Valvooko kukaan valvojien laillisuutta ja moraalia facebookissa ?

Anonyymi

Kyse on facebook ryhmien valvojien toimista. Jouduin yllättäen ja täysin odottamatta alueellisen facebookryhmän valvojan hampaisiin. Keskustelin aihepiiristä, josta keskusteli moni muukin, en millään lailla yksilöinyt ketään. Ensin aihe l"lakkautettiin" ja sitten myös seuraava aihe ,joka koski tiettyjen tietyn alueen työpalvelujen saantia ja hintoja. Minut heitettiin ulos koko facebook ryhmästä, en tiedä miten muiden kävi, heidän, jotka olivat aloittaneet em. keskustelun. Uusi yllätys tuli, kun en päässyt edes lukemaan em. ryhmän ilmoitustauluja ja viestejä, mikä oikeus on kaikilla facebookin jäsneillä koko maassa, eli kyse on ryhmästä ,jonka viestejä voi kaikki lukea. Vielä suurempi yllätys ja pelästys syntyi kun liityin erääseen facebookin sisällä toimivaan aihepiiriltään ihan toiseen ryhmään, jossa en ollut koskaan ollut, minulle tuli tietona ( siellä jo valmiina olevana) erään mökkinaapurini tarkka osoite. Samoin kun sain tiedon koneeltani, jonka kautta voisin tarkastella omia aikaisempia facebook yhteyksiäni. Olin em. tietojen mukaan hiljattain käynyt facebookissa sekä kotikaupungistani että Kuopiosta. Kuopio on taas paikkakunta, josta minut hyllyttänyt facebook-ryhmän valvoja on kotoisin ja mahdollisesti muuttanut pikkukuntaan, jonka alueryhmän valoja hän nyt on. Tai en tiedä, mutta voiko kyse olla jonkinlaisesta hakkeroinnista ja onko koneeni vallattu samalla kun minut on estetty pääsemästä tietyn ryhmän sekä keskusteluihin että lukemaan ryhmän vietsejä.. Olin käynyt kyseisenä päivänä Facebookissa 4 kertaa sekä tietokoneella että puhelimella, mutta kaikkien käyntien osalta istuin saman pöydän ääressä isohkossa kaupunkikunnassa. kaukana Kuopiosta ja kymmenien kilometrien päässä mökkipaikkakunnaltani.

11

685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Facebook ryhmien moderaattorit voivat poistaa kenet haluavat ja voivat myös estää näkemästä ryhmää vaikka se olisi julkinen - ei tuota tietääkseni kukaan valvo koska ryhmät tekevät itse sääntönsä.

      Minullekin on noin käynyt kerran ja pääsin takaisin ryhmään vain koska satuin muistamaan erään moderaattorin tunnuksen ja selitin tilanteen hänelle yksityisviestillä ja hän perui minulle laitetun eston.

      Ei moderaattoreilla ole mitään erityisiä mahdollisuuksia hakkeroida tiliä. Jos tilisi on hakkeroitu niin se on sitten eri asia ja suosittelen vaihtamaan salasanan ja varmistamaan että se on sellainen jota kukaan ei voi arvata tai saada tietoonsa.

      En ymmärrä mitä oikein selität mökkinaapurisi osoitteesta joten en tuota kommentoi.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        IP-osoitteen perusteella eli ei sattumalta..


      • "Joka elinkeinotoiminnassa, ammatin harjoittamisessa, yleisönpalvelussa, virkatoiminnassa tai muussa julkisessa tehtävässä taikka julkista tilaisuutta tai yleistä kokousta järjestettäessä ilman hyväksyttävää syytä ..."

        Tuo laki ei näytä koskevan Facebook-ryhmiä.


      • Anonyymi
        malaire kirjoitti:

        "Joka elinkeinotoiminnassa, ammatin harjoittamisessa, yleisönpalvelussa, virkatoiminnassa tai muussa julkisessa tehtävässä taikka julkista tilaisuutta tai yleistä kokousta järjestettäessä ilman hyväksyttävää syytä ..."

        Tuo laki ei näytä koskevan Facebook-ryhmiä.

        ja jso näin on:
        "Facebook ryhmien moderaattorit voivat poistaa kenet haluavat ja voivat myös estää näkemästä ryhmää vaikka se olisi julkinen - ei tuota tietääkseni kukaan valvo koska ryhmät tekevät itse sääntönsä"

        Pitäisi jo yleisen lainsäädännön tulla väliin. Kysehän on täysin epäarvoisuudesta ja mielivallasta ei yksin kukasaa hallita ja kirjoittaa ja mitä, vaan kuka saa " l u k e a j u l k i s ta
        t e k s t i ä" tai julkisena tekstinä tarkoitettua tekstiä. Kyseisön yhteisön jäsenethän eivät tiedä keiltä lukuoikeuskin on poistettu. Tähän täytyy tulla kyllä lakimuutos ellei nykyinen laki siihen pure.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja jso näin on:
        "Facebook ryhmien moderaattorit voivat poistaa kenet haluavat ja voivat myös estää näkemästä ryhmää vaikka se olisi julkinen - ei tuota tietääkseni kukaan valvo koska ryhmät tekevät itse sääntönsä"

        Pitäisi jo yleisen lainsäädännön tulla väliin. Kysehän on täysin epäarvoisuudesta ja mielivallasta ei yksin kukasaa hallita ja kirjoittaa ja mitä, vaan kuka saa " l u k e a j u l k i s ta
        t e k s t i ä" tai julkisena tekstinä tarkoitettua tekstiä. Kyseisön yhteisön jäsenethän eivät tiedä keiltä lukuoikeuskin on poistettu. Tähän täytyy tulla kyllä lakimuutos ellei nykyinen laki siihen pure.

        Ei pidä koskaan tulla. Jokainen voi perustaa omanlaisensa ryhmän omilla säännöillä. Ei kaikki pidä olla samanlaisia..


    • Anonyymi

      Kuka tahansa voi perustaa Facebook ryhmän ja tehdä siihen säännöt oman mielensä mukaan valvoa niitä. Ei siinä ole mitään laitonta.

      • Anonyymi

        Ei sinänsä, kunhan säännöt julkaistaan ennen liittymistä. Laitonta mielestäni on se, että kuka tahansa käytän karrikoitua ilmaisua" esim "kakolan kundi" voi lukea kaikkien facebook ryhmien kirjoitukset koko maassa, jos on itse facebookin jäsen eli kuvattomanakin, nimellä Matti Virtanen ja ilman historiatietoja. Mutta minä en voi nyt lukea em. kyläyhteisön ilmoituksia, kuin esim. pyytämällä jonkun ystäväni lukemaan niitä, Ja miten em, kielto teknisesti toteutetaan. Onko osaamattomat kopeloimassa herkkää verkostoa? Kyse on vanhan pienen maalaiskylän yhteisöstä, joka myöhemmin on liitetty kaupunkikuntaan. Erottamisen syyt ja perusteet olivat aivan järjettömät, muutenkin . Pidän hyvänä, että esim. varkauksista ym. ilmoitetaan sivuilla, mutta joidenkin kohdalla nekin tulkitaan mustamaalaukseski ja riidan haastamiseksi. Olen ollu jo muutaman vuoden jäsen, tehnyt sukututkimusta sivuilla koskien kylän vanhoja asukkaita, ottanut osaa turvallisuuskysymyksiin jne, mielestäni hyvin rakentavasti, minullaon paljon vanhoja ja juusia ystäviä em. kyläyhteisössä. Olen viettänyt siellä kesät lapsesta asti ja kylässä. on puolisoni syntymäkoti. Paitsi laittomalta tuntuu henkisesti hyvin pahalta, että muutamat ihan uudet ihmiset voivat päättää ketä yhteisössä saa kirjoittaa ja lukea ja mitä, oman subjektiivisen näkemyksensä mukaisena.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinänsä, kunhan säännöt julkaistaan ennen liittymistä. Laitonta mielestäni on se, että kuka tahansa käytän karrikoitua ilmaisua" esim "kakolan kundi" voi lukea kaikkien facebook ryhmien kirjoitukset koko maassa, jos on itse facebookin jäsen eli kuvattomanakin, nimellä Matti Virtanen ja ilman historiatietoja. Mutta minä en voi nyt lukea em. kyläyhteisön ilmoituksia, kuin esim. pyytämällä jonkun ystäväni lukemaan niitä, Ja miten em, kielto teknisesti toteutetaan. Onko osaamattomat kopeloimassa herkkää verkostoa? Kyse on vanhan pienen maalaiskylän yhteisöstä, joka myöhemmin on liitetty kaupunkikuntaan. Erottamisen syyt ja perusteet olivat aivan järjettömät, muutenkin . Pidän hyvänä, että esim. varkauksista ym. ilmoitetaan sivuilla, mutta joidenkin kohdalla nekin tulkitaan mustamaalaukseski ja riidan haastamiseksi. Olen ollu jo muutaman vuoden jäsen, tehnyt sukututkimusta sivuilla koskien kylän vanhoja asukkaita, ottanut osaa turvallisuuskysymyksiin jne, mielestäni hyvin rakentavasti, minullaon paljon vanhoja ja juusia ystäviä em. kyläyhteisössä. Olen viettänyt siellä kesät lapsesta asti ja kylässä. on puolisoni syntymäkoti. Paitsi laittomalta tuntuu henkisesti hyvin pahalta, että muutamat ihan uudet ihmiset voivat päättää ketä yhteisössä saa kirjoittaa ja lukea ja mitä, oman subjektiivisen näkemyksensä mukaisena.

