Hoivakodin ja omaisten välinen tiedonkulku

Anonyymi

Mikä mahtaa olla yleinen käytäntö (vai onko sitä ?) siinä, miten hoivakodista kerrotaan omaisille esim. vanhuksen voinnista, verikokeiden tuloksista, syömisestä ym. asioista ? Vai onko niin, että omaisen pitää olla koko ajan aktiivinen hoivakotiin päin, jotta pysyisi ajan tasalla. Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksianne ?

Kiitos !

T. TT

28

1265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hoivapaikoista soitetaan omaiselle aina, kun on jotain kerrottavaa. Ei päivittäisistä asioista, niistä voi kysellä jos kiinnostaa, mutta jos on jotain vakavaa tai erikoista tapahtunut. Mitä sinä teet omaisesi verikokeen tuloksilla? Nekin kyllä kerrotaan, jos niissä on jotain merkillistä tai poikkeavaa. - Nm. Osoita kiinnostuksesi

      • Anonyymi

        Kiitos vain kommenteista, vähän kyllä ihmettelen tylyä sävyä....? Omaiseni tilanne ja mm. verikokeiden tulokset kiinnostavat, koska hän omaiseni, jonka voinnista välitän ! En tiedä, mihin nimimerkkisi viittaa, mutta jos yrität viitata minuun, niin tiedoksi vain, että olen koko ajan kiinnostunut omaiseni voinnista ja käyn katsomassa häntä niin usein kuin 300 km:n päästä pääsen ja käytän mm. lääkärissä, vanhassa kodissa ja järjestän syntymäpäivät ja myös otan välillä yhteyttä hoivakotiin itse. Miksi alat syyllistämään tuntematonta ihmistä ?

        Halusin vain yrittää saada selville, minkälaisia käytäntöjä ei hoivakodeissa on....

        T. TT


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vain kommenteista, vähän kyllä ihmettelen tylyä sävyä....? Omaiseni tilanne ja mm. verikokeiden tulokset kiinnostavat, koska hän omaiseni, jonka voinnista välitän ! En tiedä, mihin nimimerkkisi viittaa, mutta jos yrität viitata minuun, niin tiedoksi vain, että olen koko ajan kiinnostunut omaiseni voinnista ja käyn katsomassa häntä niin usein kuin 300 km:n päästä pääsen ja käytän mm. lääkärissä, vanhassa kodissa ja järjestän syntymäpäivät ja myös otan välillä yhteyttä hoivakotiin itse. Miksi alat syyllistämään tuntematonta ihmistä ?

        Halusin vain yrittää saada selville, minkälaisia käytäntöjä ei hoivakodeissa on....

        T. TT

        Voisitko eritellä "tylyä sävyä". Missä kohdassa siinä syyllistetään? - Nm. En ummarra


    • Anonyymi

      Nämä asiathan sovitaan omaisten kanssa - minkälaisista asioista ilmoitetaan, kenelle, milloin. Ei hoivakodeista lähdetä soittelemaan jokapäiväisistä asioista.

      Yleensä nimetään 1-2 yhteyshenkilöä, sillä salassapitovelvollisuuden vuoksi asukkaan asioista ei voida kertoa jokaiselle kumminkaimalle.

      • Anonyymi

        Kiitos kommentista. Meidän kanssamme ei ole sovittu mitenkään, mistä asioista ilmoitetaan ja mistä ei, siksi mm. esitin alkuperäisen kysymyksen. Olen toki itse ottanut yhteyttä, kun on jokin asia vaivannut tai ihan muuten vaan. Mutta miksi ei esim, muistitestin tuloksista kerrota omaiselle automaattisesti ?

        Ja tiedän tietenkin sen, että asiat kerrotaan vain omaisille, ei kumminkaimoille, sehän on itsestään selvää !

        T. TT


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kommentista. Meidän kanssamme ei ole sovittu mitenkään, mistä asioista ilmoitetaan ja mistä ei, siksi mm. esitin alkuperäisen kysymyksen. Olen toki itse ottanut yhteyttä, kun on jokin asia vaivannut tai ihan muuten vaan. Mutta miksi ei esim, muistitestin tuloksista kerrota omaiselle automaattisesti ?

        Ja tiedän tietenkin sen, että asiat kerrotaan vain omaisille, ei kumminkaimoille, sehän on itsestään selvää !

        T. TT

        Ei kaikki yksityiskohdat kaikkia omaisia jaksa edes kiinnostaa. En halunnut tietää yhtään mitään omaiseni hoidosta, kun laitokseen pääsi. Huokasin vain helpotuksesta, kun hoitovastuu siirtyi jollekin muulle, eikä minun tarvinnut hoitoon enää mitenkään osallistua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kommentista. Meidän kanssamme ei ole sovittu mitenkään, mistä asioista ilmoitetaan ja mistä ei, siksi mm. esitin alkuperäisen kysymyksen. Olen toki itse ottanut yhteyttä, kun on jokin asia vaivannut tai ihan muuten vaan. Mutta miksi ei esim, muistitestin tuloksista kerrota omaiselle automaattisesti ?

        Ja tiedän tietenkin sen, että asiat kerrotaan vain omaisille, ei kumminkaimoille, sehän on itsestään selvää !

        T. TT

        Muistitestin tulokset, verikokeiden tulokset, vanhuksen syöminen ym. ei nyt vain kuulu omaisille, ellei vanhus ole jonkun omaisen holhouksen alainen. Yksityisyyttä ja potilas-/asiakasasiakirjojen salassapitovelvollisuutta kunnioitetaan myös heidän kohdallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistitestin tulokset, verikokeiden tulokset, vanhuksen syöminen ym. ei nyt vain kuulu omaisille, ellei vanhus ole jonkun omaisen holhouksen alainen. Yksityisyyttä ja potilas-/asiakasasiakirjojen salassapitovelvollisuutta kunnioitetaan myös heidän kohdallaan.

        Höpö höpö. Jos siellä aktiivisesti joku lähimmäinen käy, niin mitä salattavaa muistitestin tuloksen salaamisessa on. Katsos kun se hoivakoti on ihmisen koti, ei sairaala, jossa salataan kaikki potilastiedot.
        Asiakas on tehnyt rajatun sopimuksen hoivalaitoksen kanssa, joten mitä parempi tieto omaisella on hoidokin voinnista, niin sen parempi ja tärkeä asia molemmanpuolisen kanssakäymisen kannalta.

        Ikävä siellä on hoidokin olla ilman rakkaitaan ja omaisella sama myös. Miksi sitä pitäisi hankaloittaa turhilla salailuilla.

        Onhan niitä tietenkin ihmisiä, jotka eivät välitä ja ovat hyvillään kun saavat vanhuksen pois haitoiltaan, että voivat itse rillutella.


    • Anonyymi

      Kun en tunne aloittajan tilannetta vastaan näin.
      Jos vanhus muuttaa omasta vapaasta tahdostaan hoitolaitokseen ja pystyy itsenäisesti hoitamaan omat asiansa, ei hänen terveydentilastaan kenellekään soitella. Paitsi jos asiasta on erikseen sovittu vanhuksen kanssa ja hän on määrittänyt hoitolaitokseen ns. lähiomaisen jolle saa kertoa vapaasti hänen tilanteestaan.

      Käsittääkseni yleinen käytäntö on, että vasta siinä vaiheessa, kun tai jos, hoitokodissa olevan asukkaan henkinen tila on huono, tai heikkenee sille tasolle, ettei hän omatoimisesti pysty enää vastaamaan omista asioistaan, hoitokoti ottaa yhteyttä yllämainitsemaani lähimpään omaiseen.

      Jos sinua ei ole määritetty vanhuksen lähiomaiseksi, eivät he ole velvollisia kertomaan sinulle mitään hoidettavana olevan tilanteesta. Periaatteessa he eivät edes saisi sanoa mitään.

      Jos sinut on määritetty lähiomaiseksi, soita kyseisen hoitolaitoksen osaston vastaavalle ja kysy kaikesta mikä sinua askarruttaa, kyllä hän vastaa kysymyksiisi.

    • Anonyymi

      Kyllä se kannattaa itse olla se aktiivinen osapuoli, kertoa hoivakotiin, ett mielellään haluaisit ajanmukaista tietoa omaisesi voinnista, labratuloksista ja kaikesta muustakin päivittäisestä pärjäämisestä jne.. Hoivakodista otetaan enimmäkseen yhteyttä vaan silloin, kun voinnissa on muutoksia, voivat silloin pyynnöstä ilmoittaa labratestien tuloksista ja lääkärin arvioinnin omaisen yleisvoinnista ja lääkityksen muuttumisesta. Hoitopaikoista ottavat yhteyttä silloinkin, jos omaiselle pitää hankkia lisää vaatteita ja petivaatteita, hygeniatarvikkeita, wc-paperia jne...

    • Anonyymi

      Jos omaisella on jo todettu etenevä muistisairaus ja on siitä syystä hoivakotipaikan saanut, niin käsittääkseni tuossa vaiheessa ei enää muistitestejä tehdä.

      • Anonyymi

        Kerran vuodessa vähintäinkin kuuluu hoivakodin asukkaalle tehdä yleistilan kartoitus ja kyllä tähän kuuluu mustitestikin. Lue sopimus, jos omaisesi on hoivilla.

        Tk- lääkärit ovat ruvenneet rokottamaan näiden hoivakotien asukkaiden hoitamisesta terveyskeskuksen käyntimaksua x 3/ vuodessa, kuten normi on terveyskeskusmaksuissa.
        Pääasiassahan he ovat siellä puhelimen päässä, mutta jos tarvitsee katsoa vaikka ihon kuntoa tai muuta pientä, niin lasku napsahtaa vanhukselle.


    • Anonyymi

      Mulle soitettiin nyt isänpäivänä kotia sellasesta asiasta, ett isälle pitäisi hankkia lisää college-tai sisähousuja, kun isäni sotkee vaatteitaan enemmän kuin ennen ja pesulassa ne vaatteet viipyy jopa 3-4 viikkoa kerrallaan, ei ole tarpeeksi vaihtovaatteita, hoitaja antoi ymmärtää ett mieluummin jo samana päivänä pitäisi käydä ne ostamassa. Mä yritin sanoa sille etten välttämättä ehdi just isänpäiväksi niitä hankkimaan, itse en aja autoa ja kaupat on pikkusen kauempana sieltä missä asun, mutt yritän heti arkena käydä niitä hankkimassa ja sanoin ett olin tulossa isää isänpäivänä katsomaan, niin hoitaja kuulosti siltä, ett mitä mä sinne isän luo tulen, jos kerran en aio niitä housuja heti tuoda. Erehdyin tietenkin kysymään isäni vointia, tympääntynyt hoitaja vaan sanoi, ett entisenlainen se oli voinniltaan ja sitten kertoi isäni ruvenneen tekemään sellasta, ett riisuu öisin itsensä alasti ja menee nukkumaan ilman vaippaakin ja sotkee sitten petivaatteitaan, jos sattuu pissat tulemaan, äänensävy oli mua syyllistävä. Ehdin käydä pikaisesti mutkan kaupassa, saatuani kyydin sinne ja samalla reissulla menin isän luo käväisemään vaikka olin jo pahoittanut mieleni sen tylyn hoitajan soiton jäljiltä. Meinasin ett pesen ne housut itse valmiiksi, aina ollut tapana, kun uusia vaatteita olen isälle vienyt ja jätin ne ostokset autoon siksi aikaa, kun isällä käyn. Menin hoitokodin osastolle ja oven mulle aukaissut lähihoitaja, en ollut häntä ennen nähnyt, heti ensitöikseen, kun kuuli ketä tulin katsomaan, alkoi puhumaan siitä, ett isälle pitäis housuja ostaa eli sama ripitys jatkui ja koin ett uudestaan mua syyllistettiin siitä isän käytöksen muuttumisesta ja se idiootti rupesi mua neuvomaan, ett minkä kokoisia housuja pitäisi ostaa, ihan kuin en olisi ikinä isälleni vaatteita ostanut. Kun kuuli, ett olin ostanut housut ja aion itse pestä ne, sanoi ett voi ei niitä kannata pestä, ne menee merkattavaksi ja pestään siellä, sanoin sille, ett käyn sitten hakemassa ne, kun ensin olen vienyt isälle isänpäiväksi aiemmin ostamani kukan ja kortin ja karkit huoneeseen, Sitten isän tultua siihen toimiston eteen sanoi kuin idiootille ett pitäisi mennä nyt sitten moelempien isän huoneeseen, ihan kuin en olisi ollut tietoinen koronakäytännöstä. Mulla oli paha mieli ja motkotin jopa isälle siitä, ett hän ruvennut sotkemaan vaatteitaan enemmän. Itse hoidin molempia vanhempia, olin omaishoitajana sellaset kahdeksan vuotta putkeen ja todellakin tiesin miten vaikea hoidettava isä on ollut, ei ollut mikään helppo ihminen terveenäkään, joten purin hoitajilta saamaani kohtelun aiheuttamaa pahaamieltä isääni melko isolla äänellä ja sanoin jopa senkin ett olisi pitänyt kuunnella itseäni ja jättää isänpäiväkäynti väliin ja senkin sanoin, ett mun olis näköään pitänyt isäni hoitaa kotona loppuun asti ettei isä olis muille rasitteeksi ollut, mitä sitten vaikka olisin kuollut pumpun petettyä siinä työssä, olis ainakin joku muu saanut olla ripitettävänä mun sijasta ja senkin sanoin ääneen ettei mulla ole näköään oikeutta omaan elämään edes isän ollessa hoitokodissa ja ett hoitajat kuvittelee isällä olevan rahaa tilillä niin paljon, ett pystyy satojen eurojen edestä noin vain uusia vaatteita ostamaan, oikeasti on hyvä ett pystyy ne kaikkiaan melkein parin tonnin maksut maksamaan mitä kuukausittain tulee, isä kyllä oli itse terveinä päivinään pistänyt raha-asiat ruvelle, kaikkea tuota paasasin isälle, kun oli jo valmiiksi pahamieli puhelimessa saadun ripityksen takia. Varmasti hoitajat kuulivat, lähdin nopeammin sieltä, ajattelin ett haen ne housut niille hoitajille ettei vaan tule joku kolmaskin moittimaan mua putkeen siitä, kun olen huonosti omaisen vaateasiat hoitanut ja syyllistä mua isän käytöksen muuttumisen takia tulleesta lisätyöstä hoitajille. Joten menin autolle, tempasin ne housut mukaan ja painelin vihaisena takaisin osastolle ja läjäytin ostoskassin oleskelualueen pöydälle ja tokaisin vain, ett yritän tuoda lisää vaatteita aina kun käyn siellä, oli olo, ettei mulla ole asiaa sinne ilman vaateostoksia, en ole tervetullut ilman niitä sinne. Tämä siis sattui Oulun kaupungin omistamassa hoitopaikassa. En yhtään ihmettele, jos vaatteet viipyy useita viikkoja kerrallaan pesulassa, Oulun kaupunki muutenkin säästää nyt vanhusten hoitopuolella, kun pitää rahaa löytyä siihen, ett on valittu 2026 vuoden Euroopan kulttuuripääkaupungiksi, siihenhän tarvitaan kymmeniä miljoonia euroja ja ennenkin kaupunginjohtaja Laalaja pistänyt säästökohteeksi just vanhustenhoitopuolen. Myös omaishoitajille korvamerkittyjä varoja on pistetty muihin tarkoituksiin täällä kaupungissa.

      • Anonyymi

        Nuo parin tonnin maksut liittyy isän hoitopaikan ja huonevuokran maksuihin muihin hoitokuluihin mitä tulee kuukausittain maksuun. Olin oikeasti järkyttynyt ett just isänpäivänä mua ripitettiin, olisivat voineet soittaa paria päivää aiemminkin, eikä juhlapäivänä annettu palautetta miten huono omainen ollut ja millainen lisäriesa isästä on hoitajille tullut, aina olen yrittänyt kysellä tarviiko tuoda isälle jotain vaatteita tai pesutarvikkeita jne.,, Vakituiset hoitajat ovat aina mukavia olleet, paitsi se eläkeiässä oleva, joka soitti mulle, on ollut töykeää käytöstä mua kohtaan ja mitä olen kuullut äyskii hoidettaville melko äkäiseen tapaan. Yleensä asiallisesti on pyydetty tuomaan jotain, ei vakituiset ole heti ovella kimpussa olleet tai soitelleet käskeväsävyisiä soittoja mulle. Kyllä mä niin mieleni pahoitin, tuntuu oikeasti etten voi ilman vaateostoksia sinne mennä ja tuli jopa tunne ett parempi, kun käyn vaan ovelta antamassa vaatepussin, mua ei sinne haluta käymään, en ole tervetullut sinne alkuunkaan.


      • Anonyymi

        Oletko kuullut ikinä koskaan kappalejaoista mitään? Asian tiivistäminenkin tärkeimpään olisi enemmän kuin hyvä teko lukijaa ajatellen. - Nm. Kilometrin pötköjä en lue


    • Anonyymi

      Kun olet vienyt omaisen hoivakotiin! Niin kyllä siinä selvitetään toiminnat!! Ei ne jokapäivä ilmoittele ja ilmoittavat kyllä tarpeen mukaan!! Perheestä mielellään yksi yhteys henkilö!!. Puhelimet on ! Tuntuu etkö ole ottannut selvää paikanpäällä! Tottahan myös on omaisen on hyvä olla ajantasalla!

    • Anonyymi

      Kovin oudolta tuntuu tuo että pyykit viipyvät pesulassa 3 viikkoa.
      Vanhuksillahan pitää olla valtava määrä vaatteita, vähintään 21 eri vaatekertaa, eikä ole vielä edes varavaatteita tuossa luvussa.

      • Anonyymi

        Niin, mietipä kotihoidon asiakkaiden tilannetta. Vaatetta pitää olla valtavat määrät, että saa kuivaa ylle, jos paljon sotkee tai kastelee ja vaatteita pitää usein vaihtaa päivänkin aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mietipä kotihoidon asiakkaiden tilannetta. Vaatetta pitää olla valtavat määrät, että saa kuivaa ylle, jos paljon sotkee tai kastelee ja vaatteita pitää usein vaihtaa päivänkin aikana.

        Kotona hoidatetaan vanhuksia, joiden pitäisi saada paikka hoitokodista, kun eivät enää pärjää yksin kotioloissa.


      • Anonyymi

        Sanoppa muuta, kun mulle kerrottiin tuosta, ett vaatteet viipyy useita viikkoja pesulassa, se kuulosti niin oudolta väitteeltä ettei varmasti voi pitää paikkaansa. Veikkaan, ett nimellä merkittyjä vaatteita menee eri osastoille kuin pitäisi ja ne sieltä kiertää sitten pesulaan ja mutkan kautta vaatteen oikealle omistajalle. Äidilleni ostamia puseroita näin joskus jopa saman osaston toisella hoidettavalla, vaikka vaatteisiin oli merkattu äitini koko nimikin. Ei vissiin niin nöpönuukaa kuka niitä omaisen omalle läheiselleen vartavasten ostamia vaatteita käyttää ja sitten omaista kehoitetaan hankkimaan lisää vaatteita, kun aiemmin ostetut vaatteet on käytössä jollain muulla hoitokodin osastolla sillä välin. Joskus hävinnyt kokonaankin vaatteita joita läheiselleni olin ostanut, kai joku on ottanut ne parempaan käyttöön, ajatellut, ett kyllä omainen ostaa uudet tilalle, vanhuksillahan on säästöjä tilillään sen verran, ettei haittaa vaikka parit vaatteet joku viekin omaan käyttöön, ei se aina mene niin, ei kaikki vanhukset ole varakkaita, tiukassa on niiden hoitomaksujen maksaminenkin, ei se mitään halpaa ole, menee parikin tonnia kuukausittain kaikkiin hoitoon liittyviin maksuihin, ei ole varaa laittaa satoja euroja uusien vaatteitten hankintaan, kun aiemmat on hävinnyt johonkin tai jumittaa viikkokausia pesulassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotona hoidatetaan vanhuksia, joiden pitäisi saada paikka hoitokodista, kun eivät enää pärjää yksin kotioloissa.

        Niinpä! Paikkoja ei vain ole, eikä missään oikein ole hoitajiakaan.


    • Anonyymi

      Kuulostaa ihan siltä, mitä käytäntökin useimmiten on; dumpataan omainen hoivakotiin eikä kiinnosta ottaa heti alussa asioista selvää.
      Heti kun jokin menee (omasta mielestä) pieleen, lähdetään syyttelemään asumisyksikköä ja hoitajia.

      Syvä huokaus.

      • Anonyymi

        Itse olen ollut aktiivinen yhteydenpidossa hoitokoteihin päin molempien läheisteni kohdalla. Vieraillut säännöllisesti, soittanutkin ja kysellyt heidän vointiaan ja tarviiko heille tuoda lisää vaatteita, hygeniatarvikkeita jne.., ja aina kiitellyt hoitajia läheisteni hoidosta. Tiedän miten fyysisesti ja henkisesti vaativaa työtä muistisairaitten hoito on, hoidin itse molempia kotioloissa niin kauan kuin pystyin. Arvostan isosti hoitajia ja nyt korona-aikana vielä enempikin, hoitajat joutuneet olemaan ison paineen alla monta vuotta putkeen.


    • Anonyymi

      Oma läheiseni oli vajaat 2 vuotta kunnallisessa hoitokodissa, asuntona huone jossa oli vessa pesumahdollisuudella.
      Kävin katsomassa kerran kuukaudessa, asuin kauempana joten vietin koko päivän hänen luonaan.
      Joka kerran aamulla paikkaan mennessäni kävin ensin toimistolla jututtamassa hoitajia, kysyin läheiseni voinnit, tarvitseeko tuoda jotain, ja vasta sitten menin omaiseni luokse hänen yksiöönsä.

      Kyselin läheiseltäni samat asiat, kävin hänen kanssaan yhdessä syömässä ruokalassa. Siellä sai läheisetkin syödä maksua vastaan. Käytiin yhdessä päiväkahvilla ja päivällisellä. Päivän aikana sain hyvän kuvan läheiseni voinnista ja myös näin miten hoitolaitoksessa toimittiin asukkaiden kanssa.
      Siinä hoitokodissa mielestäni toimi kaikki erittäin hyvin.

      Siinä hoitokodissa pesivät asukkaiden pyykit itse kerran viikossa, muutamien vanhusten kohdalla kuulemma useammin kun vaihtovaatteita ei heillä ollut riittävästi.
      Lisävaatteet ja tarpeelliset asiat ostin omilla rahoillani kun työssäkäyvänä minulla oli siihen varaa, enkä ollut vanhuksen raha-asioista vastaava lähiomainen.

      Läheiseni kuoltua jätimme kaikki hänen vaatteensa hoitokotiin, toki kysyimme ensin tarvitsevatko. He ottivat ne erittäin mielellään. Ainoastaan alusvaatteet ja kengät laitoimme hävitykseen. Niillä oli hirveä pula vaihtovaatteista. Joillakin vanhuksilla oli vain pari kolme vaatekertaa eikä ketään omaista joka olisi hankkinut heille lisää päällepantavaa.
      Ainakin minun läheiselläni oli aina omat vaatteet päällä eikä mitään hävinnyt.

      • Anonyymi

        Läheisen hoitokodissa oli alussa käytäntö ett hoitajat pesi vaatteet, mutt se muutettiin, jää enempi aikaa itse hoitotyöhön. On myös tarkoituksena jättää läheiselle ostetut vaatteet ja petivaatteetkin hoitokotiin, onpa sitten jollekin muullekin vaatteita, jos on tarvetta. Toisella läheiselläni on ollut päällä vaatteita, jotka on ehkä jätetty sinne hoitokotiin aikoinaan, en ole itse niitä ostanut, olen se joka on huolehtinut vaateostoksista, olen omistakin rahoista laitellut vaatteita ja pesuaineita ja wc-papereitakin jne..., vaikka en ole isotuloinen, olen myös se, joka huolehtinut raha-asioista eli hoitomaksujen maksamiset jne.... Toisen läheisen hoitopaikassa vietin aikoinaan enempi aikaa, kun toinen läheiseni oli vuorohoidossa ja silloin syötin häntä itse ja olin vaan läsnä, luin runokirjoja ääneen, yhdessä vaiheessa pesin itse hänen vaatteensa, kun ei ollut varmaa saako jäädä kyseiseen hoitopaikkaan pysyvästi.


    • Anonyymi

      Vantaan Attendossa sairaanhoitaja jätti vastaamatta tiedusteluihin, ei koskaan ilmoitettu lääkärikäynneistä, tuloksia kun ei koskaan ilmoitettu omaisille niin piti Vantaan kaupungin kautta kysellä. Jos tiedusteli hoitajilta että mikä hoidettavan tilanne on, niin saatettiin saada kolmekin eri vastausta ja mikään ei pitänyt paikkansa. Attendon firmassa pääsääntönä on että sisään, rahat pois ja äkkiä ulos.

    • Anonyymi

      Sen on selvää, että mitä pidemmälle muistisairaus etenee, niin hygieniasta huolehimenkin vaikeutuu. Tilatkaa, hyvät omaiset, rakkaillenne "hygieniahaalareita", jotka ovat hyvät yövaatteet, eikä tätä riisumista ja sotkemasta pääse tapahtumaan. Siinä on vetoketju selän puolella ja nilkasta nilkkaan. Sieviä malleja saatavana netistä.

      Älkää loukatko omaisianne sättimisellä sotkemisesta, ei ne sille mitään voi. Tuollaisessa tilassa ei saa puhua rumasti vanhukselle. Leppoinen ja ymmärtävä ilmapiiri on tärkeintä sekä hoitajien että omaisten taholta suotavaa.

      • Anonyymi

        Hygieniahaalari rajoittaa liikkumista. Sen käyttö tulee aina olla perusteltua ja siihen vaaditaan hoitavan lääkärin lupa.

        Joten säästelkää rahanne, älkää tuosta vain menkö hygieniahaalareita ostelemaan.
        Ostakaa mieluummin löysiä, helposti puettavia vaatteita - esim. collegehousuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1857
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 73
      1436
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      95
      1344
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe