heips
olin tossa pari viikkoa sitten lähihoitajan pääsykokeissa, ja törmäsin useamman kerran sellaisen jutskaan, ku ylioppilastutkinnon pakollisuuteen. Eli siis, tarvitsenko kuitenkin yopaperit(joita ei ole), että pääsen opiskelemaan, vai riittääkö lukion ns päästötodistus? -opo on kyllä sanonut, että pääsee hakemaan tähän yopohjaiseen koulutukseen ilman yopapruja, mutta esim opettaja/psykologi kyselivät ehkä hieman kummissaan että sä et ole ylioppilas... eli jäi hieman kaivelemaan...
Hakulomakkeessa, kuitenkin oli vaihtoehtoina (esim) tyyliin: " millä todistuksella haet.."..
ja vaihtoehtoina olivat mm; yotokari,lukion tokari, tai joku muu ammatillinen tokari.. eli ton mukaan lukionpäästötodistus PITÄISI käydä.. mutta selventäkää mulle.. oon hieman typerä...;)
Yo-pohjanen lähihoitakoulutus(?)
9
893
Vastaukset
- neito18
Moi!
Itse hain YO-pohjaseen lähihoitajankoulutukseen, olen tämän vuoden abiturientti.
Lähihoitajakoulutksessahan on kaksi vaihtoehtoa, jolle mennä... Eli se YO-pohjanen (vissiin kaksivuotinen) ja sitten se toinen vaihtoehto (pidempi koulutsaika).
Riippuu siis mielestäni täysin siitä, kummalle puolelle hait... Laitoitko siis paprut YO-pohjaseen, vaikket olekkaan?
voi olla, että se opettaja meni vähän sekaisin sanoissaan :)
Minulla on ylihuomenna soveltuvuuskokeet... JAISK!
Nyt kysyisinkin, että mikä aihe teille annettiin ryhmäkeskusteluun??? ja millainen se psykologin haastattelu oli?:)
toivottavasti vastailisit:)- ...
vaikken wiivi olekaan =) Meillä oli aiheena eutanasia ja yhtenä aiheena oli ollu syövätkö nykyajan lapset epäterveellisesti. Mulla psykologi kysyi mikä koulutus on ollu, mitä teen nykyään, vapaa-ajalla, mikä ominaisuus olisi mitä voisin kehittää, perhe , mikä suuntautuminen kiinnostaisi. Sit kyseli miltä päivä on tuntunu, sanoin että jännitti, johon tokas hyvä niin pitääkin =) Pelkäsin että kyselisi jotain vaikeita kysymyksii joihinka en osaisi vastailla mut nää oli ihan normeja.
- Wiiwi
Siis, omasta mielestäni tein "oikein", (eli olin oikeissa pääsykokeissa). ja muistaakseni oponikin sanoi, että vaikket ole ylioppilas SAAT HAKEA YOPOHJAISEEN (ammttikoulutukseen) koska eihän se yotutkinto mitään merkkaa vaan lukion päästötodistus... eli haluaisin vain varmistuksen kyseiseen asiaan...koska se toinen oli ns peruskoulupohjainen, ja eikös se nyt ole lukion käyneelle hieman omituinen vaihtoehto...??
- Wiivi
Wiiwi kirjoitti:
Siis, omasta mielestäni tein "oikein", (eli olin oikeissa pääsykokeissa). ja muistaakseni oponikin sanoi, että vaikket ole ylioppilas SAAT HAKEA YOPOHJAISEEN (ammttikoulutukseen) koska eihän se yotutkinto mitään merkkaa vaan lukion päästötodistus... eli haluaisin vain varmistuksen kyseiseen asiaan...koska se toinen oli ns peruskoulupohjainen, ja eikös se nyt ole lukion käyneelle hieman omituinen vaihtoehto...??
PÄÄSYVAATIMUKSET:
Pohjakoulutusvaatimuksena on peruskoulun oppimäärän suorittaminen tai vastaavat opinnot tai lukion oppimäärä sekä soveltuvuus alalle.
Pääsykokeeseen liittyvän psykologisen testauksen suorittaa Suomen Psykologikeskus, joka perii 50 €:n maksun.
- Kouluttajanen
mutta kyllä minun käsitykseni mukaan yo-pohjainen tarkoittaa sitä, että se on tarkoitettu nimenomaan ylioppilaille. Kysymys siitä, millä todistuksella haetaan, ei ole tässä oleellinen koska näihin kouluihinhan voidaan hakea useammalla todistuksella, eli siinä on kysytty vain sitä mitä todistusta haluaa käyttää. Jos haastattelussa on ihmetelty sitä, ettet olekaan ylioppilas, niin ehkä senkin pitäisi jo jotain kertoa. Vaan miksi et kysynyt asiaa siellä suoraan, että eikö tähän olisikaan saanut hakea - tai mikset nyt ota yhteyttä sinne kouluun ja kysy asiaa ihan tarkasti.
- Wiivi
vielä sen verran että kyseisissä pääsykokeissa oli myös pari merkonomia ja ei ylioppilasta.. että mitenkähän tämä asia nyt on? mutta eikös opettajan olisi pitänyt sanoa, että "sä et oot kyllä nyt väärässä paikassa tai yms"..
- tuleva merkonomi
Wiivi kirjoitti:
vielä sen verran että kyseisissä pääsykokeissa oli myös pari merkonomia ja ei ylioppilasta.. että mitenkähän tämä asia nyt on? mutta eikös opettajan olisi pitänyt sanoa, että "sä et oot kyllä nyt väärässä paikassa tai yms"..
Hain yo-pohjaiselle merkonomi linjalle tämän kevään haussa.Yo-todistuksen keskiarvo on surkea (jotai 6.8) ja siksi kyselenkin, että ottaako tämä valintalautakunta huomioon minun yo-todistuksen (siis arvosanat jotka olen saanut ylioppilaskokeissa), koska silloin minulla olisi C:n paprut ja uskoisin niillä pääsevän paremmin..tai mistä mä tiedän...mutta valaiskaa minua!!! :)
- Tytsy
tuleva merkonomi kirjoitti:
Hain yo-pohjaiselle merkonomi linjalle tämän kevään haussa.Yo-todistuksen keskiarvo on surkea (jotai 6.8) ja siksi kyselenkin, että ottaako tämä valintalautakunta huomioon minun yo-todistuksen (siis arvosanat jotka olen saanut ylioppilaskokeissa), koska silloin minulla olisi C:n paprut ja uskoisin niillä pääsevän paremmin..tai mistä mä tiedän...mutta valaiskaa minua!!! :)
Wiivi vaikutat hieman yksinkertaiselta tapaukselta, mutta...
- Anonyymi
Hei. Tietääkö joku teistä kelpaako Ruotsin lähihoitaja koulutus Suomessa? Mistä voi saada lisätietoa tästä? Lähihoitaja/undersköterska
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379