Lelut päiväkodissa

Naaras

Olen päiväkodissa töissä ja teen työtäni ihan niiden pienimmäisten parissa. Näen päivittäin kuinka lapset tulevat päiväkotiin oma nalle tai jokin muu lelu kainalossa. Ymmärrän sen ja hyväksynkin sen, että lapset tuovat omia lelujaan päiväkotiin. Sitä en kuitenkaan ymmärrä kuinka vastuuttomia vanhemmat ovat kun antavat lastensa tuoda sellaisia leluja esim. pienten ryhmään joista lähtee irti pieniä osia. Henkilökunta hankkii päiväkotiin turvanormien mukaisia leluja jotta lastenne päivä olis turvallinen eikä kukaan tukehdu. Sitten tuodaan kotoa pikkuautoja joista renkaat lähtee, helminauhoja ym koruja... tai jopa pikku legoista rakennettuja juttuja... Kyllä me henkilökunta voimme toki asiasta ilmaista kyseisille vanhemmille... mutta pitäsihän se nyt olla päivänselvää ettei sellaisia leluja alle kolme vuotiaiden osastolle....HALOO!

18

4085

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • s.a.piska.a

      on sitten nämä, jotka raahaavat lasta isompia unikavereita mukanaan. Ne eivät mahdu eteislokeroon, eikä mihinkään, mutta kun se mussu sen niiiiiin tahtoi mukaan ja itki niiiiiin sydäntäsärkevästi, jotta oli ihaaann pakKko antaa ottaa mukaan.. huippuu, että ne kersat raahaa itte niitä jättimäisiä unikavereitaan. Hyvä kun penskaa näkyy niitten alta.
      Lelupäivät pitäisi lopettaa, keskenään vaan tappelevat, kun toinen ei anna edes koskea lelupäivän tavaraan, ja sitten niitä etitään kissojen ja koirien kanssa, !!arggggh!.

      • pph

        Meillä myös koetaan joskus lelupäivät todellisina riesoina nimenomaan lapsille! Lapset tuovat useimmiten nimettömiä leluja ja ne sekoitetaan meidän lelujen joukkoon. Ota siitä sitten selvää hoitopäivän päättyessä kenen kukin lelu on! Nyt ollaan lelupäivien tappelut estetty niin, että lapset jättävät tiettyyn paikkaan lelunsa ja yksi kerrallaan tuo esiteltäväkseen lelunsa päivän aikana. Jos lapsi ei anna toisten leikkiä yhtään lelullaan, niin se palautetaan säilöön pikapikaa ja toinen saa lelunsa esittelyvuoron.

        Yhdellä alle kaksivuotiaalla hoitotytöllä on ollut melkein syntymästään korvissaan isot renkaat ja molemmissa ranteissaan rannekorut äidin tekeminä pienen pienistä helmistä! Hoitopaikassa tyttö riehuu leikkiessäänkin muiden lasten mukana ja on ollut tosi työlästä vahtia vilkasta tyttöä, isoja korvarenkaita ja välillä vielä seurata kiertääkö tytöllä veri käsissä ollenkaan ahtaiden rannekorujen takia! Vanhempien vaatimuksesta niitä ei poisteta edes hoitopäivän ajaksi. Olenko minä vastuussa vahingosta, jos tyttö tarttuu johonkin kiinni korvarenkaistaan, tai verenkierto estyy kädessä "rannekorun" puristukseen??? Esimieheni ei ota muuta kantaa kuin sen, että minun pitäisi päästä sopimukseen vahhempien kanssa. Meillä on hoidossa pari vilkasta poikaakin ja siksi korvakorujen pito noin pienellä tytöllä arveluttaa. Pikkupojat oppivat ainakin meillä kantapään kautta miten näitä pieniä "ladyja" kohdellaan. On ollut pakko sanoa heille tiukkaan sävyyn ettei korviksiin kosketa missään tilanteessa.

        Tänään tuli eräs isä hakemaan hoidosta sairasta poikaansa. Pojalla on ollut aika kauan yskää. Vihreä räkä valui nenästä jo viime ja toissa viikolla. Ei mitään kantaa otettu pojan sairautteen, mutta itse kyllä kipeänä oltiin sairaslomalla!
        Pojalla on todella liian pienet kengät jaloissaan ja tänään isä vasta huomasi asian kun laitoin hänet pukemaan kerrankin pojan! Sanoin kauniisti pojan jo tarvitsevan toiset isommat kengät ja isä oli kerrankin samaa mieltä asiasta. Nähtäväksi jää milloin poika saa uudet kenkänsä!

        En kirjoita tätä valittaakseni, vaan kerron huomioitani päivän tapahtumista. Sen vaan totean, että pitäisi lasten vanhemmat pistää samanlaisiin vaatteisiin kun heidän lapsensa ovat puettuina päivittäin niin eiköhän monen lapsen kohdalla tilanne paranisi vaihtovaatteidenkin osalta. Olen oksentelevalle lapselle joutunut pukemaan pelkän ulkoiluhaalarin päälle suihkun jälkeen lapsen oksennettua omat vaatteensa läpimäriksi. Ei sekään sattumus tuonut lapselle omaa vaihtovaatereppua mukaan hoitopaikkaan.


      • äiti
        pph kirjoitti:

        Meillä myös koetaan joskus lelupäivät todellisina riesoina nimenomaan lapsille! Lapset tuovat useimmiten nimettömiä leluja ja ne sekoitetaan meidän lelujen joukkoon. Ota siitä sitten selvää hoitopäivän päättyessä kenen kukin lelu on! Nyt ollaan lelupäivien tappelut estetty niin, että lapset jättävät tiettyyn paikkaan lelunsa ja yksi kerrallaan tuo esiteltäväkseen lelunsa päivän aikana. Jos lapsi ei anna toisten leikkiä yhtään lelullaan, niin se palautetaan säilöön pikapikaa ja toinen saa lelunsa esittelyvuoron.

        Yhdellä alle kaksivuotiaalla hoitotytöllä on ollut melkein syntymästään korvissaan isot renkaat ja molemmissa ranteissaan rannekorut äidin tekeminä pienen pienistä helmistä! Hoitopaikassa tyttö riehuu leikkiessäänkin muiden lasten mukana ja on ollut tosi työlästä vahtia vilkasta tyttöä, isoja korvarenkaita ja välillä vielä seurata kiertääkö tytöllä veri käsissä ollenkaan ahtaiden rannekorujen takia! Vanhempien vaatimuksesta niitä ei poisteta edes hoitopäivän ajaksi. Olenko minä vastuussa vahingosta, jos tyttö tarttuu johonkin kiinni korvarenkaistaan, tai verenkierto estyy kädessä "rannekorun" puristukseen??? Esimieheni ei ota muuta kantaa kuin sen, että minun pitäisi päästä sopimukseen vahhempien kanssa. Meillä on hoidossa pari vilkasta poikaakin ja siksi korvakorujen pito noin pienellä tytöllä arveluttaa. Pikkupojat oppivat ainakin meillä kantapään kautta miten näitä pieniä "ladyja" kohdellaan. On ollut pakko sanoa heille tiukkaan sävyyn ettei korviksiin kosketa missään tilanteessa.

        Tänään tuli eräs isä hakemaan hoidosta sairasta poikaansa. Pojalla on ollut aika kauan yskää. Vihreä räkä valui nenästä jo viime ja toissa viikolla. Ei mitään kantaa otettu pojan sairautteen, mutta itse kyllä kipeänä oltiin sairaslomalla!
        Pojalla on todella liian pienet kengät jaloissaan ja tänään isä vasta huomasi asian kun laitoin hänet pukemaan kerrankin pojan! Sanoin kauniisti pojan jo tarvitsevan toiset isommat kengät ja isä oli kerrankin samaa mieltä asiasta. Nähtäväksi jää milloin poika saa uudet kenkänsä!

        En kirjoita tätä valittaakseni, vaan kerron huomioitani päivän tapahtumista. Sen vaan totean, että pitäisi lasten vanhemmat pistää samanlaisiin vaatteisiin kun heidän lapsensa ovat puettuina päivittäin niin eiköhän monen lapsen kohdalla tilanne paranisi vaihtovaatteidenkin osalta. Olen oksentelevalle lapselle joutunut pukemaan pelkän ulkoiluhaalarin päälle suihkun jälkeen lapsen oksennettua omat vaatteensa läpimäriksi. Ei sekään sattumus tuonut lapselle omaa vaihtovaatereppua mukaan hoitopaikkaan.

        "Yhdellä alle kaksivuotiaalla hoitotytöllä on ollut melkein syntymästään korvissaan isot renkaat" " Vanhempien vaatimuksesta niitä ei poisteta edes hoitopäivän ajaksi."

        Olisikohan mahdollista ehdottaa neidin äidille, että laittaisi hoitopäivän ajaksi pienemmät neidille pienemmät korut korviin. Jos tämä ei käy, tehkää äidin kanssa kirjallinen sopimus, että jos lapselle tapahtuu joku koruista johtuva onnettomuus (esim. korvalehti repeää tms.) ottaa äiti täyden vastuun siitä.


      • pph
        äiti kirjoitti:

        "Yhdellä alle kaksivuotiaalla hoitotytöllä on ollut melkein syntymästään korvissaan isot renkaat" " Vanhempien vaatimuksesta niitä ei poisteta edes hoitopäivän ajaksi."

        Olisikohan mahdollista ehdottaa neidin äidille, että laittaisi hoitopäivän ajaksi pienemmät neidille pienemmät korut korviin. Jos tämä ei käy, tehkää äidin kanssa kirjallinen sopimus, että jos lapselle tapahtuu joku koruista johtuva onnettomuus (esim. korvalehti repeää tms.) ottaa äiti täyden vastuun siitä.

        Ei ole mahdollisuutta laittaa pienempiä korviksia korviin, koska tyttö itse repii ne pois alta aikayksikön jo tullessaan hoitoon ja MINÄ olen joutunut ne etsimään heti, vaikka kiven alta lattioiltamme ÄIDIN VAATIMUKSESTA!! Toista kertaa en halua kokea sitä nöyryytystä ja äidin syyttelyä muka huonosta hoidosta kun lapsi ei itse halunnut pitää pieniä korviksia ja seuraavana päivänä olikin yllämainitut korvarenkaat korvissa!!! Mainittakoon vielä, että tyttö on äidin ainoa lapsi ja meillä pyörii lapsia 4-5 joka ikinen päivä arkisin! Tuo todistuksen pyytäminen on seuraavaksi vuorossa, mutta luulen etten siihen lappuun tule saamaan äidin nimeä. Minunko vika se on jos vahinko sattuu hoitopäivän aikana. Kiinnostaisi tietää esimiehen asema mahdollisessa onnettomuustilanteessa! Vielä ei ole mitään sattunut...!?


      • Lastenhoitaja

        nämä ääniä päästävät unilelut! Siinä sitten on kaikki muut 11 pystyssä kun yhden uninalle rupeaa laulamaan.


      • kenkäfriikki
        pph kirjoitti:

        Meillä myös koetaan joskus lelupäivät todellisina riesoina nimenomaan lapsille! Lapset tuovat useimmiten nimettömiä leluja ja ne sekoitetaan meidän lelujen joukkoon. Ota siitä sitten selvää hoitopäivän päättyessä kenen kukin lelu on! Nyt ollaan lelupäivien tappelut estetty niin, että lapset jättävät tiettyyn paikkaan lelunsa ja yksi kerrallaan tuo esiteltäväkseen lelunsa päivän aikana. Jos lapsi ei anna toisten leikkiä yhtään lelullaan, niin se palautetaan säilöön pikapikaa ja toinen saa lelunsa esittelyvuoron.

        Yhdellä alle kaksivuotiaalla hoitotytöllä on ollut melkein syntymästään korvissaan isot renkaat ja molemmissa ranteissaan rannekorut äidin tekeminä pienen pienistä helmistä! Hoitopaikassa tyttö riehuu leikkiessäänkin muiden lasten mukana ja on ollut tosi työlästä vahtia vilkasta tyttöä, isoja korvarenkaita ja välillä vielä seurata kiertääkö tytöllä veri käsissä ollenkaan ahtaiden rannekorujen takia! Vanhempien vaatimuksesta niitä ei poisteta edes hoitopäivän ajaksi. Olenko minä vastuussa vahingosta, jos tyttö tarttuu johonkin kiinni korvarenkaistaan, tai verenkierto estyy kädessä "rannekorun" puristukseen??? Esimieheni ei ota muuta kantaa kuin sen, että minun pitäisi päästä sopimukseen vahhempien kanssa. Meillä on hoidossa pari vilkasta poikaakin ja siksi korvakorujen pito noin pienellä tytöllä arveluttaa. Pikkupojat oppivat ainakin meillä kantapään kautta miten näitä pieniä "ladyja" kohdellaan. On ollut pakko sanoa heille tiukkaan sävyyn ettei korviksiin kosketa missään tilanteessa.

