Purin vanhan saunan piipun, jonka hormi oli rapautunut pahasti kiukaan liitosta vastapäätä. Nyt suunnittelen uuden piipun muuraamista ja ajattelin muurata sen sivun, johon kiukaan hönkä osuu tulenkestävistä tiilistä. Olisiko tässä mitään järkeä?
Lähinnä mietin lämpölaajenemista kun tulenkestävät varmasti laajenevat lämmetessään eri tavalla kuin tavalliset tiilet. Toisaalta kyllähän tuossa kohtaa on muutenkin isot lämpötilaerot, joten mahtaneeko tuo mitään haitata? Piipun alapäässä ajattelin käyttää savilaastia, mutta voikohan nuo tulenkestävätkin muurata sillä, vai pitäiskö tehdä ohutsaumalaastilla?
Jos tällaisesta olisi käytännön kokemuksia, niin mielellään kuulisin kommentteja.
Tulenkestäviä tiiliä hormiliitoksen kohdalle?
6
276
Vastaukset
- Anonyymi
Kuinkahan monta vuotta vanha piippu on mahtanut käytössä kestää?? Ikuista et saa edes tulitiilillä, ja muu osa piipusta normaaleilla hormitiilillä, normi saumoilla, tulitiilet ei, siitä se ongelma saattaakin syntyä. Teksin vanhalla tyylillä, ja slammaamalla huolellisesti, sitä vanhassa piipussa ei varmaankaan ollut, slammausta nimittäin.
- Anonyymi
Slammausta nimittäin..tä?
Piiput muurataan.
- Anonyymi
Minulla on kaksihormisen savupiippuun hormien väli muurattu tulenkestävistä tiilistä kamiinalämmityksen vuoksi. Tuollaiset pienet peltikaminat työntävät hormiin niin kuumaa savukaasua, ettei tavallinen tiili sitä kestä. Kevythormi olisi kamiinan perään tiilipiippua parempi ratkaisu, mutta halusin tiilihormin sen lämmönvarauskyvyn takia. Tämä ratkaisu sopii hyvin kesämökkiin. Kamiinalla saa mökin nopeasti lämpimäksi ja savupiippu varaa lämpöä aamuyön tunteja varten, jolloin kamiina on jo sammunut.
- Anonyymi
Kyllä tavallinen hormitiilikin kestää, mikäli rajoittaa kiukaan vetoa niin, että liitosputki ei hehku. Savupiipun pellissä on muitakin asentoja kuin on ja off
- Anonyymi
Mutta onko tulitiilien käytöstä mitään haittaakaan. - Hinnanero on savupiipun muurauskuluissa mitätön, joten miksi ei tekisi kerralla kunnollista?
- Anonyymi
Olisko syytä ostaa välillä ehjä kiuas niin ei tarvitse pitää hormissa valkeaa.
Mulla n.30 v hormi saunassa eikä mitään ongelmia vaikka muurattu tavallisella laastilla ja hormitiilistä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133708Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja272830Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2642673Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin51875- 2171405
- 721210
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...1561027Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi30963Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk2917Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä90907