Hyundailta uusia vetyautoja

Anonyymi

Vuonna 2023 Hyundai tuo markkinoille päivitetyn Nexo-vetyauton sekä vielä nimeämättömän vetykäyttöisen monikäyttöajoneuvon.

Lisäksi Hyundai aikoo myös tuoda vuoden 2025 jälkeen markkinoille ison polttokennolla toimivan katumaasturin.

10

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Entäpä sitten, ei tule Suomeen mitään vetyautokantaa.

    • Anonyymi

      Juu, ja vetyteknologian kehittyminenkin on koko ajan nopeutunut!
      Kun monet "isot" panostavat nyt kunnolla!

      • Anonyymi

        Mutta myynti on pientä ja keskittynyt vain rajoitettuihin alueisiin maailmassa.


      • Anonyymi

        Vetyauto sähkön käytön hyötysuhde on huono.

        Jos voi ajaa sähköllä, miksi tehdä sillä sähköllä ensin vetyä (elektrolyysi) ja sen jälkeen muuttaa vety takaisin sähköksi (polttokenno)?

        Tämän lisäksi sähkön "kuljettaminen" asiakkaalle on helpompaa (sähköjohdot) ja hyötysuhteeltaan tehokkaampaa kuin vedyn (sähköjohdot paineastiat putkistot kuorma-autot) .

        Lisäksi infraa on olemassa valtavasti sähkölle, muttei vedylle. Vedyn kuljettamiseen ja varastointiin kuuluvat paineastiat, jotka ovat viranomaisten valvonnassa.

        Vetyauto on myös raskaampi, koska siinä on sekä sähköauton että vetyauton tekniikka samassa autossa. Esimerkiksi akku on kummassakin iso, jos vertaa bensiiniauton akkuun. Tästä syystä vetyauto on myös kalliimpi.

        Myös huollettavaa ja korjattavaa on enemmän. Lisäksi kumpikin vaatii erilaista osaamista.

        Voisiko joku vääntää tämän rautalangasta, miksi kannattaa käyttää vetyä eikä suoraan sähköä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyauto sähkön käytön hyötysuhde on huono.

        Jos voi ajaa sähköllä, miksi tehdä sillä sähköllä ensin vetyä (elektrolyysi) ja sen jälkeen muuttaa vety takaisin sähköksi (polttokenno)?

        Tämän lisäksi sähkön "kuljettaminen" asiakkaalle on helpompaa (sähköjohdot) ja hyötysuhteeltaan tehokkaampaa kuin vedyn (sähköjohdot paineastiat putkistot kuorma-autot) .

        Lisäksi infraa on olemassa valtavasti sähkölle, muttei vedylle. Vedyn kuljettamiseen ja varastointiin kuuluvat paineastiat, jotka ovat viranomaisten valvonnassa.

        Vetyauto on myös raskaampi, koska siinä on sekä sähköauton että vetyauton tekniikka samassa autossa. Esimerkiksi akku on kummassakin iso, jos vertaa bensiiniauton akkuun. Tästä syystä vetyauto on myös kalliimpi.

        Myös huollettavaa ja korjattavaa on enemmän. Lisäksi kumpikin vaatii erilaista osaamista.

        Voisiko joku vääntää tämän rautalangasta, miksi kannattaa käyttää vetyä eikä suoraan sähköä?

        Ensinnäkin, ei ole olemassa mitään täydellistä tekniikkaa!
        Polttomoottoreillakaan ei ole mikään kaksinen hyötysuhde! Silti p.kennoilla on kuitenkin jo nyt parempi hyötysuhde. Huolimatta yli polttisten yli 120v. taipaleesta!
        Eihän vetykään mikään paras polttoaine ole auton liikuttamiseen. Silti kaiketi skaalautuvin muihin vaihtoehtoihin verrattuna, isossa mittakaavassa?
        On totta, että paras hyötysuhde saadaan lataamalla se suoraan akkuun!
        Mutta vety sopii paremmin "kiertotalouteen", kuin akkutekniikka
        Vaikka täälläkin jotkut väittävät akkuraaka-aineiden riittävän kuulemma 8 miljardiin autoon, olen nähnyt asiantuntija-arvioita niiden riittävyydestä vain n. 0,5 miljardille!
        Vetytekniikan yksi etu juuri siinä, että se on niin "taipuisa"
        Voidaan tuottaa paikanpäällä, ja tosiaankin kuljettaa jostain putkilinjoilla tai raskaalla kalustolla jne. Vetyä voidaan myös valmistaa vaikka ammoniakista. Tällöin ei tarvita vedyn vaatimia erikoistekniikoita jne., kun tarvitsee kuljettaa!
        Tässä vertailua autojen massoista:
        Toyota Mirai n. 1900 kg., vs. Volkswagen ID 3 n.1800 kg., VW ID 4 yli 2200 kg.
        Tesla S n.2500 kg., Tesla 3, n. 1750 kg.
        Keskikokoiset s.autot painavat järjestään yli 2000 kg. Isot tietysti tätäkin enemmän!
        Voit itsekin tsekkailla näitä juttuja vaikka Tekniikan Maailmasta!
        Rimac merkkinen urheiluauto painaa lähes 1400 kg. Tästä akkujen osuus 700 kg.
        Juuri tästä syystä p.kennoautoille povataan isompaa osuutta suuremmissa autoissa!
        Auton koon kasvaessa, myös akkukapasiteetin täytyy myös kasvaa. Lopulta kasvattamisessa ei ole enää mieltä.
        Maailmalla työskentelevät myös ns . superkondensaattoreiden tuomiseksi vetyautoihin korvaamaan akkua!
        Onhan vetyautossa hieman enemmän osia, kuin akkuautossa. Mutta vetyauto on kuitenkin paljon yksinkertaisempi kuin polttis.
        Akkutekniikan yksinkertaisuus, ja juurikin tuo hyvä hyötysuhde ei riitä siitä tekemään "yleistekniikkaa" kuljetussovelluksiin . Huonoja puolia on liikaa!


    • Anonyymi

      Minulla on tuolla kellarissa Hentain piikkari, tai joku sähkövehje sinivalkoisessa lootassa, taisin käyttää sitä vessaremontissa, tai sitten en. Ajokiksi en aasialaista ottaisi.

    • Anonyymi

      Jäi vaivaamaan tuo äskeinen, kävin kellarissa ja yksintein otin pullon kotiviiniä aamun ratoksi. Värkki ei ollut Hyundai, vaan Kawasaki, ja salkku oli mustaa muovia. Oli myös muistaakseni tehokas. Mutta auto on auto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      237
      45159
    2. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

      Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      121
      25963
    3. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      323
      15654
    4. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      163
      10782
    5. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      122
      9697
    6. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9311
    7. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      84
      8456
    8. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      7923
    9. Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      242
      6814
    10. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      221
      6476
    Aihe