Hur tänkt folk fira vappen här? På stan, på krogen, på villan, med goda vänner, nåt helt anant eller nån kombination av dessa?
Hur ser era valborgsfirartraditioner ut? Skiljer sig dom nyländska traditionerna från dom åländska och österbottniska?
Vappen
12
1393
Vastaukset
- Tukholmalainen
ska vi till brasan, lyssnar körsång och äter var sin taditionella hot dog. Det avslutas med fyrverkeri. Sen tar vi oss hem, äter nåt gått, tar ett glas och har det trevligt.
Glad Valborg eller Glada Vappen!- Suomalainen
Kunhan leikkii raukka ruotsalaista.
- Tukholmalainen
Suomalainen kirjoitti:
Kunhan leikkii raukka ruotsalaista.
teillä on tälle palstalle jos ette kertoile kuinka vietätte vappua. Siitä oli kyse eikä vinoilusta. Jos se teitä häiritsee että vastasin ruotsiksi koska kysyjä kirjoitti viestinsä ruotsiksi niin miksihmeessä jäätte tälle palstalle, menkää suomenkilisille palstoille kirjoittelemaan.
- räpätäti
Tukholmalainen kirjoitti:
teillä on tälle palstalle jos ette kertoile kuinka vietätte vappua. Siitä oli kyse eikä vinoilusta. Jos se teitä häiritsee että vastasin ruotsiksi koska kysyjä kirjoitti viestinsä ruotsiksi niin miksihmeessä jäätte tälle palstalle, menkää suomenkilisille palstoille kirjoittelemaan.
tätätätätätätätätätätätätä
räpätätiräpätätiräpätäti
räpätätiräpätätiräpätäti
t.räpätäti - Havis Amanda
räpätäti kirjoitti:
tätätätätätätätätätätätätä
räpätätiräpätätiräpätäti
räpätätiräpätätiräpätäti
t.räpätätiOnneks me surut ei käyttäydytä noin ääliömäisesti, ne kulttuurierot tulevat näköjään parhaiten esiin käyttäytymisessä ja hyvissä tavoissa. Jotkut osaa toiset ei. Onneks kohta on Wappu ja sinäkin voit sulautua joukkoon.
Glada Wappen till er alla :) vi ses i 'Kajsis', Sjung om studentens..
Gå på sillis o ha roligt, o sjung snapsvisor !!!
Det tänker jag göra i varje fall.. - Finlandssvensk74
Blev lite ändrade planer, jag ska tydligen köra ut tidningar på söndagsmorgonen så de blir en vappen i nykterhetens tecken.
Åtminsone i Österbotten brukar int vi ha brasor eller fyrverkerier. Men massor av god mat och god dryck och studentmössan förståss. Sen brukar de va roddtävling mellan olika studentkårer i hamnen.
Glada vappen =) - Mark
Finlandssvensk74 kirjoitti:
Blev lite ändrade planer, jag ska tydligen köra ut tidningar på söndagsmorgonen så de blir en vappen i nykterhetens tecken.
Åtminsone i Österbotten brukar int vi ha brasor eller fyrverkerier. Men massor av god mat och god dryck och studentmössan förståss. Sen brukar de va roddtävling mellan olika studentkårer i hamnen.
Glada vappen =)Månne det inte blir helt roligt, skall själv till en kompis och äta. Vi lär bli ganska många, så det blir nog bra. Nooh, det blir nog inte så mycket festande för min del, har nämligen tent genast i början av veckan..argh:)
- Valborg
Havis Amanda kirjoitti:
Onneks me surut ei käyttäydytä noin ääliömäisesti, ne kulttuurierot tulevat näköjään parhaiten esiin käyttäytymisessä ja hyvissä tavoissa. Jotkut osaa toiset ei. Onneks kohta on Wappu ja sinäkin voit sulautua joukkoon.
Glada Wappen till er alla :) vi ses i 'Kajsis', Sjung om studentens..
Gå på sillis o ha roligt, o sjung snapsvisor !!!
Det tänker jag göra i varje fall..Vad är Vappen??? Det är Första Maj och Valborgsmässoafto`= Vapunaatto
- hahhhaa
Valborg kirjoitti:
Vad är Vappen??? Det är Första Maj och Valborgsmässoafto`= Vapunaatto
Vappen on finlandismi ja sen käyttö varma merkki siitä, että suomalaisuus on saapunut Närpiöönkin! Muistaakseni aloittaja oli sieltä kotoisin..
- Jonne
hahhhaa kirjoitti:
Vappen on finlandismi ja sen käyttö varma merkki siitä, että suomalaisuus on saapunut Närpiöönkin! Muistaakseni aloittaja oli sieltä kotoisin..
Va..? Helt på riktigt? :)
Tyvärr är texten på svenska
http://www.kotus.fi/svenska/reuter/1993/130593.shtml - Valborg
Jonne kirjoitti:
Va..? Helt på riktigt? :)
Tyvärr är texten på svenska
http://www.kotus.fi/svenska/reuter/1993/130593.shtmlJag pryr mig inte om det heter glada goda eller vad som helst men själva ordet Vappen irriterar mig eftersom det fins ingen vappen utan Valborg eller Första Maj på svenska.
Jag tror att "Vappen " är finlandsvenska vilket passar dem och i deras rottwelska, men svenska är det inte! Låter fånigt. - viikonloppujuoppo
Valborg kirjoitti:
Vad är Vappen??? Det är Första Maj och Valborgsmässoafto`= Vapunaatto
1.Varför måste finlandare tala svenska?
2. Vilket är bättre; Finland eller Sverige?
3.Är svenska språket bättre als finska?
4.Är du en kvinna eller en man=)
5.Hur gammal är du?
6.Ör du svenska eller finska, eller finlandsvesnka eller sverigesfinska?
7.Måste du lära svenska/finska i skolan=)
8.Har du en hund=) Eller ett katt?
9.Är min svenska bra?
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17611185
- 545328
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html462555- 372256
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131771Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,431675Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311310Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v361265Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61076Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo1051001