Moottorisahan sisään ajo ?

Anonyymi

Uusi saha säilöt täyteen ilman teräketjua ja pienkone bensaa ja tyhjäkäynnille nurmelle käymään tankin tyhjäksi. Toinen tankki sahausta ei täyttä kaasua kertaakaan. Kolmas tankki jo normaalimpaa sahailua ja se on siinä muuta ei voi tehdä kuin takka/kattila/sauna puita.

33

1752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksei pienkonebensaa?

      • Anonyymi

        Ymmärtämättömien ei kannat kysellä kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä,luovuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärtämättömien ei kannat kysellä kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä,luovuta.

        Miksei? Kerrohan jos tiedät


      • Anonyymi

        Tuota noin , eiköstuossa lue että pienkoneille tarkoitettua bensaa juuri on tarkoitus käyttääkkin. Niin minä se ymmärrän ja olenkin todella tyhmä ja ymmärsin oikein. Kauankohan saha käy tyhjäkäyntiä tankillisella? 2 tuntia helpolla luulen en tiedä. Tankki kokoa ei sanota mutta jossain 3 -9 dl lienee sahoilla ja aika samaa luokkaa kun moottorit suhteessa. Eipä varmaan suurta merkitystä vaikka aloittaa sahailun vaan maltillisella kuormituksella ja voihan sitä laittaa pari desiä ja antaa hioutua. Eipä sen perään tartte sen ihmeemmin kattoa sehän jää siihen kun sammuu odottamaan vaikka viikon. Kunhan ei jää kovalle pinnalle josta lähtee liikkeelle isommat sahat ainakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota noin , eiköstuossa lue että pienkoneille tarkoitettua bensaa juuri on tarkoitus käyttääkkin. Niin minä se ymmärrän ja olenkin todella tyhmä ja ymmärsin oikein. Kauankohan saha käy tyhjäkäyntiä tankillisella? 2 tuntia helpolla luulen en tiedä. Tankki kokoa ei sanota mutta jossain 3 -9 dl lienee sahoilla ja aika samaa luokkaa kun moottorit suhteessa. Eipä varmaan suurta merkitystä vaikka aloittaa sahailun vaan maltillisella kuormituksella ja voihan sitä laittaa pari desiä ja antaa hioutua. Eipä sen perään tartte sen ihmeemmin kattoa sehän jää siihen kun sammuu odottamaan vaikka viikon. Kunhan ei jää kovalle pinnalle josta lähtee liikkeelle isommat sahat ainakin.

        Tyhjäkäynti sisäänajoa ei kyllä missään tapauksessa pidä mennä tekemään.


    • Anonyymi

      Vaatiiko se tuollaista? Vähän reilumpi öljyseos ja maltillisesti vaan sahaamaa.

      • Anonyymi

        Noin minäkin olen tehnyt. Joku vanha metsuri sanoi tekevänsä kuten aloittaja, mutta kai se käytäntö on peräisin 60-luvun Homeliteistä, joita käytettiin vaikkapa tikapuihin ripustettuina tyhjäkäynnillä pitkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin minäkin olen tehnyt. Joku vanha metsuri sanoi tekevänsä kuten aloittaja, mutta kai se käytäntö on peräisin 60-luvun Homeliteistä, joita käytettiin vaikkapa tikapuihin ripustettuina tyhjäkäynnillä pitkään.

        Moposportin ohje oli poratulle pytylle muistaakseni puol tuntii tyhjäkäyntii 😂😂, sitte vasta varoen ajaan.


    • Anonyymi

      Minkä moottorisahan käyttöohjeissa neuvotaan tekemään ko kaltainen sisäänajo vai onko tämä vain Suomi 24:n ammattimetsureiden ns. viisautta ?

      • Anonyymi

        Kaikki moottorit kannattaa ajaa maltilla sisään. Osat hioutuvat toisiinsa ja käyttöikä kasvaa.


      • Anonyymi

        Se on ihan kone oppia joka ei ole muuttunut juurikaan.


      • Anonyymi

        Suomi24 viisautta. Hyvä sitä on noudattaa jos mieli siitä paranee. Oikeasti työstö-ja valmistusmenetelmät cnc-ohjauksineen on niin korkealaatuisia ettei mitään hioutumiskäyttöaikoja tarvita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi24 viisautta. Hyvä sitä on noudattaa jos mieli siitä paranee. Oikeasti työstö-ja valmistusmenetelmät cnc-ohjauksineen on niin korkealaatuisia ettei mitään hioutumiskäyttöaikoja tarvita

        Tuo on juuri se harha cnc laadusta. Hioutumista tapahtuu aina koneissa. Hyötyprosentti ensimmäisen tankillisen aikana on olemassa koneen loppu ikää lisäämässä tai vähentämässä. Suuruutta en tiedä. Mielenkiintoinen testi olisi valvotuissa oloissa vastaavista koneista kuitenkin.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.youtube.com/watch?v=KtCi5ETiS2A

        Siinä on tietoa jota et pysty itse tarjoamaan.

        Höh. Mitään juttua miksi pitäisi sisäänajella. Tuo metsolan isäntä on itseään täynnä.


    • Anonyymi

      Yleensä ottaen kun alkaa selvittelemään sisäänajo ohjeita niin asiasta löytyy "tietoa" laidasta laitaan toisen kumotessa toisen täysin esim. tuollainen tyhjäkäynnille unohtaminen kumotaan monesti täysin.
      Parasta on varmaan käyttää sahaa melko normaalisti kuitenkin koittaen välttää aivan täysiä kierroksia ja rasitusta.

      • Anonyymi

        Noinhan se autoillakin on. Muutama sata kilometriä maltillisesti, ei liikaa eikä liian vähän kierroksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan se autoillakin on. Muutama sata kilometriä maltillisesti, ei liikaa eikä liian vähän kierroksia.

        Vaihtelevilla kierroksilla on myös ohjeistusta.
        Itse 10v sitten ostin uuden auton. Eka tuhat pyrin niin ettei 5000r min sentään mutta joka reissu ainakin yksi täys kaasu 2000-4500 r min ja tosiaan vaihtelua. Hyvin on koneen puolesta opeli mennyt 150th.


      • Anonyymi

        Tyhjäkäynti kumoamis ”tietoa” ei ole missään.
        Mutta youtube ja kiuruveden metsola nimellä löytyy tietoa. Siinä korjaaja huoltaja antaa ihan oikeaa tietoa. ”Sahan sisään ajoa ja kalibrointi” niin jo löytyy oikeaa tietoa.

        Ei vaadi kovinkaan paljon asian tuumintaa niin alkaa olla selkeys tyhjäkäynti sisään ajon pienestä hyödystä mutta eihän sitä ole mikään pakko suorittaa omaan sahaan. Itse teen sen kun saha vaihtuu koska on niin pikku juttu eikä vaadi mitään senkun unohtaa sahan piha nurmelle ja lähtee puuhiinsa ja hakee sahan pois joskus kun muistaa vaikka seuraavana päivänä,helppoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihtelevilla kierroksilla on myös ohjeistusta.
        Itse 10v sitten ostin uuden auton. Eka tuhat pyrin niin ettei 5000r min sentään mutta joka reissu ainakin yksi täys kaasu 2000-4500 r min ja tosiaan vaihtelua. Hyvin on koneen puolesta opeli mennyt 150th.

        Ooppelille 150 000 on tosi paljon. Sinulla on ullut tuuria!


    • Anonyymi

      Ladan ostin 1983 uutena, nyt on vasta tullut kokeiltua kakkoskurkkua tuosta vehkeestä ja voin sanoo että tuntuupa lähtevän kuin raketti.
      Ei syö öljyä eikä savuuttele,

    • Anonyymi

      Ehkä sahan olisi myös hyvä antaa lämmetä ennenkuin alkaa kunnolla kierrättää. Ainakin pakkasella ekat minuutit löysästi.

      • Anonyymi

        Tämän ohjeen ymmärrän myös jos varsinkin uus saha. Mäntä saattaa lämmöstä laajentua nopeammin kuin sylinteri. Joka koneelle tuo on hyvä ohje.


    • Anonyymi

      Enpä ole ikinä sahoja sisäänajellut, tosin oon vasta 64v, Yhtiön sahat on laihoilla seoksilla valmiiksi sahattuja, sellaisestakin on kokemusta, nukyään 3 sahaa tallissa, kaikki valmiina töihin, ilman esileikkejä. Muuten Jonsered, ei toimi leikkibensiinillä.. ei vaan yksinkertaisesti suostu käymään.. huollossa sen tietävät.

    • Anonyymi

      ... huh... moi! Just tulin Essolta. Vaarit sanoi, että moottorisahan sisällä ajamisesta on tullu aina sanomista. Ei kannata!

      • Anonyymi

        Missä on esso huoltoasema?


    • Anonyymi

      Taitaa aloitus olla "kaupunkilaismetsurien" juttuja. Itsellä ollut useita sahoja uudesta enkä koskaan ole tehnyt minkäänlaista sisäänajoa. Oikea bensaöljyseos vaan tankkiin ja sahaamaan!

      • Anonyymi

        No niin se itselläkin on ollut, ei mitään vellihousu-maisterinpapereita, eikä huumeveikko-vihree.
        Kaapunkilainen, kun se sahaa vaan suullaan, puhuu työstä ja tuottavuuden kasvusta, piirtää käyriä ja viivoja. Sanoo ei ole vielä riittävästi palakkaa ja rupee lakkoon. Lakko kun ei, niin sairastaa, urheluvammaa ja kulumaa muka, leikkausjonossa, vaikkei eläissään ole liikkunut, kuin kapakan ja koulun väliä, että maistrin paperit sais, millä sitten voi estää ruumiillisen työn teon.


    • Anonyymi

      Kuule sahailet vaan moottorisahalla, maallahan sinä olet ja on metsää, niin, ite sahallunna monilla sahoilla vuos kymmenet, eikä mitää ongemoo ollunna.
      Varoo vaan, että ei staattista kuormitusta, dynaamista, vaihtelevaa, sitähän se on moottorisaha.
      Eikä mitää kaapunkilaisen , nurmikko ja tikapuuteoriaa, ne on niitä laiskan ja lihaviin homojen hommii.

    • Anonyymi

      Vanhojen tai turhien aloitusten tekoon tai nostoon ja palstojen aktivointiin kelpaa niin maalainen kuin kaupunkilainenkin !

    • Anonyymi

      Ei ole turhia aloituksia. Kaikki lasketaan!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe