Vuonna 2023 Hyundai tuo markkinoille päivitetyn Nexo-vetyauton sekä vielä nimeämättömän vetykäyttöisen monikäyttöajoneuvon.
Lisäksi Hyundai aikoo myös tuoda vuoden 2025 jälkeen markkinoille ison polttokennolla toimivan katumaasturin.
Hyundailta uusia vetyautoja
10
64
Vastaukset
- Anonyymi
Hyundai näyttää tietä maailmalle.
https://tekniikanmaailma.fi/hyundain-usko-polttokennoautoon-on-voimissaan-vuonna-2030-tekniikka-kilpailee-hinnassa-jo-sahkoautojen-kanssa/- Anonyymi
Niinpä ja tojo jää nuolemaan näppejään tässäkin segmentissä, kuten sähköautoissakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä ja tojo jää nuolemaan näppejään tässäkin segmentissä, kuten sähköautoissakin.
Hyundailla on nyt kovat piipussa
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/680-hevosvoimaa-vetyvisiota-hyundai-vision-fk/
- Anonyymi
Entäpä sitten, ei tule Suomeen mitään vetyautokantaa.
- Anonyymi
Juu, ja vetyteknologian kehittyminenkin on koko ajan nopeutunut!
Kun monet "isot" panostavat nyt kunnolla!- Anonyymi
Mutta myynti on pientä ja keskittynyt vain rajoitettuihin alueisiin maailmassa.
- Anonyymi
Vetyauto sähkön käytön hyötysuhde on huono.
Jos voi ajaa sähköllä, miksi tehdä sillä sähköllä ensin vetyä (elektrolyysi) ja sen jälkeen muuttaa vety takaisin sähköksi (polttokenno)?
Tämän lisäksi sähkön "kuljettaminen" asiakkaalle on helpompaa (sähköjohdot) ja hyötysuhteeltaan tehokkaampaa kuin vedyn (sähköjohdot paineastiat putkistot kuorma-autot) .
Lisäksi infraa on olemassa valtavasti sähkölle, muttei vedylle. Vedyn kuljettamiseen ja varastointiin kuuluvat paineastiat, jotka ovat viranomaisten valvonnassa.
Vetyauto on myös raskaampi, koska siinä on sekä sähköauton että vetyauton tekniikka samassa autossa. Esimerkiksi akku on kummassakin iso, jos vertaa bensiiniauton akkuun. Tästä syystä vetyauto on myös kalliimpi.
Myös huollettavaa ja korjattavaa on enemmän. Lisäksi kumpikin vaatii erilaista osaamista.
Voisiko joku vääntää tämän rautalangasta, miksi kannattaa käyttää vetyä eikä suoraan sähköä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetyauto sähkön käytön hyötysuhde on huono.
Jos voi ajaa sähköllä, miksi tehdä sillä sähköllä ensin vetyä (elektrolyysi) ja sen jälkeen muuttaa vety takaisin sähköksi (polttokenno)?
Tämän lisäksi sähkön "kuljettaminen" asiakkaalle on helpompaa (sähköjohdot) ja hyötysuhteeltaan tehokkaampaa kuin vedyn (sähköjohdot paineastiat putkistot kuorma-autot) .
Lisäksi infraa on olemassa valtavasti sähkölle, muttei vedylle. Vedyn kuljettamiseen ja varastointiin kuuluvat paineastiat, jotka ovat viranomaisten valvonnassa.
Vetyauto on myös raskaampi, koska siinä on sekä sähköauton että vetyauton tekniikka samassa autossa. Esimerkiksi akku on kummassakin iso, jos vertaa bensiiniauton akkuun. Tästä syystä vetyauto on myös kalliimpi.
Myös huollettavaa ja korjattavaa on enemmän. Lisäksi kumpikin vaatii erilaista osaamista.
Voisiko joku vääntää tämän rautalangasta, miksi kannattaa käyttää vetyä eikä suoraan sähköä?Ensinnäkin, ei ole olemassa mitään täydellistä tekniikkaa!
Polttomoottoreillakaan ei ole mikään kaksinen hyötysuhde! Silti p.kennoilla on kuitenkin jo nyt parempi hyötysuhde. Huolimatta yli polttisten yli 120v. taipaleesta!
Eihän vetykään mikään paras polttoaine ole auton liikuttamiseen. Silti kaiketi skaalautuvin muihin vaihtoehtoihin verrattuna, isossa mittakaavassa?
On totta, että paras hyötysuhde saadaan lataamalla se suoraan akkuun!
Mutta vety sopii paremmin "kiertotalouteen", kuin akkutekniikka
Vaikka täälläkin jotkut väittävät akkuraaka-aineiden riittävän kuulemma 8 miljardiin autoon, olen nähnyt asiantuntija-arvioita niiden riittävyydestä vain n. 0,5 miljardille!
Vetytekniikan yksi etu juuri siinä, että se on niin "taipuisa"
Voidaan tuottaa paikanpäällä, ja tosiaankin kuljettaa jostain putkilinjoilla tai raskaalla kalustolla jne. Vetyä voidaan myös valmistaa vaikka ammoniakista. Tällöin ei tarvita vedyn vaatimia erikoistekniikoita jne., kun tarvitsee kuljettaa!
Tässä vertailua autojen massoista:
Toyota Mirai n. 1900 kg., vs. Volkswagen ID 3 n.1800 kg., VW ID 4 yli 2200 kg.
Tesla S n.2500 kg., Tesla 3, n. 1750 kg.
Keskikokoiset s.autot painavat järjestään yli 2000 kg. Isot tietysti tätäkin enemmän!
Voit itsekin tsekkailla näitä juttuja vaikka Tekniikan Maailmasta!
Rimac merkkinen urheiluauto painaa lähes 1400 kg. Tästä akkujen osuus 700 kg.
Juuri tästä syystä p.kennoautoille povataan isompaa osuutta suuremmissa autoissa!
Auton koon kasvaessa, myös akkukapasiteetin täytyy myös kasvaa. Lopulta kasvattamisessa ei ole enää mieltä.
Maailmalla työskentelevät myös ns . superkondensaattoreiden tuomiseksi vetyautoihin korvaamaan akkua!
Onhan vetyautossa hieman enemmän osia, kuin akkuautossa. Mutta vetyauto on kuitenkin paljon yksinkertaisempi kuin polttis.
Akkutekniikan yksinkertaisuus, ja juurikin tuo hyvä hyötysuhde ei riitä siitä tekemään "yleistekniikkaa" kuljetussovelluksiin . Huonoja puolia on liikaa!
- Anonyymi
Minulla on tuolla kellarissa Hentain piikkari, tai joku sähkövehje sinivalkoisessa lootassa, taisin käyttää sitä vessaremontissa, tai sitten en. Ajokiksi en aasialaista ottaisi.
- Anonyymi
Jäi vaivaamaan tuo äskeinen, kävin kellarissa ja yksintein otin pullon kotiviiniä aamun ratoksi. Värkki ei ollut Hyundai, vaan Kawasaki, ja salkku oli mustaa muovia. Oli myös muistaakseni tehokas. Mutta auto on auto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1411775- 401678
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa631430- 681315
Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei2161197Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi2791123- 701093
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää19979- 74955
Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106898