Miten ilmaston muutos politikointi näkyy veneilyssäsi?
Itsellä ainankin näkyy siten, että uskon bensan hinnan kallistuvan ja ostovoiman tippuvan. Lisäksi uskon käytetyn kaluston halpenevan.
Käytännössä yritän veneillä säästöbudjetilla, että tulevaisuuden kustannusten kasvu ei lopeta veneilyä eikä kalustossa ole yhtään ylimääräistä rahaa kiinni.
Miten ilmaston muutos politiikka näkyy veneilyssäsi
46
582
Vastaukset
- Anonyymi
Ei vaikuta mitenkään. Kasvihuoneilmiö on ollut tiedossa 1800-luvulta asti eikä siihen ole tullet sellaista uutta tietoa, jonka perusteella asioita pitäisi muuttaa.
- Anonyymi
Käytän päästökompensaatiota. Eli lahjoitan veneen vuotuisia CO2 päästöjä vastaavan summan metsäistutuksiin ja soiden ennallistamiseen. Hyvitän aiheuttamani päästöt.
- Anonyymi
Niin minäkin. Käytän päästökompensaatiota. Kaiken sen polttoaineen jonka säästän olemalla ajamatta sillä vanhalla jenkkiautolla jota en koskaan tullut hankkineeksi, ja kaiken sen minkä olen säästänyt kun en pari kertaa vuodessa ole lentänyt perheeni kanssa lomamatkalle kaukoitään, käytän veneilyyn. Lähes kaiken yksityisautoiluni jätän työnantajani kompensoitavaksi kun eivät ymmärrä etätyösopimusten päälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin minäkin. Käytän päästökompensaatiota. Kaiken sen polttoaineen jonka säästän olemalla ajamatta sillä vanhalla jenkkiautolla jota en koskaan tullut hankkineeksi, ja kaiken sen minkä olen säästänyt kun en pari kertaa vuodessa ole lentänyt perheeni kanssa lomamatkalle kaukoitään, käytän veneilyyn. Lähes kaiken yksityisautoiluni jätän työnantajani kompensoitavaksi kun eivät ymmärrä etätyösopimusten päälle.
Eli rahalla saa saastuttaa niin paljon kuin sielu sietää. Hyvän omantunnon voi siis ostaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli rahalla saa saastuttaa niin paljon kuin sielu sietää. Hyvän omantunnon voi siis ostaa.
Ehkä niinkin, kunhan sillä etelänmatkoja tekevällä verrokkiryhmällä riittää rahaa, mutta ei sitä hyvää omatuntoa tarvitse ostaa kun ei kärsi huonosta. Rahan puute ajaa kompensoimaan kun ei ole varaa kaikkeen kivaan ja saastuttavaan.
- Anonyymi
No, onko sinulla nyt hyvä mieli kun rahasi ovat jonkun toisen taskussa?
Ilmastonmuutoken torjuntahan on pelkästään erilaisten ratkaisujen myyntiä joko pakon tai pelon voimalla. Hyödylliset idiootit luovat pakokauhua ja kansa ostaa tai hyväksyy verovarojen käytön ilmastotoimiin.
- Anonyymi
Veneilyni ja politikkojen ilmastoposeeraus eivät millään tavalla liity toisiinsa.
- Anonyymi
Dieselin hinta kyllä nousi tänä kautena aika kivasti, kiitos hallitukselle!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselin hinta kyllä nousi tänä kautena aika kivasti, kiitos hallitukselle!
Kyllä, mutta minulla on purjevene, joten dieselin hinnalla ei ole käytännön vaikutusta veneilyn kustannuksiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, mutta minulla on purjevene, joten dieselin hinnalla ei ole käytännön vaikutusta veneilyn kustannuksiin.
Purjevene.
Maailman kallein tapa matkustaa edullisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Purjevene.
Maailman kallein tapa matkustaa edullisesti.Kyllä. Mutta dieselin hinnalla ei ole purjehtijalle merkitystä. Jokunen litra menee automatkoilla satamaan, lämppärissä ja ehkä vähän veneen moottorissakin, mutta suhteutettuna harrastuksen muihin kuluihin noilla ei ole mitään merkitystä.
- Anonyymi
"Miten ilmaston muutos politiikka näkyy veneilyssäsi"
Siten, että äänestän seuraavissa vaaleissa Perussuomalaisia tai ehkä Kokoomusta. Ei vielä mitenkään muuten. Rahat riittää edelleen polttoaineeseen, enkä suunnittele hyvästä dielmoottorista luopumista.
Ylipäätään en usko ihmiskunnan voivan vaikuttaa ilmaston lämpötilaan. Ilmaston lämpötila on vaihdellut hurjasti jo ennen ihmistäkin ja tulee edelleenkin vaihtelemaan ihmisestä huolimattakin. Turha on rimpuilla sitä vastaan.- Anonyymi
Aivan varmasti ihminen vaikuttaa lämpötilaan, mutta se on vain väreilyä suurten aaltojen pinnalla. Ihminen pystyy ehkä hieman kiihdyttämään kehitystä, mutta ei pysäyttämään (kääntämisestä puhumattakaan) eli rimpuilu ja itsensä kiduttaminen on turhaa. Ne selviää jotka sopeutuu. Ilmastoalarmistit ovat oikeastaan äärikonservatiiveja jotka eivät hyväksy muutosta vaan kaiken pitäisi olla kuten ennenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan varmasti ihminen vaikuttaa lämpötilaan, mutta se on vain väreilyä suurten aaltojen pinnalla. Ihminen pystyy ehkä hieman kiihdyttämään kehitystä, mutta ei pysäyttämään (kääntämisestä puhumattakaan) eli rimpuilu ja itsensä kiduttaminen on turhaa. Ne selviää jotka sopeutuu. Ilmastoalarmistit ovat oikeastaan äärikonservatiiveja jotka eivät hyväksy muutosta vaan kaiken pitäisi olla kuten ennenkin.
Yrittävät betonoida kaiken. - Jopa ilmaston!
- Anonyymi
Keskusta ja Kokomushan ovat vihreden apupuolueita. Äänestän liike Nyttiä tai Persuja.
- Anonyymi
Persut laittavat huvikuunariveron sinulle kiitokseksi äänestäsi.
- Anonyymi
Näkyy siten, että elinkustannukset nousee, uuteen vähäpäästöiseen autoon tai venemoottoreihin ei ole varaa koska rahat menee polttoaineisiin ja asumiseen vaikka lämmityskustannuksia alennetaan ahkeralla puun pienpoltolla. Ajoa ei kuitenkaan voi vähentää ja veneily on niitä harvoja huveja joista pidetään kiinni. Ei investoida mihinkään uuteen pitkällä tähtäimellä koska poliitikot ovat takinkääntäjiä. Eli politikointi ei vielä ihmeemmin näy veneilyssä, mutta sen politikoinnin ilmastovaikutus on kohdallani jo nyt negatiivinen. Jos kustannustaso vielä merkittävästi nousee, niin säästetään ennemmin palveluista kuin polttoaineen määrästä, eli hankitaan varaosat ulkomailta, tehdään huollot itse, kierretään vierasvenesatamat ja niiden ravintolat kaukaa, hoidetaan telakoinnit itse ja vene talvehtii omalla tontilla eikä vuokrapaikalla.
- Anonyymi
Näin. Pitää keskityä olennaiseen ja karsia kaikki epäolennaiset kulut pois. Ilman energiaa vene ei liiku, joten polttoaineesta on luovuttava viimeiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin. Pitää keskityä olennaiseen ja karsia kaikki epäolennaiset kulut pois. Ilman energiaa vene ei liiku, joten polttoaineesta on luovuttava viimeiseksi.
Mulla ei ole muita ilmasto päästöjä, kuin mitä nyt pieren joskus.
- Anonyymi
Minä kompensoin kasvien ilmasta imemän hiilidioksidin polttamalla dieseliä niin että ei hiilidioksidi heti lopu.
- Anonyymi
kiinan hiilidioksidipäästöt on puolessatoista päivässä samat kuin Suomen vuodessa. Voisi poliitikkojen ja suomalaisen lehdistön harjoittaman kuluttajan syyllistämisen suhteuttaa globaaliin kokonaisuuteen ja pohtia kuinka noihin kehitysmaihin voisi vaikuttaa. suomen poliitikkojen päätarkoitus on ehkä jatkuva verojen korottaminen ympäristöteemaan naamioituna, jotta saataisiin puoluetovereille tarpeettomia virkoja jne. Ei ole oikein enää puoluetta, mitä äänestäisi, kaikki samaa huijausta.
- Anonyymi
Aloittajalle vastaus, ei vaikuta mitenkään. Miksi pitäisi vaikuttaa?
- Anonyymi
Ei ilmaston muutos politikonti vaikuta minun tekemisiin mitenkään, toivottavasti.
Tulen lähivuosina vaihtamaan diesel keskimoottoriveneeni suurempaan. Uusia matkaveneitä tutkiessani olen ihmetellyt sitä että nykyään suuret valmistajat tarjoavat yli 10 m matkavenekokoluokassa bensaperämoottoreita. Matkaveneeseen pari 300 hp bensaperämoottoria ei kyllä tunnu järkevältä ja sellaista venettä en tule ostamaan. Kävin sellaisessa veneessä sisällä ja se keikkui ja liikehti laiturissa pienessä aallokossa kokoonsa nähden rauhattomasti. Luulen että keskimoottori vakauttaa venettä sijainnillaan.
Eikö bensaperämoottoreista tule enemmän hiilidioksidia kuin vastaavista dieselsisäkoneista?
Eivätkö nämä maailman suurimmat bensaperämoottoreita tarjoavat venevalmistajat ole kuulleet ilmastonmuutoksesta?
Perämoottoreilla saadaan sisälle lisää tilaa mutta uimataso menetetään. Kyllä kunnon uimataso pitää olla ja täytyyhän se keväällä ostettu uusi vesijetti saada mahtumaan uimatasolle.
Vesijettien joidenkin ennustamasta sähköistymisestä seurasin alan suurimman julkaisun toimittajan kommentteja. Toimittajan mukaan suurimmat vesijettien valmistajat eivät tule kehittämään sähköisiä vesijettejä lähiaikoina ja niitä ei tule markkinoille ainakaan seitsemään vuoteen. Tämä johtuu siitä että suurimmilla vesijettien markkina-alueilla USA, Canada, aasian maat, ei ole mitään kiinnostusta ja tarvetta tai painetta siirtyä sähkön käyttöön ja siten yrittää vähentää päästöjä. On olemassa startuppeja jotka yrittävät tuoda sähköjettiä myyntiin mutta sitä ei saatu valmiiksi tälle vuodelle. Lisäksi toiminta-aika jää niin pieneksi että ei ketään kiinnosta ostaa 15000$ laitetta jolla voi ajaa alle tunnin. Bensajeteillä voi ajaa koko päivän.
Tämä hiilidioksidihuoli taitaa olla vain suomalaisten ongelma omassa kuplassa. Mitään muita maita hiilidioksidi ei kiinnosta. Hölmöläisten hommaa huolestua ainoana maailmassa tällaisesta asiasta millä ei ole mitään merkitystä mihinkään.- Anonyymi
Voisi ne poliitikot säätää lain joka kieltää vesijetillä ajamisen tuntia pidempään.
- Anonyymi
"Mitään muita maita hiilidioksidi ei kiinnosta", löydät varmaan perusteluja ja lähdeviitteet tälle väitteelle? Kestävän kehityksen Agenda 2030 ohjelmaan on sitoutunut 193 maata. Suomi yhtenä niistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mitään muita maita hiilidioksidi ei kiinnosta", löydät varmaan perusteluja ja lähdeviitteet tälle väitteelle? Kestävän kehityksen Agenda 2030 ohjelmaan on sitoutunut 193 maata. Suomi yhtenä niistä.
Tosiasiassa maapallolla elää ainakin miljardi ihmistä, jotka eivät ole ikinä kuulleet ilmastonmuutoksesta edes puhuttavan... Ilmastonmuutos on hyvinvoivien ja rikkaiden ongelma. Heillä on huono omatunto turhasta kuluttamisestaan ja kova halu kompensoida (viherpestä) päästöjään.
Jos ihmisellä ei ole todellisia ongelmia, hän luo ne itselleen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mitään muita maita hiilidioksidi ei kiinnosta", löydät varmaan perusteluja ja lähdeviitteet tälle väitteelle? Kestävän kehityksen Agenda 2030 ohjelmaan on sitoutunut 193 maata. Suomi yhtenä niistä.
Kun poliitikot eivät halua ratkoa todellisia ongelmia niin sitten keksitään jotain hörhöilyä niin että voidaan väittää että kylläpäs tässä ollaan ahkeria.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mitään muita maita hiilidioksidi ei kiinnosta", löydät varmaan perusteluja ja lähdeviitteet tälle väitteelle? Kestävän kehityksen Agenda 2030 ohjelmaan on sitoutunut 193 maata. Suomi yhtenä niistä.
Agenda 2030 ja sen 17 otsikkoa ovat mielestäni hienoja asioita ihmiskunnan hyväksi. Mainitaanko siellä jossain hiilidioksidi? Minä vaan en tiedä esimerkkejä muualta maailmasta, missä oltaisiin yhtä kiihottuneita pelkästään hiilidioksidista liittyen ilmastonmuutokseen kun täällä ollaan. Kaliforniassa tietty pidetään tiukkaa päästökontrollia paikallisen savusumun rajoittamiseksi, mutta se ei liity täällä puheena olevaan hiilidioksidiin ja ilmastonmuutoksen torjuntaan.
Ehkä joku voi valistaa mitä merkittäviä toimenpiteitä muualla maailmassa tehdään tai suunnitellaan tehtäväksi hiilidioksidipäästöjen rajoittamiseksi?
- Anonyymi
Dieselin hinta kallistuu, mutta se ei paljon vaikuta kun kiidän veden pintaa 4,5 tonnin painoisella uppiksellani, 4 litran vapaastihengittävän 1750r/min kiertävän dieselin imuäänten hivellessä korvaani ja veden kohistessa ymprilläni.
Kerran kesässä kayn tankkaamassa ja siihen menee muutama satanen. Päästöjä voi paremmin vähentää siellä missä niitä tulee, vaihtamalla autoa ja miettimällä asunnon energiankulutusta, lopettamalla kasvissyönnin, ettei yhteyuttävää vihermassaa tuhoudu. - Anonyymi
Jos vihreät eivät näe ongelmaa kannabiksessa, jonka hiilijalanjälki on lihaa suurempi, niin ei veneilyssäkään voi olla mitään ongelmaa.
- Anonyymi
Kannabiskeskustelut ja vastaavat nousevat säännöllisesti esille kahdesta syystä. Joko meneillään on joku muu asia jota ei osata ratkaista ja huomio halutaan siitä pois, tai vireillä on asia joka halutaan huomaamatta ajaa läpi koska julkisuuteen tullessaan se aiheuttaisi liikaa vastustusta joka voisi kaataa koko homman. Ei sitä kannabiskeskustelua tälläkään kerralla päätökseen saada koska sitä tarvitaan savuverhona jatkossakin. Siispä ei ole mitään väliä mitä mieltä vihreät tai muut ovat kannabiksesta mieltä, kunhan saadaan vähän sohaistua aihetta taas henkiin.
- Anonyymi
Minun veneilyyni eivät punavihernatsien hörhöjutut vaikuta millään tavalla.
- Anonyymi
Päästökonensaationa kasvata pössyä ja korvaa alkoholi sillä, valtava hiilinielu kotona ja on luomua vs alkoholi kokonaisuutena valtava co2 tuottaja.
- Anonyymi
Suomessa veneilykausi on hyvin lyhyt. Veneet lasketaan vesille huhti-toukokuussa ja nostetaan syys-lokakuussa. Aktiivista veneilyaikaa kesällä muutama viikko, muuten vene seisoo laiturissa ja ajoa silloin tällöin viikonloppuisin. Nämä ajot eivät vaikuta mitenkään ilmaston lämpenemiseen. Ei yhtään mitenkään. Surullista jos joku lopettaa veneilyn ja kuvittelee pelastavansa maapallon.
- Anonyymi
Ei sillä ole mitään väliä vaikuttavatko ajosi ilmastoon vai ei. Riittää kun olet valkoihoinen lihaa syövä heteromies niin punaviherstallari kyllä löytää hiilijalanjälkesi vaikka Sompion suolta vaikka et olisi siellä ikinä käynytkään veneilemässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sillä ole mitään väliä vaikuttavatko ajosi ilmastoon vai ei. Riittää kun olet valkoihoinen lihaa syövä heteromies niin punaviherstallari kyllä löytää hiilijalanjälkesi vaikka Sompion suolta vaikka et olisi siellä ikinä käynytkään veneilemässä.
Nyt sä alat olla asian ytimessä.
- Anonyymi
Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n tuore raportti katsoo, että bensiini, kivihiilellä tuotettu sähkö ja esimerkiksi kaasu ovat liian halpoja suhteessa niiden aiheuttamiin ympäristö-, ilmasto- ja terveyshaittoihin. Raportin mukaan fossiiliset polttoaineet saavat Suomessa vuodessa noin 1,6 miljardia euroa tukea alihinnoittelun kautta.
Jos siis haitat haluttaisiin kompensoida, pitäisi fossiilisten käyttäjiltä kerätä eri tavoin sama 1,6 miljardia lisää.
Mutta mistä raha? Autoilijoilta esimerkiksi polttoaineverotusta kiristämällä? 1,6 miljardin euron lisäkeräys polttoaineveron kautta nostaisi litrahintaa laskennallisesti lähes 50 senttiä.- Anonyymi
IMF ei varmasti tarkoittanut asiaa kirjaimellisesti koska siellä on kuitenkin ihmisiä, joilla on keskimääräistä enemmän osaamista taloudesta.
Rahan pois ottaminen ihmisiltä vähentää aina kaikkea kulutusta, joten minkä tahansa hyödykkeen hinnan korottaminen vähentää myös fossiilisten polttoaineiden kulutusta. Paitsi että joku saa sen raha, minkä toinen maksaa ja jollain toisella on vastaavasti enemmän rahaa lisätä kulutustaan. Fossiilisten poltoaineiden hinnan korottaminen toisi lisää rahaa paikkoihin, joissa vähiten välitetään kasvihuoneilmiöstä.
Jos taas raha otetaan veroina ja käytetään niiden hyväksi, jotka verot maksavat, vaikutus fossiilisten kulutukseen on mitätön.
En usko, että huvikseen ajelevia on niin montaa, että sen vähentämisellä olisi todellista merkitystä. Ne, jotka taas ajavat pakosta, eivät voi vähentää kulutustaan koska liikkumisen optimointikin on tehty jo kauan ennen kuin pumppuhinta nousi edes euroon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
IMF ei varmasti tarkoittanut asiaa kirjaimellisesti koska siellä on kuitenkin ihmisiä, joilla on keskimääräistä enemmän osaamista taloudesta.
Rahan pois ottaminen ihmisiltä vähentää aina kaikkea kulutusta, joten minkä tahansa hyödykkeen hinnan korottaminen vähentää myös fossiilisten polttoaineiden kulutusta. Paitsi että joku saa sen raha, minkä toinen maksaa ja jollain toisella on vastaavasti enemmän rahaa lisätä kulutustaan. Fossiilisten poltoaineiden hinnan korottaminen toisi lisää rahaa paikkoihin, joissa vähiten välitetään kasvihuoneilmiöstä.
Jos taas raha otetaan veroina ja käytetään niiden hyväksi, jotka verot maksavat, vaikutus fossiilisten kulutukseen on mitätön.
En usko, että huvikseen ajelevia on niin montaa, että sen vähentämisellä olisi todellista merkitystä. Ne, jotka taas ajavat pakosta, eivät voi vähentää kulutustaan koska liikkumisen optimointikin on tehty jo kauan ennen kuin pumppuhinta nousi edes euroon.Hinnan nostaminen väistämättä vähentää polttoaineiden kulutusta. Ellei hinta moninkertaistu jää vähennys tosiaan aika pieneksi. Ihan pieni nosto ei saa ihmisiä lopettamaan töissä käymistä ja muuta liikkumista.
Koko ilmastopolitiikka etenkin Suomessa on pelkkää politikkojen mielikuvakampanjointia. Muuten keskityttäisiin niihin asioihin, joilla on merkitystä, ei niihin, jotka ovat nyt tietyissä piireissä seksikkäitä. Vaikka koko yksityisautoilu lopetettaisiin kokonaan, olisi merkitys Suomen kokonaispäästöihin vähäinen. Eikä sitä voi lopettaa. Siksi on typerää kohdentaa kaikki toimet siihen, että hieman vähennetään yksittäisten autojen kilometrikohtaisia päästöjä.
Jos liikenteen päästöt edelleen halutaan pitää tikun nokassa, niin tehokkainta olisi jatkaa etätyösuositusta (nyt vain eri perustein). Säästyy muuten aika paljon myös liikenneinfraan uppoavia kuluja. Millään muulla ei liikenteen päästöjä saada merkittävästi vähennettyä kuin vähentämällä liikennettä, ja koska suomalaiset eivät enää 50-luvun tyyliin käy hupiajeluilla, niin olisi vähennettävä niitä tarpeellisia ajoja poistamalla se tarve.
- Anonyymi
Ihan samoin minulla. Pyrin säästämään kaikessa, missä voin. Käytännössä säästäminen kuitenkin tapahtuu veneilyn ulkopuolella, koska koen veneilyn niin tärkeäksi, että siitä en luovu kuin pakolla.
Olen luopunut kaikenlaisista urheilu- ja kulttuurimenoista. Lisäksi olemme käyneet ulkona syömässä hyvin harvoin. Myös pidempiä matkoja lentäen tai junalla emme ole tehneet. Autoa tarvitsen työmatkoihin ja venettä vapaa-ajalla. Niistä on vaikea säästää.- Anonyymi
Juurikin näin. Ei ulkomaanmatkoja, ei kulttuurimenoja, kaikki turha autolla ajelu on työnantajan käskystä... Nyt viimeaikoina on karsittu ruokamenoja ja ravintoloissa juoksua, vaateostoksillakaan ei ole tullut käytyä kun vanhat rääsyt toimii. Veneilystä ei ole tingitty, vesille on menty aina kun on ollut tilaisuus, kaasu pohjassa menty kun siltä on tuntunut, mutta polttoaineet kylmiltä maa-asemilta ja palvelusatamissa käynnit ovat harventuneet. Ei tarvita psykoterapiaa tai lääkitystä kun pääsee vesille... siinä säästyy isot rahat ja valtio saa verotuloja terveydenhuoltomenojen sijaan, eli kansanterveyden nimissä pitää veneilyä suosia.
- Anonyymi
Ei paljon vaikuta, laitan vaan lämmitysjärjestelmän niin voin käyttää sitten vaikka raskasta polttoöljyä tai vanhat auton öljyt löpön lisukkeena tuossa vanhassa dieselissä.
- Anonyymi
Arjen ekovalinnat ovat lentäneet romukoppaan liian hintavina kun laukalle lähtenyt ilmastopolitiikka nostaa pakollisten perushyödykkeiden hintoja. Veneilystä luovutaan vasta pakon edessä kun kaikki muut keinot on käytetty.
- Anonyymi
Meilläkin säästöliekillä mennään ja kulutusta pyritään vähentämään ihan kaikessa. Kerätty pientä pesämunaa tulevaa lamaa varten.
Veneilyn osalta ollaan yövytty pääosin luonnonsatamissa. Ruoat ja polttoaineet on ostettu isommista marketeista matkalla venesatamaan. Ravintolapalveluita ei käytetty kertaakaan. Toisaalta ollaan syöty ja juotukin oikeastaan paremmin kuin ennen. - Anonyymi
Tänä kesänäkin tuli reilu 200mpk moottoriveneilyä Perämerellä ja polttoainetta kului yli 100l. Nykyisillä polttoaineen hinnoilla siis meni n 250e dieseliin, josta osa oli kyllä vuonna 2020 ostettua, joten politikointi ei vielä päässyt täysimääräisesti vaikuttamaan hintoihin. Mihin politikointi ei vaikuttanut oli telakointi ja laituripaikka maksut, tarvikkeet, huolto ja vakuutukset. Nämä jälkimmäiset edustavat suutinta osaa kuluista.
Niin että ei se politikointi ja veneily hirveästi liity toisiinsa.- Anonyymi
No enpä ole tarkalleen laskenut mutta jotain 500-600 litraa on toistaiseksi mennyt eikä kausi ole ohi, alkoikin vasta juhannuksena.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 545399
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap233477Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei281602Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei1971521- 761076
MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna251023Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee49897Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel259836Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.71789Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..35788