Franz Schubert 18-teini

Anonyymi

18-vuotiaana Schubert sävelsi enemmän kuin Lennon koko elinikänään.

18-vuotiaana Schubert sävelsi enemmän kuin Lennon/McCartney koko yhteistyössään.

Scubert ohitti kaiken, mitä Beatles teki. Ollessaan vain teinipoika.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vakuutappas herra D se täällä näille leirinuotiolaisille...niinpä, melkoisen haastava tehtävä ja sen saavuttamiseen saattaa vielä tovi kulua. Siitäkin huolimatta: sivistäminen jatkuu, sillä hyvän puolesta on taisteltava.

      • Anonyymi

        Vanha porukka sivistäjiä vanhojen REKE-aikojen hengessä on palannut työn ääreen! Vaikkakin entiseen tapaan tuskin enää sivistellään, koska aika aikaansa kutakin.

        Schubert on suurimpien nerojen kärkeä musiikissa. Beatles ei.


    • Anonyymi

      Juu, mutta beatlet paneskelivat bändäreitä paljon enempi kuin mitä Schubert pääsi sitä tekeen.

      Ja silloin ammoin 1960-luvulla kun ei vielä ollut AIDsikaan niin tähteyden mukana tuleva mahdollisuus päästä mahdollisimman usein pukille oli varmaankin monen nuoren miehellä yksi tärkeimmistä motivaatioitakin nostattanut seikkoista kun hän kitaraan tai muuhun istrumenttiin tarttui ja johonkin aloittavaan rock- tai pop-bändiin liittyi.

      Toisaalta runsahko Beatles kirjallisuus ei ole tuonut esiin sitä että Lennon tai McCartney olisivat Beatlesille musiikkia tehdessään kokeneet että heidän on kilpailtava lukumäärissä jonkun Schubertin kanssa, vaan he kokivat että tehdä mahdollisimman monta no1:ksi nousevaa singleä on se heidän hommansa, ja siinä lajissa he voittivat Schubertin komeasti noin 20 - 0.

    • Anonyymi

      Diagnoosi: Tämän keskustelun aloittajalla on paha henkilökohtainen ongelma suhtautumisessa musiikkiin, jota hän ei itse kuuntele.

      • Anonyymi

        Sinulla on iso ongelma siinä, että et tartu itseäsi niskasta kiinni ja ota sivistystä vastaan. Ylivertainen klassinen säveltaide on niin suurta, että jokaisen sen pitäisi tiedostaa.

        Jonkin "kuuntelemattomuus" ei tarkoita sitä, että asiaa ei tuntisi. Kyse on vain siitä, että sivistyneet valistajat ja valistuneet sivistäjät eivät halua tuhlata energiaansa ja aikaansa leirinuotiotasoisiin ilmiöihin: se kaikki olisi pois todellisista kokemuksista säveltaiteen kaikkivoipaisuuden maailmassa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on iso ongelma siinä, että et tartu itseäsi niskasta kiinni ja ota sivistystä vastaan. Ylivertainen klassinen säveltaide on niin suurta, että jokaisen sen pitäisi tiedostaa.

        Jonkin "kuuntelemattomuus" ei tarkoita sitä, että asiaa ei tuntisi. Kyse on vain siitä, että sivistyneet valistajat ja valistuneet sivistäjät eivät halua tuhlata energiaansa ja aikaansa leirinuotiotasoisiin ilmiöihin: se kaikki olisi pois todellisista kokemuksista säveltaiteen kaikkivoipaisuuden maailmassa!

        Juuri niin; teen työtä oikeiden asioiden eteen, vaikka kiitokset ovatkin vähissä. Klassisen musiikin maailma on äärettömän suuri. Pelkästään barokkimusiikissa on koluamista, ei se ole vain Bachin, Händelin ja Telemannin aikajakso, vaikka Bach tietysti eniten huomiota ansaitseekin. Ja tosiaan - vain Bachissakin on koluamista vaikka miten ikuisesti. Joten... mikä se Beatlesin tai Dylanin virka tässä kaikessa on? Nehän ovat ihan rallatusta vain :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri niin; teen työtä oikeiden asioiden eteen, vaikka kiitokset ovatkin vähissä. Klassisen musiikin maailma on äärettömän suuri. Pelkästään barokkimusiikissa on koluamista, ei se ole vain Bachin, Händelin ja Telemannin aikajakso, vaikka Bach tietysti eniten huomiota ansaitseekin. Ja tosiaan - vain Bachissakin on koluamista vaikka miten ikuisesti. Joten... mikä se Beatlesin tai Dylanin virka tässä kaikessa on? Nehän ovat ihan rallatusta vain :(

        Kuuntelin eilen illalla Schubertin jousikvartettoja. Juuri nyt kuuntelen Schubertin 15. jousikvartettoa.

        Schubert oli hyvin monipuolinen ja näynomainenkin säveltäjä. Hän oli romantiikan airut ja liedin perustaja jonka nero sopi kaikkiin tunnelmiin ja musiikin muotoihin. Hän loi kauneutta ja musiikkia yhtä helposti kuin muut hengittävät. Hän saattoi säveltää mitä kauneimpia asioita yllään pelkästään alusvaatteet ja kun joku tuli huoneeseen jossa hän sävelsi hän saattoi tokaista silmät palavissaan että jumal antakoon mitä kuuluu niin että oli vain poistuttava. Kerran erään kustantajan luona käymässä ollut mies näki oven avautuvan hiukan ja raosta kurkistavan pienen miehen jolla oli vahvat silmälasit. Kustantaja heilautti miehelle torjuvasti kättään sanoen:"Hän on muuan Schubert", kustantaja selitti:"Jos päästän hänet sisään hän tulee joka päivä". Schubertissa oli paljon veitikkaa ja hän huvitti usein ystäviään viheltämällä omia laulujaan kamman läpi tai esittämällä oopperan mielettömyyksiä pianolla vahvasti karrikoituna. Kun muut esittivät hänen laulujaan hänellä oli tapana istua huoneen etäisimmässä nurkassa kuuntelemassa. Schubertin oli hankala vaihtaa nuhraantunutta takkiaan uuteen kuten nerolle sopiikin joka pitää huonoa huolta omasta parhaastaan kun enemmän tai vähemmän suurempi objektiivisuus vaatii siitä osansa. Schubertin harvat rakkausseikkailut olivat sangen koulupoikamaisia.

        Jos nyt oikein muistan Schubert joi olutta Chat Noir nimisessä ravintolassa Annastrassella. Vielä mieluummin hän kävi tanssimassa. Schubert tupakoi aika lailla. joskus saattoi uusi laulu syntyä tupakka-askin kanteen. Hänellä oli suuri valikoima piippuja. Kun hän oli juhlallisemmalla tuulella hän joi ystäviensä kanssa viiniä. Ennen viinilasia Schubert oli puheliain. Hänen musiikista esittämänsä mielipiteensä olivat hyvin oikeudenmukaisia. Omista teoksistaan hän puhui sangen vähän. Schubert arvosti Mozartin oopperoita mutta ei pitänyt Cherubinista. Beethovenia hän piti säveltäjistä kaikkein korkeimpana. "Beethoven on yhtä vahva nin lyyrillisessä kuin draamallisessakin musiikissa". "Kaikki ymmärtävät jo Mozartia mutta Beethovenia ei vielä täysin ymmärretä". "Tonavassa virtaa vielä paljon vettä ennen kuin kaikki tämän miehen kaikki musiikki ymmärretään". "Beethovenia ymmärtääkseen pitää olla onneton rakkaudessa tai ylipäänsä vain onneton" on Schubert sanonut. Mozart on kuitenkin luonut teoksiinsa sellaisen tavoittamattomuuden ja saavuttamattomuuden tunnun että se hakee musiikin historiassa vertaistaan ja on Beethoveniakin korkeammalla tasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuntelin eilen illalla Schubertin jousikvartettoja. Juuri nyt kuuntelen Schubertin 15. jousikvartettoa.

        Schubert oli hyvin monipuolinen ja näynomainenkin säveltäjä. Hän oli romantiikan airut ja liedin perustaja jonka nero sopi kaikkiin tunnelmiin ja musiikin muotoihin. Hän loi kauneutta ja musiikkia yhtä helposti kuin muut hengittävät. Hän saattoi säveltää mitä kauneimpia asioita yllään pelkästään alusvaatteet ja kun joku tuli huoneeseen jossa hän sävelsi hän saattoi tokaista silmät palavissaan että jumal antakoon mitä kuuluu niin että oli vain poistuttava. Kerran erään kustantajan luona käymässä ollut mies näki oven avautuvan hiukan ja raosta kurkistavan pienen miehen jolla oli vahvat silmälasit. Kustantaja heilautti miehelle torjuvasti kättään sanoen:"Hän on muuan Schubert", kustantaja selitti:"Jos päästän hänet sisään hän tulee joka päivä". Schubertissa oli paljon veitikkaa ja hän huvitti usein ystäviään viheltämällä omia laulujaan kamman läpi tai esittämällä oopperan mielettömyyksiä pianolla vahvasti karrikoituna. Kun muut esittivät hänen laulujaan hänellä oli tapana istua huoneen etäisimmässä nurkassa kuuntelemassa. Schubertin oli hankala vaihtaa nuhraantunutta takkiaan uuteen kuten nerolle sopiikin joka pitää huonoa huolta omasta parhaastaan kun enemmän tai vähemmän suurempi objektiivisuus vaatii siitä osansa. Schubertin harvat rakkausseikkailut olivat sangen koulupoikamaisia.

        Jos nyt oikein muistan Schubert joi olutta Chat Noir nimisessä ravintolassa Annastrassella. Vielä mieluummin hän kävi tanssimassa. Schubert tupakoi aika lailla. joskus saattoi uusi laulu syntyä tupakka-askin kanteen. Hänellä oli suuri valikoima piippuja. Kun hän oli juhlallisemmalla tuulella hän joi ystäviensä kanssa viiniä. Ennen viinilasia Schubert oli puheliain. Hänen musiikista esittämänsä mielipiteensä olivat hyvin oikeudenmukaisia. Omista teoksistaan hän puhui sangen vähän. Schubert arvosti Mozartin oopperoita mutta ei pitänyt Cherubinista. Beethovenia hän piti säveltäjistä kaikkein korkeimpana. "Beethoven on yhtä vahva nin lyyrillisessä kuin draamallisessakin musiikissa". "Kaikki ymmärtävät jo Mozartia mutta Beethovenia ei vielä täysin ymmärretä". "Tonavassa virtaa vielä paljon vettä ennen kuin kaikki tämän miehen kaikki musiikki ymmärretään". "Beethovenia ymmärtääkseen pitää olla onneton rakkaudessa tai ylipäänsä vain onneton" on Schubert sanonut. Mozart on kuitenkin luonut teoksiinsa sellaisen tavoittamattomuuden ja saavuttamattomuuden tunnun että se hakee musiikin historiassa vertaistaan ja on Beethoveniakin korkeammalla tasolla.

        Schubertin lauluja hallitseva surumielisyys ei ole eräiden venäläisten ja saksalaisten säveltäjien marisevaa pessimismiä vaan se on sellaista surumieltä joka huokuu rakastavaisten huulilta tai alakuloisen kevätpäivän silmuista.


    • Anonyymi

      ""Beethoven on yhtä vahva nin lyyrillisessä kuin draamallisessakin musiikissa"

      Voitko selittää, mitä Schubert mahdollisesti tarkoitti tällä? Jos draamallisella musiikilla meinataan oopperoita ja muuta näyttämömusiikkia, niin niissähän Beethoven ei ollut kovin tuottelias heppu. Lyyrisyyskin... Beethovenin viidennen sinfonian hitaassa osassa tai kuudennen sinfonian musassa lienee aika lyyristä melodiaa? Beethoven sävelsi liedejä, mutta olivatko ne yhtä lyyrisen kauniita kuin Schubertin? Kai tällä tarkoitetaan että B osasi tehdä hyviä maskuliinia pääteemoja ja feminiinisiä sivuteemoja.

      • Anonyymi

        En tiedä mitä Schubert tarkoitti mutta tuntuu siltä että hän ihannoi vähän liikaakin Beethovenia säveltäjänä niin vaatimaton teos kuin Fidelio onkin oopperana kuuluen Beethovenin varhaiskauteen eivätkä hänen laulunsakaan ole vielä karakteeriltaan kovin romanttisia kykenemättä säveltäjänä vielä tunkeutumaan romantiikan uudelle maaperälle Schubertin tavoin. Beethovenin avut sen sijaan ovat sonaatti-allegro voimavaroissa ja ammattilaisen kehittelytaidoissa kun sen sijaan hänen miltei amatöörimäisissä teemoissaan ei ole kerrassaan mitään ihmeellistä, sillä jokainen kykenee naputtelemaan hänen teostensa rytmiä sormillaan tai varpaillaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1479
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1378
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1350
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1304
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe