Kitkoja puolustavien ristiriitaiset kommentit

Anonyymi

Kitkojen puolustajat vaikuttavat jakaantuvat kahteen ryhmään:
1. Ne jotka öyhyttää että kitkat pitää paremmin kuin nastat
2. Ne jotka puolustaa kitkoja sanomalla että ennakoivalla ja varovaisella ajolla pärjää, nämä puolustavat kitkoja enemmän hiljaisuuden tai muiden ominaisuuksien kuin pidon takia mutta kuitenkin myöntävät että pidossa ei pärjää nastoille

Miksi näin ristiriitaiset kommentit? Olisko kuitenkin niin että ne jotka väittää kitkan pitävän yhtä hyvin tai nastaa paremmin, eivät juuri koskaa kunnon liukkailla ajaneet?

26

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kitkat on tietyillä keleillä paremmat ja märällä ja kiilloittuneella jäällä heikompia.

      • Anonyymi

        Millä kelillä kitka pitää paremmin kuin nastarengas ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä kelillä kitka pitää paremmin kuin nastarengas ?

        Lumella ja jos ei ole sileää jäätä, myös kuiva tai märkä asfaltti voi olla kitka parempi.
        Kitka on myös aina hiljaisempi.


    • Anonyymi

      Hanki sinä köyhä aloittaja auto, jolla pärjää ihan hyvin kitkoilla, etkä tarvitse kuluttaa 6 kk vuodessa kuivaa asfalttia nastoilla.

    • Anonyymi

      Vastustajat on kuivaa sakkia.

    • Anonyymi

      Ehkä tässä on enemmänkin kysymys siitä, että nastarenkaita suositellaan aloittelijoille ja vähäisen ajotaidon omaaville kuljettajille. Kitkarenkaita käyttävät hallitsevat ennakoinnin ja omaavat enenmän ajokokemusta, niin he pystyvät sitä kautta paremmin analysoimaan rengasta, sen käyttäytymistä ja pito-ominaisuuksia. Nastat ostetaan testien perusteella, kun ei muuten ymmärretä mitä renkaalta halutaan. Tämä varmaan selittää nastarenkaiden suuren osuuden liikenteeessä ja sen, miksi meillä asfatti raiskataan kerran vuodessa täysin pilalle, vaikkei sille olisi edes tarvetta.

      • Anonyymi

        Kuka suosittelee ? Sinäkö oi kaiken renkaista tietävä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka suosittelee ? Sinäkö oi kaiken renkaista tietävä .

        Asiantuntijat suosittelee noin.


    • Anonyymi

      Tämän vuoden TM testissä parhaailla kitkoilla oli yli viidenneksen pidemmät jääjarrutukset ja yli viidenneksen hitaammat kierrosajat jäisellä tienpinnalla kuin parhailla nastoilla.

      • Anonyymi

        Entä sitten? Kitkoilla pärjää 95% ajasta vähintään yhtä hyvin kuin nastoilla ja kitkat on mukavat ja hiljaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sitten? Kitkoilla pärjää 95% ajasta vähintään yhtä hyvin kuin nastoilla ja kitkat on mukavat ja hiljaiset.

        Osta auto niin ei pieni rapina häiritse. Kitkat ei ole mukavat vaan veltot ja vetelät. On myös tärkeää että rengas toimii mahdollisimman hyvin ja turvallisesti kaikilla keleillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osta auto niin ei pieni rapina häiritse. Kitkat ei ole mukavat vaan veltot ja vetelät. On myös tärkeää että rengas toimii mahdollisimman hyvin ja turvallisesti kaikilla keleillä.

        Kerskuu kikkelinjatkeella, ajava munatonäijä. Rouva eiole huolinut 10 v nastakengaita ajaa päivässä 90 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sitten? Kitkoilla pärjää 95% ajasta vähintään yhtä hyvin kuin nastoilla ja kitkat on mukavat ja hiljaiset.

        Itse haluan myös ne 5% ajot ajaa vaivattomasti ilman että tarvii olla tientukkeena, kaivaa hiekkasäkkiä esiin tai joutua kieli keskellä suuta temppuilemaan.

        Te jotka valitatte teiden kunnosta, itsehän äänestätte joka vuosi autoiluvihamielisiä puolueita. Rahaa olisi enemmän kuin riittävästi pitää tiet huippukunnossa, mutta kun te äänestätte aina puolueita jotka ei halua käyttää autoilun verorahoja autoiluun. Käytännössähän vain PS puolustaa kunnolla autoilijoita. Kokoomus ehkä puolustaa rikkaita autoilijoita ja Keskusta silloin tällöin puolustaa, paitsi jos saavat vastalahjaksi lisää tukia maajusseille, silloin autoilun veronkorotukset Keskustalle ok.


      • Anonyymi

        Niin on ja sitten , ani harva ajaa jäärataa ja jääkeliäkään ei juuri ole ja jos on hiljaa ajaa kaikki, ihan ne testivoittajanastalijat mutta yhtä kaikki,
        on se että ihan jokainen pääsisi kitkoilla samat ajot kuin nastoilla , nastoilla saatu se pieni turvallisuuden tunne ei voita osaamista ratin ja penkin välissä, miten muuten sen liikenteessä huomaa mutta useimmin nastailija on suistunut penkalle ja vielä on takavetoisia joilla suditaan jumissa jos joskus on liukasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sitten? Kitkoilla pärjää 95% ajasta vähintään yhtä hyvin kuin nastoilla ja kitkat on mukavat ja hiljaiset.

        Kyse ei ole siitä 95 % kun pärjäät kitkoilla. Toivottavasti voit jäädä kotiin niinä 5% ,kun et pärjää. Luultavasti et kuitenkaan jää vaan lähdet hankaloittamaan muiden liikkumista ylipitkillä ennakoinneilla ja liikkeellelähtö liukasteluilla.


    • Anonyymi

      Perheen autoissa toisessa on nastat ja toisessa kitkat, ajan mieluummin kitkoilla ja koskaan en ole niiden kanssa joutunut ongelmiin. Noloa on kun minä ajelen reippaammin kitkoilla kuin muut nastoilla.

      • Anonyymi

        juu, nastarenkaallisella itsekin ajelen varovaisesti, niistä kun tuppaa nastat irtoamaan jos ajaa niin reippaasti kuin kitkarenkailla voi ajaa. siis tässä normaalissa suolatussa eteläsuomen talvessa.
        toisaalta ne muutama päivä vuodessa kun tie on aidosti liukas, niin silloin ajelen kitkarenkaisella autollamme huomattavasti varovaisemmin kuin ajaisin nastarenkaisella kauppakassillamme.
        itse valitsin kitkarenkaat toiseen autoistamme siksi, että tosiaan mietin myös tiestön kuntoa, en pelkkää pitoa. pito on aika lailla riittävä kitkarenkaille, kun liukkaana päivänä muistaa ajella hissukseen. missään tapauksessa kitkoilla ei ole parempi pito, kuin saman verran ajetuilla nastoilla, mutta juuri ja juuri riittävä ja samalla tulee tehneeksi oman osansa tiestön kunnon eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juu, nastarenkaallisella itsekin ajelen varovaisesti, niistä kun tuppaa nastat irtoamaan jos ajaa niin reippaasti kuin kitkarenkailla voi ajaa. siis tässä normaalissa suolatussa eteläsuomen talvessa.
        toisaalta ne muutama päivä vuodessa kun tie on aidosti liukas, niin silloin ajelen kitkarenkaisella autollamme huomattavasti varovaisemmin kuin ajaisin nastarenkaisella kauppakassillamme.
        itse valitsin kitkarenkaat toiseen autoistamme siksi, että tosiaan mietin myös tiestön kuntoa, en pelkkää pitoa. pito on aika lailla riittävä kitkarenkaille, kun liukkaana päivänä muistaa ajella hissukseen. missään tapauksessa kitkoilla ei ole parempi pito, kuin saman verran ajetuilla nastoilla, mutta juuri ja juuri riittävä ja samalla tulee tehneeksi oman osansa tiestön kunnon eteen.

        Tuo niin totta haeskelin itselleni käytyettyä autoa ja iso osa 80 -100tkm kilsaa ajettua premium autoa ja monessa todella monessa missä vielä oli nastarenkaat ,
        niiden nastat oli poikki tai irronnut , hirvittää oikein auton peltien ja tuulilasien puolesta tuo nastojen irtoilu.
        Kauppiaskin ihmetteli samaa kun ruotsin tuontiautoja siinä verrattiin että onpas, onpas ja miksi edes ostaa nastoja kun ne ovat ainakin irronneilla ja katkenneilla nastoilla paljon huonommat kuin kitkat.


    • Anonyymi

      Ihan sama mutta täällä väittelee vain ne jotka ei oikeastaan edes tiedä mitä on liukkaus ja mikä on tilanne kun auto lähtee käsistä renkaiden vuoksi.
      Jos jonakin aamuna on sattunut tulemaan esim lunta niin se ei tarkoita sitä , että olisi liukasta. Pääkaupunkiseudulla suolataan kuivat asfaltitkin, että toopet voi mennä työmaalle turvalliseti kurakelissä ja piissapojannestettä kuluu enemmän kun polttoainetta.
      Kun ei osata ajaa niin aivan sama millä renkailla sinne pellolle poistutaan tai toisen perään.

      • Anonyymi

        Sen verran korjausta, että autohan ei lähde käsistä renkaiden vuoksi.

        Jos auto lähtee käsistä, syy on aina kuljettajan.

        Renkaat ovat mitä ovat ja kuljettajan tehtävä on sovittaa ajotapansa kulloinkin vallitseviin olosuhteisiin, mukaan luettuna ajoneuvossa olevat renkaat.


    • Anonyymi

      Tuskin kukaan sitä väittää ja toinenkin väite on omasta päästäsi.
      Asenteet ja mielenpiteet näissä nasta asioissa on vieläkin 1970 luvulla ja peräseinäjokilaisessa huoltamon baarissa takavetovolvossa , pikkaisen ajasta jäljessä.

    • Anonyymi

      Niin on kumma että moni joilla kitkat ajaa niillä ympäri suomea kaikissa olosuhteissa kaikilla teillä, kaikkina aikoina ja paljon mutta vain ja ainoastaan näille nastarenkailijoille
      sattuu ne liukkaimmat kelit!!
      Ja säälittävimmät karhennus tarinat kitkarenkailijoille tarvitaan nastojen jäärouhetta ja liukastetta puhtaalle jäälle , että kitkoilla pääsee, jiisus mitä uskoa.

    • Anonyymi

      Olet tainnut ihan pikkuisen tehdä "omia tulkintojasi" kanssa-autoilijoiden näkemyksistä renkaiden suhteen, mutta ei se mitään.

      Itse olen viimeisten n. 20 vuoden aikana ajanut sekä kitka- että nastarenkailla, pääsääntöisesti Itä-Suomen alueella. Talviaikaisia ajokilometrejä tuona aikana on kertynyt varmuudella ainakin 200 000, todennäköisesti jonkin verran enemmän.

      Jos/kun olen hankkimassa autooni uusia renkaita, valitsen ensisijaisesti kitkarenkaat. Aina se ei tosin ole mahdollista, koska työnantaja tekee rengaspäätöksiä puolestani tai auton vaihdon yhteydessä "uudessa" autossa on jo valmiiksi ollut nastarenkaat.

      Vertailuja kitkojen ja nastojen välillä on väkisinkin tullut tehdyksi ja mieleen on jäänyt takavuosilta yksi sellainen päivä, jolloin tiet olivat jäiset ja lämpötila muutaman asteen plussalla, minkä seurauksena jään päällä oli vesikerros.

      Silloinkaan ei kitkarenkain varustetulla autolla ollut mitään vaikeuksia pärjäämisen suhteen, mutta nastarenkailla pito oli aavistuksen verran "terävämmän" tuntuinen.

      Muilla keleillä nastojen rapinaa lukuun ottamatta erot nastarenkaiden ja kitkarenkaiden välillä eivät ole olleet merkittäviä. Paljon enemmän on vaikutusta ennakoinnilla ja ajotavalla.

    • Anonyymi

      Eiks oo aika tylsää vastailla omin posteihin.

    • Anonyymi

      Kitkoilla ei tee yhtään mitään. Jäisellä asfaltilla saa miettiä pysyykö tiellä. Olen ajanut kitkoilla olevaa 3, 7t kevytkuorma autoksi rekisteröityä pakettiautoa.

      Jos kitkat eivät toimi tuon painoisessa autossa liukkailla. Eivät ne aivan taatusti toimi kevyemmissäkään. En tee mitään renkailla joissa ei ole pitoa kuin kuivalla lumella. Ennakoiva ajo ym kitkojen puolustelijlijkiden jutut ovat höpö juttuja. Ne eivät tee paskoita kitkoista hyviä.

      • Anonyymi

        Jos,jos,jos, jos pitäisi päivittää tietämys joskus tälle päivälle,jos.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2058
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      245
      1836
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      59
      1423
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      113
      1281
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1238
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      104
      1095
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      950
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      907
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      847
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      821
    Aihe