Hirsikampus

Anonyymi

MOT tänään. Onko Pudasjärven Hirsikampus, ja muutkin hirsirakennukset oikeasti puurakenteisia, vai onko niissä betoni tai teräsrunko.

8

2081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No ei ole tietenkään hirsirakennus. Noin korkea hirsiseinä painuu ainakin sen 50 cm. Vois olla rakenteet aika lujilla.

      • Anonyymi

        Eipä puhuta paskaa....

        "Kampus on toteutettu elinkaarihankkeena, jossa pääurakoitsijana toimi Lemminkäinen Oyj ja hirsirungon toimittajana paikallinen Kontiotuote Oy. Rakennus jakautuu neljään osaan, joista yhden runko on teräsbetonia. Tähän ratkaisuun päädyttiin, koska tuossa osassa sijaitsee väestönsuoja ja keskuskeittiö".

        Kolme osaa kompleksista on hirsirungolla.

        https://puuinfo.fi/arkkitehtuuri/julkiset-rakennukset/pudasjarven-hirsikampus/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä puhuta paskaa....

        "Kampus on toteutettu elinkaarihankkeena, jossa pääurakoitsijana toimi Lemminkäinen Oyj ja hirsirungon toimittajana paikallinen Kontiotuote Oy. Rakennus jakautuu neljään osaan, joista yhden runko on teräsbetonia. Tähän ratkaisuun päädyttiin, koska tuossa osassa sijaitsee väestönsuoja ja keskuskeittiö".

        Kolme osaa kompleksista on hirsirungolla.

        https://puuinfo.fi/arkkitehtuuri/julkiset-rakennukset/pudasjarven-hirsikampus/

        Hirsi on hirttä, olipa rakentajana vaikka menninkäinen.


    • Anonyymi

      Puulta näyttää, vaan ei hirreltä. Eiköhän nuo lie jotain liimapuu palkkia, mikä ei hengitä saati satoja vuosia kestä.

      • Anonyymi

        Liimahirttä ja hengittää. Aika pienellä vaivalla saa asioista oikeaa tietoa tänä päivänä niin ei tarvi höpöttää mitä sattuu.


      • Anonyymi

        Jälleen höpöä. "Hengittävyytenä ajatellaan usein harhaanjohtavasti seinän kykyä siirtää kosteutta sisältä ulos ja päinvastoin. Terveyden ja mukavuuden kannalta tärkeämpää on rakenteen hengittävyys ja ilmankosteuden tasapaino. Huoneilman kohoavan kosteuden on päästävä hirren sisälle ja palattava sieltä taas takaisin kostuttamaan ilmaa, joka etenkin talvisin tahtoo olla liian kuivaa. Hirsi siis tasaa hygroskooppisesti ilmankosteuden vaihtelua ja estää kosteutta jäämästä rakenteisiin.
        Tähän reaktioon riittää muutaman sentin syvyinen rakenne, eli liimasauma lamellihirren sisällä ei vaikuta reaktioon, sillä kosteus ei kulje niin syvälle. Olennaista on, ettei hirren sisä- ja ulkopinnan hengittävyyttä tukita vääränlaisilla pintakäsittelyaineilla, kun kalvon muodostavilla lakoilla ja maaleilla".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jälleen höpöä. "Hengittävyytenä ajatellaan usein harhaanjohtavasti seinän kykyä siirtää kosteutta sisältä ulos ja päinvastoin. Terveyden ja mukavuuden kannalta tärkeämpää on rakenteen hengittävyys ja ilmankosteuden tasapaino. Huoneilman kohoavan kosteuden on päästävä hirren sisälle ja palattava sieltä taas takaisin kostuttamaan ilmaa, joka etenkin talvisin tahtoo olla liian kuivaa. Hirsi siis tasaa hygroskooppisesti ilmankosteuden vaihtelua ja estää kosteutta jäämästä rakenteisiin.
        Tähän reaktioon riittää muutaman sentin syvyinen rakenne, eli liimasauma lamellihirren sisällä ei vaikuta reaktioon, sillä kosteus ei kulje niin syvälle. Olennaista on, ettei hirren sisä- ja ulkopinnan hengittävyyttä tukita vääränlaisilla pintakäsittelyaineilla, kun kalvon muodostavilla lakoilla ja maaleilla".

        Aivan. Ei hirren hengittävyys ole sitä, että ilma kulkisi puun läpi vaan kosteuden vadtaanotto- ja luovutuskyky


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liimahirttä ja hengittää. Aika pienellä vaivalla saa asioista oikeaa tietoa tänä päivänä niin ei tarvi höpöttää mitä sattuu.

        Kontion hirret ei ole oikeaa hirttä olleet enää pitkään aikaan. Liimapuusta tehtyjä elementti taloja ja ilmeisesti aika surkeita laadultaan, mikäli asiakkaiden kommentteihin on uskominen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe