Hirsikampus

Anonyymi

MOT tänään. Onko Pudasjärven Hirsikampus, ja muutkin hirsirakennukset oikeasti puurakenteisia, vai onko niissä betoni tai teräsrunko.

8

2081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No ei ole tietenkään hirsirakennus. Noin korkea hirsiseinä painuu ainakin sen 50 cm. Vois olla rakenteet aika lujilla.

      • Anonyymi

        Eipä puhuta paskaa....

        "Kampus on toteutettu elinkaarihankkeena, jossa pääurakoitsijana toimi Lemminkäinen Oyj ja hirsirungon toimittajana paikallinen Kontiotuote Oy. Rakennus jakautuu neljään osaan, joista yhden runko on teräsbetonia. Tähän ratkaisuun päädyttiin, koska tuossa osassa sijaitsee väestönsuoja ja keskuskeittiö".

        Kolme osaa kompleksista on hirsirungolla.

        https://puuinfo.fi/arkkitehtuuri/julkiset-rakennukset/pudasjarven-hirsikampus/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä puhuta paskaa....

        "Kampus on toteutettu elinkaarihankkeena, jossa pääurakoitsijana toimi Lemminkäinen Oyj ja hirsirungon toimittajana paikallinen Kontiotuote Oy. Rakennus jakautuu neljään osaan, joista yhden runko on teräsbetonia. Tähän ratkaisuun päädyttiin, koska tuossa osassa sijaitsee väestönsuoja ja keskuskeittiö".

        Kolme osaa kompleksista on hirsirungolla.

        https://puuinfo.fi/arkkitehtuuri/julkiset-rakennukset/pudasjarven-hirsikampus/

        Hirsi on hirttä, olipa rakentajana vaikka menninkäinen.


    • Anonyymi

      Puulta näyttää, vaan ei hirreltä. Eiköhän nuo lie jotain liimapuu palkkia, mikä ei hengitä saati satoja vuosia kestä.

      • Anonyymi

        Liimahirttä ja hengittää. Aika pienellä vaivalla saa asioista oikeaa tietoa tänä päivänä niin ei tarvi höpöttää mitä sattuu.


      • Anonyymi

        Jälleen höpöä. "Hengittävyytenä ajatellaan usein harhaanjohtavasti seinän kykyä siirtää kosteutta sisältä ulos ja päinvastoin. Terveyden ja mukavuuden kannalta tärkeämpää on rakenteen hengittävyys ja ilmankosteuden tasapaino. Huoneilman kohoavan kosteuden on päästävä hirren sisälle ja palattava sieltä taas takaisin kostuttamaan ilmaa, joka etenkin talvisin tahtoo olla liian kuivaa. Hirsi siis tasaa hygroskooppisesti ilmankosteuden vaihtelua ja estää kosteutta jäämästä rakenteisiin.
        Tähän reaktioon riittää muutaman sentin syvyinen rakenne, eli liimasauma lamellihirren sisällä ei vaikuta reaktioon, sillä kosteus ei kulje niin syvälle. Olennaista on, ettei hirren sisä- ja ulkopinnan hengittävyyttä tukita vääränlaisilla pintakäsittelyaineilla, kun kalvon muodostavilla lakoilla ja maaleilla".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jälleen höpöä. "Hengittävyytenä ajatellaan usein harhaanjohtavasti seinän kykyä siirtää kosteutta sisältä ulos ja päinvastoin. Terveyden ja mukavuuden kannalta tärkeämpää on rakenteen hengittävyys ja ilmankosteuden tasapaino. Huoneilman kohoavan kosteuden on päästävä hirren sisälle ja palattava sieltä taas takaisin kostuttamaan ilmaa, joka etenkin talvisin tahtoo olla liian kuivaa. Hirsi siis tasaa hygroskooppisesti ilmankosteuden vaihtelua ja estää kosteutta jäämästä rakenteisiin.
        Tähän reaktioon riittää muutaman sentin syvyinen rakenne, eli liimasauma lamellihirren sisällä ei vaikuta reaktioon, sillä kosteus ei kulje niin syvälle. Olennaista on, ettei hirren sisä- ja ulkopinnan hengittävyyttä tukita vääränlaisilla pintakäsittelyaineilla, kun kalvon muodostavilla lakoilla ja maaleilla".

        Aivan. Ei hirren hengittävyys ole sitä, että ilma kulkisi puun läpi vaan kosteuden vadtaanotto- ja luovutuskyky


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liimahirttä ja hengittää. Aika pienellä vaivalla saa asioista oikeaa tietoa tänä päivänä niin ei tarvi höpöttää mitä sattuu.

        Kontion hirret ei ole oikeaa hirttä olleet enää pitkään aikaan. Liimapuusta tehtyjä elementti taloja ja ilmeisesti aika surkeita laadultaan, mikäli asiakkaiden kommentteihin on uskominen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      124
      1197
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1048
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      98
      879
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      112
      818
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      270
      734
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      685
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      667
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      41
      594
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      579
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      545
    Aihe