Sain lähetteen labraan ja tarkistin tulokset netistä. Ferritiini oli alle 20 mutta kukaan ei ole ottanut yhteyttä terveysasemalta ja olen ollut ihan hirveän väsynyt. Aloin ottaa rautatabletteja ja olo parani hieman. Tulos on nippanappa viitearvojen sisällä mutta ei tämä olo ole normaali kun ei jaksa mitään. Viikonloppuna alkaa taas menkat eli ensi viikolla on varmaan ihan järkyttävä väsymys.
Ferritiini kokemuksia, onko hoitosuunnitelma?
2
766
Vastaukset
- Anonyymi
Rautaa minunkin käskettiin syödä, kun ferritiini oli alle 20.
Hemoglobiini oli silloin kyllä ihan hyvä.
Nykyistä tilannetta en tiedä, on vaikeaa saada lääkäreitä otattamaan ferritiini, etenkin silloin kun hemoglobiini on hyvä. - Anonyymi
Olen lukenut netistä joitain ferritiinistä tietävien lääkärien ym. juttuja.
Jossain luki, että hoidossa pyritään saamaan ferritiini 100.
Ranskan Wikipediassa suositusarvot naiselle ovat 20-204. Korkeammat kuin Suomen viitearvot.
Paljon on mediassa ollut juttua ferritiinistä ja monet yhä uskovat sen olevan muotijuttu.
Viitearvot ovat niin matalat, koska monella naisella on matalat rautatasot. Suositus on paljon korkeampi. Rautatasot vaikuttavat tosi paljon elämään ja jaksamiseen. Raudanpuute aiheuttaa monia erilaisia oireita.
Itselläkin on välillä matalat ferritiinit. Sitten napsin rautaa. Itse olen syönyt Obsidania. Monessa paikkaa myös lukee, että rauta imeytyy paremmin joka toinen päivä otettuna. Ja se vähentää sivuvaikutuksia.
Viimeksi kun mitattiin taisi ferritiin olla jotain 30. Multa hoitaja mittautti paastoraudan, mitä ei kai yleensä käytetä raudanpuutteen arviointiin. No sekin oli tosi matala. Ja sen jälkeen söin lisää rautaa.
Nyt pidän taukoa, kun rauta aiheuttaa helposti ummetusta.
No joo. Joku aikaisempi vuosi ferritiinitasoni oli 7. Alle 30 katsotaan jo raudanpuutteeksi. Söin silloin rautaa joitakin kuukausia ja ferritiini nousi noin 40. Ehkä se oli liian vähän, koska raudanpuute uusiutui.
Ravinnossa varmaan liian vähän rautaa. En tiedä onko kuinka runsaat kuukautiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.303621Kukka ampu taas Kokkolassa?
T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs91678Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131493Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2241310Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.143981Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain34913Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht243905- 60889
Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ67872Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲98839