Ison kustantamon hiljaisuus käsikirjoituksen suhteen

Anonyymi

Esikoisromaanini käsikirjoitus lähti 5 kk sitten yhdelle suurelle kustantamolle, joka julkaisee kyseistä genreä ja jonka kanssa ensisijaisesti haluaisin tehdä yhteistyötä.

Uskon vilpittömästi käsikseni olevan hyvä. Olen työstänyt sen niin valmiiksi kuin omin voimin vain pystyn, olen käyttänyt maksullista arvostelupalvelua, josta sain hyvän palautteen (varsinkin kertojanääntäni kehuttiin), ja olen luetuttanut käsistä noin kymmenellä esilukijalla, jotka ovat poikkeuksetta pitäneet käsistä kiinnostavana, uskottavana, hyvin kirjoitettuna ja mukaansa tempaavana. Olen lukenut valtavasti esikoisromaaneja nähdäkseni, mihin julkaisukynnys asettuu, eikä käsikseni mielestäni kalpene viime vuosina julkaistuille esikoisromaaneille. Toki arvioni kaikesta huolimatta on subjektiivinen.

En ole kuullut kustantamosta vielä mitään. Nyt pohdin, onko hiljaisuus hyvä merkki (sanotaanhan, että hylsyt tulevat nopeasti), vai voiko asiasta päätellä yhtään mitään.

Millä aikataululla isot kustantamot ovat viime aikoina vastanneet?

17

1399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä kustantamo on kyseessä? Gummerus?

    • Anonyymi

      Hylsyjen saapumisnopeus riippuu kustantamon kiireistä, lukijoiden kiinnostuksesta, tähtien asennosta yms. mystisistä tekijöistä, eikä nopeudesta voi tehdä oikein mitään johtopäätöksiä. Itse olen saanut hylsyn lähes vuodenkin päästä kässärin lähettämisestä. Tammi puolestaan ei koskaan lähetä edes hylsyviestiä. Tekstisi voi olla oikeasti hyvä ja kiertää kustantamossa useallakin lukijalla ennen kuin hylsy napsahtaa esim. siksi että juuri nyt ei ole hyvä hetki tälle kässärille tai julkaisivat juuri jotain samanlaista tai samanlaisia tekstejä on markkinoilla liikaa tai tekstillä ei nähdä riittävää myyntipotentiaalia jne. Kannattaa lähettää kässäri kaikille mahdollisille kustantamoille yhtä aikaa, ja tarttua ensimmäiseen tarjoukseen mikä tulee, jos tulee. Sopimuksen saaminen on niin sattumankauppaa hyvälläkin tekstillä.

    • Anonyymi

      Minun mielestäni se, ettei kuulu mitään on valitettavasti pikemminkin huono merkki. Olen ymmärtänyt, että yleensä kustantamot ovat aika piankin yhteydessä, jos ovat kiinnostuneita.

      Tuntuu kyllä todella heikolta tuo kustantamoiden vastaaminen. Hylsyjen lähettely on vähentynyt todella paljon. Kirjailijoittajaa ei monissa kustantamoissa arvosteta enää senkään vertaa, että viitsittäisiin vastata ei. WSOY ja Otava ovat suurista kyllä minulle vastanneet. Tammi ei vastaa mitään.

      • Anonyymi

        Tällaisessa tapauksessa kannattaa ottaa yhteyttä kustantamoon ja kysyä suoraan, esim. sähköpostitse. Jos kustantamo ilmoittaa sivuillaan, että vastaavat (kiinnostuksella tai hylsyllä) tietyn ajan kuluessa, niin sitä vastausta pitää myös vaatia. Jos kukaan ei vaadi mitään, vaan vain voivottelee asialle, niin se on viesti kustantamoille, ettei heidän tarvitse välittää lupauksistaan senkään vertaa.


    • Anonyymi

      Vastauksen viipyminen on huono merkki. Itselleni myöntävä päätös oli pari viikkoa lähettämisestä ja viimeisin hylsy tuli vasta kirjani ollessa painossa.

    • Anonyymi

      Minäkin olen lähettänyt käsikirjoitustani useammalle kustantajalle, vastaukset ovat tulleet nopeimmillaan päivässä ja pisimmillään on mennyt kuukausi. Villi veikkaus että eivät ole lukeneet riviäkään siitä mitä olen kirjoittanut.

    • Anonyymi

      Onko aloittaja jo saanut vastauksen?

    • Anonyymi

      Isotkin kustantajat edellyttävät kirjoittajan aktiivisuutta. Ilmoita kustantajalle, että voit julkaista kirjan ns. tilauskirjapuolella, siis maksat koko lystin itse.
      Sitä kautta saa kirjansa julkaistua vaikka ulkomailla, mutta rahaa se vaatii.

      • Anonyymi

        Aika hölmö vastaus ☝tee ensin itse koko valtava työ ja maksa sitten itse.
        Pitäisikö itkeä vai nauraa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika hölmö vastaus ☝tee ensin itse koko valtava työ ja maksa sitten itse.
        Pitäisikö itkeä vai nauraa?

        Niin jotkut tekevät.


    • Anonyymi

      Ottaako Teos-kustantamo romaanikässäreitä enää ollenkaan vastaan?

      • Anonyymi

        En ainakaan ole saanut heiltä vastausta, idotan jo kauan...


      • Anonyymi

        Ei ole heidän nettisivuillaan mitään mainintaa tästä.


    • Anonyymi

      Pitkä odotusaika on aina huono merkki. He tietävät että kirjailijat ovat lähettäneet tekstinsä useaan paikkaan eikä missään velvoiteta ilmoittamaan muille jos jossakin tärppää.

      Tähän vetoavat myös ne jotka eivät jaksa ilmoittaa hylsystä kirjailijalle, olettavat että kirjailija on ehkä saanut jo diilin toisaalla.

      • Anonyymi

        Vai tietävätkö? Lähetin vain yhdelle, koska siitä innostuttiin heti!
        Odottelen, vain kerran kyselyyni vastauksen, että malttia...
        Noh, laitoin muutaman kuukauden jälkeen mailin kysyen olenko vielä pelissä mukana. Ei vastausta.
        Hiljattain soitin ja laitoin tekstiviestin kyseiselle henkilölle, jonka mielestä kirja tuleeehdottomasti julkaista.
        Ei vastausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai tietävätkö? Lähetin vain yhdelle, koska siitä innostuttiin heti!
        Odottelen, vain kerran kyselyyni vastauksen, että malttia...
        Noh, laitoin muutaman kuukauden jälkeen mailin kysyen olenko vielä pelissä mukana. Ei vastausta.
        Hiljattain soitin ja laitoin tekstiviestin kyseiselle henkilölle, jonka mielestä kirja tuleeehdottomasti julkaista.
        Ei vastausta.

        En kyllä itse lähtisi pommittamaan. Eivät varmaankaan ole kovin kiinnostuneita jos eivät ota yhteyttä. Itse olen saanut ihan kiitettävästi hylsyjä ja kommenttejakin, joiltan jopa suosituksia mille kustantamolle lähettää käsis.


    • Anonyymi

      Minulla vastausten (eli hylsyjen) saaminen on kestänyt 2vk-1,5 vuotta.
      On tämä kyllä turhauttavaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 152
      4361
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      3960
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2681
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1551
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe