Unelmien pihasuunnitelma

Anonyymi

Nykyisin saa toisinaan lukea moitteita eri pihasuunnittelijoista, niin laitan tänne nyt yhdestä pihasuunnittelijasta kehuja, ystäväpariskunta häntä minulle suositteli, eli kyseessä on puutarhuri Naomi Mesin.
Otin häneen yhteyttä ostettuani omakotitalon, jonka puutarha oli päässyt paikoitellen aika pahaan rehotukseen, aidan takaa oli jopa pajukkoa siirtynyt pihan puolelle. Toisaalta oli myös sellaisia tyhjiä alueita eikä mitään yhtenäisyyttä. Viime vuoden tammikuulla sain suunnitelman käsiini, kuin taideteos!
Tuo Lumottu Puutarha oli jo nimenä antanut hiukan viitteitä. Olin antanut vapaat kädet mutta yllätyin silti katsellessani suunnitelmaa runsaasta ja rönsyilevästä puutarhasta, jossa oli kaariportteja ja kivettyjä polkuja ja hieman sokkeloisia osia. Olin esittänyt toiveen ettei kaikki olisi pelkkää tasaista.
Suunnitelmaan oli myös piirretty pari erillistä kuvaa pihan yksityiskohdista, jossa oli kauniita istutuksiin tulevien kukkien kuvia,
Tuolloin heti keväällä aloitettiin suunnietelman toteutus, ensin maanrakennustöitä, jotta saatiin pohja haluttuun muotoon, siihen kun tuli pengerrystä ja myös pienelle suihkulähteeelle rakennettiin perusta.
Neuvoja on saatu kaiken aikaa jos on tullut tenkkapoota ja Naomin oma innostus on ollut hyvin tarttuvaa. Puutarha alkaa olla jo suunnitellussa hahmossaan ja pystyn jo kuvittelemaan miltä se tulee näyttämään kun kasvillisuus pääsee kunnolla kasvuun. Suunnitelman hinta oli mielestäni hyvin kohtuullinen enkä olisi ikipäivänä osannut sellaista itse laatia. Vielä kun sen toteutus on jaettu muutamien vuosien osalle, kuten vanhojen omenapuiden leikkaus. Tälle syksylle on jäljellä enää lähinnä kukkasipulien istutusta. Nyt on hienoa vaan nauttia syksyisistä päivistä.

3

820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvää kokemusta mullakin. Tosin ei tehny pihasuunnitelmaa mutta neuvoi kun tarvitsin apua kasvien valinnoissa. Koitin yhdestä puutarhamyymälästä saada tietoo minkälaista kannattasi pihaan istuttaa kun meillä hyvin aurinkoinen etten sanosi paahteinen piha, mutta siellä ei myyjä osannu sanoa oikeen juuta eikä jaata, aika kummalliselta tuntu ja harmitti. Naomilta sain kasviluetteloa ja ohjetta muutenkin ja hyviä vinkkejä kuten että kesällä tehtiin pergola, Sillä saa mukavasti vähän varjoa pihaan ja muutama puu istutettiin myös. Kestäähän se aikansa kun kasvavat mutta antaa heti uutta ilmettä ja jahka kasvavat niin tulee hiukan varjosampaa.

    • Anonyymi

      Hän on kyllä ihan uskomattoman monipuolinen ja lahjakas taiteilija. Minulla on ilo ja kunnia saada hänet toteuttamaan hääkimppuni vuodenvaihteessa pidettäviin häihini. Ystävättäreni vihittiin vuosi sitten ja hänen kimppunsa oli Naomin käsialaa ja se oli jotakin sellaista mitä en ole ennen nähnyt. Ihana!
      Pieni hääjännitys alkanut painaa päälle mutta se rauhoittaa että löysin puvun joka on kuin tehty minulle ja saan juuri minua varten suunniteltavan hääkimpun a`la taiteilija Naomi Mesin.

    • Anonyymi

      Tuo vapaat kädet on kyllä vaarallinen peliliike. Itse olen joskus teettänyt suunnitelman rivarin pihaan ja siitä oli kyllä apua. Ihan suunnitelman mukaan en tehnyt, mutta suunnitelma ohjasi monessa kohtaa.

      Itse tein listan, mitä pitää ehdottomasti olla ja mikä olisi kivaa olla pihassa. Se mukaan ammattilainen piirsi helposti ymmärrettävän ja toteutettavan suunnitelman sekä kertoi mahdolliset vaihtoehdot. Kasvit tulivat kertaheitolla oikeaan kohtaan pihalla ajatellen valoa ja varjoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1651
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe