Löytyykö mistään referenssiä sille, mitä käytännössä tarkoittaa tuo huvialuksen 24 m pituuden (lupakirja) määritelmä? Onko se LVL vai LOA? Ajatellen esim. vanhemmantyylistä purjealusta, jossa voi olla reilusti yli 5 m puksprööti.
Lähinnä eläkepaatti mielessäni tätä kyselen.
Alle 24 m huviveneen määritelmä
8
248
Vastaukset
Itse tulkitsen tämän siten, että on "sovellettu" LOA, eli aluksen kokonaispituus, mutta ilman mahdollisia ulokkeita, jotka eivät rakenteellisesti ole rungon osia:
2 §
Määritelmät
Tässä asetuksessa tarkoitetaan:
1) huviveneellä kaikentyyppisiä ja kaikentyyppisillä propulsiojärjestelmillä kulkevia veneitä, joiden rungon pituus sovellettavien yhdenmukaistettujen standardien mukaan mitattuna on vähintään 2,5 ja enintään 24 metriä ja jotka on tarkoitettu käytettäviksi urheilussa ja vapaa-ajan vietossa; se seikka, että samaa venettä voidaan vuokrata tai käyttää veneilykoulutukseen, ei estä tämän asetuksen soveltamista, kun vene saatetaan markkinoille vapaa-ajan viettotarkoitukseen;- Anonyymi
Vähän ohi aiheen, mutta mitä ovat alle 2,5 m pitkät veneet?
Anonyymi kirjoitti:
Vähän ohi aiheen, mutta mitä ovat alle 2,5 m pitkät veneet?
Pelastusrenkaita? ; )
- Anonyymi
No yleensä pukspröötiä, uimatasoa joka ei ole rungon osa tai esim perämoottoria lasketa pituuteen. Siis rungon pituus. Vieanomainemhan voi tätä sitten tulkita parhaan ymmärryksensä mukaan ja ennakkotapausta oikeusasteista tuskin löytyy.
Niin ja LOA on rungon kokonaispituus ilman näitä härpäkkeitä ja LWL on pituus vesilinjassa.Itse tulkitsen LOA:n tarkoittavan nimenomaan kokonaispituutta kaikkineen (Length Over All), mitä määritelmää harvemmin tarvitsee, mutta...
isommilla aluksilla (siis laivoilla) kanavien suluissa aika oleellinen. ; )
- Anonyymi
Ja jos paatti on pidempi, kuin 24m, niin hankkimalla Yli 24-metrisen kansainvälinen huviveneenkuljettajankirjan.
Ei ole ongelma- Anonyymi
Siis kansainvälisen huvivenekirjan ja näin veneen pituus ei ole rajoitettu, ainoastaan paino ja se oli muistaakseni 500 tonnia, eli aikas iso alus huvipurreksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis kansainvälisen huvivenekirjan ja näin veneen pituus ei ole rajoitettu, ainoastaan paino ja se oli muistaakseni 500 tonnia, eli aikas iso alus huvipurreksi.
Se 500 tonnia ei ole paino vaan vetoisuus. Mutta aika iso alus siihen mahtuu. Yritin etsiä esimerkiksi kuunari Helenan vetoisuutta mutten löytänyt. Löysin kuitenkin pari muuta esimerkkiä, joiden perusteella voisi arvioida, että käytännössä ainakin sellainen 40-50 metrinen purje- tai moottorivene todennäköisesti alittaa tuon rajan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman552101- 631935
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!771438Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊911293Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1821284Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee2371229Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761085- 891066
Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s211036- 82911