En tiiä mitä haluan tehdä elämälläni

Anonyymi

Valmistun kohta yliopistosta enkä tiedä mitä tekisin elämälläni. Elämä on muuten ok ja uskon että löydän paikkani työelämästä.

Ajattelen vaan että tässäkö tää oli?

Koen että mun elämä on vasta alkanu yliopistossa ja bilettämisen sijaan käytinkin sen opiskeluun ja mulla on reilusti yli 300 op kasassa ja tosi vähän mutta laadukkaita kaverisuhteita eri taustoista tulevien ihmisten kanssa vaikka pidänkin heitä etäällä. Syy miksi koen elämäni alkaneen yliopistossa koska kasvoin vähävaraisessa perheessä jossa luonnollisesti ei ollut varaa oikein harrastaa mitään tai edes käydä missään esim. ulkomailla. Ja tietenkin nyt opiskellessa ei ole ollut varaa. Suunnittelin vaihtoa innoissani mutta korona pilasi suunnitelmat mikä masensi.

Toinen asia mikä on verottanut kokemuksien hankkimista on se, että peruskoulussa mua kiusattiin paljon niin ei ollut kavereita, myöhemmin tuli sitten mt-ongelmia jotka on oireilleet myös yliopistoaikana ja etsinkin aktiivisesti keinoja hoitaa sitä. Kiusaamisesta on traumoja ja esim. väkijoukot välillä ahdistaa mutta muuten elämä on ok ja pystyn tekemään mitä pitää.

Ehkä ainut asia mikä tällä estää omalla tavallaan asioita on rahan ja taloudellisen varmuuden jatkuvuus. Lisäksi yksi asia on se että miljoona asiaa kiinnostaa, enkä tiedä mistä aloittaa. Niin kokemuksien kuin harrastuksien kanssa. Ja tästä myös se asia etten tiedä mitä haluan - oon hukannu aiemmin vuosia elämästäni ja skipannut paljon asioita erilaisten ongelmien vuoksi. Ja nyt pelkään että meneekö mulla elämä hukkaan ja huomaan joskus eläkkeellä että elämä jäi elämättä. Sitten vaihtoehtojen paljouden takia tulee analysis paralysis mikä passivoi. Toisaalta välillä tulee vertailtua muihin joilla on ollu paremmat mahdollisuudet hankkia kokemuksia lapsena ja tuntuu että oon jäljessä muita. En esim. ole ikinä seurustellut tai harrastanut seksiä koska siinäkin oon ollu epävarma mitä haluan ja mikä on suuntautuminen tms.

Oon aina ollut pääni sisällä eläjä silleen että koska ei oo aiemmin ollu varaa aktiivisesti harrastaa niin oon lukenu kirjoja, katsonu tv:tä ja elokuvia sekä harrastanu kaikkea helppoa luovaa kuten piirtämistä, kirjottamista ja musan tekoa ilmasilla softilla. Kuitenkaan en oo niissä ikinä pitkälle kehittynyt.

Mitä mun pitäs tehdä?

7

276

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ainoat ongelmat jotka sinulla on, ovat omissa ajatuksissasi. Jos saat ne kuntoon ( itse tai avulla) on kaikki kunnossa.

• Anonyymi

Aloittajalle sen verran, älä mieti, että olisi pakko tietää mihin suunnata.
      Äläkä ala tavoitella asioita pakonomaisesti.
      Anna itsellesi aikaa, ja elele ihan omaan tahtiin, tee sitä mikä milläkin hetkellä tuntuu hyvältä.

Äläkä sure, että lapsuudessa ja nuoruudessa on asioita jäänyt tekemättä, tulevaisuutta on vielä toivottavasti pitkäänkin edessä.

On ihmisiä, joilla on tarkat suunnitelmat siitä, mitä haluavat elämältään. Kun taas on heitäkin, joille ei selviä koko elämänsä aikana kovin tarkasti mitä haluavat.

• Anonyymi

Aloittajalle lisäinfoa. Mielikuvitusyliopistossa on se plussapuoli, että "luvut" onnistuvat = voit jatkaa eläkepäiviäsi kuten ennenkin!

• Anonyymi

...Hei nuori...samaa latua meitä kohtalo kuljettaa...vaikka sukset ja sauvat olisivat eriparia...

• Anonyymi

No ainakin pärjäät korkeakoulussa ja pääset työelämään, se jo itsessään asettaa sinut parempaan osaan väestöä. Isolla osalla ihmisistä ei mene edes niin hyvin...

• Anonyymi

Siistimään. Kodilla ei ole niin väliä jos ihminen ei halua elää, sanoi joku.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jäätävä epävarmuus

Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      84
      1726
    2. Ainakin hän on elossa

ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      43
      1369
    3. En malta odottaa mies että tulet minuun

Sykkivänä ja intohimon palossa ujutat hitaasti upean rakkauden miekkasi minuun, ja antaudutaan kiihkeään rakasteluun. Hu
      Ikävä
      119
      1160
    4. Vanhemmalle naiselle

Ihastuin sinuun kauan sitten. Luonteeseen, ulkonäköön ja iloisuuteen. Olen haaveillut sinusta sen jälkeen monet kerrat.
      Ikävä
      83
      1068
    5. Siltojen varjoissa

Siltojen varjoissa Yksinäinen susi kulkee, hiljaisuudessa sanoja punnitsee. Sydän auki, paljas liekki rinnassa, siltoja
      Ikävä
      243
      1052
    6. Mitä meille oikein

Tapahtuu vai tapahtuuko mitään?
      Ikävä
      54
      910
    7. Mitä hellittelynimiä

Sinulla on kaivatustasi?
      Ikävä
      62
      904
    8. Pitsaa selliiä

Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon
      Kuhmo
      20
      890
    9. Tiedätkö et olet

Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      34
      834
    10. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      35
      814
    Aihe