nopea perhekruiseri, onko niitä?

Anonyymi

Iltaa!

Tältä palstalta ennenkin saanut hyviä vinkkejä joten kokeillaan taas. Uusi vene hakusessa, keväällä myin 6 vuotta meitä palvelleen 33 jalkaisen 80-luvun skandin pois ja nyt haetaan numeroa isompaa venettä. Kriteerejä
- nopea purjehtija kaikilla suunnilla, hyvä trimmattavuus
- Purjehdittavissa yksin
- merikelpoinen ja vakaa Suomi-Baltia-Ruotsi olosuhteisiin
- ei barduunoita
- suojainen sitlooda, ei täysin avointa perää
- hyvät säilytystilat vaatteille, astioille ja safkoille (4 vk reissuja varten)
- toimivuus luonnonsatamissa ( itse pitänyt rajana syväys max 2 m)
- vähintään 2 kajuuttaa joissa hyvät punkat 4 aikuiselle.

Siinä tärkeimmät mieleen tulevat. Normi miehitys 2 aikuista ja tällä hetkellä 7 ja 12 vuotiaat lapset. Lasten tullessa teini-ikään ei kahdesta takakajuutasta varmaan olisi haittaakaan, mutta en ole pitänyt sitä vielä ehdottomana kriteerinä. Satunnainen leikkimielinen kisaaminen luokkaa HTR kiinnostaa myös.

Hanse 371 on kiinnostanut, mutta sisustus ei ihan omaan makuun. Dufour 385 tuli myös tsekattua, mutta säilytystilat pentterissä olivat heikot ja veneen leveys arvelutti ahtaita satamia ajatellen. Bavaria ei tule kyseeseen, hellarauhan säilyttämiseksi. Beneteaun Oceanis on kiinnostanut, mutta miten mahtaa liikkua kryssillä, kölit aika matalia. Myös vanhemmat hyvin pidetyt veneet voi tulla kyseeseen.

Olisi kiva kuulla kokemuksia niiltä jotka ovat tehneet valintoja vastaavassa tilanteessa. Meillä budjetti max 80-90 000 eur.

Saa myös tarjota jos vene on hiljaisessa myynnissä 😁

14

1245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Erikoinen vaatimuslista, varsinkin yhdistettynä venemalleihin, joita mietitte.

      Mikä vene ei ole purjehdittavissa yksin? Barduunoita ei ole käytännössä lainkaan 2000-luvun tai juuri edes 90-luvun veneissä. Suojainen sitlooda, ei täysin avointa perää? Suojainen miltä? Millainen on mielestäsi täysin avoin perä ja mikä ongelma siinä on mielestäsi vaikkapa mainitsemaasi Hanse 371:een verrattuna. Siinähän penkit ja sitloodan lattia ovat auki taakse.

      Otsikossa ja ensimmäisessä vaatimuksessa kaipaat nopeutta ja trimmattavuutta, mutta kuitenkin listaat pääosin peruskruisereita. Mikset C/R-veneitä? Hansea nyt ehkä joku voisi melkein sellaisena pitää, mutta varsin hidas se C/R-veeneeksi on.

      Mikä logiikka on kelpuuttaa Hanse, Dufour ja Beneteau, mutta ei Bavariaa?

      Monet C/R-veneet toteuttavat mielestäsi listasi toiveet. Siis Bavaria 35 Match tai 38 Match matalalla kölillä, Dehler 34 DD, 34/35 SV, 36 JV, Dufour 34, Finngulf 33(1), First 36.7 (matalalla kölillä) ja 35, X-332 ja 362 jne.

      • Anonyymi

        Kiitti, täytyy perehtyä tuohon listaukseesi!


    • Itsellä ollut vastaava shortlistaus käynnissä jo jonkin aikaa. Omina kriteereinä on 1. vauhti / purjehdusominaisuudet, 2. sisätilat, 3. syväys. Vauhdilla ja purjehdusominaisuuksilla tarkoitan sitä, että mikäli purjeveneessä ei ole hyvät purjehdusominaisuudet kuten riittävät nousukulmat ja tehoa tarpeeksi kevyeenkin tuleen niin sitten purjeita ei tule nostettua. Mielestäni tärkeää on pystyä nauttimaan itse purjehduksesta, jolloin matkanteko on itseisarvo.

      Kuten edellinen kommentoija sanoi, en myöskään pitäisi listaamiasia veneitä mitenkään nopeina tai hyvinä purjehdusominaisuuksien kannalta. Niissä on toki hyvät tilat retkeilyn ja useamman viikon loman kannalta, mutta itse saa niillä purjehtimisesta suurtakaan nautintoa.

      Jos yksi takahytti riittää niin First 31,7 on nopea ja hyväkulkuinen vene. Siinä on myös aktiivinen luokkaliitto ja heidän kanssaan pääsee ajamaan ykstyyppikisoja. 31,7 isoveli First 36,7 on vastaava vene kahdella takahytillä ja siinä on sama homma, aktiivinen luokkaliitto ja ykstyyppikisoja. OD-kisoja varten pitää tosin olla vene syvemmällä kölillä (2,2m), mikä menee hiukan yli kriteerisi. HTR:n voit toki osallistua tasoituksilla.

      Lähtökohtaisesti monet Dehlerit ja kaikki X:t ovat nopeita ja purjehdusominaisuuksiltaan hyviä. En unohtaisi muitakaan Firstejä kuten jo mainittu 35 jne. Sitten Salonat 37 & 38, Fingulffit ja Finnflyerit ja lisäisin vielä Arconat. Arconat ovat erittäin kauniita ja hyviä veneitä. Elan tekee E-mallistoa E4 ja E5, mutta uusina veneinä ne saattavat mennä yli budjetin.

      Toivottavasti löydät uuden veneen!

      • Anonyymi

        Salonat 37/38, kaikki 2000-luvun Arconat ja Finn Flyerit menevät yli budjetin.


    • Anonyymi

      Ruotsista vois löytyä. Pistä blocketiin hintahaarukka 800 000 - 1 200 000 kurnua.

    • Anonyymi

      Vastaus otsikon kysymykseen: Ei ole nopeita perhekruisereita. Yksikään perhekruiseri ei plaanaa ja plaanaamatta mikään vene ei ole nopea. Jos haluat nopean veneen, hankit liukuvan moottoriveneen tai jonkun hyvin urheilullisen purjeveneen, jossa ei sitten niitä perheen kaipaamia fasiliteetteja ole ja yksinpurjehduskin on ainakin astetta haastavampaa.

      • Anonyymi

        Kyse oli ehkä kuitenkin perhecruiseriksi nopeasta veneestä. Plaanaavat kisapurjeveneet ovat oma juttunsa ja nopeus käsitteenä perin suhteellinen asia. Veneet ovat hyvin aina hitaita oikeasti nopeaan kulkuvälineeseen verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse oli ehkä kuitenkin perhecruiseriksi nopeasta veneestä. Plaanaavat kisapurjeveneet ovat oma juttunsa ja nopeus käsitteenä perin suhteellinen asia. Veneet ovat hyvin aina hitaita oikeasti nopeaan kulkuvälineeseen verrattuna.

        Just👍


      • Anonyymi

        Ehkä voisi ostaa vanhan AC75-katamaraanin ja sisustaa sen vaikka Ikean tuotteilla perheelle. Sitten olisi nopea perhekruiseri.


    • Anonyymi

      Miksi sen pitää olla "nopea" suhteessa mihin? Kysehän vain veneen runkonopeudesta joten nyt jos pituus kasva 10 metristä 12 metriin niin tulee 2 solmua lisää. ne sportti ominaisuudet on vain kymmenyksiä sen ympärillä Ja epäolennaisia jos ei harrasta ns. "kilpapurjehdusta".

      • Anonyymi

        10 m vesilinjalla runkonopeus on 7,68 ja 12 m 8,42 solmua. Eroa siis 0,74 solmua eli alle 10 %.

        10 m C/R-vene on nopeampi kuin 12 m kruiseri kaikissa olosuhteissa.


      • Anonyymi

        Ei 2 metristä tule 2solmua lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei 2 metristä tule 2solmua lisää.

        Kyllä tulee, kun pituudet ovat sopivat. Esimerkiksi 0,5 m vesilinjalla runkonopeus on 1,7 solmua ja 2,5 m vesilinjalla 3,8 solmua.

        200 ja 202 m välillä eroa on sitten vain 34,4 vs. 34,5 solmua.


    • Anonyymi

      Eipä taida olla aloittajalla ihan puhtoiset pussissaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

      Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      30
      2582
    2. Yksi kuoli nokkakolarissa

      Asiasta YLEn verkkosivuilla uutinen klo 23.02. Oliko itsemurha?
      Oulainen
      11
      1252
    3. Helvetistä ei ole paluuta

      Kun ihminen laskeutuu kuolleiden maailmaan, kauhujen valtakuntaan ja tuonelan ovet sulkeutuu kiinni, se on karu tunne ku
      Idän uskonnot
      330
      997
    4. Mikä on kaivattusi ammatti

      entäpä sinun? 💶
      Ikävä
      44
      871
    5. Terveisiä vanhemmalle

      J-miehelle. Ehkä nähdään vielä 😉
      Ikävä
      44
      838
    6. Järjetön Topi-ilta

      Lisää tappiota konkurssipesälle. Miten voi olla mahdollidta , että annetaan järjestää tämä. Sorsakoski pyörii haudassaan
      Ähtäri
      20
      819
    7. Miksi nainen nukut huonosti

      Onko sulla jotakin huolia, vai jotakin miestäkö mietit? Vai tunnemaailmassako velloo? Ajatteletko koskaan minua? Paljo
      Ikävä
      61
      744
    8. Niin siinä Kävi

      Ettemme koskaan saaneet toisiamme
      Ikävä
      44
      730
    9. Halutaan toisiamme

      Mutta se on Salaisuus❤️
      Intohimo
      44
      716
    10. Jos olisit kaivattusi

      Kanssa kahdestaan samassa tilassa niin miten kävisi
      Ikävä
      46
      646
    Aihe