MOT tänään. Onko Pudasjärven Hirsikampus, ja muutkin hirsirakennukset oikeasti puurakenteisia, vai onko niissä betoni tai teräsrunko.
Hirsikampus
8
2081
Vastaukset
- Anonyymi
No ei ole tietenkään hirsirakennus. Noin korkea hirsiseinä painuu ainakin sen 50 cm. Vois olla rakenteet aika lujilla.
- Anonyymi
Eipä puhuta paskaa....
"Kampus on toteutettu elinkaarihankkeena, jossa pääurakoitsijana toimi Lemminkäinen Oyj ja hirsirungon toimittajana paikallinen Kontiotuote Oy. Rakennus jakautuu neljään osaan, joista yhden runko on teräsbetonia. Tähän ratkaisuun päädyttiin, koska tuossa osassa sijaitsee väestönsuoja ja keskuskeittiö".
Kolme osaa kompleksista on hirsirungolla.
https://puuinfo.fi/arkkitehtuuri/julkiset-rakennukset/pudasjarven-hirsikampus/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä puhuta paskaa....
"Kampus on toteutettu elinkaarihankkeena, jossa pääurakoitsijana toimi Lemminkäinen Oyj ja hirsirungon toimittajana paikallinen Kontiotuote Oy. Rakennus jakautuu neljään osaan, joista yhden runko on teräsbetonia. Tähän ratkaisuun päädyttiin, koska tuossa osassa sijaitsee väestönsuoja ja keskuskeittiö".
Kolme osaa kompleksista on hirsirungolla.
https://puuinfo.fi/arkkitehtuuri/julkiset-rakennukset/pudasjarven-hirsikampus/Hirsi on hirttä, olipa rakentajana vaikka menninkäinen.
- Anonyymi
Puulta näyttää, vaan ei hirreltä. Eiköhän nuo lie jotain liimapuu palkkia, mikä ei hengitä saati satoja vuosia kestä.
- Anonyymi
Liimahirttä ja hengittää. Aika pienellä vaivalla saa asioista oikeaa tietoa tänä päivänä niin ei tarvi höpöttää mitä sattuu.
- Anonyymi
Jälleen höpöä. "Hengittävyytenä ajatellaan usein harhaanjohtavasti seinän kykyä siirtää kosteutta sisältä ulos ja päinvastoin. Terveyden ja mukavuuden kannalta tärkeämpää on rakenteen hengittävyys ja ilmankosteuden tasapaino. Huoneilman kohoavan kosteuden on päästävä hirren sisälle ja palattava sieltä taas takaisin kostuttamaan ilmaa, joka etenkin talvisin tahtoo olla liian kuivaa. Hirsi siis tasaa hygroskooppisesti ilmankosteuden vaihtelua ja estää kosteutta jäämästä rakenteisiin.
Tähän reaktioon riittää muutaman sentin syvyinen rakenne, eli liimasauma lamellihirren sisällä ei vaikuta reaktioon, sillä kosteus ei kulje niin syvälle. Olennaista on, ettei hirren sisä- ja ulkopinnan hengittävyyttä tukita vääränlaisilla pintakäsittelyaineilla, kun kalvon muodostavilla lakoilla ja maaleilla". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jälleen höpöä. "Hengittävyytenä ajatellaan usein harhaanjohtavasti seinän kykyä siirtää kosteutta sisältä ulos ja päinvastoin. Terveyden ja mukavuuden kannalta tärkeämpää on rakenteen hengittävyys ja ilmankosteuden tasapaino. Huoneilman kohoavan kosteuden on päästävä hirren sisälle ja palattava sieltä taas takaisin kostuttamaan ilmaa, joka etenkin talvisin tahtoo olla liian kuivaa. Hirsi siis tasaa hygroskooppisesti ilmankosteuden vaihtelua ja estää kosteutta jäämästä rakenteisiin.
Tähän reaktioon riittää muutaman sentin syvyinen rakenne, eli liimasauma lamellihirren sisällä ei vaikuta reaktioon, sillä kosteus ei kulje niin syvälle. Olennaista on, ettei hirren sisä- ja ulkopinnan hengittävyyttä tukita vääränlaisilla pintakäsittelyaineilla, kun kalvon muodostavilla lakoilla ja maaleilla".Aivan. Ei hirren hengittävyys ole sitä, että ilma kulkisi puun läpi vaan kosteuden vadtaanotto- ja luovutuskyky
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liimahirttä ja hengittää. Aika pienellä vaivalla saa asioista oikeaa tietoa tänä päivänä niin ei tarvi höpöttää mitä sattuu.
Kontion hirret ei ole oikeaa hirttä olleet enää pitkään aikaan. Liimapuusta tehtyjä elementti taloja ja ilmeisesti aika surkeita laadultaan, mikäli asiakkaiden kommentteihin on uskominen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1171279
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221153Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä471050- 1381013
- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82714Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592