Piilolasit vain öisin

Kiinostunut

Miten on saatavissa sellaisia piilolaseja, joita pidetään vain öisin ja päivällä sitten pärjää ilman?

11

2453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täh?!

      Ei semmoisia olekaan! Mikäs idea niissä edes olisi? Ja jos yöllä tarvitsisi piilareita, niin miten ihmeessä muka päivälllä pärjäisi ilman? Olet tainuut nähdä unta. Niitä kun näkee katsella ilman piilolinssejäkin.

      • silmälääkäri

        Kyllä niitä on. Idea perustuu siihen, että kun sarveiskalvoa tarpeeksi painetaan "muottiin" yöllä, ei muoto palaudu heti ennalleen päivällä. Eli kohtuullisen pientä taittovirhettä voi näin hoitaa, mutta esim. -5 dioptrin taittovirhettä ei kuitenkaan kannata kuvitella tällä hyvin voivansa hoitaa.

        Enpä kyllä tiedä, harrastaako tätä Suomessa kukaan optikko/silmälääkäri. Itse pidän kyllä ideaa vähän nurinkurisena siinä mielessä, että jos yöksi voi piilarit laittaa silmään ja ottaa päivällä pois, niin miksei sitä voi sitten pitää piilareita päivällä ja ottaa yöksi pois? Näkisi heti kunnolla eikä vasta pidemmän hoidon jälkeen. Tietenkin esim. uintia paljon harrastavalle tms. voisi tuo ortokeratologia olla sopiva, mutta uimalaseihinkin saa nykyään omat vahvuudet... Itse olen silmälasejakin uidessa joskus pidellyt päässä ja hyvin pelasi paitsi sukeltaessa...


      • Kiinostunut
        silmälääkäri kirjoitti:

        Kyllä niitä on. Idea perustuu siihen, että kun sarveiskalvoa tarpeeksi painetaan "muottiin" yöllä, ei muoto palaudu heti ennalleen päivällä. Eli kohtuullisen pientä taittovirhettä voi näin hoitaa, mutta esim. -5 dioptrin taittovirhettä ei kuitenkaan kannata kuvitella tällä hyvin voivansa hoitaa.

        Enpä kyllä tiedä, harrastaako tätä Suomessa kukaan optikko/silmälääkäri. Itse pidän kyllä ideaa vähän nurinkurisena siinä mielessä, että jos yöksi voi piilarit laittaa silmään ja ottaa päivällä pois, niin miksei sitä voi sitten pitää piilareita päivällä ja ottaa yöksi pois? Näkisi heti kunnolla eikä vasta pidemmän hoidon jälkeen. Tietenkin esim. uintia paljon harrastavalle tms. voisi tuo ortokeratologia olla sopiva, mutta uimalaseihinkin saa nykyään omat vahvuudet... Itse olen silmälasejakin uidessa joskus pidellyt päässä ja hyvin pelasi paitsi sukeltaessa...

        Tuttavallani USAssa oli tästä oikein hyvä kokemus. En kuitenkaan halunnut aloittaa hommaa siellä, koska tiesin pian palaavani Suomeen. Ilmeisesti uusi teknologia on parantanut tuloksia. Jokaiselle voidaan laatia tarkka, yksilöllinen hoito. Ilmeisesti Suomessa tätä mahdollisuutta ei ole saatavilla, onko siihen lupaakaan?


      • oculus
        silmälääkäri kirjoitti:

        Kyllä niitä on. Idea perustuu siihen, että kun sarveiskalvoa tarpeeksi painetaan "muottiin" yöllä, ei muoto palaudu heti ennalleen päivällä. Eli kohtuullisen pientä taittovirhettä voi näin hoitaa, mutta esim. -5 dioptrin taittovirhettä ei kuitenkaan kannata kuvitella tällä hyvin voivansa hoitaa.

        Enpä kyllä tiedä, harrastaako tätä Suomessa kukaan optikko/silmälääkäri. Itse pidän kyllä ideaa vähän nurinkurisena siinä mielessä, että jos yöksi voi piilarit laittaa silmään ja ottaa päivällä pois, niin miksei sitä voi sitten pitää piilareita päivällä ja ottaa yöksi pois? Näkisi heti kunnolla eikä vasta pidemmän hoidon jälkeen. Tietenkin esim. uintia paljon harrastavalle tms. voisi tuo ortokeratologia olla sopiva, mutta uimalaseihinkin saa nykyään omat vahvuudet... Itse olen silmälasejakin uidessa joskus pidellyt päässä ja hyvin pelasi paitsi sukeltaessa...

        Olen silmälääkärin kanssa samoilla linjoilla siinä, etten oikein ymmärrä, miksi nämä sarveiskalvoa muokkaavat linssit olisivat jotenkin päivälinssejä parempi vaihtoehto. Niitä kaytettäessähän ei kuitenkaan pääse linssien käsittelystä ja puhdistamisesta, joten miksei tosiaan voisi saman tien käyttää tavallisia päivälinssejä. Tällöin ei visuskaan vaihtelisi häiritsevän (jopa vaarallisen) paljon, ja päivälinsseillä saadaan suuretkin taittovirheet korjattua.

        Toiseksi, jos kerran piilolinssejä käytetään, niin miksi käyttää niitä nukkuessa, jolloin sarveiskalvon hapensaanti on jo valmiiksi vähäisempää? Kun sarveiskalvon päälle lätkäistään linssi ja kiinni oleva silmäluomi, hapensaanti vähenee aika tehokkaasti. Toki pelkkä linssi päiväkäytössäkin huonontaa sarveiskalvon hapensaantia, mutta vaikutus ei kuitenkaan ole sama kuin nukkuessa. Näitä ortokeratologisia linssejä mainostetaan sillä, että ne ovat turvallisempia, koska niitä pidetään vain n. 8 tuntia vuorokaudessa, päivälinssien käytön venyessä helposti 12-16 tuntiin. Olen kuitenkin sitä mieltä, että tuo huonompi hapensaanti kumoaa tämän hyödyn.

        Kuvittelisin, että selkeimmin tällaisesta ratkaisusta hyötyisivät kontaktilajien harrastajat kilpailutilanteessa. Näissä lajeissa on vaarana, että piilolasi lentää silmästä kesken ottelun - ja silmälasit eivät luonnollisestikaan oikein toimi... Näiden lajien harrastajatkin tulisivat luultavasti muuten toimeen tavallisilla päiväkäyttöisillä linsseillä, ja sarveiskalvoa muokkaavat linssit otettaisiin sitten käyttöön ennen kilpailuja.


    • Laikku

      Siis toi oli loistava! Niin, varmaan hyvä olla piilarit että näkee hyvin ne unet. Niiden "vaikutus" sitten jatkuu päivällä ja kaikki on hyvin! Jeee!

    • Tutkiva

      Vaikka netti on monen käytössä, tuntuu, että tietämättömyys ei silti vähene.
      Ideahan ei ole uusi. Ohessa FDA:n hyväksyntä menetelmälle. Tietoa löytyy paljonkin, kun käyttää hakusanana Ortho-K, tuskin kuitenkaan mitään suomeksi.
      http://www.fda.gov/cdrh/mda/docs/p870024s043.html

    • kiinostunut

      No niin. USAssa menetelmä on yleisessä käytössä ja joillain on oikein hyviä kokemuksia näistä Ortho-K-linsseistä. Toivottavasti Suomessa tietämys ei jää noiden kahden, juuri puusta laskeutuneiden kommenttien tasolle.

    • Tutkiva

      Tällaiset piilolasit muovaavat sarveiskalvoa siten, että näkö paranee. Vaikutus on kuitenkin vain väliaikainen ja piilolaseja on pidettävä joka yö, jotta pärjäisi päivällä ilman.
      Menetelmä on varmaan viranomaisten kannalta hankala, kun näkökyky voi vaihdella päivän mittaan. Aamulla tehty näön tarkistus ei enää pädekään illalla.

    • Tutkiva
    • almalino

      Bump, any clinics in Finland that does Otho K lenses?

    • Anonyymi

      Hei, yölinssit toimivat loistavasti, ovat turvalliset käyttää, kun noudattaa Optometristin ohjeita !
      kts. täältä löytää hyvää asiantuntevaa tietoa ja suomessa ko. linssiä sovittavat optikot
      https://enseyes.com/fi/natlinser/
      Nämä linssit myös "hoitavat" silmää nuorille, niin ettei likinäköisyys lisäänny.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 145
      4097
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      112
      3700
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2575
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      90
      1496
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    Aihe