Siltakeskusteluun 3 pointtia

Anonyymi

1 kantatien sillan pikainen uusiminen kuuluu valtiolle ilman painorajoituksia.. Valtion budjetista pitää löytyä rahat ja maakunnan edistää asiaa. H Ikonen oikeassa kirjoituksessaan LL:ssä.
2 rakennettakoon kaarisillan läheisyyteen uusi silta kaupungin varoilla.

3 Jätetään kaarisilta kävelijöille ja pyöräilijöille. Kevyt kunnostus. Purkaminenkin maksaa satoja tuhansia.

Näistä aineksista koostuu kompromissi eikä valituksia tule.

55

1013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Silta on täysin tarpeeton kuluerä .

      • Anonyymi

        Niin on, menköön veneellä soutaen, ken tahtoo. Osalla mähköläisistä on jo kokemusta veneilyyn, koneinssit voisivat joutessaan kehitellä tästä jonkinlaisen bisneksen, tosin parempi olisi kun eipä kehttoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on, menköön veneellä soutaen, ken tahtoo. Osalla mähköläisistä on jo kokemusta veneilyyn, koneinssit voisivat joutessaan kehitellä tästä jonkinlaisen bisneksen, tosin parempi olisi kun eipä kehttoo.

        Kones-ins. sit vain airoihin, mut varoa täytys jotteivat venestä upota
        - tksiinkaan on näiten suhareitten nouse ja vielävähemmän vesien pääl


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on, menköön veneellä soutaen, ken tahtoo. Osalla mähköläisistä on jo kokemusta veneilyyn, koneinssit voisivat joutessaan kehitellä tästä jonkinlaisen bisneksen, tosin parempi olisi kun eipä kehttoo.

        Siinä yhdelaisia höpöhöpö-kommentteja. Kaarisilta vaatisi kunnossapitoa silloinkin kun se olisi vain kevyessä käytössä. Muutamassa vuodessa kunnossapitokustannus olisi enemmän kuin purkukustannus.
        Uuden sillan myötä koko jokinäkymä avautuisi ihan toisenlaisena.
        Uudella sillalla olisi sekä kevyt, että raskaampi liikenne. Auraukset ym. hoituisivat helpommin. Kaarisilta on kaukaa (hyvin kaukaa) katsoen kohtuulinen "silmänilo", mutta läheltä katsottuna silkka rumilus - YÄKH!.
        Kaarisilta - EI JATKOON!


    • Anonyymi

      Jääkelilä kunhan yli pääsee se riittää

    • Anonyymi

      Tuota samaa ehdotusta on mainostanut entinen koulupuolen viranhaltijakin ja en ihmettele että sama laati tuon tökerön alustuksenkin! 1. Kaarisilta on korjauskelvoton siksi pian vaarallinen joka pitää purkaa! Mitään järkeä ei ole rakennella uutta siltaa kaarisillan viereen vaan 2: Kaarisillan paikalle uusi silta joka kestää raskaatkin ajoneuvot! Vasta tuolloin voidaan alkaa uusia kantatien siltaa, entiselle paikalleen!

      • Anonyymi

        Elyllä (valtiolla) ei ole intressiä nopeisiin toimiin kantatien sillan uusimiseksi, jos Lieksa näyttää vihreää valoa sillan rakentamiseen myös raskaammalle ajoneuvolle. Kuntalaisten rahoja ei ole syytä laittaa rakenteisiin (kantatien silta), joka kuuluu valtion vastuulle.


      • Anonyymi

        Aloittajan lista on hyvä tiivistys tilanteesta, olipahan kuka hyvvään.
        On muuten kumma, kun kaikissa kaupungeissa raskas ja ohi kulkeva liikenne ohjataan keskustan ulkopuolelle. Jotkut ymmärtämättömät haluaisivat kaupungin toimivan päin vastoin. Rekkaliikenne ahtaalle Pielisentielle ja Siltakadulle, joita ei ole edes rakennettu ja pohjustettu moiselle liikenteelle.
        Nyt pitää ottaa se pieni järki näppiin ja nähdä kokonaisuus, kuten aloittaja tekee.
        Kaupunki on velvoitettava aloittamaan kaarisillan kunnostus. Vanhalla valtuuston purkupäätöksellää ei ole mitään virkaa. Se on juntattu puutteellisin tiedoin ja pakotettu hyväksymään.


    • Anonyymi

      Jos rakennetaan kaksi uutta siltaa, niin miksi enää tuhlata rahaa jo romahtamispisteessä olevaan kaarisiltaan? Purkukustannuksiakin alustaja suuresti liioitteli, sillä eihän yhtään tarjousta ole vielä pyydetty purkamisesta!! Eräs Pohjois-Karjalainen yritys on erikoistunut purkamisiin ja on purkanut mittavimpiakin kohteita alle sadantonnin! Näkyy että alustaja edustaa sitä leiriä, mikä kannattaa kaarisillan säilyttämistä hinnalla millä hyvänsä ja siksi liioittelee suuresti jopa purkukustannuksiakin!

      • Anonyymi

        Minulla sattuu olemaan tietoa purkukustannuksistakin. Merkittävästä eli satojen tuhansien eurojen kuluerästä on kyse eikä kuluihin saa avustusta valtiolta. Kaarisilta maalattakoon sateenkaaren väreillä kauniiksi muistoksia lieksalaisille. Vapaaehtoista työvoimaakin löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla sattuu olemaan tietoa purkukustannuksistakin. Merkittävästä eli satojen tuhansien eurojen kuluerästä on kyse eikä kuluihin saa avustusta valtiolta. Kaarisilta maalattakoon sateenkaaren väreillä kauniiksi muistoksia lieksalaisille. Vapaaehtoista työvoimaakin löytyy.

        Kaarisiltahan romahtaa itsestään 3-5 vuoden periodilla eli on jo nyt erittäin vaarallinen kulkutie!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaarisiltahan romahtaa itsestään 3-5 vuoden periodilla eli on jo nyt erittäin vaarallinen kulkutie!!

        no jopas jotain. Onhan se siinä toiminut jo vuosikymmeniä. Ihmettelen, että kaupungin päättäjät eivät ole osoittaneet rahaa kunnostustöihin vaikka selvät suunnitelmat ja arviot sillan kunnosta on saatu jo 90-luvulla. Päättäjät vastuuseen. Näillä liikennemäärillä (kävelijät, polkupyörät) kestää vielä 100 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no jopas jotain. Onhan se siinä toiminut jo vuosikymmeniä. Ihmettelen, että kaupungin päättäjät eivät ole osoittaneet rahaa kunnostustöihin vaikka selvät suunnitelmat ja arviot sillan kunnosta on saatu jo 90-luvulla. Päättäjät vastuuseen. Näillä liikennemäärillä (kävelijät, polkupyörät) kestää vielä 100 vuotta.

        Antaa sen vanhan sillanpaskan lahota paikalleen. Kunnon silta nykyisen kantatien sillan paikalle kun kaikilla on aikaa kiertää uuden sillan kautta. Vanhaan paskasiltaan kalteriristikot ettei sinne voi kävellä, pyöräillä eikä ajaa autolla. Mitään homo/ lesbo monumetiia siitä ei tehdä sateenkaariväreillä, tai se senjälkeen tervataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no jopas jotain. Onhan se siinä toiminut jo vuosikymmeniä. Ihmettelen, että kaupungin päättäjät eivät ole osoittaneet rahaa kunnostustöihin vaikka selvät suunnitelmat ja arviot sillan kunnosta on saatu jo 90-luvulla. Päättäjät vastuuseen. Näillä liikennemäärillä (kävelijät, polkupyörät) kestää vielä 100 vuotta.

        Pitäisi näiden valittajista vouhkaavien kääntää katseensa kaupungin johtoon eli miksi ei jo aikanaan kaarisillan kunnostamiseen budjetissa olleita rahoja käytetty sillan kunnostamiseen. Johto on tieten tahtoen laiminlyönyt kuntalaisten omaisuudesta huolehtimisen, silta on haluttu päästää huononemaan ja siten on kasvatettu tahallaan tarvittavia määrärahoja. Eikö uskalleta? Jospa kaupunginjohtaja ei leikikään minun kaa, jos uskallan kysyä saatikka arvostella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaarisiltahan romahtaa itsestään 3-5 vuoden periodilla eli on jo nyt erittäin vaarallinen kulkutie!!

        "Kaarisiltahan romahtaa..."

        Siinäpä taas ihan omatekoinen siltainsinööri ellei peräti peräkamarin koneinssi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antaa sen vanhan sillanpaskan lahota paikalleen. Kunnon silta nykyisen kantatien sillan paikalle kun kaikilla on aikaa kiertää uuden sillan kautta. Vanhaan paskasiltaan kalteriristikot ettei sinne voi kävellä, pyöräillä eikä ajaa autolla. Mitään homo/ lesbo monumetiia siitä ei tehdä sateenkaariväreillä, tai se senjälkeen tervataan.

        Kyllä on melkoinen menetys Lieksalle ja kansallisestikin, jos kaarisilta puretaan. Viereen uusi kaupunkisilta ja maakuntahallintoon painetta, jotta saadaan kantatien silta uusintaan. Hannu Ikosen kannanotosta samaa mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on melkoinen menetys Lieksalle ja kansallisestikin, jos kaarisilta puretaan. Viereen uusi kaupunkisilta ja maakuntahallintoon painetta, jotta saadaan kantatien silta uusintaan. Hannu Ikosen kannanotosta samaa mieltä.

        Minusta vanhan sillan purku olisi menestys kun saisi uuden sillan sen paikalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on melkoinen menetys Lieksalle ja kansallisestikin, jos kaarisilta puretaan. Viereen uusi kaupunkisilta ja maakuntahallintoon painetta, jotta saadaan kantatien silta uusintaan. Hannu Ikosen kannanotosta samaa mieltä.

        Sielläkö se vanha koulutoimenjohtaja taas hourailee eläkepäivillään! Kaarisita puretaan ja sillä siisti! Uusi silta kaarisillan paikalle ja asia tulee toteutumaan! Se on turha potkia tutkainta [edistystä] vastaan! Joku ikonenkin ei ole mikään ammattilainen arvioimaan siltojen kuntoja, vaan on pelkkä oman mielipiteensä lausuja! Noita mielipiteensä laukojia
        riittää, mutta heidän mielipiteensä on merkityksemättömiä päätösten teossa jotka pohjautuu faktoihin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no jopas jotain. Onhan se siinä toiminut jo vuosikymmeniä. Ihmettelen, että kaupungin päättäjät eivät ole osoittaneet rahaa kunnostustöihin vaikka selvät suunnitelmat ja arviot sillan kunnosta on saatu jo 90-luvulla. Päättäjät vastuuseen. Näillä liikennemäärillä (kävelijät, polkupyörät) kestää vielä 100 vuotta.

        Lieksan päättäjät ovat itse laiminlyöneet kaarisillan vuosihuollot ja korjaukset. Välinpitämätöntä.


    • Anonyymi

      Minullakin olisi hyvä pointti siltakeskusteluun.
      Kaikki lieksaan johtavat sillat pitäisi purkaa ja veneet polttaa lieksan puoleiselta rannalta.

    • Anonyymi

      Ei tiet voi olla liian hyvässä kunnossa. Erämaakaupunki arvo häviää, jos tänne alkaa ulkopuolisiakin tulla. Sotkevat vielä molemmat turistit luonnon.

    • Kantatien siltaa alettiin rakentamaan loppuvuodesta 1964 ja valmistui kaiketi vuoden kuluttua. Kummallista on jos jo nyt on kovin huonossa kunnossa kun ikää ei ole tuon enempää. Suomi on täynnä samanikäisiä siltoja ja kunnostamalla ne kestävät taas seuraavat runsaat 50 vuotta.

      Silta on perustettu puupaalujen varaan eli jos ne ovatkin alkaneet lahota niin ongelma on silloin kyllä aika hankala. Silloin paalujen luvattiin kestävän vaikka satoja vuosia mutta onko laho päässyt yllättämään.

      • Kyllä näin oli aikataulu.
        Asfaltti laitettiin sillalle elokuussa 1966, silloin vielä tehtiin jotain viimeistelyjä, kuten kiveystä yms. joiden valmistumista katselin sivusilmällä asfaltoinnin onnistumisen ohella.


    • Anonyymi

      Kaarisillan kunnosta on kyllä tehty arvio, ihan ammattilaisen asiantuntijan toimesta joka totesi että siltaa ei voida korjata ! Perusteluina mm se että betonikaarien sekä muiden sillan betoneissa olevat raudoitukset on pahasti syöpyneet ! Tutkimuksessaan asiantuntija oli hyödyntänyt vuonna 1989-1990 löytynyttä tiedostoa,jossa oli arviot sillan kunnosta! Tuolloinhan kaarisiltaan asennettiin liikuntasaumat molempiin päihin sekä piikkailtiin raudoituksen ruosteen pullahtamia betoneita pois ja paikattini taas betonilla! Remontissa oli jouduttu tekemään kompromisseja eli vaikka todettiin sillan raudoitukset huonoiks, niin tehtiin vaan eräänlainen meikkaus eli rapattiin ruostekohdat piiloon! Mistäkö tiedän? Siitä kun olin itse 89-90 siltatyötyömaalla!

      • Anonyymi

        Voi vee teijän kanssa. Tiältä on pakko lähttee poekkeen. Ei s.tana pysty elämmään tämmösessä persläpipaekassa. On muutama sivistynyt immeinen ja loput määkiit ku mölyapinalauma. Pitäkkee tunkkinna ja kahtoote vierestä, kun nohakimmat lähtöö!


    • Anonyymi

      Hevostalleilla pidetään tuota fakenewsina

    • Anonyymi

      Milloin Liksan Lippu kirjoittaisi ihan faktaa? Taitaa olla turha toivo. Kantatien silta on valtion vastuulla, eikä mikään paikkakunta jää ilman siltaa. Kaarisilta on korjattavissa valo-ohjatuksi kulkureitiksi, eikä raskasta liikennettä tule ohjata keskustaan. Kaupungilla ei ole varaa uuteen ylimääräiseen siltaan olipa se missä vain. Tai sitten olisi, jos kaupunki voittaisi pääpotin lotossa tai saisi miljardiperinnön.

      • Anonyymi

        Miten arvelit sillan korjata? Otatko ensin vanhan betonin pois ja sitten ne ruostuneet raudat? Mikä pitää sen aikaa siltaa kasassa kun teet nuo toimenpiteet, sehän silta on mielestäsi korjattavissa. Sinulla lienee hyvä ratkaisu asiaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten arvelit sillan korjata? Otatko ensin vanhan betonin pois ja sitten ne ruostuneet raudat? Mikä pitää sen aikaa siltaa kasassa kun teet nuo toimenpiteet, sehän silta on mielestäsi korjattavissa. Sinulla lienee hyvä ratkaisu asiaan?

        Odottelen vanhansillan korjaukseen edelleen neuvoja miten se korjataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Odottelen vanhansillan korjaukseen edelleen neuvoja miten se korjataan.

        Oletko pääurakoitsija? Eikö tieto-taitosi riitä? En ole huomannutkaan hankintakilpailutusta.


    • Anonyymi

      Tää on jotensakin hullunkurisen jännää että puolenkymmentä ihmistä voi torpata siltahankkeen. Demokraattisesti päätettynä olisi uusi silta ollut ajat sitten.

      • Anonyymi

        Adressin kaarisillan puolesta allekirjoitti kaksi (2) prosenttia lieksalaisista. Eikös se ole enemmän kuin puolenkymmentä ihmistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Adressin kaarisillan puolesta allekirjoitti kaksi (2) prosenttia lieksalaisista. Eikös se ole enemmän kuin puolenkymmentä ihmistä?

        Eli demokratialla pyyhitään persettä. 2% ja enemmistö losauttaisi tuon romun uudentieltä pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Adressin kaarisillan puolesta allekirjoitti kaksi (2) prosenttia lieksalaisista. Eikös se ole enemmän kuin puolenkymmentä ihmistä?

        Ei se riitä, pitäisi olla yli 50% kaupunkilaisista. 2% on ns. kuin hituvitussa.


    • Anonyymi

      On totta että valtio maksaa kantatien sillan mahdolliset rempat.
      Kaarisillan paikalle suunniteltu toinen silta on sitten kaupungin kustannettava. Taisi olla pikkuinen yllätys suurimmalle osalle ja auki on mistä rahat otetaan kun on GFN Lieksa niskassa.

    • Anonyymi

      Suurimmalle osalle kommentoijista on käsite lakisääteisyydestä ja demokratiasta vieras ja tuntematon juttu. Voivoi heille.

    • Anonyymi

      Minä, minä ajattelumalli vassari ja vihreitten ( akoilla )edustajille ihan eduskunnassakin päähän pinttymä, toisien mielipiteet huuhaata.

      • Anonyymi

        Voi voi sinulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi voi sinulle.

        Miksei tule ohjetta vanhansillan korjaukseen, asiantuntija suojelupuolelta voisi vastata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei tule ohjetta vanhansillan korjaukseen, asiantuntija suojelupuolelta voisi vastata.

        Sinäpä veikeä yrittäjä olet. Oletko saanut urakan sillan korjauksesta? Pitäisihän sinun itsesi tietää, miten silta korjataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäpä veikeä yrittäjä olet. Oletko saanut urakan sillan korjauksesta? Pitäisihän sinun itsesi tietää, miten silta korjataan.

        Ei ole sellaista firmaa joka vanhan sillan korjaa ensi purkamatta sitä, vaikka teitä viisaista näyttää olevan ja parhaat asiantuntijat väittää ettei asiantuntijota löydy Lieksasta, mutta panttaavat tietojann kun sanovat että sillan voi korjata.😁


    • Anonyymi

      Lieksan taiteilijamummot Ry voisi korjata sillan omakätisesti😁

    • Anonyymi

      Niinhän he tuntuvat siltojen kunnon tietävän paremmin kuin siltainsinöörit😂.

      • Anonyymi

        Outoa oli kun Lieksan Lehti oli ottanut kommenttia kantatien siltaa tarkastaneelta insinööriltä joka toetesi sillan olevan niin huonossa kunnossa ja ettei sitä voi korjata? Miksi ei paikallisilta silta asiantuntija naislta kysytty mikä on sillan kunto kun ne paremmin tietää. Ne tietää myös että vanha silta on korjattavissa vaikka se on vielä huonommassa kunnossa.
        Aina kannattaisi käyttää paikallista tietoutta silta asiassa ennenkuin kysellä koulutuksen saaneilta insinööreiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outoa oli kun Lieksan Lehti oli ottanut kommenttia kantatien siltaa tarkastaneelta insinööriltä joka toetesi sillan olevan niin huonossa kunnossa ja ettei sitä voi korjata? Miksi ei paikallisilta silta asiantuntija naislta kysytty mikä on sillan kunto kun ne paremmin tietää. Ne tietää myös että vanha silta on korjattavissa vaikka se on vielä huonommassa kunnossa.
        Aina kannattaisi käyttää paikallista tietoutta silta asiassa ennenkuin kysellä koulutuksen saaneilta insinööreiltä.

        Lieksan Lehden mukaan kaupunki aikoo purkaa vanhan sillan ja rakentaa siihen paikalle uuden sillan! Lopultakin tulisivat järkiinsä ja tekisivat uuden sillan, tai kohta meilla ei ole köättökelpoista siltaa ollenkaan.


    • Anonyymi

      Höpöhöpö teijän kanssa. Tuutte näkemään, että kaarisilta on paikallaan vielä tulevat vuosikymmenet. Alakakkee herräillä joukkohysteriasta. Järki näppiin, jos sitä vielä on. Lieksan lippu ja virkamiesjohto pittää yllä älämölökuorroo.

      • Anonyymi

        Mitä teemme käyttökelvottomalla sillalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä teemme käyttökelvottomalla sillalla?

        Nostetaan kuivalle maalle muistomerkiksi. Saavat käydä muistelemassa ja kuvaamassa säilyttämistä haaveilleet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nostetaan kuivalle maalle muistomerkiksi. Saavat käydä muistelemassa ja kuvaamassa säilyttämistä haaveilleet.

        Silleen vielä että se on nyrkinkokoisina paloina ja niitä paloja voi jättää 3 kpl vitriiniin kulttuurikeskukselle ja loput jonnekkin metsäautotien tienpohjaan täytteeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silleen vielä että se on nyrkinkokoisina paloina ja niitä paloja voi jättää 3 kpl vitriiniin kulttuurikeskukselle ja loput jonnekkin metsäautotien tienpohjaan täytteeksi.

        Yksi kaari pitää jättää. Kaikki Lieksan pojankurikat ei oo vielä kävelleet kaaren yli. Minäkin kerkesin mutta vain toisen yli sitten tuli Huhtalan Kalle maijan kanssa ja juostiin poikaporukalla Rantalan puolelle muuntajan taakse piiloon.


    • Anonyymi

      Hävittivät Putaansalmen ja Naarajoen lossit, nyt niille olisi käyttöä. Kuudelle henkilölle vakityöpaikka ja nonstop liikenne!

      • Anonyymi

        Toimittajat oli taas Cittarin ovella kyselemässä ja liekkö kyselleet että mitä mieltä olette uuden uljaan biolaitoksemme tuotannosta, tuleeko liikaa biöhöröttiä maailmanmarkkinoille?
        Menisivät biolaitoksen portille haastattelemaan sieltä tuleviä työläisiä, että kuinka olette viihtyneet tislaamossa? Haastattelisivat kaikkia sataa työntekijää ja laittaisvat ylimääräisen numeron lehteä että kaikki haastateltavat sopii kommentoimaan.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4783
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1536
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1102
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1091
    Aihe