Metformiinin haitoista

Anonyymi

Oikeastaan tiedän vain metformiinin hyvät vaikutukset joita on paljon. Mutta osaatteko sanoa noista haittavaikutuksista. Esim :
”Metformiinin tyypillisimmät haittavaikutukset ovat erilaiset vatsa- ja suolisto-oireet: pahoinvointi, ripuli, oksentelu ja vatsakipu. Myös B12-vitamiinin ja folaatin imeytymishäiriötä on kuvattu (Kirpichnikov ym. 2002).”

Johtopäätös. Esim kun verikokeissa leukosyytit oli vähän laskeneet alle viitearvon, niin olisiko syy juuri tuo B12 ja folaatin imeytymishäiriö.”
Jos joku näistä jotain ymmärtäisi..

23

1097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metformiini saattaa vaikuttaa myös leukosyytteihin: 'GLYBURIDE-METFORMIN HCL Side Effects by Likelihood and Severity'.

      Saattaisi selittää myös minun matalat natriumtasot.

      • Anonyymi

        Tässä joutuu kouluttautumaan tee se itse lääkäriksi joten kiitos vain hyvästä linkistä.
        Sen mukaan sattaa vaikuttaa juuri myös valkeisiin verisoluihin. En tiedä missä vaiheessa pitää huolestua. Tai pitääkö lääke vaihtaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä joutuu kouluttautumaan tee se itse lääkäriksi joten kiitos vain hyvästä linkistä.
        Sen mukaan sattaa vaikuttaa juuri myös valkeisiin verisoluihin. En tiedä missä vaiheessa pitää huolestua. Tai pitääkö lääke vaihtaa.

        Tuota pitää kysyä lääkäriltä. Metformiini kuitenkin hidastaa ikääntymistä niin ihan kevyesti sitä ei kannata jättää pois.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Tuota pitää kysyä lääkäriltä. Metformiini kuitenkin hidastaa ikääntymistä niin ihan kevyesti sitä ei kannata jättää pois.

        Millä tavalla metformiini hidastuttaa ikääntymistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla metformiini hidastuttaa ikääntymistä.

        Se vähentää telomeerien lyhenemistä. USAassa on paljon ihmisiä jotka eivät ole diabeetikoita mutta syövät metformiinia.


    • Anonyymi

      No joo, löysin tälläisen, joka selittää myös jalkojen puutumisen ja monia muita oireita joita diabeteksessä on, kun käyttää metformiinia. Itsellä ne alkoi kun aloin käyttää ko lääketteä. Eli ajattelin, että ne liittyy diabetekseen muttta syy saattaa yhtä hyvin olla lääkeessä. Juurikin B12 ja foolihapon imeytymishäiriöstä on kyse.
      https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00788

    • Anonyymi

      Onko muuta vastaavaa lääkettä, ilman haittavaikutuksia?

      • Ei. B12 saa tarvittaessa piikkinä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ei. B12 saa tarvittaessa piikkinä.

        Nostaakohan se B12 leuk tasoa normaaliin. Sillä olishan se kurjaa jos alhaisen leukosyyttitason johdosta saisi jonkin tulehduksen tms. Onkohan sitä tutkittu miten lääkkeiden haittapuoli sairastuttaa ihmisen. Teki vissiin niin tai näin niin lopputulos on sama. Ehkä elinaikaa saa lääkkeillä kuitenkin enemmän. Hankalia asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nostaakohan se B12 leuk tasoa normaaliin. Sillä olishan se kurjaa jos alhaisen leukosyyttitason johdosta saisi jonkin tulehduksen tms. Onkohan sitä tutkittu miten lääkkeiden haittapuoli sairastuttaa ihmisen. Teki vissiin niin tai näin niin lopputulos on sama. Ehkä elinaikaa saa lääkkeillä kuitenkin enemmän. Hankalia asioita.

        Empäs tiedä mutta kokeilisin kyllä b12-piikkiä jos asia huolestuttaa. Itse kylläkin tilaan 5 mg B12 tabletteja ja siirrän XigDuon ottoa muutaman tunnin myöhäisemmäksi ehkä kerran kuussa kun minulle piikitettävänä käynti on hankala järjestää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Empäs tiedä mutta kokeilisin kyllä b12-piikkiä jos asia huolestuttaa. Itse kylläkin tilaan 5 mg B12 tabletteja ja siirrän XigDuon ottoa muutaman tunnin myöhäisemmäksi ehkä kerran kuussa kun minulle piikitettävänä käynti on hankala järjestää.

        Ens täytyy tutkia onko B12 alhaalla verikokeella. Terv keskuksen lekuri ei ollut kuullut että metformiinista voisi olla mitään sivuvaikutuksia. Ei ne tiedä lääkäritkään läheskään kaikkea. Itse pitää valistaa ja vaatia. Sellaista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ens täytyy tutkia onko B12 alhaalla verikokeella. Terv keskuksen lekuri ei ollut kuullut että metformiinista voisi olla mitään sivuvaikutuksia. Ei ne tiedä lääkäritkään läheskään kaikkea. Itse pitää valistaa ja vaatia. Sellaista.

        Joo. Lääkäreissä on isot erot ja kroonikkona kannattaa ottaa selvää sekä sairaudesta että sen hoidosta.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Joo. Lääkäreissä on isot erot ja kroonikkona kannattaa ottaa selvää sekä sairaudesta että sen hoidosta.

        Osaatko vielä sanoa. Laihduttaako metformiini? Oma paino on tippunut 10 kg lääkkeen käytön jälkeen. Mitenkään erityisemmin laihduttamatta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko vielä sanoa. Laihduttaako metformiini? Oma paino on tippunut 10 kg lääkkeen käytön jälkeen. Mitenkään erityisemmin laihduttamatta.

        Metformiinin käyttöön liittyy usein myös painon lasku. Laihtuminen on taas aika monimutkainen asia eli pitää vaan etsiä elämäntyyli jolla paino pysyy sopivana. Ihan pienetkin muutokset voivat ajaa painoa alaspäin.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Metformiinin käyttöön liittyy usein myös painon lasku. Laihtuminen on taas aika monimutkainen asia eli pitää vaan etsiä elämäntyyli jolla paino pysyy sopivana. Ihan pienetkin muutokset voivat ajaa painoa alaspäin.

        Ensin lopetin hiilarien käytön. Mutta nyt on pakko lisätä niitä taas, koska paino tippuu muuten liikaa. En nyt tiedä onko se sitten huono asia, siis hiilareiden syönti. En kyllä syö juuri pastaa, riisiä tai perunaa. Mutta pari palaa kauraleipää kyllä silloin tällöin. Aloin syödä juutojakin taas monen kuukauden paussin jälkeen. Jotain sellaista on pakko syödä että paino ei laskisi liikaa. Mutta kun kakut ym sokeri on kielletty niin vaikea keksiä mitään mikä lihottaisi.


    • Anonyymi

      Metformiini tosiaan vähentää B12-vitamiinin imeytymistä. B12-puute voi ilmetä vasta vuosien päästä metformiinin aloittamisesta, koska maksassa on normaalisti jopa 5 vuoden tarpeeseen B12:ta. Mitä isompaa määrää metformiinia käyttää metformiinia, sitä isompi riski puutokseen. Riskin saa nollattua suussa liukenevilla B12-tableteilla. On tärkeää, että ei niele tablettia! Itse otan päivässä 3 g metformiinia. Joka päivä otan 1 mg B12-tabletin, jonka annan liueta ja imeytyä suun limakalvojen kautta. Nykyisin sopivia tabletteja löytyy markettien vitamiinihyllyiltä.

    • Anonyymi

      Laihtuuko kaikki metformiinin käyttäjät automaattisesti? Jostain luin että jotkut syö sitä juuri kun haluavat pudottaa painoa.

      • Anonyymi

        Ei laihdu välttämättä. Minulle tulee illalla tabletin ottamisen jälkeen nälkä. Silloin saatan syödä aivan liikaa. Tietäen tämän, syön jugurtin tai leivänpalan samoihin aikoihin - ja näin hillitön ruokahalu jää tulematta. Painoni on pysynyt vuosikausia samana.


    • Anonyymi

      Kävin ottamassa B12 arvon ja muitakin verikokeita. Saa nähdä olisiko asiat nyt vähän paremmin. Ja jos vaikka saisi se B12 piikkinä, jos puutetta on.

      Olen aika pitkälle sitä mieltä, että pitkäkestoinen stressi laukaisee näitä tauteja. Mutta sitä nyt ei länsimainen lääketiede juuri noteraa.

    • Anonyymi

      Apteekissa mainittiin tuo B12-vitamiini . Mainitsin asiasta terveyskeskuslääkärille ja hän laittoi minut verikokeisiin. Tulos oli, ettei ollut vitamiinin puutosta.

    • Anonyymi

      Kävin kans verikokeissa. Leukosyytit olikin taas normaaleja eikä ollut B12 puutosta. On se vaan hyvä että välillä kaikki on hyvin. Ja että juuri veriarvoissa voi olla välillä pientä heittelyä suuntaan jos toiseen.

    • Anonyymi

      Osaako joku sanoa jotain valkeista verisoluista.

      Tässä lainaus Duodecimin jostain jutusta.

      ”Henkilöt, joiden veressä oli runsaasti valkosoluja, kuolivat syöpään seurannan aikana 1,7 kertaa todennäköisemmin kuin ne, joiden valkosolumäärä oli pieni. Yhteys oli vielä vahvempi henkilöillä, jotka sairastivat diabetesta, sillä heillä valkosolujen runsaus merkitsi jopa kolminkertaista syöpäkuoleman riskiä verrattuna sokeriaineenvaihdunnaltaan terveisiin.”

      No voidaankohan tuosta vetää johtopäätös että ei haittaa vaikka valkosolujen arvot olisivat hiukan matalammalla tasolla. Se olis lohdullista. Kun on vaikea itse arvailla koska on syytä huolestua. Kun ja jos matalat valkosolujen arvot takaavatkin pidempää,elämää.

      Tulee näitä mietittyä.

      • Syyseuraussuhteet ovat vaikeita. Voi aivan hyvin olla että syövät lisäävät valkosoluja eikä toisin päin.

        En usko että hiukan pienemmistä vslkosolumääristä on haittaa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe