H-35 vastaan Avance 36

Anonyymi

Kumpi vie pisteet kyseisistä veneistä ,kun otetaan kaikki huomioon .

Kauneus ,käyttäytyminen avomerellä reippaassa kelissä, oleskelu veneessä,vauhti ja kummassa parempi AVS arvo ?

Miten kyseiset veneet pärjäävät uudempaa tuotantoa vastaan ??purjehdusomimaisuuksiltaan ainoastaan .

Avance 36 vene kiinnostaa, kun tietyllä budjetilla mennään .

23

928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos purjehdusominaisuuksilla tarkoitetaan vauhtia ja uudemmalla tuotannolla runkopituudeltaan vastaavia valtavasti tilavampia veneitä, niin pärjäävät todella huonosti.

      Erityisesti H-35, joka on surkean hidas kevyessä kelissä.

      Eivät pysy uudempien kruisreiden vauhdissa missään kelissä. Ovat kuitenkin aikansa C/R-veneitä, joten niihin vertailu on mielekkäämpää. Ero on valtava. Vauhti on alle 30-jalkaisen 2000-luvun C/R-veneen tasoa. Tosin niin on tilatkin.

      Avancea ei aikanaan pidetty oikein valtamerikelpoisena. Mutta pärjäähän sillä hyvin Itämerellä.

    • Anonyymi

      Uudempaa tuotantoa vastaan on hyvin vaikea verrata, kun nykyään ei tehdä lähellekään samantapaisia veneitä. Vaikea ylipäänsä valita minkä tyyppiseen ja kokoiseen nykyveneeseen vertaisit.

      Keskenään vertaaminen on jo paljon helpompaa, mutta hyvin eri tyyppisiä ovat.

      H-35 on ensisijaisesti kovan kelin vene ja siihen hyvä. Kevyellä ei sitten niin kuljekaan, koska masto on lyhyt ja purjepinta-alaa vähän. Voi toki kompensoida vaikkapa jollain kevyellä extraisolla kryssipurjeella, jonka jalustaa jonnekin veneen takakulmaan. Vene on helppo purjehtia ja siinä on yksinkertainen takila.

      Avance 36 on ensisijaisesti kevyen kelin. Tolppa yltää melkein pilviin ja purjepinta-alaa löytyy. Toki pärjää kovassakin kelissä kun pienentää purjepinta-alaa. Barduunoiden käyttö tuo lisämaustetta purjehdukseen. Ilman niitä tällä ei voi purjehtia.

      Molemmat ovat omaan silmääni kauniita ja molemmat purjehtivat hyvin, yllämainituin eroin. Avancellakin on maapallo kierretty, eli kyllä silläkin merellä pärjää aivan hyvin. Sisätiloiltaan ovat keskenään samantyyppisiä. Kummassakin vain yksi suljettava hytti, mikä on monelle miinus, mutta toisaalta monille varmasti ok. Uudempiin veneisiin vertaaminen tosiaan vaikeaa, mutta yleisesti voisi sanoa, että ovat uusia hitaampia mutta aallokossa mukavampia. Molemmat rakenteeltaan vahvoja ja siten karikkoisille vesillemme sopivia.

      • Anonyymi

        Suomalaiset ovat Inferno 29:lläkin purjehtineet pallon ympäri ja Marino Mustangilla ylittäneet valtameren. Se ei kerro soveltuvuudesta tuohon, että joku on onnistunut.

        Toki Itämerellä noilla pärjää hyvin (ei Mustangilla).


      • Anonyymi

        Ei se Avancen masto niin korkea ole eikä purjealaa ole hirveästi kuin H-35:n tikkuun verrattuna. Iso on Avancessa 35 m2. Nykyisissä 35-jalan C/R-veneissä n. 40 m2.

        Ei pärjää kevyessäkään noille.

        H-35:n riki on todella olematon. Vaikkapa FG28e:ssä on purjeita yhtä paljon fokalla kuin H-35 genualla. Vauhtikin on noilla sitten aika vastaava. FG taitaa olla tilavampi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaiset ovat Inferno 29:lläkin purjehtineet pallon ympäri ja Marino Mustangilla ylittäneet valtameren. Se ei kerro soveltuvuudesta tuohon, että joku on onnistunut.

        Toki Itämerellä noilla pärjää hyvin (ei Mustangilla).

        Mikä on ettei Mustangilla pärjää Itämerellä? Asuttavuus on tietysti aika heikko mutta pärjää sillä kesän ihan mainiosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se Avancen masto niin korkea ole eikä purjealaa ole hirveästi kuin H-35:n tikkuun verrattuna. Iso on Avancessa 35 m2. Nykyisissä 35-jalan C/R-veneissä n. 40 m2.

        Ei pärjää kevyessäkään noille.

        H-35:n riki on todella olematon. Vaikkapa FG28e:ssä on purjeita yhtä paljon fokalla kuin H-35 genualla. Vauhtikin on noilla sitten aika vastaava. FG taitaa olla tilavampi.

        H-35 ja Avance 36 vertaamisessa nykyisiin 35-jalkaisiin ei ole mitään järkeä, kun ovat täysin eri kokoluokan veneitä. Nuo vanhat 35 jalkaiset ovat pariskunnalle sopivia kanootteja ja nykyiset 35-jalkaiset isommankin porukan majoittavia laivoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on ettei Mustangilla pärjää Itämerellä? Asuttavuus on tietysti aika heikko mutta pärjää sillä kesän ihan mainiosti.

        No en kyllä lähtisi Mustangilla edes Tallinnaan, Visbystä puhumattakaan. Inferno 29:llä Tallinna OK, mutta suoraan Suomesta Visbyhyn voi olla aika karu reissu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        H-35 ja Avance 36 vertaamisessa nykyisiin 35-jalkaisiin ei ole mitään järkeä, kun ovat täysin eri kokoluokan veneitä. Nuo vanhat 35 jalkaiset ovat pariskunnalle sopivia kanootteja ja nykyiset 35-jalkaiset isommankin porukan majoittavia laivoja.

        Vertaaminen on aina vaikeaa, mutta ei tuo FG28e oikealta vertailukohdalta myöskään tunnu, vaikka onkin tiloiltaan ja vauhdiltaan lähellä. Tai ehkei säilytystiloiltaan.

        31-jalkainen vuosituhannen vaihteen vene on sitten jo reilusti tilavampi ja myös nopeampi (C/R:t). Vaikkapa First 31.7, Elan 31, Ridas 31 jne.

        Jo Inferno 31 oli H-35:sta nopeampi ja tilavampi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en kyllä lähtisi Mustangilla edes Tallinnaan, Visbystä puhumattakaan. Inferno 29:llä Tallinna OK, mutta suoraan Suomesta Visbyhyn voi olla aika karu reissu.

        Eihän se ole edes 1,5 tuntia Helsingistä Tallinnaan Mustangilla kun lähtee hyvän sään aikana hyvällä ennusteella. Visbyhyn Ruotsin rannikkoa pitkin ja yli. Ei sinne millä tahansa kelillä mene edes Viking Line.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en kyllä lähtisi Mustangilla edes Tallinnaan, Visbystä puhumattakaan. Inferno 29:llä Tallinna OK, mutta suoraan Suomesta Visbyhyn voi olla aika karu reissu.

        Eikös se pärjääminen ole kiinni enemmän kelistä kuin paikasta? Kyllähän Tallinnaan menee helposti vaikka optimistijollalla, jos keli sattuu kohdilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se pärjääminen ole kiinni enemmän kelistä kuin paikasta? Kyllähän Tallinnaan menee helposti vaikka optimistijollalla, jos keli sattuu kohdilleen.

        Suomenlahden ylityksessä ranta on aina melko lähellä ja matka lyhyt. En silti lähtisi optarilla tai Mustangilla, ainakaan ilman saattovenettä. Optarilla reitinjakoalueen ylityskin on jo riski ja matka kestää niin kauan, että sää voi yllättää.

        Visbysen mentäessä ollaan avoimimmilla vesillä ja suuri aallokko tulee herkemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        H-35 ja Avance 36 vertaamisessa nykyisiin 35-jalkaisiin ei ole mitään järkeä, kun ovat täysin eri kokoluokan veneitä. Nuo vanhat 35 jalkaiset ovat pariskunnalle sopivia kanootteja ja nykyiset 35-jalkaiset isommankin porukan majoittavia laivoja.

        Jo, pitäisi verrata aina tilavuudeltaan vastaavia veneitä. Tai edes pinta-alalta, mikä käy tiedoista suoraan ilmi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomenlahden ylityksessä ranta on aina melko lähellä ja matka lyhyt. En silti lähtisi optarilla tai Mustangilla, ainakaan ilman saattovenettä. Optarilla reitinjakoalueen ylityskin on jo riski ja matka kestää niin kauan, että sää voi yllättää.

        Visbysen mentäessä ollaan avoimimmilla vesillä ja suuri aallokko tulee herkemmin.

        Optarilla lähtisin vaikka heti Tallinnaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Optarilla lähtisin vaikka heti Tallinnaan.

        Ihan hyvä, merkitsevä aallonkorkeus on vain 2,5m ja tuuli vastainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaiset ovat Inferno 29:lläkin purjehtineet pallon ympäri ja Marino Mustangilla ylittäneet valtameren. Se ei kerro soveltuvuudesta tuohon, että joku on onnistunut.

        Toki Itämerellä noilla pärjää hyvin (ei Mustangilla).

        Hei kysyjä ei ole kiinnostunut I 29.Lukemisvaikeuksia ?


    • Anonyymi

      Jos on kiinnostunut aloituksessa mainituista malleista, niin itse ottaisin listalle mukaan myös saman aikakauden "little swanin" eli Bianca 36:n. Samat kevyen kelin puutteet, mutta tilavampi, merikelpoisempi ja ainakin omaan silmääni kauniimpi aito S&S.

    • Anonyymi

      Tulevaisuudessa on useammin kovempia tuulia, joten suosittelen CA pursia.

    • Anonyymi

      Avance on kyllä nätti vene. Norlin sai muistaakseni inspiraation 6mr-veneistä. H-35 on aina ollut minun silmääni vähän pökkelön näköinen. Varmaan 70-luvun tummat vauhtiraidat vaikuttaa.

      Avance oli uutena paljon arvokkaampi vene.

      Mihin uudistuotantoon näitä sitten vertaisi? Sama runkopituus, hinta tai vuosimalli? H-35 on vuodelta 1976 ja Avance 1978. Onhan siinä välissä ollut venesuunnittelussa monenlaista välivaihetta ennen First 31.7:aa tai Elan 31:stä. Tosin ovathan nuokin jo yli 20 vuotta vanhaa designia. Yksi mielenkiintoinen seikka on, että Avance ja H on suunniteltu ns. puhtaalta pöydältä. Niitä ei siis optimoitu mihinkään mittasääntöön, vaan ovat suunnittelijan näkemys parhaasta mahdollisesta purjeveneestä. Kilpaveneet yksityyppiveneitä lukuunottamatta on aina optimoitu sen hetkiseen mittasääntöön. 70-luvulla oli käytössä IOR-mittasääntö, joka lähinnä heikensi purjehdusominaisuuksia. Voisi sanoa, että molemmat ovat parempia purjeveneitä kuin tyypilliset aikalaisensa. IOR:n jälkeen veneet paranivat, kun siirryttiin suorituskykyennusteisiin pohjautuviin tasoitussääntöihin.

      • Anonyymi

        Onko siis mielestäsi Finn Fire, Maestro 35 jne. huonompia veneitä kuin H-35 ja Avance 36? Nehän on IOR-suunnittelua, kuten myös S&S Swanit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko siis mielestäsi Finn Fire, Maestro 35 jne. huonompia veneitä kuin H-35 ja Avance 36? Nehän on IOR-suunnittelua, kuten myös S&S Swanit.

        Huonommuutta tai paremmuutta ei voi noin yksinkertaisesti määrittää. Mainitsemissasi tyypeissä on IOR:n mukanaan tuomia huonoja puolia, mutta ei se tee kokonaisuudesta huonoa. Lähinnä nopeudessa eivät pärjää kuin tasoituksilla ja sisätilavuuttakin on vähemmän samaan runkopituuteen. H-35 ja Avance ovat kapeita veneitä, joten kapea IOR-perä ei niissä näy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huonommuutta tai paremmuutta ei voi noin yksinkertaisesti määrittää. Mainitsemissasi tyypeissä on IOR:n mukanaan tuomia huonoja puolia, mutta ei se tee kokonaisuudesta huonoa. Lähinnä nopeudessa eivät pärjää kuin tasoituksilla ja sisätilavuuttakin on vähemmän samaan runkopituuteen. H-35 ja Avance ovat kapeita veneitä, joten kapea IOR-perä ei niissä näy.

        Finn Fire on 33-jalkaisena hiukan nopeampi ja reilusti tilavampi kuin H-35. Pituuteen suhteututtena on myös nopeampi kuin Avance 36.


    • Anonyymi

      Siesta 32 on myös hyvä .

    • Anonyymi

      Yleensä sanotaan että Peter Norlinin veneet on poikkeuksetta sekä hyvä kulkuisia että myös sisältä aika hyvin suunniteltu. Suhteutettuna toki aikalaisiinsa.

      Nämä missä H kirjain mukana, ja hänen muut vastaavat on joskus sisätilojen suunnittelun osalta saanut miinusta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe