Puutavaran hinta rakentajille? Miksi metsänmyyjät on hiljaa?

Anonyymi

1

62

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hyvä herätys aiheesta. Ongelman taustalla on enimmäkseen 3 isoa sellufirmaa, jotka sotkevat markkinan saadakseen kattilaansa myös tukkipuuta; sitä porukkaa ei sahaus kiinnosta. Ei siinä hommassa ole kuulemma katetta.
      Ao. roistofirmat tuovat maahamme myös putinin puuta, josta maksetaan jo rajalla 3 kertainen hinta suomalaiseen puuhun verrattuna (vuotuinen tuonti puunkäytöstä noin 15% vaikka omaakin on tyrkyllä). Miksikö? No siksi, että puumarkkina täytyy pitää sekaisin sellukattiloita varten. Ja toisekseen siksi, että ne haluavat tukea putinin hyökkäyskonetta, joka voi kääntyä jo viikon päästä Suomea vastaan.
      Valtio asettautui jo kymmeniä vuosia sitten sellumölöjen taakse ja toisella puolella sahat ja kansa. Sellumölkeröiden himo on pitää maamme "metsät" huonokuntoisina ja kulkemattomina rääseiköinä, joista saadaan pelkästään kuitupuuta. Tukkipuu kiinnostaa enää sahoja ja niiden tulevaisuus ei juuri ketään. Vielä 70-luvulla hakatusta puusta likemmäs 70 % oli tukkia... tänään sen osuus on vain noin 45 %; selluttajat ovat päässeet siihen mihin pyrkivät.
      Omalla kohdalla luovutin. Kun ei ole mainittavaa rahantarvetta, jätän metsäni pystyyn. Jos putinin puu on kolme kertaa parempaa niin maksakoot sen hinnan puustaan. Minä annan mieluummin maani vaikka suojeluun kuin alistun johonkin hintakaruselliin putinin hyväksi. Maita on 74 hehtaaria ja alkaa tuntumaan järkevimmälle perijälle tämän talouskiiman keskellä Luonnonperintösäätiö.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      218
      4280
    2. Näin asia on

Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      22
      3299
    3. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      261
      1908
    4. Taas varoitusta lumesta ja jäästä

Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,
      Maailman menoa
      5
      1347
    5. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      38
      1207
    6. Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?

Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?
      Ikävä
      158
      1148
    7. Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin
      Maailman menoa
      96
      855
    8. Uskotko että halaatko

Kaivattuasi koskaan vai et?
      Ikävä
      63
      755
    9. Tiistaipäivää pakkastakin on

Hyvää päivää huomentakin. Olin vähän kaupungilla käymässä 😊❤️🌞❄️☕
      Ikävä
      176