Olen tuolla mol.fi-sivulla surffaillessani huomannut, että opettajan virkoihin hakuajat ovat usein mahdottoman lyhyet.
Esim.: http://www.mol.fi/Tyovoimapalvelut/Paikat/0/3/2/Lehtorin$virka$(historia,$yhteiskuntaoppi)$$$!06167787.html
Jos hakuaika on jätetty vain viikon mittaiseksi, niin eikö se tarkoita sitä, että "me toivomme, että kukaan ei ehdi hakea, jotta opetuslautakunnan naapurin kiltti tytär saa homman"? Tarkoitan, mikä kiire on laittaa haun umpeutumiseksi huhtikuun loppu, kun homma alkaa vasta 1.8.?!
Eikö tämä kieli siitä, että paikka on testamentattu jollekulle?
Kiitos kommenteista.
Virka pedattu jollekulle?
14
2926
Vastaukset
- maisteri
Sitähän se yleensä tarkoittaa. Jos hakauaika on lyhyt, se voi tarkoittaa, että haluttaan vakinaistaa virkaa jopa vuosikausia väliaikaisena tehnyt henkilö. Joissakin paikoissa lautakunnat ovat sitä mieltä, että virka pitää laittaa julkisesti hakuun, niin eipä ole muilla sitten nokan koputtamista. Kyllähän tuttu ja pätevä valitaan lähes aina, ellei juuri häntä haluta pois jostain syystä. Virkaan kuitenkin voi valita vain pätevän eli ei se naapurin ylioppilastyttö voi saada virkaa, mutta toisaalta aineyhdistelmät voivat sitten olla sellaisia, ettei pätevää hakijaa voi olla.
- ammattikoulussa
Tämä ei ollut opetushommaa, mutta sopii tänne koska oli ammattikoulussa, ehdottomasti paras näkemäni: Hakemusten tulee olla perillä perjantaina klo 16.15 mennessä. Työn alkamispäiväksi oli merkitty seuraava maanantai.
- mat.ope
Koulun toimivuuden kannalta on tärkeää tietää keväällä, keitä on syksyllä tulossa töihin. Työsuunnitelmia tehdään nyt kaiken aikaa. Toisekseen valitsevat lautakunnat kokoontuvat korkeintaan kerran kuukaudessa, joskus myös valittu lähteekin muualle ja vaali menee uusiksi.
Nykyaikana opetuslautakunnan naapurin kiltit tytöt eivät virkoja saa ilman pätevyyttä virkaan.- kokemusta valitettavasti on
virkoja, mutta kun monet virat täytetäänkin määräaikaisena, silloin voi se "opetuslautakunnan naapurin kiltti tyttö" viedä paikan vaikkapa muodollisesti pätevän nokan edestä.
- tulokas-80
Nim. "kokemusta valitettavasti on" toi yhden hyvän pointin esille: virka jätetään roikkumaan määräaikaisena jollekin tutulle naamalle. Tuo naapurin tyttö oli vain kärjistys, ei sen kummempaa faktaa. Tuo linkissä oleva virka taisi tosin olla pysyvä... nyt en muista.
Tiesin, että joku tuo tämän esille eli on hyvä tietää ajoissa, kuka on tulossa. Sitten kysynkin: miksi sitä virkaa ei voinut laittaa aikaisemmin hakuun? Miksi se piti laittaa hakuun vasta viikkoa ennen haluttua deadlinea?
EI VOI OLLA niin, että koulun rehtorille selvisi vasta pari päivää sitten, että he tarvitsevat uuden hissan opettajan ensi syksyksi. Kyllä nämä tulevat varmasti tietoon aikaisemmin.
Ja pidetään kaikki mielessä, että 14% viroissa olevista opettajista Suomessa on epäpäteviä!!! - syrjäytetty
tulokas-80 kirjoitti:
Nim. "kokemusta valitettavasti on" toi yhden hyvän pointin esille: virka jätetään roikkumaan määräaikaisena jollekin tutulle naamalle. Tuo naapurin tyttö oli vain kärjistys, ei sen kummempaa faktaa. Tuo linkissä oleva virka taisi tosin olla pysyvä... nyt en muista.
Tiesin, että joku tuo tämän esille eli on hyvä tietää ajoissa, kuka on tulossa. Sitten kysynkin: miksi sitä virkaa ei voinut laittaa aikaisemmin hakuun? Miksi se piti laittaa hakuun vasta viikkoa ennen haluttua deadlinea?
EI VOI OLLA niin, että koulun rehtorille selvisi vasta pari päivää sitten, että he tarvitsevat uuden hissan opettajan ensi syksyksi. Kyllä nämä tulevat varmasti tietoon aikaisemmin.
Ja pidetään kaikki mielessä, että 14% viroissa olevista opettajista Suomessa on epäpäteviä!!!Mulle kävi juuri näin, että kylän yo-tyttö sai tuntiopettajuuden nenäni edestä. Olen pätevä opettaja ja hain ko. paikkaa. Hakijoita oli 10, joista minun lisäkseni opettajankoulutuksen saaneita ainakin kaksi. Silti paikan sai YLIOPPILAS. Perustelut: "Hän on toiminut koulussamme koulunkäyntiavustajana ja AIKOO hakeutua opettajaopintoihin."
Että näin. Melkein tekis mieleni valittaa. - tulokas-80
syrjäytetty kirjoitti:
Mulle kävi juuri näin, että kylän yo-tyttö sai tuntiopettajuuden nenäni edestä. Olen pätevä opettaja ja hain ko. paikkaa. Hakijoita oli 10, joista minun lisäkseni opettajankoulutuksen saaneita ainakin kaksi. Silti paikan sai YLIOPPILAS. Perustelut: "Hän on toiminut koulussamme koulunkäyntiavustajana ja AIKOO hakeutua opettajaopintoihin."
Että näin. Melkein tekis mieleni valittaa.Miksi et valita? Ethän sä kuitenkaan halua sitä paikkaakaan enää.
Missä nuo muuten perustelut muuten esitetään?
Opetuslautakunnan pöytäkirjoissa, vai?!
Uskallatko muuten kertoa paikkakuntaa, että tiedän itse välttää sitä vai onko hieman liian pieni kylä?
Voiko muuten olla niin, että kunnan rahat ovat niin pienissä, että yrittävät tällä tavoin säästää?! - syrjäytetty
tulokas-80 kirjoitti:
Miksi et valita? Ethän sä kuitenkaan halua sitä paikkaakaan enää.
Missä nuo muuten perustelut muuten esitetään?
Opetuslautakunnan pöytäkirjoissa, vai?!
Uskallatko muuten kertoa paikkakuntaa, että tiedän itse välttää sitä vai onko hieman liian pieni kylä?
Voiko muuten olla niin, että kunnan rahat ovat niin pienissä, että yrittävät tällä tavoin säästää?!En tiedä, kannattaako valittaa, kun ei kuitenkaan kyseessä ollut virka, vaan tuntiopettajuus. Vaikka valittaisinkin, niin en tietenkään sinne enää menisi...
Ne perustelut tulivat kirjeen mukana, jonka sain. Siinä oli myös tiedot jokaisesta hakijasta koulutuksineen.
Paikkakunta on pieni, joten en tarkkaan viitsi sitä kertoa, mutta sijaitsee itä-Uudellamaalla, Mäntsälän ja Orimattilan lähistöllä.
Mieheni sanoi samaa kuin sinä eli on yritetty varmaanki säästää, koska palkkaushan on opettajan työtä tekevällä yo:lla noin 1500-1600 e / kk, kun taas pätevällä reilut 2000 e.
MInusta olisi korkea aika saada opettajan ammattinimike suojatuksi, kuten OAJ on ehdottanutkin. En kyllä tiedä, auttaisiko se mitään. - Pätevä
syrjäytetty kirjoitti:
En tiedä, kannattaako valittaa, kun ei kuitenkaan kyseessä ollut virka, vaan tuntiopettajuus. Vaikka valittaisinkin, niin en tietenkään sinne enää menisi...
Ne perustelut tulivat kirjeen mukana, jonka sain. Siinä oli myös tiedot jokaisesta hakijasta koulutuksineen.
Paikkakunta on pieni, joten en tarkkaan viitsi sitä kertoa, mutta sijaitsee itä-Uudellamaalla, Mäntsälän ja Orimattilan lähistöllä.
Mieheni sanoi samaa kuin sinä eli on yritetty varmaanki säästää, koska palkkaushan on opettajan työtä tekevällä yo:lla noin 1500-1600 e / kk, kun taas pätevällä reilut 2000 e.
MInusta olisi korkea aika saada opettajan ammattinimike suojatuksi, kuten OAJ on ehdottanutkin. En kyllä tiedä, auttaisiko se mitään.ainakin henkilösuojalakia tai jotain. Mulle on ainakin sanottu, ettei koulutustietoja toisista hakijoista saa antaa.
- Sanna
Pätevä kirjoitti:
ainakin henkilösuojalakia tai jotain. Mulle on ainakin sanottu, ettei koulutustietoja toisista hakijoista saa antaa.
Perustelumuistiostahan ne hakijoiden työkokemukset ja koulutukset ja muutkin ansiot ilmenevät.
- Pätevä
Sanna kirjoitti:
Perustelumuistiostahan ne hakijoiden työkokemukset ja koulutukset ja muutkin ansiot ilmenevät.
tällaisen perustelumuistion hakija saa luettavakseen?
- Sanna
Pätevä kirjoitti:
tällaisen perustelumuistion hakija saa luettavakseen?
Ainakin minä olen ihan pyytänyt perustelumuistion niistä viroista joita olen hakenutkin. Jos virka on ollut haussa, täytyy nimityksestä tehdä päätös, joka on perusteltava. Näistä päätöksen perusteluista on kyse ja ne ovat ihan julkisia.
- Jere
Kyllä rivien välistä voi suoraan lukea onko virka jo pedattu jollekin. Usein määräaikaisuudet eivät tule edes hakuun, vaan sovitaan vuoden jatkosta epäpätevän kanssa. OAJn mukaan tällaisen nimityksen jälkeen on 3 viikon ajan mahdollista valittaa nimityksestä. Ongelma vaan on se, ettei niistä tiedä milloin tapahtuu seuraavaksi vuodeksi nimitys. Esim. eräällä pienellä paikkakunnalla nimitykset tehtiin jo huhtikuussa epäpäteville seuraavaksi vuodeksi.
- toinen matope
Hain virkaa. Olin pätevin hakija. Koulutoimenjohtaja kysyi suoraan aijonko valittaa jos he valitsevat toisen henkilön. Vastasin kyllä. Sain viran. Eivät uskaltaneet riskeerata koska olisin valittanut.
Koko ajan tapahtuu sulle mulle valintoja. Sijaisuuksissa olen vuosien varrella huomannut, että rehtorin penskat katsastetaan ensin, sitten muut peli ym. kaverien penskat ja viimeiseksi kysytään olisko jollakin tiedossa pätevää sijaista.
Sain pitkän sairasloman sijaiseksi pätevän kun auoin päätä kuuluvasti koska päteviä todellakin on tarjolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733664Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91991Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261323- 1341210
- 1001073
- 1091055
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701010- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876