        Tuo esto näyttää perustuvan käyttäjätunnukseen ja toimii vain jos olet kirjautuneena sisään. Eli jos käytät vaikka selaimen yksityisyys-tilaa niin jolloin et ole kirjautuneena Facebookiin niin sitten esto ei toimi ja näet kaikki julkisen ryhmän viestit.

        Jos haluat takaisin ryhmään niin pyydä jotakuta ystävääsi katsomaan ketkä ovat ryhmän moderaattoreita/ylläpitäjiä ja ota yhteyttä johonkuhun heistä ja selitä tilanne ja pyydä päästä takaisin.


      • Anonyymi
        malaire kirjoitti:

        Tuo esto näyttää perustuvan käyttäjätunnukseen ja toimii vain jos olet kirjautuneena sisään. Eli jos käytät vaikka selaimen yksityisyys-tilaa niin jolloin et ole kirjautuneena Facebookiin niin sitten esto ei toimi ja näet kaikki julkisen ryhmän viestit.

        Jos haluat takaisin ryhmään niin pyydä jotakuta ystävääsi katsomaan ketkä ovat ryhmän moderaattoreita/ylläpitäjiä ja ota yhteyttä johonkuhun heistä ja selitä tilanne ja pyydä päästä takaisin.

        Ylpeys estää, kun en ole mitään tehnyt väärin. Poistot perustuivat täysin parin henkilön yhteistuumauksiin. Poistot tapahtuivat vielä kuntavaalia edeltävänä ajanjaksona.. On tosi nöyryyttävää kerjätä edes lukuoikeutta, joka on jokaisella kansalaisella, joka on facbookin jäsen, mutta ei kyseisen ryhmän jäsen. On hyvin outoa, että samalla kun poistetaan ryhmästä, poistetulta poistuu myös kaikille koko maan kansalaisille täysin yleisiä oikeuksia. Jos ja kun ryhmä kuuluttaa olevansa avoin ja viestit yksityisviestejä lukuun ottamatta kaikkien luettavissa, sen pitää myös toimia siten. Ryhmähän tiedottaa virheellisesti oman ryhmänsä toiminnasta ja avoimuudesta. Ryhmän voi perustaa kuka vaan ja päättää mitä siellä keskustellaan, mutta säännöt pitäisi olla julkisia myös eikä erilaisia eri henkilöille. Luulen että minua kaipaa hyvin moni henkilö ja ihmettelee kun en vastaile enää kenellekkään ja kuinka moni muu on poistunut ryhästä samoin. Minulle kerrottiin että poistuminen oli väliaikaista noin 3 vikkoa, mutta mitään viestiä paluusta ja keinoista miten se tapahtuu en ole saanut. Tällä keinoin ryhmä antaa hyvin vinoutuneen kuvan ryhmän yleisestä mielipiteestä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ylpeys estää, kun en ole mitään tehnyt väärin. Poistot perustuivat täysin parin henkilön yhteistuumauksiin. Poistot tapahtuivat vielä kuntavaalia edeltävänä ajanjaksona.. On tosi nöyryyttävää kerjätä edes lukuoikeutta, joka on jokaisella kansalaisella, joka on facbookin jäsen, mutta ei kyseisen ryhmän jäsen. On hyvin outoa, että samalla kun poistetaan ryhmästä, poistetulta poistuu myös kaikille koko maan kansalaisille täysin yleisiä oikeuksia. Jos ja kun ryhmä kuuluttaa olevansa avoin ja viestit yksityisviestejä lukuun ottamatta kaikkien luettavissa, sen pitää myös toimia siten. Ryhmähän tiedottaa virheellisesti oman ryhmänsä toiminnasta ja avoimuudesta. Ryhmän voi perustaa kuka vaan ja päättää mitä siellä keskustellaan, mutta säännöt pitäisi olla julkisia myös eikä erilaisia eri henkilöille. Luulen että minua kaipaa hyvin moni henkilö ja ihmettelee kun en vastaile enää kenellekkään ja kuinka moni muu on poistunut ryhästä samoin. Minulle kerrottiin että poistuminen oli väliaikaista noin 3 vikkoa, mutta mitään viestiä paluusta ja keinoista miten se tapahtuu en ole saanut. Tällä keinoin ryhmä antaa hyvin vinoutuneen kuvan ryhmän yleisestä mielipiteestä.

        Sen sijaan että "kerjäisit lukuoikeutta" voit selittää tilanteen toiselle moderaattorille ja kertoa miten sinua on kohdeltu väärin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8406
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe