Mitäköhän perämoottorisoutuvenettä arvon raati suostuttelisi järviretkeilyyn aavoille järvenselille. Kyseeseen tulisi lähtökohtaisesti uusi vene- moottoripaketti ja budjetti alle 5000eur. Veneen tulisi siis olla soudettavissa eli nimenomaan perämoottorisoutuveneestä olisi kyse.
Merikelpoinen perämoottorisoutuvene
27
2504
Vastaukset
- Anonyymi
Tasaperäinen soutuvene on merikelpoisempi kuin tuollainen savolainen soutuvene. On sitten myös kelvoton soutaa..
Lähtisin tuohon budjettiin ja tarpeeseen katsemaan korkealaitaista yli 5 metrin pituista soutaria. - Anonyymi
Jep, aivan kapeaperäistä ns. soutuvenettä ei kannata hankkia - toisaalta leveäperäinen on nihkeä soutaa kaikissa olosuhteissa ja etenkin ohjata soutamalla aallokossa.
Jotkut, mm. etelä-savolaiset, pienveistäjät ovat vuosikymmenten saatossa tehneet eräänlaisia "puolivälin malleja", eli hyvinkin soutukelpoisia veneitä suhteellisen leveällä perällä - asettuvat siis soutu- ja ns. moottoriveneen välimaastoon. Moottoriksi tällaiseen asennetyin perinteisesti 4-8 hp lyhytrikinen ja kevyt (eli 2-tahti) kone.
Em. savolaistyyppinen vene sopii yllättävän hyvin kovaankin aallokkoon, mutta sen kanssa pitää tietää mitä tekee.- Anonyymi
Nykyisistä nelareista konetehoksi sopii 2..6 hv mallit soutariin. 8 hv mallit jo ylipainoisia.
Itse valitsisin soutuveneeseen kevyen mallin teholuokasta 2..3,5 hv. Tämäkin teho riittää saavuttamaan runkonopeuden ja riittää melkoiseen vastatuuleen.
- Anonyymi
Jos veneeseen kerran hankitaan moottori niin silloin sillä pääasiallisesti ajetaan moottorilla joten vene pitää valita sen mukaan.
- Anonyymi
Joo olisi ehkä pitänyt tarkentaa että haussa on ensisijaisesti moottorivene mutta soutamaankin pitää oikeasti pystyä.
- Anonyymi
Yli 5 metrinen. Suvi- veneessä on leveämpi perä. Muita Kaisla, Veto...
- Anonyymi
Paro 405 2280 € Honda 6hp 1 790 €
https://paro.fi/fi/paro/405
Tällä paketilla pärjää järvellä aika hyvin. Selkeästi järeämpi paketti ei mahdu budjettiin.- Anonyymi
Tuo on ihan toimiva venetyyppi. Tuommoisia vastaavia on useita. Tuosta venetyypistä valitsisin jonkun 4,3 .. 4,5 metrin pituisen mallin.
Ton tyyppiseen veneeseen suositan vaikkapa 10 heppaista. Se on paljon kivempi ajaa kuin täristin päristimet 4..6 hv teholuokasta.
Jos ajaa pitkiä matkoja, niin ratti on pop. - Anonyymi
Kyllä jotain tämän tapaista on hakusassa. Katselin ja haeskelin niin Terhillä on saman tyyppinen vähän isompi malli 440. Onko tuosta kenelläkään kokemusta tai tietoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä jotain tämän tapaista on hakusassa. Katselin ja haeskelin niin Terhillä on saman tyyppinen vähän isompi malli 440. Onko tuosta kenelläkään kokemusta tai tietoa.
Minusta Terhin sivut kuvailee veneen hyvin?
https://www.terhi.fi/mallisto/soutuveneet/terhi-440
Veneenä oikein kiva, vakaa ja kiva/helppo operoida. Savolainen on nopeampi soutaa ja liukuvarunkoinen on nopeampi isommalla koneella. Terhin turvallisuuteen ja vakauteen ne taas ei pysty kumpikaan. Makuasioita nämä jutut. Hyvä kompromissi.
Soutelin joskus muutamia tunteja tuon pienempää mallia, oli yllättävän hyvä soutaa. Soutuominaisuudet versus vakaus oli tosi hyvä. Helppo kulkea veneeseen/veneessä kun ei ole heti kaatumassa.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minusta Terhin sivut kuvailee veneen hyvin?
https://www.terhi.fi/mallisto/soutuveneet/terhi-440
Veneenä oikein kiva, vakaa ja kiva/helppo operoida. Savolainen on nopeampi soutaa ja liukuvarunkoinen on nopeampi isommalla koneella. Terhin turvallisuuteen ja vakauteen ne taas ei pysty kumpikaan. Makuasioita nämä jutut. Hyvä kompromissi.
Soutelin joskus muutamia tunteja tuon pienempää mallia, oli yllättävän hyvä soutaa. Soutuominaisuudet versus vakaus oli tosi hyvä. Helppo kulkea veneeseen/veneessä kun ei ole heti kaatumassa..Soudettavuus olisi vain hyvä lisä jos moottori tekee tenän tms, tai haluaa rantautua saaren rantaan. Lähinnä ajattelin tätä venettä päiväretki/telttaretki käytöön.
Terhissä mietityttää rakenne ja materiaali. Paro on ehkä rakenteellisesti varmempi mutta pieni. Isompi Paro olisi ehkä sopiva mutte ei mene budjettiin moottorin kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Soudettavuus olisi vain hyvä lisä jos moottori tekee tenän tms, tai haluaa rantautua saaren rantaan. Lähinnä ajattelin tätä venettä päiväretki/telttaretki käytöön.
Terhissä mietityttää rakenne ja materiaali. Paro on ehkä rakenteellisesti varmempi mutta pieni. Isompi Paro olisi ehkä sopiva mutte ei mene budjettiin moottorin kanssa.Jos soudettavuus on hyvä lisä, niin unohtaisin tuon Terhin ja katselisin jotain paremmin moottorilla kulkevaa. Paitsi jos Uppiksen nopeus riittää niin Terhikin on oikein hyvä.
Suvi 440 sm/st ja sen jälkeläiset suvi 444 jne. ovat kivasti pienellä koneella kulkevia ja kahden hengen kuormalla "yllättävän" merikelpoisia. Pienellä kuormalla tuo keikkuu kuin "lastu laineilla". Tuon veneen merikelpoisuus katoaa 4 hengen kuormalla. Tohon suviin sopii käytännössä 2-10 hv (10..30 km/h)menohaluista riippuen. Läski kuski ja painava kone tekee tosta sitten aika peräpainoisen.
10 hv nelari koneelle olisi tasaperävene kuitenkin ehkä parempi, vaikka Suvin mallistosta "kalakaveri" tai vastaava vene joltain muulta valmistajalta.
Tommonen kevyt sopiva tasaperävene menee kymppiheppaisella jo kivasti plaaniin ja maisemat vaihtuu :)
Jos kahvaohjattava kelpaa, niin katsoisin myös torista ja nettiveneestä tarjontaa. Tämä veneluokka ei ole nyt IN. Uudehkot käytetyt on toisinaan ihan asiallisissa hinnoissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minusta Terhin sivut kuvailee veneen hyvin?
https://www.terhi.fi/mallisto/soutuveneet/terhi-440
Veneenä oikein kiva, vakaa ja kiva/helppo operoida. Savolainen on nopeampi soutaa ja liukuvarunkoinen on nopeampi isommalla koneella. Terhin turvallisuuteen ja vakauteen ne taas ei pysty kumpikaan. Makuasioita nämä jutut. Hyvä kompromissi.
Soutelin joskus muutamia tunteja tuon pienempää mallia, oli yllättävän hyvä soutaa. Soutuominaisuudet versus vakaus oli tosi hyvä. Helppo kulkea veneeseen/veneessä kun ei ole heti kaatumassa..Terhit vettyy 10 vuoden aikana.
- Anonyymi
Mielenkiintoinen keskustelu. Itselläkin olisi kiinnostusta ostaa tällainen vene samaan käyttötarkoitukseen. Polttoaineen hinnat sellaisessa nousussa, että luulisi muitakin kiinnostuneita olevan. Seuraan...
- Anonyymi
Ei järvellä tarvita mitään merikelpoisuutta. Järvikelpoisuus on tärkeämpää.
- Anonyymi
Siinä ei välttämättä ole isoa eroa.
- Anonyymi
Miten olisi tähänkin tarpeeseen Simppu?
- Anonyymi
Pitääköhän tuollainen rekisteröidä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitääköhän tuollainen rekisteröidä?
Pitää. On yli 5.5 m moottorivene.
- Anonyymi
Huoleton vaihtoehto olisi vaikka https://www.oceandealers.fi/fi/produkt/Linder-440-Fishing
Jos budjetti on tiukka niin isommsasta on turha haaveilla.- Anonyymi
Tämä ei pärjännyt kovin hyvin testissä soutu- eikä moottorillaajoominaisuuksillaan.
Viimeistelyltään kuitenkin hyvä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä ei pärjännyt kovin hyvin testissä soutu- eikä moottorillaajoominaisuuksillaan.
Viimeistelyltään kuitenkin hyvä.Googlaamalla löytyy venelehden testi, jossa on tässä ketjussa mainittuja veneitä, terhi 440, linder 440, iso soutuvene yms.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä ei pärjännyt kovin hyvin testissä soutu- eikä moottorillaajoominaisuuksillaan.
Viimeistelyltään kuitenkin hyvä.Mitä ominaisuutta kukakin arvostaa niin tehköön valintansa sen perusteella. Tiukka budjetti rajoittaa aika paljon. Omat valinnat olen tehnyt toisista lähtökohdista mutta paroa ja linderia uskallan suositella koska on kokemusta molemmista. Onko vene 4m vai 4,5m pitkä ei ole ratkaiseva tekijä tässä kokoluokassa. Alumiinivene on huoleton ja sillä on kiva rantautua kun ei tarvitse varoa tai sääliä pohjaa. Parossa kiinnittäisin huomiota siihen että se on valmistettu ja suunniteltu länsirannikolla. Kyseessä ei ole mikä tahansa kiikkerä kiulu joita järvisuomen veneet usein ovat vaan kokoistaan suurempi ominaisuuksiltaan..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ominaisuutta kukakin arvostaa niin tehköön valintansa sen perusteella. Tiukka budjetti rajoittaa aika paljon. Omat valinnat olen tehnyt toisista lähtökohdista mutta paroa ja linderia uskallan suositella koska on kokemusta molemmista. Onko vene 4m vai 4,5m pitkä ei ole ratkaiseva tekijä tässä kokoluokassa. Alumiinivene on huoleton ja sillä on kiva rantautua kun ei tarvitse varoa tai sääliä pohjaa. Parossa kiinnittäisin huomiota siihen että se on valmistettu ja suunniteltu länsirannikolla. Kyseessä ei ole mikä tahansa kiikkerä kiulu joita järvisuomen veneet usein ovat vaan kokoistaan suurempi ominaisuuksiltaan..
Juu. Jokainen tehköön valintansa omista lähtökohdista.
Itse suosisin käytettyä pulpparia, jos olisi traileri.
Jos veneen talvihoito tapahtuu kääntämällä vene katolleen ja kone varastoon, niin.. ..ostaisin tommosen paron tyyppisen, tässä ketjussa mainitun Linderin, Suvi 440 tai jonkun vastaavan noin 100 kg painoisen mallin ja siihen 6 hp nelarin. 6 hp nelarit on viimeinen kanniskeltava kokoluokka. Nämä jaksaa terve mies kanniskella ja kääntää keväällä ja syksyllä ilman ärripurreja..
20 hv on viimeinen yksin kanniskeltava teholuokka. Painavat joku 50 kg.
10 heppaiset on kivempia ajaa, kun ovat 2 sylinterisiä, mutta painavampia..
Jokainen tosiaan valitkoon itse mieleisen. Mitään yleistä totuutta näissä ei ole :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Googlaamalla löytyy venelehden testi, jossa on tässä ketjussa mainittuja veneitä, terhi 440, linder 440, iso soutuvene yms.
Pannaan nyt sitten likkikin tänne: https://venelehti.fi/wp-content/uploads/2017/04/2716399-1.pdf
Siitä sitten vain valitsemaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu. Jokainen tehköön valintansa omista lähtökohdista.
Itse suosisin käytettyä pulpparia, jos olisi traileri.
Jos veneen talvihoito tapahtuu kääntämällä vene katolleen ja kone varastoon, niin.. ..ostaisin tommosen paron tyyppisen, tässä ketjussa mainitun Linderin, Suvi 440 tai jonkun vastaavan noin 100 kg painoisen mallin ja siihen 6 hp nelarin. 6 hp nelarit on viimeinen kanniskeltava kokoluokka. Nämä jaksaa terve mies kanniskella ja kääntää keväällä ja syksyllä ilman ärripurreja..
20 hv on viimeinen yksin kanniskeltava teholuokka. Painavat joku 50 kg.
10 heppaiset on kivempia ajaa, kun ovat 2 sylinterisiä, mutta painavampia..
Jokainen tosiaan valitkoon itse mieleisen. Mitään yleistä totuutta näissä ei ole :)Itse kuulun niihin joille kaikki alle 100kg on kevyttä. 50kg perämoottori jää kuitenkin käytännössä veneen perään koska on äärimmäisen hankala nostettava. Jos on pakko niin nouseehan se mutta mielummin ei. 8-10hp honda painaa n.40kg ja 5-6hp honda n. 27kg. Jos on ihan oikeasti tarkoitus nostella konetta keväisin ja ja syksyisin niin valitsisin pienimmän riesan. Käytäntö on opettanut että jos joku on liian hankalaa niin se jää tekemättä. Jos välillä haluaa käydä soutamassa vaikka ihan kuntoilumielessä tai muuten vain niin mitä vähemmän veneessä on ylimääräistä painoa sitä hauskempaa soutaminen on.
- Anonyymi
Merikelpoisuus tulee koosta. Ts. Valitse niin iso kuin rahat riittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi852307Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap182257Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen191748- 1041468
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663911430Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1631248Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2571042- 63953
- 78919
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha174903