        Tänään tuli eräs isä hakemaan hoidosta sairasta poikaansa. Pojalla on ollut aika kauan yskää. Vihreä räkä valui nenästä jo viime ja toissa viikolla. Ei mitään kantaa otettu pojan sairautteen, mutta itse kyllä kipeänä oltiin sairaslomalla!
        Pojalla on todella liian pienet kengät jaloissaan ja tänään isä vasta huomasi asian kun laitoin hänet pukemaan kerrankin pojan! Sanoin kauniisti pojan jo tarvitsevan toiset isommat kengät ja isä oli kerrankin samaa mieltä asiasta. Nähtäväksi jää milloin poika saa uudet kenkänsä!

        En kirjoita tätä valittaakseni, vaan kerron huomioitani päivän tapahtumista. Sen vaan totean, että pitäisi lasten vanhemmat pistää samanlaisiin vaatteisiin kun heidän lapsensa ovat puettuina päivittäin niin eiköhän monen lapsen kohdalla tilanne paranisi vaihtovaatteidenkin osalta. Olen oksentelevalle lapselle joutunut pukemaan pelkän ulkoiluhaalarin päälle suihkun jälkeen lapsen oksennettua omat vaatteensa läpimäriksi. Ei sekään sattumus tuonut lapselle omaa vaihtovaatereppua mukaan hoitopaikkaan.

        Lasten liian pienistä kengistä puhutaan paljon, muta toinen ääripää on nämä vanhemmat, jotka ostavat lapsilleen 2-3 numeroa kasvunvaraa. Kengät eivät ole ikinä sopivat! Tyhjää on kantapäänkin puolella, pienellä sirolla tyttösellä on isot lenkkarinklopottimet jalassa. Halpiskorista, muovia, tarrakiinnitys. Kun ne on sopivat, ne on rikki, ja niillä sitten vaan kuljetaan.

        Kulkevatko aikuiset itse 3 numeroa liian isoissa kengissä? Tai vaatteissa, jotka ovat ihan rättejä ja hihoja kääritään 20 cm.
        5 vuotias kulkee 120 cm takissa, ja kun lapsi on n. 8 v, takki on sopiva, paitsi että lapsi ei saa sitä käyttää, hänellä on uusi takki, 140 cm. Hihoja käännetään taas 10 cm ja helma roikkuu polvessa.


      • vanhempi
        kenkäfriikki kirjoitti:

        Lasten liian pienistä kengistä puhutaan paljon, muta toinen ääripää on nämä vanhemmat, jotka ostavat lapsilleen 2-3 numeroa kasvunvaraa. Kengät eivät ole ikinä sopivat! Tyhjää on kantapäänkin puolella, pienellä sirolla tyttösellä on isot lenkkarinklopottimet jalassa. Halpiskorista, muovia, tarrakiinnitys. Kun ne on sopivat, ne on rikki, ja niillä sitten vaan kuljetaan.

        Kulkevatko aikuiset itse 3 numeroa liian isoissa kengissä? Tai vaatteissa, jotka ovat ihan rättejä ja hihoja kääritään 20 cm.
        5 vuotias kulkee 120 cm takissa, ja kun lapsi on n. 8 v, takki on sopiva, paitsi että lapsi ei saa sitä käyttää, hänellä on uusi takki, 140 cm. Hihoja käännetään taas 10 cm ja helma roikkuu polvessa.

        Olen kiinnittänyt tuohon samaan asiaan huomion. Minun lapsen päiväkodissa on paljon hyvin toimeentulevia eli keskitasoa varakkaampia vanhempia. Asutaan hienoissa isoissa omakotitaloissa, hyvät työt ym. Mutta lapsi sitten kulkee ne isot klopot jalassa tai lenkkareissa joilla suvun kaikki lapset ovat kävelleet vuodesta 1990. Ei mene kyllä meikäläisen jakeluun..


      • gertrude
        kenkäfriikki kirjoitti:

        Lasten liian pienistä kengistä puhutaan paljon, muta toinen ääripää on nämä vanhemmat, jotka ostavat lapsilleen 2-3 numeroa kasvunvaraa. Kengät eivät ole ikinä sopivat! Tyhjää on kantapäänkin puolella, pienellä sirolla tyttösellä on isot lenkkarinklopottimet jalassa. Halpiskorista, muovia, tarrakiinnitys. Kun ne on sopivat, ne on rikki, ja niillä sitten vaan kuljetaan.

        Kulkevatko aikuiset itse 3 numeroa liian isoissa kengissä? Tai vaatteissa, jotka ovat ihan rättejä ja hihoja kääritään 20 cm.
        5 vuotias kulkee 120 cm takissa, ja kun lapsi on n. 8 v, takki on sopiva, paitsi että lapsi ei saa sitä käyttää, hänellä on uusi takki, 140 cm. Hihoja käännetään taas 10 cm ja helma roikkuu polvessa.

        meikäläisen muksu on nimenomaan tuon 5 v ja kooltaan sen verran iso että 120 cm vaatteet on ihan hyviä. Ja toisaalta mun mielestä päiväkotiin on ihan turha laittaa parhaita ulkoiluvetimiä päälle, varsinkaan sadekeleillä, kun ei tädit kerkee vahtii ja antaa lapsosten istua lätäköissä niin ettei edes kurakamppeet auta. Kyllä on pariin otteeseen sapettanut kun ennen kun saan muksun autoon niin täytyy riisua vaatteet kenkiä (joiden sisältä saa vielä kaataa vettä) myöten pois..plus sisävaatteet aivan märkinä! Mut olisi kiva tietää kumpi kurahousumalli on päiväkotiin parempi, olkaimellinen vai vyötärö?


      • hoitaja
        gertrude kirjoitti:

        meikäläisen muksu on nimenomaan tuon 5 v ja kooltaan sen verran iso että 120 cm vaatteet on ihan hyviä. Ja toisaalta mun mielestä päiväkotiin on ihan turha laittaa parhaita ulkoiluvetimiä päälle, varsinkaan sadekeleillä, kun ei tädit kerkee vahtii ja antaa lapsosten istua lätäköissä niin ettei edes kurakamppeet auta. Kyllä on pariin otteeseen sapettanut kun ennen kun saan muksun autoon niin täytyy riisua vaatteet kenkiä (joiden sisältä saa vielä kaataa vettä) myöten pois..plus sisävaatteet aivan märkinä! Mut olisi kiva tietää kumpi kurahousumalli on päiväkotiin parempi, olkaimellinen vai vyötärö?

        Moi!
        Itse ajattelisin niin että olkaimelliset noi kurahousut ois paremmat, eivät tipu jalasta yms...tai noh mielipide se lähinnä on.... ja sitten se suojaa enemmän sitä ulkoilutakkiakin kurasta yms. edestä ja takaa ja silleen.

        Mitä nytten puhuit siitä että hoitajat antavat lapsosten istuskella kuralätäköissä, mutta ihan totta joskus tulee semmonen fiilis et no istukoot siel ja vaikka uikoot kun oikeesti suunilleen 1000 kertaa jo komenellu niitä nätisti, ystävällisesti, tiukasti, äreästi, vihasesti, huutaen, mesoten, saarnaten ja ASIA EI VAIN MENE JAKELUUN ja niitä lapsosia on pihalla 70-100 niin kyllä siinä on sitten itekkin väsyneenä että huokaus vaan!!!!! kyllä usein ennen ulkoilua kurakeleillä "saarnataan" lapsille että kuralätäköissä ei sitten uida eikä istuta leikkiä saa kuralätäkön vierellä mutta ei istua...
        että niin!! ja sittenkun neidit vielä pomppivat kuralätäköhin jostain paalulta vai mitä tasapaino lautoja ne on siel pihalla suoraan syvimpään kuralätäkköön mitä pihamaalta vain löytyy niin kyllä siitä vähemästäkin sukat ja kengät täyttyy vedestä että litsis ja lötsis vaan!!

        sitten menet naama punasena niitä 55 kertaa komentamaan samasta asiasta ja kiellät heiltä lopulta toivottomana koko sen piha-alueelta leikkimisen ja siirät ne jonnekkin kiipeily telineiden luokse syrjempään et siel saavat sitten viihdytellä itsejänsä koko loppupäivän ajan kunnes joku tulee omaa kuraista kullanmuruaan hakemaan kotiin!


      • ghkk
        pph kirjoitti:

        Ei ole mahdollisuutta laittaa pienempiä korviksia korviin, koska tyttö itse repii ne pois alta aikayksikön jo tullessaan hoitoon ja MINÄ olen joutunut ne etsimään heti, vaikka kiven alta lattioiltamme ÄIDIN VAATIMUKSESTA!! Toista kertaa en halua kokea sitä nöyryytystä ja äidin syyttelyä muka huonosta hoidosta kun lapsi ei itse halunnut pitää pieniä korviksia ja seuraavana päivänä olikin yllämainitut korvarenkaat korvissa!!! Mainittakoon vielä, että tyttö on äidin ainoa lapsi ja meillä pyörii lapsia 4-5 joka ikinen päivä arkisin! Tuo todistuksen pyytäminen on seuraavaksi vuorossa, mutta luulen etten siihen lappuun tule saamaan äidin nimeä. Minunko vika se on jos vahinko sattuu hoitopäivän aikana. Kiinnostaisi tietää esimiehen asema mahdollisessa onnettomuustilanteessa! Vielä ei ole mitään sattunut...!?

        Älä anna hänen pompotella itseäsi. Luulisi normaalin ihmisen ymmärtävän, että tuollaiset korut eivät sovi lapsille. Jos sinä olet vastuussa lasten turvallisuudesta, sinulla on myös oikeus kieltää vaaralliset lelut ja korut ym.


      • ihanko yksin
        hoitaja kirjoitti:

        Moi!
        Itse ajattelisin niin että olkaimelliset noi kurahousut ois paremmat, eivät tipu jalasta yms...tai noh mielipide se lähinnä on.... ja sitten se suojaa enemmän sitä ulkoilutakkiakin kurasta yms. edestä ja takaa ja silleen.

        Mitä nytten puhuit siitä että hoitajat antavat lapsosten istuskella kuralätäköissä, mutta ihan totta joskus tulee semmonen fiilis et no istukoot siel ja vaikka uikoot kun oikeesti suunilleen 1000 kertaa jo komenellu niitä nätisti, ystävällisesti, tiukasti, äreästi, vihasesti, huutaen, mesoten, saarnaten ja ASIA EI VAIN MENE JAKELUUN ja niitä lapsosia on pihalla 70-100 niin kyllä siinä on sitten itekkin väsyneenä että huokaus vaan!!!!! kyllä usein ennen ulkoilua kurakeleillä "saarnataan" lapsille että kuralätäköissä ei sitten uida eikä istuta leikkiä saa kuralätäkön vierellä mutta ei istua...
        että niin!! ja sittenkun neidit vielä pomppivat kuralätäköhin jostain paalulta vai mitä tasapaino lautoja ne on siel pihalla suoraan syvimpään kuralätäkköön mitä pihamaalta vain löytyy niin kyllä siitä vähemästäkin sukat ja kengät täyttyy vedestä että litsis ja lötsis vaan!!

        sitten menet naama punasena niitä 55 kertaa komentamaan samasta asiasta ja kiellät heiltä lopulta toivottomana koko sen piha-alueelta leikkimisen ja siirät ne jonnekkin kiipeily telineiden luokse syrjempään et siel saavat sitten viihdytellä itsejänsä koko loppupäivän ajan kunnes joku tulee omaa kuraista kullanmuruaan hakemaan kotiin!

        Yksinäskö sä vahdit noita 70-100 lasta. Mitä ne muut hoitsut puuhaa? Juo kahvia sisällä? Lasten hoitaminen ja vahtiminen on lastenhoitajien hommaa, jos ei työ maistu, niin aina voi vaihtaa.


      • jepulis
        hoitaja kirjoitti:

        Moi!
        Itse ajattelisin niin että olkaimelliset noi kurahousut ois paremmat, eivät tipu jalasta yms...tai noh mielipide se lähinnä on.... ja sitten se suojaa enemmän sitä ulkoilutakkiakin kurasta yms. edestä ja takaa ja silleen.

        Mitä nytten puhuit siitä että hoitajat antavat lapsosten istuskella kuralätäköissä, mutta ihan totta joskus tulee semmonen fiilis et no istukoot siel ja vaikka uikoot kun oikeesti suunilleen 1000 kertaa jo komenellu niitä nätisti, ystävällisesti, tiukasti, äreästi, vihasesti, huutaen, mesoten, saarnaten ja ASIA EI VAIN MENE JAKELUUN ja niitä lapsosia on pihalla 70-100 niin kyllä siinä on sitten itekkin väsyneenä että huokaus vaan!!!!! kyllä usein ennen ulkoilua kurakeleillä "saarnataan" lapsille että kuralätäköissä ei sitten uida eikä istuta leikkiä saa kuralätäkön vierellä mutta ei istua...
        että niin!! ja sittenkun neidit vielä pomppivat kuralätäköhin jostain paalulta vai mitä tasapaino lautoja ne on siel pihalla suoraan syvimpään kuralätäkköön mitä pihamaalta vain löytyy niin kyllä siitä vähemästäkin sukat ja kengät täyttyy vedestä että litsis ja lötsis vaan!!

        sitten menet naama punasena niitä 55 kertaa komentamaan samasta asiasta ja kiellät heiltä lopulta toivottomana koko sen piha-alueelta leikkimisen ja siirät ne jonnekkin kiipeily telineiden luokse syrjempään et siel saavat sitten viihdytellä itsejänsä koko loppupäivän ajan kunnes joku tulee omaa kuraista kullanmuruaan hakemaan kotiin!

        Mitä ideaa kura vaatteil on jos ei saa leikkiä kuraleikkejä...meil päiväkodis jos on kuravaatteet päällä ni saa istua vaikka siellä kuralammikossa, ja jos on kuratakkiki päällä ni saa vaikka maata siellä...lapsilla on ihan tarpeeks muitaki sääntöjä ulkona ettei kaikkea hauskuutta voi pilata. Ja jos on kunnolliset kuravaatteet ni ei siinä kauheesti alla olevat vaatteet likaannu tai kastu. jos sit taas vanhemmat valittavat että aina on vaatteet märät ni "vaatikaa" tuomaan uudet kuravehkeet. (tietysti on niitäkin lapsia jotka onnistuu kastelemaan kaikki vaatteet vaikka ois kuinka hyvät ja hienot kuravehkeet päällä),...Meillä auttaa päiväkodissa semmoi uhkaus että jos ei totella niin sitten ulkoillaan aikuisen kädessä loppu ulkoilu aika tai seuraava ulkoilu kerta...kyl siin vaihees lapsi tajuaa että taidankin totella ensikeralla.....tai ei tee niitä samoja tyhmiä temppuja mitä ollaan kielletty...


      • Anonyymi
        gertrude kirjoitti:

        meikäläisen muksu on nimenomaan tuon 5 v ja kooltaan sen verran iso että 120 cm vaatteet on ihan hyviä. Ja toisaalta mun mielestä päiväkotiin on ihan turha laittaa parhaita ulkoiluvetimiä päälle, varsinkaan sadekeleillä, kun ei tädit kerkee vahtii ja antaa lapsosten istua lätäköissä niin ettei edes kurakamppeet auta. Kyllä on pariin otteeseen sapettanut kun ennen kun saan muksun autoon niin täytyy riisua vaatteet kenkiä (joiden sisältä saa vielä kaataa vettä) myöten pois..plus sisävaatteet aivan märkinä! Mut olisi kiva tietää kumpi kurahousumalli on päiväkotiin parempi, olkaimellinen vai vyötärö?

        " ei tädit kerkee vahtii ja antaa lapsosten istua lätäköissä "

        Olen isoisä joka palasi takaisin päiväkotihommiin. En ole käsittääkseni tai muistaakseni täti. Ovensuussa odottaa 6 valmiiksi puettua hikipäistä lasta ulospääsyä ja kun viimeiselle löysäksi spagetiksi heittäytyneelle 2 vuotiaalle saadaan kurahousut jalkaan - en haluu en haluu itkupotkuraivarit - päästän lapset pihalle, kestää ehkä 30 sekuntia ennen kuin ensimmäinen istuu päiväkodin täysin hoitamattomalla, sulamisvesien uima-altaaksi muuttaneella pihamaalla keskellä lätäkköä. JOS olisin Supermies - kuivattaisin ja hiekottaisin pihamaan laserkatseellani samalla kun istuttaisin sinne taatelipalmuja ja nappaisin avaruudesta jonkin pikku komeetan lämmittämään pihamaata jolloin lapset pääsevät puuhastelemaan jäättömälle ja vedettömälle ulkoilualueelle ilman autonpenkkien likaantumista.
        Mutta kun en ole. Valitettavasti se kaupunki jossa työskentelen ei välitä (kirosana)...aan siitä missä kunnossa päiväkotien pihamaat, siis lasten ja työntekijöiden työpaikka on.
        Mikä neuvoksi?


    • mieltä

      Meillä oli taas niin et kun oli lelupäivä oltiin sovittu vanhempainillassa et lapsi saa tuoda yhden lelun ja jos joku kuuluu yhteen niin sen saa tuoda. Sanotaan vaikka Barbie ja hänen hevonen. Mutta sitten lapsilla oli yhtäkkiä koko lelulaatikko mukana koska kaikki kuului yhteen. Kuitenkin vanhemmat oli tietoisia näistä säännöistä.

      • s.a.piska.a

        joskus hauskaa vääntää näitä juttuja vanhempien kanssa, ja mikään EI mene perille!
        Joka ikinen aamu tullaan 8.00 hoitoon, mutta jos on kyseessä retkelle (tms) lähtö, niin tasan tarkkaan ollaan just sinä aamuna nukuttu pommiin ynnä muuta sellaista.
        Tuo varavaatereppu on niin totta, niin totta, samoin sairaus, ei sitten millään pidetä kipeätä kotona, ei.


    • ankma

      Eräässä päiväkodissa, missä pikkuveli on, niin on kielletty vallan lelupäivinä Turtlesejen, Lego Knihts Kindomien ja muiden "ukkeleiden" tuonti päiväkotiin. Pojilla kun oli leikit niin hurjia että toisia kiusattu ja jopa kuristettu. Ei kyl liittyny asiaan oikeen.
      Lelupäiväjuttu on hyvä systeemi päiväkodeis. Toki oman unolelun voi mukaan ottaa, jos on tarvis.

    • tarhantäti

      Miellä ei ole varsinaista lelupäivää, vaan meillä lelun saa tuoda joka päivä. Lasten kanssa on sovittu, että 1-3 lelua on lupa tuoda, jos tuo enemmän, aamulla valitaan ne 1-3 lelua ja loput pysyvät koko päivän lokerossa odottamassa kotiin lähtöä. Lelut ovat lasten vastuulla eli kun oma lelu tuodaan siitä pidetään itse huolta. Jos oma lelu hukkuu, se etsitään itse (kullä me täditkin niitä tietenkin etsimme, mutta emme määräänsä enempää/kauempaa emmekä kissojen ja koirien kanssa) ja jos ei löydy niin se jää hukkaan. Vanhemmille olemme kirjallisesti nämä ehdot ilmoittaneet ja jos lelun hukkumisesta tulee sanomista vanhempien taholta näytämme ko. paperin ja kerromme, että emme ota leluista vastuuta ja että on vanhempien tehtävä katsoa että leluissa on lapsen nimi ja että lelu on sellainen ettei ole niin väliä jos se hukkuu (esim. ei ole liian kallis tms.). Meillä tämä on toiminut ja vanhemmatkin ovat tämän asian sisäistäneet. En ole aivan pienimpien osastolla, mutta kyllä meidän tarhassa pienten osastollakin ov vastaavanlainen sääntö, että kun tuodaan kotoa lelu se ei ole päiväkodin vastuulla. Samoin meillä on koteihin ilmoitettu kirjallisesti liian isoista/kovista/äänekkäistä unikavereista, että niitä ei tarhassa sallita.
      Tehkää kirjalliset säännöt myös vanhemmille nähtäviksi ja silloin niihin on hyvä vedota ongelmatapauksissa, lasten turvallisuushan on aina paras syy tehdä tällaisia säänköjä ja ohjeita!

    • hoitaja5

      Tässä ihmettelen kovasti miten tuntuu joillekin (ei siis koske kaikkia) vanhemmille olevan niin vaikeaa tajuta että ensiksikin, lapset todennäköisesti ulkoilevat päiväkodissa/hoidossa paljon enemmän kuin kotonaan (kaikkissa kodeissa ei tietenkään näin ole) ja sen takia on hyvä hankkia lapselle hyvät, sopivat ja asialliset vaatteet. Hoidossa ulkona ollaan tietty aika eikä sieltä hypitä sisälle jos lapsi niin tahtoo (tietenkin poikkeukset huomioidaan jos syynä on vaikka se lätäkössä istuminen ja kaikki vaatteet ovat likaisia). Toiseksi, mitä ihmettä ne pikku prinsessat tekevät niillä koruilla hoitopäivän aikana? Antakaa lasten olla lapsia ja leikkiä ilman pelkoa siitä että korva saattaa revetä leikin tiimellyksessä. Ehtii ne lapset niitä koruja pitää sitten vähän vanhempana ja hoitopäivän jälkeen. Hoitajana minä ottaisin ihan ilman vanhempien lupaa sellaiset korut pois, jotka katson vaarallisiksi. Antaisin ne sitten vanhemmalle käteen että "otin pois ettei jää mihinkään kiinni". Luulisi siinä vaiheessa vanhemman vähän miettivän -viimeistään kunhan on vihaltaan laantunut. (Onneksi ei kuitenkaan noin vastuuttomia vanhempia ole tullut vastaan.)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7179
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      32
      2772
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2346
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      96
      2042
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      15
      1746
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1535
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1319
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe