Tinnitus ja ääniyliherkkyys festivaaleilta

Anonyymi

Olin epäonninen. Minulla tinnitus alkoi festivaalin seurauksena viikkoja sitten. Tulpat joita yleensä pidän keikoilla jäi kotiin. Todettuani, että tulpat jäi, minulla oli muka niin kiire joka paikkaan kiireessä katsomaan keikkoja, ettei ollut aikaa lähteä etsimään missä tulppia myytiin. Itselleni oli kokoajan epäselvää mistä niitä saa koska en ole tottunut festarikävijä. Lopulta selvisi, että niitä olisi löytynyt konserttialueelta juomamyyntipisteeltä, "tiskin alta", josta ne hainkin, liian myöhään. Tinnituksen laukaisi todennäköisesti seisominen yhden kerran liian lähellä kaiutinta ilman tulppia, enkä ollut paikalla kuin minuutteja mutta se sitten puhkisi tinnin. Korvat ylikuormittui, niihin alkoi käydä ja lähdin.

Tämän seurauksena elämäni on ollut täyttä helvettiä useita viikkoja. Kivuliasta ääniyliherkkyyttä, tinnitusta, äänten vääristymiä koska jotkut äänet kuuluu ihan oudosti ja niiden päälle viheltää. Silkkaa pelkoa, mielialan laskua ja univaikeuksia. En ole varmaan koskaan ollut näin alakuloinen ja pelkään kuuloni puolesta. Kuulotesti viikon päästä näytti suht normaalia mutta sittemmin olen törmännyt termiin "hidden hearing loss" minkä mukaan ihminen voi kokea kuulonmenetystä, vaikka kuulotesti olisi normaali. äänet voivat tuhota synapseja jotka on yhteydessä kuuloelimiin, jonka seurauksena ääntä ei välity kunnolla aivoihin. Tämä voi olla sitten yhteydessä tinnitusoireisiin. Lisäksi pitää huomioida, että normaali kuulotesti testaa vain tiettyjä taajuuksia, ja ihmisten kuulosta voi siis tipahtaa ylätaajuuksia pois tietämättä. Taajuudet mitä kuulemme ylittävät 8000 khz.Mikä pahinta, kuulon ylikuormittuminen melun seurauksena voi pahimmassa tapauksessa oireilla kipuna äänille, mitä koen. Ennen tätä kokemusta minulla ei koskaan ollut aikaisemmin ollut tinnitusta eikä kuulo-ongelmia koskaan.

Varoitan. Käyttäkää aina tulppia/muita kuulosuojaimia festivaaleilla. Ja pysykää kaukana kaiuttimista. Keikkoja kannattaa seurata kauempaa, koska kaiuttimien lähellä olo on tinnitusriski. Jos tulpissa häiritsee, ettei niitä käyttäessä kuule puhua esim. kaverin kanssa ja musiikki kuulostaa huonolta, myynnissä esim. musiikkiliikkeissä on erikoistulppia, joita käyttäessä voi kuulla selvästi kaverin puheen, mutta kuulo on silti hyvin suojattu keikoilla. Niiden hinta on n.10-30 euroa. Enpä tätäkään ennen tiennyt että tällaisia tulppia oli olemassa. Itselle kustomoituja tulppia on myös, joiden hinta on kyllä aika kallis, mutta kuulon suojelusta kannattaa maksaa! Tavalliset tulpat ovat kyllä ihan yhtä hyviä ja suojaavat korvia, kun ne on kunnolla korviin laitettu, vaikkakin musiikkielämys voi vähän laskea.

Elämässä ei tarvitse tehdä kuin yksi pieni virhe, ja siitä voi seurata kuulovaurio. Paljon pelkään, että minulle näin kävi. Toivo on vielä, että oireet helpottaa niin, ettei elämänlaatuni ole yhtä heikkoa kuin tällä hetkellä.

Vaikka festivaalinjärjestäjät muka vaikuttaa olevan sädekehä pään päällä, kun ovat laskeneet desibelejä vähän inhimillisemmille lukemille, ei heitä välttämättä tunnu kiinnostavan vaikka muutama ihminen lähteekin tapahtumista pysyvän tinnituksen tai piilevien kuulovaurioiden kanssa.Siitä huolimatta tuo melu on erittäin suurta ja korville haitallista, etenkin lähempänä lavaa. Festivaaleilla musiikkia myös tuutataan ilmoille huomattavasti pitempään kuin tavallisessa konsertissa, jossa korvat voi väsyä jos ei lepoa saa välillä ja festivaalit voi kestää päiviä (itselläni yksi päivä riitti). Jos festivaalinjärjestäjiä kiinnostaisi, paikalla olisi huomattavasti enemmän varoituksia kuulovaurio/tinnitusriskeistä ja jokainen festarikävijä vaikka saisi halutessaan rannekkeen hintaan kuuluvat korvatulpat jo matkalla alueelle. Koska ne olisi halutessa saatavat, ne ei jäisi niin suurella todennäköisyydellä käyttämättä. Siinä missä ihmiset todennäköisemmin varmaan käyttävät käsidesiä kaupassa, kun sitä on saatavilla, tiedostavat koronatilanteen kun siitä informoidaan eri puolella tai todennäköisemmin pitävät turvavälejä, kun niistä on lattiassa merkintä kaupassa, uskoisin myös korvatulppien käytön olevan suurempaa jos niitä olisi paremmin saatavilla ja niitä tuotaisiin enemmän ihmisten tykö eikä vain myytäisi tiskin alta. Ja varoituksia melusta olisi enemmän. Ollaan huolissaan esim. LONG COVID-oireista, mutta voin luvata että tinnitus voi olla myös invalidisoiva vaiva ja riski hyvinvoinnille. Ajatus koko elämän pituisesta tinnituksesta aiheuttaa silkkaa pelkoa. Toivon, että omalla kohdallani tinnitus päättyy aikanaan eikä jää koko elämän vaivaksi. Tiedostan kyllä, että vaikka se lähtisikin, tulen aina olemaan riskissä saada se uudelleen mikäli korvaani jotain piilevää vauriota on jäänyt.

Festivaalinjärjestäjien asiakaskuntaan kuuluu nuoria ja tarjolla on alkoholitarjoilua, joka voi sumentaa arvostelukykyä ja saada tuntumaan kuin musiikki ei olisikaan niin kovalla. Tiedon lisääminen tinnitusriskistä on tärkeää.

Tinnitus voi olla ehkäistävissä oleva vaiva kun kuuloa suojataan.

2

364

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Siis etenkin nuorena (miksei toki vanhanakin) juodessa alkoholia voi tuntua "voittamattomalta" ja ajattelee että tuollaiset riskit ei koske itseä, mutta tosiasiassa jokaisen pitäisi ottaa huomioon, että korviamme ei ole suunniteltu nykymaailman desibelitasoihin. Kuuloelimissämme olevat tietyt solut eivät uusiudu, jos vauriota tulee ja sitten sitä saa loppuelämän kitkuttaa rikkinäisillä korvilla. Hoitoa ei ole.

On jotenkin käsittämätöntä, että tästä huolimatta monilla keikoilla volyymit ovat niin suuria ja varoitukset melusta olemattomia.

Joskus jos tuuri käy, korvat saattavat vähän oireilla ja tinnitus lähteä päivissä, mutta aina näin ei käy. Tinnitus vain tulee vaivaksi eikä lähde pois.

• Anonyymi

Toivottavasti tilanteesi paranee..🙏

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe