Ongelma syömisen kanssa

En siis vaan tiedä mitä hittoa teen enää. Pari vuotta sitten ennen koronaa mulla oli suuri ongelma syömisen kanssa silleen, etten syöny niinku mitään ja koin silti itseni super super lihavaks. Nyt kun katon kuvia niinkuu asiahan ei näin ollu. Sitte tuli korona ja istuin kotona päivät pitkät ja kattelin itteeni peilistä. Kun ei muutakaan tekemistä ollu aloin syömään, sillee oikeesti syömään. En siis mitenkään hyvään suuntaan. Ylisöin ja jälkeempäin tuli ihan hirveä olo niin että halusin oksentaa. Tätä bingeä on jatkunut nyt tähän asti ja en saa sitä kuriin. Ahdistaa ihan hirveästi se, miten paino on noussut ja vaatekoot. Kaksi kokoa on aika paljon vaatteissa. S-M ja nyt olen M-L. En saa syömistäni millään kuriin. Aloitin salin ja kävinkin siellä säännöllisesti, kun taas alkoi masentaa enkä ole käynyt pariin viikkoon ja olen syönyt pelkkää paskaa. Onko jotain vinkkejä, miten te olette päässeet eroon ylisyömisestä ja huonosta itsetunnosta? Terv. Huolestunut teinityttö

5

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ohjaamosta saa terveystarkastuksen yms. tällaista apua ilman, että tarvitsee käydä koulun tai vanhempien kautta kyselemässä. Suosittelen ottamaan lähimpään sellaiseen yhteyttä ja he auttaa lisää.

    • Anonyymi

      Ei oo mitään taikatemppua vaan pitää vain päättää olla syömättä ja mielessään haukkua itsensä heti pystyyn jos alkaa himottamaan roskaruoka. Voit myös kertoa kaikille läheisille vanhemmille kavereille ja sukulaisille että et enää syö roskaruokaa ja vaikka jos joku on epäileväinen lyödä hänen kanssaan vetoa että pystyt olemaan vaikka kuukauden ilman roskaruokaa.

    • Anonyymi

      Lihominen yleensä on syömisen ja kuluttamisen erotus. Joko lihot tai olet laiha tai jotain siltä väliltä.
      Mun vatsa on turvonnut ja luulen että se on leipä ja juusto. Syön niitä melko paljon.

    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tänne ja saitkin jo jotain vinkkejä.

      Jos haluat jutella tilanteestasi jonkun turvallisen aikuisen kanssa, niin tässä tiedoksesi mahdollisia paikkoja:

      Sekasin-chat https://sekasin247.fi/

      Sekasin-chat on auki vuoden jokaisena päivänä, maanantaista perjantaihin klo 9-24 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin 15-24. Chatissa päivystävät mielenterveyden ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset.

      Myös Tukinetissä on monenlaisia palveluita, joita voit halutessasi käyttää. Tukinet -tukipisteesi netissä, https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa itseään mietityttävästä aiheesta. Tukinetissä on monia tukisuhdepalveluia, joista esim. Mieli Tukisuhde https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/ tai Etsivan nettityön tukisuhde voisivat sopia sinulle https://tukinet.net/teemat/etsivan-nettityon-tukisuhde/tukisuhteet/.

      Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja ryhmächattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Esimerkiksi Syömishäiriöliitolla ja Etelän-SYLI:llä on ryhmächattjä, joissa voi pohtia omaa kehosuhdetta. https://tukinet.net/toimijat/syomishairioliitto-syli-ry-9936988/

      Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä. Tukinetin kaikki palvelut saa maksutta käyttöönsä, kun on anonyymisti rekisteröitynyt ja kirjautunut sivuille. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.

      Lämpimin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • Hei! Kiitos viestistä. Hienoa, että olet uskaltanut lähteä asian kanssa eteenpäin, etkä mieti asioita vain itseksesi. Avun pyytäminen on aina rohkeuden ja vahvuuden merkki. Muista, että itselleen ei kannata olla liian ankara jos joskus tulee viikkoja, että ei jaksa käydä salilla, niin itselleen kannattaa antaa anteeksi. Aina on mahdollisuus aloittaa uudestaan liikunnan harrastaminen tai salilla käynti.
      Jos opiskelet niin oletko ajatellut ottaa yhteyttä esimerkiksi koulu terveyden hoitajaan tai psykologiin kenen kanssa voisi keskustella syömiseen liittyvästä ongelmasta. Jos olet työelämässä kannattaa ottaa yhteys työterveyden huollon lääkäriin. Muista, että olet hyvä juuri tuollaisenaan.
      Suosittelen sinulle ottamatta yhteyttä oman kotikaupunkisi nuortentoimintaan ,esimerkiksi jos omalla paikkakunnallasi on jokin kerho, jossa voi jakaa muiden kanssa huoltaan omaan itsetuntoon liittyvistä asioista. Ryhmässä saa rohkaisua muilta ja saa vertaistukea muilta, että on ok omana itsenään. Toivon sinulle hyvää syksyn jatkoa, sekä tsemppiä kaikkeen!
      terv. Krista- Helsingin NettiSaapas,

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8534
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe