Jatkojohto

Anonyymi

Varmaan on ihan ok ostaa https://www.k-rauta.fi/tuote/jatkojohto-opal-1-osainen-euro-10m/6413821240991

Ja vaihtaa tilalle kolmenpistokkeen jatkopistoke?

Tulee kahdelle ledlampulle ja pienelle lcdtelkulle.

Tutkailin kaupan valikoimaa niin 10m jatkojohtoja ei näytä olevan myynnissä juurikaan missään, sekä lyhkäsemmissä oli todella paksu johto verrattuna mitä vanhoja jatkojohtoja kotona on.

16

1823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tökeröintä mitä voi keksiä on sukorasian asentaminen kaksinapaiseen johtoon.

      • Anonyymi

        Ajoit suoraan miinaan.


    • Anonyymi

      Saahan niitä itselleen rakennella vaikka mitä laittomia virityksiä, kun muistaa että vastuu on myös itsellä ja pitää huolen ettei tuotokset päädy sivullisten käsiin.

    • Anonyymi

      Mitä muutoksia teet niin muista että sähköturvallisuusmääräysten mukaan jatkojohdon on oltava joko molemmista päistään maadoitettu tai molemmista päistään maadoittamaton. Yhdistelmä ei ole sallittu. Euroliitin on maadoittamaton joten toiseen päähän ei saa kytkeä maadoitettua liitintä.

      Lisähuomiona se, että itse jatkojohto ja tuo euroliitin on virtakestoltaan varsin pieni. Kun perikunta aikanaan käyttää johtoa muuhun kuin alkuperäiseen tarkoitukseen niin aiheutuu vaaratilanne.

      • Anonyymi

        Eikä euro-jatkojohdon toisessa päässä saa olla kuin yhdelle pistotulpalle oleva jatkopistorasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä euro-jatkojohdon toisessa päässä saa olla kuin yhdelle pistotulpalle oleva jatkopistorasia.

        Ja tämä sääntö on pelkkää rahastusta, jolla saadaan myytyä socket-cube tyyppisiä ratkaisuja..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tämä sääntö on pelkkää rahastusta, jolla saadaan myytyä socket-cube tyyppisiä ratkaisuja..

        Sinulla on pahoja ongelmia ymmärryksessä -ainakin sähkötekniikan osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on pahoja ongelmia ymmärryksessä -ainakin sähkötekniikan osalta.

        Itse asiassa nuo cubet on todettu aiheuttavan sähkövahinkoja enemmän: Niiden muovilaadut ei ole aina standardin mukaisia kun niitä ostetaan kiina-laatuisia kun halvalla saadaan. Olisi parempi, jos täällä myytävässä jatkojohdossa olisi kiinteästi ja testatusta laadukkaasta materiaalista tehtynä useampi pistorasia. Ongelman korvaaminen toisella ei ole ongelman ratkaisu jos täkäläisestä kaupasta saa cubeja lähes 10-kertaisella hinnalla!


    • Anonyymi

      Mitä todellista ongelmaa siitä aiheutuu jos euroliittimen päässä on maadoitettu liitin?
      Eikö se ole ihan sama asia kuin maadoittamattomassa rasiassa olisi maadoitettu jatkojohto.

      Sekä toisekseen, led lampu ja tv eivät ole maadoitettuja, joten ei mitään ongelmaa tai vaaraa ei ole.

      Täytyy katsella jos jostain löytäisi maadoitetun 10m jatkojohdon, missä ei olisi jäykkä ja paksu johto.

      Vieläkö on niin, ettei jatkohtoa saisi laittaa kaapelikiinnikkeillä kiinni? Koska siitä tulisi kiinteä asennus, jota ei virallisesti saisi tehdä ellet ole sähkömies. Onko se turvallisempi jos jatkojohto kulkee seinänviertä pitkin ja siihen voi kompastua?

      • Anonyymi

        Todelliset ongelmat on varmasti aika vähissä. Mutta muutamia teoreettisia(pätemisen tarve on melkoinen):

        Joku lainaa jatkojohtoa sellaiseen käyttöön, jossa tila on maadoitettu, laite on maadoitettu mutta tuo jatkojohtopatentti katkaisee maadoituksen yhteyden niiden väliltä.

        Joku kelaa tuon roikan tai osan siitä tukalle nipulle ja kytkee 3.6kW rakennuslämmittimen perään.

        Tulipalo syttyy jostain täysin muusta syystä toiselle puolelle rakennusta tai toiseen rakennukseen, vakuutustarkastaja löytää sattumalta tuon kyhäelmän ja yrittää sen perusteella evätä kaikki muutkin korvaukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todelliset ongelmat on varmasti aika vähissä. Mutta muutamia teoreettisia(pätemisen tarve on melkoinen):

        Joku lainaa jatkojohtoa sellaiseen käyttöön, jossa tila on maadoitettu, laite on maadoitettu mutta tuo jatkojohtopatentti katkaisee maadoituksen yhteyden niiden väliltä.

        Joku kelaa tuon roikan tai osan siitä tukalle nipulle ja kytkee 3.6kW rakennuslämmittimen perään.

        Tulipalo syttyy jostain täysin muusta syystä toiselle puolelle rakennusta tai toiseen rakennukseen, vakuutustarkastaja löytää sattumalta tuon kyhäelmän ja yrittää sen perusteella evätä kaikki muutkin korvaukset.

        Kun euroroikka on speksattu 2,5 A virralle, ei siinä pitkään tarvitse odotella tulipaloa, jos 3,6 kW kuorman perään laittaa. 🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun euroroikka on speksattu 2,5 A virralle, ei siinä pitkään tarvitse odotella tulipaloa, jos 3,6 kW kuorman perään laittaa. 🤣🤣

        Ei tuo speksaaminen itsessään ole se juttu vaan poikkipinta-ala joka lienee 0.75mm2(?), ympäristön lämpötila ja lämmönjohtavuus kuparista ympäristöön.

        Johto ei varmasti tiiviillä kelalla kestä huoneen lämmössä mutta kovalla pakkasella lumihangessa/järven jäällä levitettynä varmasti kestää.

        Johdinta lämmittää ainoastaan sen läpi kulkeva virta. Nimellisesti speksattu 3.6kw lämmitin ei todellisuudessa ota 16A virtaa koska jännite on pitkän roikan päässä laskenut nimellisestä 230V jännitteestä, sitten vaan lisää lämmittimiä ensimmäisen rinnalle, kunnes virta on saavutettu johdonsuojan 16A *1.4



    • Anonyymi

      Aloittaja ei ymmärrä sähkötekniikasta mitään.

    • 10 metrin jatkojohto pysyväisasennuksessa on jo periaatteessa niin älytön ratkaisu, että on aika tilata sähkömies tekemään vanhalle kämpälle sähköistyssuunnitelma ja rakennuttaa kämpän sähköt uudestaan nykyisten sähköstandardien mukaisella riittävällä määrällä (suko)sähkövastakkeita, vikavirtasuojia ja automaattisulakkeita.

      Kaikella on aikansa, ja kun aika on, on aika uusia ja rakentaa uutta. ; )

    • Niissä on paksu johto syystä. Kolme sukopistoketta voi kuluttaa paljon enemmän virtaa kuin mitä tuo pieni pistoke ja johto pystyy antamaan. Tajuatko, että joku voi
      20 vuoden päästä käyttää sitä tekemääsi johtoa tavalla, jota sinä et ajatellut. Siis osta suosiolla kunnon johto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      76
      590
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe