalle noin 16:00 maissa ja lähdetty saunalta 21:00 jälkeen. Tokoi ollaan oltu välillä jäähdyttelemässä ulkona saunan pihalla tai sitten jäähdytelty saunan ravintolan puolella.

        Jokatapauksessa Libre on selvinnyt hyvin. Välillä Libre on tosin sammunut saunan kuumuudessa, mutta käynnistynyt sitten uudelleen jäähdyttyään. Tyypin 1 diabetikkona mulla on ollut pakko olla tuon takia liuskamittari mukana kaiken varalta saunalla.

        Libren kädessä pysyminen ei ole ollut ongelma saunoessa. Enemmän nuo kesän hirmuhelteet oli ongelma, ne sai sensorit irtoilemaan. Mutta se johtui varmasti siitä, että hikoili kokoajan ja oltiin jatkuvasti rannalla jne.

        T. miksuh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni Libre 2 on selvinnyt hyvin saunomisesta. Ja omalla kohdallani saunominen ei tarkota mitään tunnin kerrostalosaunavuoroa. Käydään hyvin usein kavverini kanssa Helsingissä yleisessä saunassa ja sillon kun käydään siellä niin saunotaan koko iltapäivä ja ilta. Yleensä ollaan menty saunalle noin 16:00 maissa ja lähdetty saunalta 21:00 jälkeen. Tokoi ollaan oltu välillä jäähdyttelemässä ulkona saunan pihalla tai sitten jäähdytelty saunan ravintolan puolella.

        Jokatapauksessa Libre on selvinnyt hyvin. Välillä Libre on tosin sammunut saunan kuumuudessa, mutta käynnistynyt sitten uudelleen jäähdyttyään. Tyypin 1 diabetikkona mulla on ollut pakko olla tuon takia liuskamittari mukana kaiken varalta saunalla.

        Libren kädessä pysyminen ei ole ollut ongelma saunoessa. Enemmän nuo kesän hirmuhelteet oli ongelma, ne sai sensorit irtoilemaan. Mutta se johtui varmasti siitä, että hikoili kokoajan ja oltiin jatkuvasti rannalla jne.

        T. miksuh

        Kun minulla peruslibre sammui n. 10 min. 80 asteen löylyssä istumisen jälkeen, en jäänyt odottelemaan olisiko se käynnistynyt uudelleen myöhemmin (ei lähtenyt ainakaan parissa tunnissa). Koska vaihto olisi ollut kuitenkin seuraavana päivänä, niin laitoin uuden skannerin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun minulla peruslibre sammui n. 10 min. 80 asteen löylyssä istumisen jälkeen, en jäänyt odottelemaan olisiko se käynnistynyt uudelleen myöhemmin (ei lähtenyt ainakaan parissa tunnissa). Koska vaihto olisi ollut kuitenkin seuraavana päivänä, niin laitoin uuden skannerin.

        Tämä on minulla kokeilussa lauantaina kyn käyn kavereilla saunassa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Tämä on minulla kokeilussa lauantaina kyn käyn kavereilla saunassa.

        Minulla taas jo pelkkä lämmin suihku saa libren tekemään korkeapiikin, sauna vielä jyrkemmin. Auringossa oleilu kesähelteillä teki tuon myös. Laskee sitten oikealle tasolle kun jäähtyy. Ja liimapinta irtoilee (sensorin reunoilta ainakin) aika helpolla, siksi en viitsi jokapäiväisiä suihkuja saati saunoja, että ei irtoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla taas jo pelkkä lämmin suihku saa libren tekemään korkeapiikin, sauna vielä jyrkemmin. Auringossa oleilu kesähelteillä teki tuon myös. Laskee sitten oikealle tasolle kun jäähtyy. Ja liimapinta irtoilee (sensorin reunoilta ainakin) aika helpolla, siksi en viitsi jokapäiväisiä suihkuja saati saunoja, että ei irtoa.

        Olen laittanut niitä varmistustarroja suojakuppi skannerin päälle. Skanneria vaihtaessa saa kiskoa ihan tosissaan sitä irti ihosta. Tuo suojakuppi ja tarra suojaa niin hyvin skannerin omaa tarrapintaa ettei se rasitu lainkaan (ei tule missään vaiheessa tilannetta että skanneri tarttuisi johonkin tms.).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen laittanut niitä varmistustarroja suojakuppi skannerin päälle. Skanneria vaihtaessa saa kiskoa ihan tosissaan sitä irti ihosta. Tuo suojakuppi ja tarra suojaa niin hyvin skannerin omaa tarrapintaa ettei se rasitu lainkaan (ei tule missään vaiheessa tilannetta että skanneri tarttuisi johonkin tms.).

        En ole hankkinut erillistä suojaa noille Libreille kun käyttö on vähäistä ja irtoaminen/irrottaminenkin antaa lisätietoa vehkeestä. Jos käyttäisin säännöllisesti ehkä jos noita irtoaisi. Puhdistin ihon kyllä Eau de Colognella eli kolinalla.


    • Toinen vuorokausi takana ja aika lailla samanlasta käppyrää tekee. Ruokailu nostaa verensokerin hiukan vajaaseen 9 mmol/l -tasoon josta se laskee noin 7:ään kahdessa tunnissa ja alle 7 mmol/l kolmessa tunnissa. Verensokerimittariin verrattuna näyttää suurempia arvoja ja aamuyöstä verensokeri laskee hiukan alle 4 mmol/l. Ozempicillä ja Xigduolla ei pitäisi käydä noin.

    • Anonyymi

      Kirjoittajan mielestä ihme että lääke toimii??

      • Libre on verensokerianturi, ei lääke. 2h pasta-ateriasta verensokeri 6.7 mmol/l..


    • Näyttää aamiainen eli kaksi Oululaisen jälkiuunipalaa nostavan sensorin mukaan verensokerin tasolle 8.5 mmol/l tunnin kuluttua ja alle 7 mmol/l kahden tunnin kuluttua. Ihan hyvät arvot siis.

      • Anonyymi

        Minulla yksi grillattu kanan fileleike ja pieni annos riisiä nosti n. 4 yksikköä verensokeria ja n. 4,5 h kuluttua sokeri oli laskenut entiselleen. Lääkityksenä 1,5 g metformiinia ja 30 yksikköä Toujeo perusinsuliini.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla yksi grillattu kanan fileleike ja pieni annos riisiä nosti n. 4 yksikköä verensokeria ja n. 4,5 h kuluttua sokeri oli laskenut entiselleen. Lääkityksenä 1,5 g metformiinia ja 30 yksikköä Toujeo perusinsuliini.

        Minullakin hyppää verensokeri aamiaisella yli 3 mmol/l mutta muuten vähemmän. Laskeutuu sitten parissa tunnissa.


    • Anonyymi

      Tunti ateriasta sokerit 5,5. Sapuska sisälsi sika nauta jauhelihaa, lantua ja kukkista voita lisäksi.

      Eikä ole tuulesta temmattu.

      • Mitäköhän väliä tuolla on? Terveelläkin verensokeri nousee eikä siitä ole haittaa.

        Runsaasti rasvaa ja proteiinia sisältävä ruoka nostaa verensokeria myöhemmin kuin runsaasti hiilihydraattia sisältävä. Diabeteksen hoidossa karppaus ei ole osoittautunut kuin hiukan paremmaksi lyhyellä aikajänteellä kuin suositusruokavalio. Oleellista on pitkä sokeri.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Mitäköhän väliä tuolla on? Terveelläkin verensokeri nousee eikä siitä ole haittaa.

        Runsaasti rasvaa ja proteiinia sisältävä ruoka nostaa verensokeria myöhemmin kuin runsaasti hiilihydraattia sisältävä. Diabeteksen hoidossa karppaus ei ole osoittautunut kuin hiukan paremmaksi lyhyellä aikajänteellä kuin suositusruokavalio. Oleellista on pitkä sokeri.

        Juu juu. Mulla nostaa hiilarit ja proteiini reippaasti sokereita joita ei hoideta enään metukalla. Viis vuotta on näin menty ja mennään edelleen. Tuttava piirissä hoitsun opeilla syödään kuten terveet kanssaihmiset ja inskaa menee ..näköongelmia ..tunnottomuutta jaloissa.. No kahotaan mitä tulevaisuus tuo minulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu juu. Mulla nostaa hiilarit ja proteiini reippaasti sokereita joita ei hoideta enään metukalla. Viis vuotta on näin menty ja mennään edelleen. Tuttava piirissä hoitsun opeilla syödään kuten terveet kanssaihmiset ja inskaa menee ..näköongelmia ..tunnottomuutta jaloissa.. No kahotaan mitä tulevaisuus tuo minulle.

        "Tuttava piirissä hoitsun opeilla syödään kuten terveet kanssaihmiset..."

        Tuohan tarkoittaa vain sitä, että "terveetkään" kanssaihmiset eivät syö terveellisesti s.o. suositusten mukaan. Eivätkä hoitsun oppien mukaisesti.


    • Aika lailla vakiintuneen näköistä käyrää pukkaa. Paasto aamulla 5.5 mmol/l ja tippunee aamiaisen jälkeen jonnekin hiukn yli 6:teen. Nytoltu koko ajan tavoitealueella 4-10 mmol/l ja käytännössä arvot ovat 5-9 mmol/l. Edes ruokailun jälkeen verensokeri ei siis nouse yli 9 mmol/l -tason puolen tunnin/tunnin kohdalla vaikka ruokana olisi pastaa tonnikalatomaattikastikkeella. Kahden tunnin arvot kaikki alle 7 mmol/l.

      Tekisi mieli kokeilla rasvaisen ruuan vaikutusta verensokeriin mutta tilaisuutta ei oikein ole.

    • Aika lailla tasaiselta näyttää verensokerikäyrät. Öisin verensokeri pyörii 4.5-5.5 mmol/l mutta muutamia arvoja tuon alapuolella. Ruokailun jälkeen nousee hiukan vajaaseen 9 mmol/l mutta tippuu 2 h hiukan yli 6 mmol/l tasoon.

      Hyvä peli tosissaan. Saatan tehdä keväällä testin ilman lääkkeitä eli lääkkeet tauolle ja viikon kuluttua sensori kiinni eikä lääkkeitä sitten kahteen viikkoon. Tämä luonnollisesti vain vekun kiusaksi.

    • Anonyymi

      hpv:
      Nyt kun sinulla on se Libre, niin voisitko tehdä ihmiskokeen resistentin tärkkelyksen vaikutuksesta verensokereihin? Lääkityksellä ja ilman.

      • Anonyymi

        Osta itsellesi noita Libren skannereita. Vanhempaa peruslibreä on vapaasti saatavilla kuluttajille. Tilaat vaan niitä niin monta kuin haluat Abbottilta.


      • Ei onnistu nyt mutta on kyllä suunnitelmissa. Tarkkaa tulosta ei saa millään mutta pastasalaatin käyttäytyminen kyllä kiinnostaa. Ongelmana lähinnä se että ilman lääkkeitäkin verensokeri on terveen lukemissa tai hiukan yli joten isoja eroja ei synny.


    • Hyvin kesti Libre saunomisen. Saunaoluet 4 kpl kylläkin nostivat kovasti verensokeria eli ensimmäisen kerran verensokeri oli reilusti yli 9 mmol/l. Lonkero sen sijaan ei juurikaan nostanut verensokeria ja pari brandyä laski verensokeria.

      • Anonyymi

        Ilmankos, onhan tuossa oluessa hiilareita ihan kunnolla. Jännä ettei lonkero nostanut sokereita, eikös se ole verrattavissa ihan sokerilimppariin, ellei ole makeutusaineella makeutettu ns. light versio? Puhdas alkoholi usein laskee jonkin verran sokeria itsellä, näin ykkösenä saa olla tosi varovainen. Sen harvan kerran kun nautin alkoholia, paras vaihtoehto (sokereille) on kuiva viini.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ilmankos, onhan tuossa oluessa hiilareita ihan kunnolla. Jännä ettei lonkero nostanut sokereita, eikös se ole verrattavissa ihan sokerilimppariin, ellei ole makeutusaineella makeutettu ns. light versio? Puhdas alkoholi usein laskee jonkin verran sokeria itsellä, näin ykkösenä saa olla tosi varovainen. Sen harvan kerran kun nautin alkoholia, paras vaihtoehto (sokereille) on kuiva viini.

        Oluessa on noin 20 g sokeria per litra eli ei mitenkään hirveästi. Äkäisen sorttista kylläkin. Normaalisti 40 g hiilihydraattia ei nosta minulla verensokeria edes 9 mmol/l.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmankos, onhan tuossa oluessa hiilareita ihan kunnolla. Jännä ettei lonkero nostanut sokereita, eikös se ole verrattavissa ihan sokerilimppariin, ellei ole makeutusaineella makeutettu ns. light versio? Puhdas alkoholi usein laskee jonkin verran sokeria itsellä, näin ykkösenä saa olla tosi varovainen. Sen harvan kerran kun nautin alkoholia, paras vaihtoehto (sokereille) on kuiva viini.

        Alkoholi ei laske verensokeria. Mahdollinen lasku johtuu siitä, että liikut ja kulutat energiaa. Tyypin 1 diabeetikkojen on oltaa tarkkana siinä, että muistaa syödä juomisen lisäksi. Syy on se, että maksa ei pysty samanaikasesti polttamaan alkoholia ja vapauttamaan glukoosia vereen varastoista. Tuon takia verensokeri voi pudota vaarallisenkin alas eikä maksa voi tilannetta korjata. Alkoholi ei siis kuitenkaan itsessään puota verensokeria kenelläkään.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Oluessa on noin 20 g sokeria per litra eli ei mitenkään hirveästi. Äkäisen sorttista kylläkin. Normaalisti 40 g hiilihydraattia ei nosta minulla verensokeria edes 9 mmol/l.

        No eihän sen 40g hiilihydraattia kuulukaan nostaa verensokeri 9 yksikköä vaan 8.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmankos, onhan tuossa oluessa hiilareita ihan kunnolla. Jännä ettei lonkero nostanut sokereita, eikös se ole verrattavissa ihan sokerilimppariin, ellei ole makeutusaineella makeutettu ns. light versio? Puhdas alkoholi usein laskee jonkin verran sokeria itsellä, näin ykkösenä saa olla tosi varovainen. Sen harvan kerran kun nautin alkoholia, paras vaihtoehto (sokereille) on kuiva viini.

        Tyypin 1 diabeetikon kannattaisi ennemminkin nimenomaan juoda makeita tai ylipäätänsä hiilihydraattia sisältäviä alkoholijuomia, koska sillon verensokeri ei pääse niin helposti tippumaan liian alas. Tyypin 1 diabeetikolle verensokerin liian alas putoaminen on suurin ongelma myös alkoholiia juotaessa. Ja oikeastaan etenkin sillon, koska maksa ei pysty samanaikaisesti polttamaan alkoholia ja korjaamaan liian matalaa verensokeria vapauttamalla vereen glukoosia. Tyypin 1 iabeetikon pitää siis myös muistaa syödä ja juomissa kannattaa ollahiilihydraattia myöskin. mainitsemasi kuiva punaviini ei siisole oikein hyvä valinta.


      • Anonyymi

        Tuo selittyy ennemminkin sillä, että saunominen laskee verensokeria. Sen takia näytti, että lonkku ei nostanut verensokeria ja mehut laski. Eli toisinsanoen saunominen laski todennäkösesti sun verensokeriasi suht voimakkaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyypin 1 diabeetikon kannattaisi ennemminkin nimenomaan juoda makeita tai ylipäätänsä hiilihydraattia sisältäviä alkoholijuomia, koska sillon verensokeri ei pääse niin helposti tippumaan liian alas. Tyypin 1 diabeetikolle verensokerin liian alas putoaminen on suurin ongelma myös alkoholiia juotaessa. Ja oikeastaan etenkin sillon, koska maksa ei pysty samanaikaisesti polttamaan alkoholia ja korjaamaan liian matalaa verensokeria vapauttamalla vereen glukoosia. Tyypin 1 iabeetikon pitää siis myös muistaa syödä ja juomissa kannattaa ollahiilihydraattia myöskin. mainitsemasi kuiva punaviini ei siisole oikein hyvä valinta.

        Riippuu vähän. Itse nautin tuota kuivaa viiniä korkeintaan muutaman lasin. Ja sitten hitaita hiilareita päälle jos sokeri alhaalla. Jos joisin makeaa siideriä tai olutta, pomppaisi sokerit äkkiä 15-20 hujakoille,enkä mieluusti käytä korjausinsuliinia ja alkoholia samaan aikaan, ymmärrät varmaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No eihän sen 40g hiilihydraattia kuulukaan nostaa verensokeri 9 yksikköä vaan 8.

        Nousi siis vähän reilusta 6 mmol/l jonmenin yli 9 mmol/l. Ehkä juurikin 3 mmol/l siis.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu vähän. Itse nautin tuota kuivaa viiniä korkeintaan muutaman lasin. Ja sitten hitaita hiilareita päälle jos sokeri alhaalla. Jos joisin makeaa siideriä tai olutta, pomppaisi sokerit äkkiä 15-20 hujakoille,enkä mieluusti käytä korjausinsuliinia ja alkoholia samaan aikaan, ymmärrät varmaan.

        Joo. Makeissa alkoholijuomissa on turhan paljon ja turhan nopeaa sokeria. Lonkerossa on sentään tavallista sokeria eikä glukoosia tai maltotrioosia.

        Parempi varmaan vetää ruisleipä tms. ennen alkoholin käyttöä.


    • Tällä ja ensi viikolla vuorossa pakastimen syöntiä tyhjäksi eli runsaammin lihaa. Verensokeri selvästi huonompi kuin viime viikolla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6560
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2634
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2210
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1886
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe