Löysin huippukanavan Youtubesta! Vanhempi herrasmies lähtenyt tänä kesänä yksin kohti etelää, katsoin vasta ekan videon ja todella informatiivista purjehduksen kuvaamista, kanava meni tilaukseen! Videoiden otsikoista päätellen Biskaja on jo ylitetty!
Kavavan nimi on "Artemis Seilaa"
Tuossa kanavan ensimmäinen video!
https://youtu.be/xLJPxsuVsyM
Suomalaisen etelään pyrkivän yksinpurjehtijan kanava!!
168
12066
Vastaukset
- Anonyymi
Morjens Artemis, terve tuloa mainostamaan kanavaasi
- Anonyymi
Minä oon täällä mainostanut myös HumuMc purjehdus kanavaa ja myös siinä ketjussa minua epäiltiin kanavaansa itsemainostajaksi. :D
Nyt joudutkin päättämään kumpi minä olen, vai voisiko sittenkin olla etten oo kumpikaan?
T. Alotuspostaaja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä oon täällä mainostanut myös HumuMc purjehdus kanavaa ja myös siinä ketjussa minua epäiltiin kanavaansa itsemainostajaksi. :D
Nyt joudutkin päättämään kumpi minä olen, vai voisiko sittenkin olla etten oo kumpikaan?
T. Alotuspostaaja.Onneksi olkoon! Löytyiskö vieläkin huonompia kanavia?
- Anonyymi
Tuli katseltua koko sarja läpi, tykkäsin! Uusia odotellessa. Matka ilmeisesti jatkuu, ei käynyt ilmi mikä on reitin suunnitelma, ehkä etenee etappi kerrallaan? Oli tekniikkaa ja näpertelyä myös joissakin videoissa. Sekä kovaa keliä. Minullakin on edessä yksinpurjehduksen opettelua, niin kyllä nämä videot on rohkaisevia siinäkin mielessä.
5/5 - Anonyymi
Eikös katsojista saa jotain rahaakin?
- Anonyymi
Ei saa nämä mitään rahaa, joilla ei ole mainoksia videoissa. Nekään, joilla alussa on yks mainos tms eivät saa siitä rahaa vaan yleensä kyseessä YouTuben pakkomainos. Sitten tietenkin on niitä joilla mainokset pyörii videoissa, ja kiva että saavat rahaa ja pystyvät rahoittamaan reissuaan. Katsojia vaan oltava kymmeniätuhansia per video, että siitä merkittävästi jotain hekään kostuu. Ja tilaajia oltava kanavalla paljon, että mainos sopimuksen saa edes tehtyä. Purjehdus puolelta esim Sailing Uma ja RAN Sailing sellasia seuraamiani kanavia, jotka rahoittavat reissuaan noilla videoilla. Katsojat senkin päättää, pitää olla mukavia ihmisiä joita katsojat tykkää seurata ja hyvin tehtyjä videoita sekä hyvää tuuriakin että jonkun kanava nousee niin suosituksi että siitä elantoa edes osin tienaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei saa nämä mitään rahaa, joilla ei ole mainoksia videoissa. Nekään, joilla alussa on yks mainos tms eivät saa siitä rahaa vaan yleensä kyseessä YouTuben pakkomainos. Sitten tietenkin on niitä joilla mainokset pyörii videoissa, ja kiva että saavat rahaa ja pystyvät rahoittamaan reissuaan. Katsojia vaan oltava kymmeniätuhansia per video, että siitä merkittävästi jotain hekään kostuu. Ja tilaajia oltava kanavalla paljon, että mainos sopimuksen saa edes tehtyä. Purjehdus puolelta esim Sailing Uma ja RAN Sailing sellasia seuraamiani kanavia, jotka rahoittavat reissuaan noilla videoilla. Katsojat senkin päättää, pitää olla mukavia ihmisiä joita katsojat tykkää seurata ja hyvin tehtyjä videoita sekä hyvää tuuriakin että jonkun kanava nousee niin suosituksi että siitä elantoa edes osin tienaa.
RAN Sailingillä on nyt 710 maksavaa katsojaa, joilta tulee vähintään 3e per video ( vat) ja kun uuden episodin pukkaa joka perjantai niin pääseehän tuossa kk-palkoillekin.
- Anonyymi
Kanavan tilaajiin perustuu rahan saanti.
Tubettamisessa n.200 000lla tilaajalla tienaa jo noin 100 000e vuodessa
Toki raha tulee sitten lukuisista mainoksista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kanavan tilaajiin perustuu rahan saanti.
Tubettamisessa n.200 000lla tilaajalla tienaa jo noin 100 000e vuodessa
Toki raha tulee sitten lukuisista mainoksista.Nyt taitaa olla luuloa enemmän kuin tietoa. Kyllä nuo tubettajat kertovat aika julkisesti mitä kanava tuottaa. Pelkästään tuben varaan ei matkaa kannata rakentaa ja löytyy julkista tilastojakin.
https://socialblade.com/youtube/channel/UCLYd5EnTTwUKhouIkHoqzMw/monthly - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kanavan tilaajiin perustuu rahan saanti.
Tubettamisessa n.200 000lla tilaajalla tienaa jo noin 100 000e vuodessa
Toki raha tulee sitten lukuisista mainoksista."Tubettamisessa n.200 000lla tilaajalla tienaa jo noin 100 000e vuodessa"
Heh, onko lähdettä väitteeseen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt taitaa olla luuloa enemmän kuin tietoa. Kyllä nuo tubettajat kertovat aika julkisesti mitä kanava tuottaa. Pelkästään tuben varaan ei matkaa kannata rakentaa ja löytyy julkista tilastojakin.
https://socialblade.com/youtube/channel/UCLYd5EnTTwUKhouIkHoqzMw/monthlySama kehitys näyttää jatkuneen verotietojen perusteella myös vuonna 2019, sillä Suomessa on ensimmäistä kertaa tienattu yli 200 000 euroa YouTube-videoilla..
Itse saan n.68000e. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tubettamisessa n.200 000lla tilaajalla tienaa jo noin 100 000e vuodessa"
Heh, onko lähdettä väitteeseen?Sama kehitys näyttää jatkuneen verotietojen perusteella myös vuonna 2019, sillä Suomessa on ensimmäistä kertaa tienattu yli 200 000 euroa YouTube-videoilla.
Itse n 68000e - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tubettamisessa n.200 000lla tilaajalla tienaa jo noin 100 000e vuodessa"
Heh, onko lähdettä väitteeseen?Pelkkä tilaajamäärä ei riitä. Tilaajien tulee myös katsoa videoita. Tubettaja saa nykyään melko tarkan analyysin siitä, miten videoita katsotaan.
- Anonyymi
Rahaa saa hyvin maltillisesti sitten, kun katsojia on aivan hirmuinen määrä, mutta silloinkaan tulot eivät päätä huimaa. Jos on joitain kymmeniä tuhansia vakituisia seuraajia, niin sillä ei pitkälle pötki.
- Anonyymi
Täällä on aina joitakin änkyröitä, joille ei juuri mikään muiden esittelemä asia ei kelpaa.
He yrittävät tehdä parhaansa, jotta ujoimmat ihmiset eivät uskaltaisi avata uutta keskustelua.
Nämä tyypit tekevät parhaansa etsiessään kaikki mahdolliset viat aloittajasta - oli asia mikä tahansa.
Yleensä suurin syyllinen on keskustelun aloittaja.
Täällä saattoi mennä vuosina nähdä jopa aloituksia, joiden tekijät pyysivät jo etukäteen armoa näiltä häiriköiltä tai yrittivät rajata vastauksen antamista.
Monet alkuaikojen keskustelijat ovatkin näiden häiriköiden ansiosta jo aikaa sitten jättäneet tämän alustan.
Se on suuri menetys, sillä täältä on moni saanut paljon hyviä vinkkejä ja ohjeita lukemattomiin ongelmiin.
Näitä huomioita on mm Provon tarkastaja tehnyt - Anonyymi
On huippujuttu, kun toi Hessu videoissaan kertoo niin hyvin tuuliolosuhteista, purjevalinnoista, nopeuksista, etäisyyksistä jne. Poikkeuksellisen hyvin pääsee ikäänkuin mukaan reissuun näin katselijana, ja oppii myös asioita.
- Anonyymi
Hieno persoonallinen kanava. Näitä suomenkielisiä kanavia kaivataan. Voisi verrata että Old SeaDog suomiversiona.
- Anonyymi
Uusi video, Portugalin pasaatissa myötä mäkeen laskettelua ja liian hieno satama jossa ei sijaa matkamiehelle!
- Anonyymi
Siis tuossa linkki https://youtu.be/ep-fSm1bkYo
- Anonyymi
Ilman vastuuvakuutusta tuo vene ei tule pääsemään enää yhteenkään satamaan. En oikein ymmärrä, säästöä tassä tulee luokkaa 100 eur/vuosi.
Venekunta sø juu aattaa hyvinkin löytää oman eldoradonsa Culatran ankkurilaguunista Algarvessa.- Anonyymi
Vaikuttaa ihan toiminnan mieheltä, ehkä ottaa vakuutuksen nyt kun tarvetta ilmennyt? Tuskin on saituus tai rahanpuute tai periaate esteenä, jospa ei vaan tiennyt että vakuutusta vaaditaan monessa paikassa.
Tuuliperäsintä ei ole, meinaakohan hommata? Varaperäsin näyttäisi olevan, sitä ei monellakaan ole. Näkyy siinä sitlootan vieressä oikealla, vihreä varaperäsin? Ihan järkevän oloinen vene. En tiennyt että vanhat Jeanneaut on noin jämeriä, 6000 kg painaa ja puolet kölissä.
- Anonyymi
Kirjoitti kommentteihin, että yhden tuuliperäsimen hinnalla saa kymmenen autopilottia (kaiketi pinnapilottia).
Sinänsä kummallista, että laite, jonka materiaalikustannukset ovat kymppejä tai korkeintaan muutamia satasia, maksaa aivan hirmuisesti.
Jonkun olisi aikoinaan kannattanut tuotteistaa laite ja ruveta tekemään sitä suurempina sarjoina selvästi halvempaan hintaan.- Anonyymi
Joo on erikoista, että tuuliperäsimet on niin kalliita. Uudet hyvät todellakin 5000 e tms. Miksi joku ei tee niitä halvemmalla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo on erikoista, että tuuliperäsimet on niin kalliita. Uudet hyvät todellakin 5000 e tms. Miksi joku ei tee niitä halvemmalla?
Siksi, että on helpompi ihmetellä, kuin kääriä hihat ja laittaa paja pystyyn.
- Anonyymi
Hieman liioiteltua tai vanhaa tietoa. Käytännössä suosituimman ja kenties parhaimman tuuliperäsimen HydroVanen saa alle 2500 eurolla:
https://hydrovane.com/prices/
totta kuitenkin osittain sillä Raymarine ST 2000 maksaa noin 500 euroa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hieman liioiteltua tai vanhaa tietoa. Käytännössä suosituimman ja kenties parhaimman tuuliperäsimen HydroVanen saa alle 2500 eurolla:
https://hydrovane.com/prices/
totta kuitenkin osittain sillä Raymarine ST 2000 maksaa noin 500 euroa.Nyt taisi sattua pikkunen moka kokonaishintaa tulee paljon enemmän kun laitetaan kaikki palikat mukaan lienee 5000 luokka joten totta puhui kyllä sillä hinnalla saa 10 reiskaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hieman liioiteltua tai vanhaa tietoa. Käytännössä suosituimman ja kenties parhaimman tuuliperäsimen HydroVanen saa alle 2500 eurolla:
https://hydrovane.com/prices/
totta kuitenkin osittain sillä Raymarine ST 2000 maksaa noin 500 euroa.Artemisilla näyttää olevan musta Simrad, samanlainen kuin minullakin, ja se on palvellut ongelmitta jo vuodesta 2006.
- Anonyymi
Itselläni ei ole osaamista tuollaiseen. Ajattelin, että joku jo tuotetta pienimuotoisesti myyvä olisi ryhtynyt toimeen. Kun hinta olisi saatu painettua pariin tonniin, kauppa olisi varmasti kiihtynyt.
Sellainen veneen peräsimen kautta vaikuttava lienee kelpo työkalu melkein veneeseen kuin veneeseen.- Anonyymi
Toisaalta jos autopilotin yhdistää tuulimittariin, niin eikös se sitten aja saman asian kuin tuollainen tuuliperäsin, paitsi että halvemmalla ja ilman valtavaa mekaanista hässäkkää?
- Anonyymi
Juu, se vain sitten vie sähköä ja lienee teknisesti epävarmempi.
Tuokin purjehtija tyytyy 2-3 solmun nopeuksiin, mutta on kuitenkin käyttänyt moottoria lataamiseen.
Ja tuollakin purjehtijalla pulmia on tuottaneet sähköviat. Oikeastaan kaikki matkalla ilmenneet ongelmat ovat liittyneet sähköön.
Uudessa veneessä sähköongelmat lienevät harvinaisempia, mutta kun kuormajuhta ikääntyy, niin sen jälkeen kaikki ilman sähköä toimiva on arvokasta.- Anonyymi
Tuo on totta. Parasta tietysti jos on molemmat. Kyllä niissä tuuliperäsimissäkin vikoja esiintyy.
Kyllä tuollaiseen pitempään reissuun lähtiessä kannattaisi laittaa sähköt kuntoon vanhassakin veneessä. Ja uudessakin veneessä pakata mukaan niin paljon työkaluja ja varaosia, että minkä tahansa sähköongelman saa korjattua. Autopilotteja vähintään kaksi mukaan, jos on yksin liikkeellä. Kaksin liikkuessa jatkuva käsiohjaus on raskasta, yksin se on mahdotonta, kun joskus pitää nukkuakin.
- Anonyymi
Tuuliperäsin on kuitenkin mekaaninen laite, josta viat näkee katsomalla. Niihin voi varautua myös helposti.
Sähkövikojen selvittäminen on paljon vaikeampaa eikä aina mahdollista, jos vika on laitteessa itsessään.
https://youtu.be/_gEJ3RJYiYc- Anonyymi
Näkökulmakysymys. Monelle mekaanisen laitteen korjaaminen on paljon isompi haaste kuin sähkövian korjaaminen. Ja jos puhutaan sähköviasta, joka ei ole itse siinä autopilotissa vaan sähkönsyötössä, niin jokaisella, joka lähtee veneellään niin kauas, että tarvitsee sähköä, on oltava kyky ja työkalut korjaamiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näkökulmakysymys. Monelle mekaanisen laitteen korjaaminen on paljon isompi haaste kuin sähkövian korjaaminen. Ja jos puhutaan sähköviasta, joka ei ole itse siinä autopilotissa vaan sähkönsyötössä, niin jokaisella, joka lähtee veneellään niin kauas, että tarvitsee sähköä, on oltava kyky ja työkalut korjaamiseen.
Eihän sekään tavatonta ole, että sähkönsyöttö pettää. Mutta se on kovin epätodennäköistä, jos sähköt on alunperin asiallisesti tehty. Syöttöpiuhojen päässä onkin sitten jo melkoinen määrä elektroniikkaa ja elektromekaniikkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän sekään tavatonta ole, että sähkönsyöttö pettää. Mutta se on kovin epätodennäköistä, jos sähköt on alunperin asiallisesti tehty. Syöttöpiuhojen päässä onkin sitten jo melkoinen määrä elektroniikkaa ja elektromekaniikkaa.
Sähkönsyöttö akulta pilotille on äärimmäisen helppo vetää vaikka ihan kokonaan uusiksi niillä perusvarusteilla, jotka löytyvät jokaisen veneen sähkötyökalupakista.
Jos akku kuolee, niin sitten otetaan pilotille virta toiselta akulta.
Jos aurinkopaneelin säädin hajoaa, niin vedetään piuhat paneelilta suoraan akulle - se on ihan ok reissussa, koska kulutusta on koko ajan reilusti.
Jos moottorin laturi (tai se moottori) hajoaa, niin sitten pitää pärjätä paneeleilla (ja esim tuulimyllyllä jos on).
Jos tuuliperäsimestä katkeaa ja lentää mereen jokin osa, niin korvaavan virittely vaatii ainakin enemmän mielikuvitusta ja kattavampaa varaosapankkia kuin sähkönsyöttöongelman korjaaminen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkönsyöttö akulta pilotille on äärimmäisen helppo vetää vaikka ihan kokonaan uusiksi niillä perusvarusteilla, jotka löytyvät jokaisen veneen sähkötyökalupakista.
Jos akku kuolee, niin sitten otetaan pilotille virta toiselta akulta.
Jos aurinkopaneelin säädin hajoaa, niin vedetään piuhat paneelilta suoraan akulle - se on ihan ok reissussa, koska kulutusta on koko ajan reilusti.
Jos moottorin laturi (tai se moottori) hajoaa, niin sitten pitää pärjätä paneeleilla (ja esim tuulimyllyllä jos on).
Jos tuuliperäsimestä katkeaa ja lentää mereen jokin osa, niin korvaavan virittely vaatii ainakin enemmän mielikuvitusta ja kattavampaa varaosapankkia kuin sähkönsyöttöongelman korjaaminen.Helppojen ongelmien korjaus on helppoa, kuten sähkönsyötön. Mutta autopilotissa niitä helppoja asioita ei muita olekaan. Itse olen kyllä mm. kääminyt toimimoottorin uudestaan. Sekin vaati tuuliperäsimeen verrattuna aika erikoista varaosavarastoa. Tuuliperäsimessä on varsin vähän osia, mahdollisesti mereen putoavia vain muutama. Luotettavuudeltaan tuuliperäsin on autopilottiin verrattuna raskaasti ylivoimainen. Jotain niistä vuosikymmenissä oppii.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helppojen ongelmien korjaus on helppoa, kuten sähkönsyötön. Mutta autopilotissa niitä helppoja asioita ei muita olekaan. Itse olen kyllä mm. kääminyt toimimoottorin uudestaan. Sekin vaati tuuliperäsimeen verrattuna aika erikoista varaosavarastoa. Tuuliperäsimessä on varsin vähän osia, mahdollisesti mereen putoavia vain muutama. Luotettavuudeltaan tuuliperäsin on autopilottiin verrattuna raskaasti ylivoimainen. Jotain niistä vuosikymmenissä oppii.
Olet aivan oikeassa. Mutta tuossa ylempänä olikin puhe siitä, että sen tuuliperäsimen hinnalla saa noin 10 autopilottia. Jos hankit 2, niin on jo melko epätodennäköistä, että molemmat hajoavat. Kolmella varmuus on jo todella kova.
Mutta joo, kyllä tuuliperäsin on paljon autopilottia luotettavampi laite. Pirun kallis kuitenkin.
- Anonyymi
En ostaisi Hydrovanea, vaikka sitä pystyisikin varaperäsimenä käyttämään. Sen ohjausteho on mitä on. Joskus toimii, ihan aina ei. Pitäisi olla peräsimeen kytketty laite.
- Anonyymi
Joo, Hydrovanen ohjausteho hiipuu jo no nopeuden tippuessa alle kahden solmun. Eväkölisessäkin Hydrovanen muskeli kyllä riittää siinä missä peräsimeen kytkettyjenkin, pitkäkölisessä oleellisesti paremmin. Peräsimen paikka aivan veneen takimmaisessa pisteessä avittaa ohjausta kummasti. Ihan näin kokemuksesta sanottuna.
- Anonyymi
Hieno kanava :)
Kaveri selvästi kokenut seilori. Tätä on oikeasti kiva seurata. Pisimmät videot n 30min mittaisia, mutta aika menee todella nopeasti.
Toivottavasti saamme nauttia näistä videoista vielä pitkään :)- Anonyymi
Taidat olla ensimmäistä kertaa Tubessa.
- Anonyymi
Sillä tavalla ihan oikea purjehtija, että maista on kiire merelle, eikä moottoria käynnistetä, vaikka nopeutta on kaksi solmua.
Aika harva edes matkapurjehduksilla toiminee näin.- Anonyymi
Ehkäpä ei edes ole polttoainetta sellaisia määriä, että voisi ajella? Seurailin reissua, jossa pariskunta meni pikkuisella purkkarilla Atlantin yli niin että polttoainetta oli vain veneen oma kymmenen gallonan tankki. Laskivat, että riittää akkujen lataamiseen, mutta potkuria ei sitten pyöritelläkään. Pari päivää lilluivat lähes paikoillaan tuulta odotellessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkäpä ei edes ole polttoainetta sellaisia määriä, että voisi ajella? Seurailin reissua, jossa pariskunta meni pikkuisella purkkarilla Atlantin yli niin että polttoainetta oli vain veneen oma kymmenen gallonan tankki. Laskivat, että riittää akkujen lataamiseen, mutta potkuria ei sitten pyöritelläkään. Pari päivää lilluivat lähes paikoillaan tuulta odotellessa.
Niinhän sitä purjelaivakaudella ja valtamerikisoissakin lillutaan, jos tuulta ei ole. Vettä ja muonaa jos riittää, niin ei ongelma. Toki pään kesto voi tulla testiin...
- Anonyymi
Uusi video taas, Madeiralle reippaassa tuulessa 500 merimailia.
- Anonyymi
Hyvä video taas kerran. Mikähän tämän reissaajan nimi mahtaa olla?
- Anonyymi
Ammatiltaan aivokirurgi tämä herrasmies.
Herra x
- Anonyymi
Meinaakohan mennä yli Madeiralta, vai koukkaako sitä kautta vielä Canarialle, ja sieltä yli vai ei yli ollenkaan? Mielenkiintoista seurata mihin tää reissu vielä vie.
- Anonyymi
Jossain vaiheessa hän kommentoi etä nyt on kartat Kanarialle asti, joten eiköhän sinne ole kurssi seuraavaksi. Ehkä Funchalin kautta...
- Anonyymi
Niin, aikataulu sallisi osallistumisen ARC tapahtumaan myös? Näkeekös osallistujat jostain julkisesti listana? Onko yksin mahdollista osallistua? Onkohan tänävuonna Suomalaisia mukana minkäverran, ainakin se naisten projekti jota miekkavalaat kiusasi oli suuntaamassa ARC iin.
- Anonyymi
Ei varmasti osallistu ARCiin. Ei kuulu tyyliin ja se maksaakin todella paljon osallistumismaksun ja pakollisten varusteiden muodossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei varmasti osallistu ARCiin. Ei kuulu tyyliin ja se maksaakin todella paljon osallistumismaksun ja pakollisten varusteiden muodossa.
"Näkeekös osallistujat jostain julkisesti listana?"
Itsensäkö kanssa tämä kaveri täällä "keskustelee" vai mistä oikein on kysymys? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Näkeekös osallistujat jostain julkisesti listana?"
Itsensäkö kanssa tämä kaveri täällä "keskustelee" vai mistä oikein on kysymys?Se on vain sinun arviosi, ja kertoo sinusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on vain sinun arviosi, ja kertoo sinusta.
Mitä se kertoo minusta? Onkohan kirjoittaja joskus kuullut hakukoneista? Millä todennäköisyydellä osallistujalista olisi salainen kun kyseessä on valtava mediatapahtumakin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä se kertoo minusta? Onkohan kirjoittaja joskus kuullut hakukoneista? Millä todennäköisyydellä osallistujalista olisi salainen kun kyseessä on valtava mediatapahtumakin?
"Itsensäkö kanssa tämä kaveri täällä "keskustelee" vai mistä oikein on kysymys?" Tuota kommentoin.
No laita linkki tämän vuoden osallistujalistaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei varmasti osallistu ARCiin. Ei kuulu tyyliin ja se maksaakin todella paljon osallistumismaksun ja pakollisten varusteiden muodossa.
Hänellä on kyllä lompsa kunnossa ,aivokirurgi.
- Anonyymi
Juu se piirtää jolla on liitu, eli linkittäkää osallistujalista, itse en löytänyt.
Toi kyllä totta, että tuskin virallisesti osallistuu toi herrasmies. Mutta hyvähän siinä olis samalla mennä jos on menossa.
Osallistujalista kiinnostaa kuitenkin.- Anonyymi
Teeskenneltyä kädettömyyttä, ainoana motiivina threadin nostaminen tyhjällä sissihöpinällä, jonka motiivia taas voi vain arvailla. Over and out.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teeskenneltyä kädettömyyttä, ainoana motiivina threadin nostaminen tyhjällä sissihöpinällä, jonka motiivia taas voi vain arvailla. Over and out.
Tuon tyhjän slätinän sijasta voit laittaa sen osallistujalistan linkin. Vai eikö synny muuta kuin tyhjää slätinää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teeskenneltyä kädettömyyttä, ainoana motiivina threadin nostaminen tyhjällä sissihöpinällä, jonka motiivia taas voi vain arvailla. Over and out.
Tää Forum niin hiljainen, ettei lankoja tarvi nostella :D
Joinain päivinä ei kukaan kirjoita yhteenkään lankaan.
- Anonyymi
Viikonlopuksi ilmestyi näköjään yllärinä uusi mukava video, vähän niinkuin bonus, Madeiralta ja purjehdukselta sinne. Arvoituksellisia viitteitä jutteluissa Canarialle lokakuun alkuun mennessä siirtymisestä. Onkohan sittenkin ARC rally suunnitelmissa?
https://www.youtube.com/watch?v=hFnzzgvKBws- Anonyymi
No se selviää kysymällä häneltä - vai mitä?
- Anonyymi
Vaikutti että tähän mennessä julkaistut videot ovat kuluvalta vuodelta, mutta siinä ensimmäisessä jaksosaa hän kertoi laiturilla kyselleelle että jo silloin videoita olisi varastossa ennestään kymmeniä tunteja. Kameroiden käyttö yksinpurjehtijana on onnistunut oikein hyvin.
- Anonyymi
Nyt on ilmestynyt youtube kanavan "tietoja" osioon linkki "Artemiksen sijainti". On jo Kanarialla ja liikkeellä nyt, joko ylitys vai liikkumista saarilla? Miten nuo sään värit menee, mikä väri vastaa mitäkin tuulilukemaa?
https://forecast.predictwind.com/tracking/display/SV_Artemis_2
Ehkä pian tulee video Madeiralta Kanarialle siirtymisestä, nehän saa ajastettua julkaisuun haluamallaan hetkellä vaikka itse olisi jo ylityksellä - Anonyymi
Tuli sieltä uusi videokin, Canarialle siirtymä. On hyvän oloista reissaamista, ei taida olla ihan pikkureissu tai pakettimatka kyseessä.
https://youtu.be/bwC79W795uwARC-osallistujalista on julkisesti näkyvillä: https://www.worldcruising.com/ .Ainakin kahdeksan suomivenettä listoilla.
- Anonyymi
Juoneen kuuluu arvailla mihin on menossa, tai ehkä hän ei itsekään tiedä.
- Anonyymi
Nyt ainakin liikkuu vene, Tenefiffan itäpuolella seilaa alaspäin, 6,8 solmua oli päivittynyt hetki sitten nopeudeksi. Aika tuulista ollu viimepäivinä. Onko vaan satamapaikan vaihto, ja saarten tuntumassa siirtyilyä, vai lähtikö ylitykselle??
Kiva zoomailla tuota sijainnin ja säätiedot kertovaa karttaa, ja kiva kun on nyt liikettä https://forecast.predictwind.com/tracking/display/SV_Artemis_2- Anonyymi
Saatko tubettajalta jotakin korvausta kanavan tapahtumien mainostamisesta täällä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saatko tubettajalta jotakin korvausta kanavan tapahtumien mainostamisesta täällä?
Kyllä saa korvapuusteja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saatko tubettajalta jotakin korvausta kanavan tapahtumien mainostamisesta täällä?
Eihän sillä ole sinulle tai minulle mitään väliä.
Vai tuleeko huijaamisen maku, jos ei suoraan sanota, että tämä on mainos.
- Anonyymi
Tiedän tosielämästä yhden vaarin joka purjehti yksin myös etelään ja päätyi Naantaliin.
Onko kyseessä sama tarina?- Anonyymi
Pallonkierroissa päätyy sinne mistä lähti.
- Anonyymi
Nyt näyttäisi Artemis asemoineen itsensä Teneriffan eteläiseen satamaan tai ankkurointialueelle.
Maiseman on vaihduttava, matkan on jatkuttava. Onko siinä Artemiksen kipparin motto? Enempi näyttää viihtyvän liikkeellä kuin paikallaan.
Tuosta se on hyvä rykäistä ylitykselle, tai seuraavaan territorioon.- Anonyymi
Maailma ei riitä Artemikselle.
- Anonyymi
Niin vaan oli uusi video tullut yöllä Kanarialta sekä siirtymisestä Teneriffalle. Nyt ekaa kertaa suora vihje että ylitys ehkä edessä jahka hurrikaanit väistyy https://youtu.be/GUUs-sydgk8
- Anonyymi
Mielenkiintoista, vene liikkuu tuon sijaintipaikannuksen mukaan länttä kohti. Oletan että ylitys tänään alkanut?
Myös ensiviikon video on jo Youtubessa ja ajastettua ilmestymään ensiviikolla, se siis näkyy tiedoilla "ensiesitys 6 päivän päästä" kätevä saada video julkaistua kesken ylityksen.
Ei muuta kuin Artemikselle hyviä tuulia toivotamme jos johtopäätökseni oikea että yli menee nyt! Ylitys on ylitys, varsinkin yksin melkoisesti kanttia ja osaamista vaativa suoritus.
Tuossa näkyy sijainti sekä kelit.
https://forecast.predictwind.com/tracking/display/SV_Artemis_2- Anonyymi
Kun zoomaa tuota karttaa, niin nyt kurssi näyttäisi olevan vähän luoteen puoleinen ja kohti La Gomeran saarta. Tuulet niin lempeitä, että nopeudet ollut muutamia solmuja vaan. Vielä taitaa tulla välietappi.
- Anonyymi
Taas uusi video, siirtymiä Kanariansaarten alueella, lomalainen gastina ja reippaita tuulia. Mukava näitä katsella
https://youtu.be/WvbExaB4Ge0 - Anonyymi
Mukavia videoita, näitä näkee harvoin.
- Anonyymi
Katselin tuota sijaintia ja sääkartta, niin eilen oli Artemis siirtynyt La Gomera saaren San Sebastianista ihan saaren eteläiseen osaan. Jokohan alkaa säät olemaan suotuisat ylitykselle, onkohan väkeä alkanut jo mennä yli? Hurrikaanikausi ollut kai vielä vastikään päällä tuolla, sääkartassakin ollut sen näköisiä keskittymiä.
- Anonyymi
Tänään taas ollut seiluupäivä Artemiksella. Kyttäilin rinnakkain Marinetraficista ja tuolta Forecast sivulta, niin on lähtenyt La Gomerralta länteen ja saapuu juuri El Hierran saarelle.
ARC joka suuntaa Las Palmasista Kap Verdelle starttasi 7.11 sunnuntaina, ja ARC joka menee yli on valmistautumassa.
Artemis varmaan yli pian menee, ehkä about ARC väen kanssa samaan aikaan. Siellä on kuunari Helenaa myöten Suomalaisväriä liikkeellä.
Pe iltana tulee klo 21 ensiesitykseen taas uusi video, se siis on jo Youtubessa nähtävillä muttei vielä katsottavissa. Siinä aiheena "odottelua Teneriffalla ja Irodium go asennusta".
Tuun kyllä seuraamaan ylitystä, jos näkyy sijainti ja säät ja nopeudet entiseen malliin livenä tuolla palveluissa. Videoissa näyttäis olevan jokusenviikkoa viivettä, editointi varmaan vie aikaa. - Anonyymi
Hieno eka video, kiva et on kerrankin tällaisia videoita, eikä 30-40 v kaikentietäviä snobeja..jotka todellisuudessa ei tiedä mistään yhtään mitään, paitsi patsastelusta Hangossa, Nauvossa jne..Onhan niillä Henkat, Muston rotsit, ai niin ei näitä vaan tietty Helly Hansen..Jokainen tavallaan.
- Anonyymi
15. pvä oli näköjään Artemis siirtynyt Hierralta La Palmalle, eli sinne missä tulivuori puhaltanut paineitaan ulos jo keväästä. Ei tosiaan ole näyttänyt toistaiseksi kovin kutsuvalta Atlantti ylitykseen nähden. Ainakin viikko tai kaksi on viivettä videoissa reaali tilanteeseen, mikä ymmärrettävää kun oma hommansa editoinnissa. Perjantaina viimeksi tullut video.
- Anonyymi
Näköjään juuri ilmestynyt uusi video, pian käyn sohvalle :D
"Artemis kuivilla" on videon nimi, olisko pohjanpesua tai remonttia ollut ohjelmassa?
https://youtu.be/z29-xE1BiO0 - Anonyymi
Nyt on vuorokauden tullut Artemis itään päin, onkohan joku muutos suunnitelmiin tullut? Eilen starttasi ARC rally, ja voisi olla että Artemis täräyttää tyhjentyneeseen Las Palmasiin ja täydentää sieltä ylityksen ruokapuolen ja lähtee perään? Tuo kurssi ja tuulensuunta vaan askarruttaa? Että mikä on kohde nyt. Uusimmassa julkaistussa videossa on maininta että saatu kartat karibialle. https://forecast.predictwind.com/tracking/display/SV_Artemis_2/
- Anonyymi
Olisiko Furteventura tai Lanzarote seuraava kohde?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisiko Furteventura tai Lanzarote seuraava kohde?
Siltä tuo näyttää, määrätietoinen suunta on sinnepäin. Ehkä ylitys on aikanaan, ja taitaa olla aika avoin ja rento suunnitelma kaiken suhteen, että minne mennään ja milloin ja mennäänkö vai ei. Aika pitkä legi ajallisesti nytkin menossa, jos noin vaisu tuuli jatkuu.
- Anonyymi
Ei näköjänsä rautagenuaa käytetä, tänä aamuna näyttää olleen alle 2 solmun nopeuksia. Noin se täytyy olla, että viihtyy veneessä ja on perillä kokoajan.
- Anonyymi
Lilluu 2 solmun tuulessa 1 solmun nopeudella, matkaa vaikkapa Playa Blankaan Lanzarotelle tai Corralejoon Fuerteventuralle olisi 2 tunnin peltigenuamatka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lilluu 2 solmun tuulessa 1 solmun nopeudella, matkaa vaikkapa Playa Blankaan Lanzarotelle tai Corralejoon Fuerteventuralle olisi 2 tunnin peltigenuamatka.
Ehkä ei ole myöskään epämukavaa vanhaa aaltoa ja liiallista maininkia, niin on mieluisaa lillumista? Luulis että muutoin moottori jo käynnistyisi. Kun kuvaa tsuumaa niin näyttäisi että on sykeröä reitissä lähellä tän hetkistä sijaintia, kelluttu paikallaankin joku hetki?
Matkapurjehduksen aatelia toisaalta että ollaan kokoajan perillä, eli ne satamat ei ole mikään pääasia vaan vesillä olo. Sillon ei varsinkaan leppeässä säässä ole niin tuulilla väliä. Jos lasten kanssa purjehtii, niin tilanne jo toinen, satamat tärkeitä etappeja sekä vanhempain että lasten jaksamiselle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä ei ole myöskään epämukavaa vanhaa aaltoa ja liiallista maininkia, niin on mieluisaa lillumista? Luulis että muutoin moottori jo käynnistyisi. Kun kuvaa tsuumaa niin näyttäisi että on sykeröä reitissä lähellä tän hetkistä sijaintia, kelluttu paikallaankin joku hetki?
Matkapurjehduksen aatelia toisaalta että ollaan kokoajan perillä, eli ne satamat ei ole mikään pääasia vaan vesillä olo. Sillon ei varsinkaan leppeässä säässä ole niin tuulilla väliä. Jos lasten kanssa purjehtii, niin tilanne jo toinen, satamat tärkeitä etappeja sekä vanhempain että lasten jaksamiselle.Eilen jo ehti Artemis ennen pimeän tuloa Corralejoon, jossa ainakin nyt toinen yö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eilen jo ehti Artemis ennen pimeän tuloa Corralejoon, jossa ainakin nyt toinen yö.
Valoisassa aina mukavampi saapua satamaan! Olettaisin että ehkä tulee tänään taas uusi video, ainakin edelliset on julkaistu perjantaisin illasta. Mukava ollu seurata reissua, ja tuo live seuranta missä näkee kulloisenkin legin säät, nopeudet ja kompassisuunnat on ainakin minulla ollut aktiivisen seurannan alla!
- Anonyymi
Artemis on seilaillut Corralejosta Isla de Lobosin kautta Lanzarotelle Puerto Caleroon. Eilen lauantaina siirtyi Arreciveen, missä varmaankin toistaiseksi, kun ensi yölle on luvassa koillistuulta niin että tukka hulmuaa. Minnekähän matka sitten jatkuu?
- Anonyymi
On kyllä kiva tuo sijainnin seuranta, perjantaina katselin uusimman videon ja eilen huomasin kartalta että oli seiluussa Artemis. Alkaa näyttää että jollei aio joulua viettää ylityksellä, niin olisiko lähdössä vasta joulun jälkeen Atlanttia ylitte? Canarian alueella kyllä riittää kohteita ja uusia satamia sekä ankkurilahtia niin mikäs siellä ollessa! Toimiikohan tuo sää- ja sijaintiseuranta myös ylityksellä?
Hyviä tuulia ja mukavaa olemista toivotamme Artemiksen captainille täältä pakkasen keskeltä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kyllä kiva tuo sijainnin seuranta, perjantaina katselin uusimman videon ja eilen huomasin kartalta että oli seiluussa Artemis. Alkaa näyttää että jollei aio joulua viettää ylityksellä, niin olisiko lähdössä vasta joulun jälkeen Atlanttia ylitte? Canarian alueella kyllä riittää kohteita ja uusia satamia sekä ankkurilahtia niin mikäs siellä ollessa! Toimiikohan tuo sää- ja sijaintiseuranta myös ylityksellä?
Hyviä tuulia ja mukavaa olemista toivotamme Artemiksen captainille täältä pakkasen keskeltä!"toivotamme"? Ketkä me?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"toivotamme"? Ketkä me?
Kirjoittaja voi edustaa vaikkapa selän takana olevaa puolisoaankin, ja ainakin minua saa edustaa sen kommentin kirjoittajana, johon hän jatkoi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"toivotamme"? Ketkä me?
Kaikki me mukavan kanavan iloiset seuraajat. Sinä et meihin selvästikään lukeudu vaikka silti näköjään tätä keskustelua luet. Hyvä että ilmaisit olevasi ulkona kaiken hyvän toivotuksista sekä kaikesta myönteisyydestä.
- Anonyymi
Katselin tuon videon, missä pohja huollettiin ja oli Artemis kuivilla. On kieltämättä oikein hyvä klassinen V muoto pohjassa, ja puolipitkä jämerä köli, peräsin myös tuettu asiallisesti. Alkuperäinen paino 6000 kg, varmaan nyt varusteltuna jonkinverran enempikin ja melkein 3000 kg kölissä. Aika suojaisakin, kiinteä tuulilasi mikä kenties jälkiasennus? Varmaankin hyvin optimaalinen valtamerille yksinpurhehtijan reissuveneeksi. Tuuliperäsintä tuo kokonaisuus omaan makuun huutaisi.
Tuossa muuten olisi samanlainen vene aika edullisesti Norjassa https://www.boat24.com/fi/purjeveneet/jeanneau/jeanneau-melody-34/detail/485239/ - Anonyymi
Nyt näyttää Artemis olleen jo kymmenen päivää Lanzaroten pohjoispuolella La Graciosan satamassa Galeta del Sebossa. Onkohan aika vain kulunut mukavasti vai olisiko matka jo jatkunut ja sijainnin lähetys ollut pois päältä? Mukavat kelithän tuolla on vaikka joulunpyhätkin viettää.
- Anonyymi
Samaa laskeskelin. Aika kauan ollut paikallaan.,joskus pidemmissä reissuissa lennetään jossain välissä hoitamaan asioita kotimaahan, ennenkuin taas matka jatkuu. Voisiko olla sellainen stoppi nyt tai tulevaisuudessa, vanhempi mies, niin ehkä kolmas rokotus voisi olla yksi riittävä syy poiketa Suomessa tässä kohtaa reissua? Voinut saada ekat jo alkuvuodesta. Varmaan seuraavissa videoissa sekin selviää. Voihan olla joskus karttaohjelma juntturassa vaan, tai muuten pidempi stoppi.
Mukava video oli tuo tänään julkaistu. Kivat kelit ja maisemat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa laskeskelin. Aika kauan ollut paikallaan.,joskus pidemmissä reissuissa lennetään jossain välissä hoitamaan asioita kotimaahan, ennenkuin taas matka jatkuu. Voisiko olla sellainen stoppi nyt tai tulevaisuudessa, vanhempi mies, niin ehkä kolmas rokotus voisi olla yksi riittävä syy poiketa Suomessa tässä kohtaa reissua? Voinut saada ekat jo alkuvuodesta. Varmaan seuraavissa videoissa sekin selviää. Voihan olla joskus karttaohjelma juntturassa vaan, tai muuten pidempi stoppi.
Mukava video oli tuo tänään julkaistu. Kivat kelit ja maisemat.Näyttää vihdoinkin Artemis olevan liikkeellä, Lanzaroten länsipuolta seilaa lounaaseen. Olisiko joulu tarkoitus viettää vaikkapa Gran Canarialla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa laskeskelin. Aika kauan ollut paikallaan.,joskus pidemmissä reissuissa lennetään jossain välissä hoitamaan asioita kotimaahan, ennenkuin taas matka jatkuu. Voisiko olla sellainen stoppi nyt tai tulevaisuudessa, vanhempi mies, niin ehkä kolmas rokotus voisi olla yksi riittävä syy poiketa Suomessa tässä kohtaa reissua? Voinut saada ekat jo alkuvuodesta. Varmaan seuraavissa videoissa sekin selviää. Voihan olla joskus karttaohjelma juntturassa vaan, tai muuten pidempi stoppi.
Mukava video oli tuo tänään julkaistu. Kivat kelit ja maisemat.Vai että rokotuksen takia lähdetään jkeskeltä Atlanttia lentokoneella käymään Suomessa että saa koronapiikin. Ei varmaankaan pelkää piikitystä...
Täältähän niitä asiantuntijoita löytyy! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai että rokotuksen takia lähdetään jkeskeltä Atlanttia lentokoneella käymään Suomessa että saa koronapiikin. Ei varmaankaan pelkää piikitystä...
Täältähän niitä asiantuntijoita löytyy!Tuo nyt varsinaisen asiantuntijan kommentti on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai että rokotuksen takia lähdetään jkeskeltä Atlanttia lentokoneella käymään Suomessa että saa koronapiikin. Ei varmaankaan pelkää piikitystä...
Täältähän niitä asiantuntijoita löytyy!Kyllä piikkejä saa koronaa vastaan missä maassa vaan, ei sen takia tartte erikseen matkustaa edes Suomessa jonnekin Takahikiälle omaan terkkariin.
- Anonyymi
Niinpäs näkyy, että taas seilataan! Aikamoinen seikkailija, tykkään hänen tyylistä, menee rohkeasti uusiin kohteisiin ja viihtyy veneessä! Siinä on hyvät ominaisuudet pidempiin reissuihin. Ei toi oo kaikkien hommaa, ei edes kaikkien purjehtijoiden.
- Anonyymi
Kyllä Artemiksen reissua on ollut mukava seurata! Itsekin olen pannut merkille, että hyvin Hessu merellä viihtyy! Hyviä videoit, ketä sattuu kiinnostamaan!
- Anonyymi
Onko kaikki jaksot jossain löydettävissä? Missä on numero yksi ja mikä on viimeisin?
Itse löysin vain sekalaisia jaksoja.- Anonyymi
Numero 10 on ensimmäinen ja 28 viimeisin. Tuossa suora linkki tuon kanavan profiiliin, kohdasta "Videot" löytyy nuo kaikki jaksot ja nyt on tullut joka perjantai uusi. https://youtube.com/c/ArtemisSeilaa
- Anonyymi
Eikö se sarja ala jaksosta 10 ?
- Anonyymi
Oli kiva eilen katsella uusi video taasen, muistankin tuon käännöksen El Hierrolta. Sijainti tiedoista suuntaa ihmettelin takaspäin, niin tuossa videossa siitäkin. Atlantin ylityksen aikatauluunkin viitteitä. Ja tekniikkaa & näpertelyä videossa myös!
- Anonyymi
Mistä ne sijainnit näkee?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä ne sijainnit näkee?
Tuolta näkee sijainnin, ja sään sekä kulkusuunnan ja nopeuden veneen liikkuessa. Pystyy zoomailla ja saa valikosta myös sateliittikuvaan pohjautuvan kartan. Kun vene liikkuu, niin tunnin välein päivittyy nopeus ja sijainti.
https://forecast.predictwind.com/tracking/display/SV_Artemis_2/ - Anonyymi
Joo tuo ARCin lähtöaika ja suunnanmuutos olivat vähän kysymysmerkkejä aiheuttavia. Valotusta siihen tuli, ei yksinpurjehtijakaan pääse kompromissien tekemisestä eroon.
- Anonyymi
Toisessa ketjussa joku on sitä mieltä, että veneessä täytyy olla riittävän suuri moottori, jos vaikka masto katkeaa.
"Artemis seilaa" on eri mieltä. Hän ei edes usko moottorinsa kestävän matka-ajoa, vaan se on tarkoitettu vain rantautumisiin.
https://youtu.be/9u2LAhpxTiY- Anonyymi
Uskokoon ken mihin haluaa, dumskalle voi ihan rauhassa uhmata merta.
Harvoin masto katkeaa, mutta josssin vaiheessa alkaa purjeet/ompeleet ratkeilemaan, vaikka vahinko jiippi.
Silloin henkilö joka ymmärtää" seamans ship" merkityksen ei ole pulassa, vaan koneella matka jatkuu, kunnes vauriot korjattu, toki purjeitakin pitää tsekata säännöllisesti, mutta vahinkoja tapahtuu.
En voi ymmärtäö macho/boheemia suhtautumista aluksen koneeseen, vaikka kyse purresta.
Koneen koosta, se on vakava ja masentava paikka, kun kone ei kykene saavuttamaan riittävää nopeutta, jotta ohjailukyky säilyisi, kun sitä tarvittaisiin, esim virtaukset, aallokko ja tuuli, aina ei voi purjeilla edetä... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskokoon ken mihin haluaa, dumskalle voi ihan rauhassa uhmata merta.
Harvoin masto katkeaa, mutta josssin vaiheessa alkaa purjeet/ompeleet ratkeilemaan, vaikka vahinko jiippi.
Silloin henkilö joka ymmärtää" seamans ship" merkityksen ei ole pulassa, vaan koneella matka jatkuu, kunnes vauriot korjattu, toki purjeitakin pitää tsekata säännöllisesti, mutta vahinkoja tapahtuu.
En voi ymmärtäö macho/boheemia suhtautumista aluksen koneeseen, vaikka kyse purresta.
Koneen koosta, se on vakava ja masentava paikka, kun kone ei kykene saavuttamaan riittävää nopeutta, jotta ohjailukyky säilyisi, kun sitä tarvittaisiin, esim virtaukset, aallokko ja tuuli, aina ei voi purjeilla edetä...Vaikutat itse enempi machokommentoivalta.
Parin tuhannen mailin päässä rannasta tapahtuvan pahan rikivaurion jälkeen ei kyllä normaali matkapurjehtija suunnittele ajavansa niillä mukana olevilla polttoaineilla rantaan.
Ensimmäinen tehtävä on raivaus ja hätärikiin tarvittavien osien keräily.
Kun se on saatu kokoon ryhdytään selvittämään mikä on paras suunta merivirtojen ja tuulen suhteen päästä ihmisten ilmoille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskokoon ken mihin haluaa, dumskalle voi ihan rauhassa uhmata merta.
Harvoin masto katkeaa, mutta josssin vaiheessa alkaa purjeet/ompeleet ratkeilemaan, vaikka vahinko jiippi.
Silloin henkilö joka ymmärtää" seamans ship" merkityksen ei ole pulassa, vaan koneella matka jatkuu, kunnes vauriot korjattu, toki purjeitakin pitää tsekata säännöllisesti, mutta vahinkoja tapahtuu.
En voi ymmärtäö macho/boheemia suhtautumista aluksen koneeseen, vaikka kyse purresta.
Koneen koosta, se on vakava ja masentava paikka, kun kone ei kykene saavuttamaan riittävää nopeutta, jotta ohjailukyky säilyisi, kun sitä tarvittaisiin, esim virtaukset, aallokko ja tuuli, aina ei voi purjeilla edetä..."Uskokoon ken mihin haluaa, dumskalle voi ihan rauhassa uhmata merta."
Käytät tuota dumskallea kovin sujuvasti, mutta tekstiäsi lukiessa joutuu toteamaan sen sopivan parhaiten sinuun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskokoon ken mihin haluaa, dumskalle voi ihan rauhassa uhmata merta.
Harvoin masto katkeaa, mutta josssin vaiheessa alkaa purjeet/ompeleet ratkeilemaan, vaikka vahinko jiippi.
Silloin henkilö joka ymmärtää" seamans ship" merkityksen ei ole pulassa, vaan koneella matka jatkuu, kunnes vauriot korjattu, toki purjeitakin pitää tsekata säännöllisesti, mutta vahinkoja tapahtuu.
En voi ymmärtäö macho/boheemia suhtautumista aluksen koneeseen, vaikka kyse purresta.
Koneen koosta, se on vakava ja masentava paikka, kun kone ei kykene saavuttamaan riittävää nopeutta, jotta ohjailukyky säilyisi, kun sitä tarvittaisiin, esim virtaukset, aallokko ja tuuli, aina ei voi purjeilla edetä...Jännää tämä koneuskovaisuus. Veneitä rakennetaan täysin koneesta riippuvaiseksi ja hätä on ylipäänsä suuri, jos purjeilla vauhti tippuu alle viiden solmun.
Pienellä veneellä ei rangeakaan löydy moottorilla kuin luokkaa 300 mailia. Onhan se paljon Itämerellä, mutta Brestin jälkeen etäisyydet ovat sitä luokkaa, että ainoa järjellinen käyttö on satamissa ja päivämatkoilla.
Hyvin sitä on väki pärjännyt ennenkin ilman konetta ja vielä tänäkin päivänä. Moottoritkin vaihtuvat pikkuhiljaa sähköisiin ja range tippuu entisestään. Ei se purjehduksesta pitäviä haittaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikutat itse enempi machokommentoivalta.
Parin tuhannen mailin päässä rannasta tapahtuvan pahan rikivaurion jälkeen ei kyllä normaali matkapurjehtija suunnittele ajavansa niillä mukana olevilla polttoaineilla rantaan.
Ensimmäinen tehtävä on raivaus ja hätärikiin tarvittavien osien keräily.
Kun se on saatu kokoon ryhdytään selvittämään mikä on paras suunta merivirtojen ja tuulen suhteen päästä ihmisten ilmoille.Voi ajaa vaikka auringon nousuun, niin on turvallisempaa ottaa purje mastolta korjaukseen tai mitä nyt sitten olisi sattunut.
Toimivalla ja riittävällä koneella saa aluksen ainakin isossa aallossa nopeammin keula aaltoon, kuin kaiken hässäkän keskellä vielä virtellessä ajoankkuria.
Oli omaa mielikuvitustasi lukea minun tarkoittaneeni ajaa 2000nm, hieman rajaa mielikuvituksesi lentoon, kiitos. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi ajaa vaikka auringon nousuun, niin on turvallisempaa ottaa purje mastolta korjaukseen tai mitä nyt sitten olisi sattunut.
Toimivalla ja riittävällä koneella saa aluksen ainakin isossa aallossa nopeammin keula aaltoon, kuin kaiken hässäkän keskellä vielä virtellessä ajoankkuria.
Oli omaa mielikuvitustasi lukea minun tarkoittaneeni ajaa 2000nm, hieman rajaa mielikuvituksesi lentoon, kiitos.Kyllä kaikki purjeveneet pärjää yhdellä purjeella vaikka maailman ympäri. Ei tulisi mieleenkään ajaa koneella, jos joutuu avomerellä ottamaan ison pois korjausta varten. Mikä hyöty siitä olisi? Tapio Lehtinen ja Ari Huusela purjehtivat juuri maapallon ympäri ilman moottoria.
- Anonyymi
Itselläni 4000 painoisessa veneessä 14 hp moottori, oivallisella potkurivalinnalla paatti menee hyvin kovaankin vastakeliin ja selviäisi kohtuullisista virtauksista myös. Toi Artemis painaa 6000 ja siinä on 20 hp moottori. Kun potkurivalinta oikea, niin varmasti selviää virtauksista sekä vastakelistä ne hetket jolloin sitä käytetään. Ne muinaiset 9 hp moottorit ei selvinnyt. Niitä oli näissä kokoluokissa myös.
On asenne, mieltymys sekä tietotaito kysymys, että kuinka paljon satsaa moottoriin ja millaisia polttoainemääriä roudaa mukana. Pääasia että tietää mitä tekee. Että ne valinnat on kokemuksen sekä tietotaito tason mukaisia. Olen varma että Artemiksen kipparilla on.
Se me voidaan kyllä todeta, että mikä olisi itselle minimi varustus jolla me itse ylittäisimme valtameriä sekä kiertelisimme niiden äärellä olevia hoodeja. Itse tykkään että moottori saisi olla uudehko ja naftaa paljon. Olen nuorempi ja aika noviisi.
Artemiksessa näkyy olevan myös ompelukone. Purjeita on useampi. Kovimmissa keleissä ylipäätään myötäiseen purjehditaan pelkällä rikilläkin usein. Hänellä myös viimeisen päälle varaperäsin, joka tuohon vene tyyppiin saadaan hyvin kiinni. Harvalta löytyy noin valmis ratkaisu. Vene myös suht pitkäkölinen, eli pitää kurssinsa ongelmatilanteissa aika hyvin verrattuna sirompiin eväköleihin.
Itse seuraan mielenkiinnolla Artemiksen reissua.
Pidetään tämä ketju aiheen ympärillä. - Anonyymi
Olisiko Artemis nyt vetäisemässä Bahia de Penedolle Lanzaroten luoteiskulmalle, etelänpuoleisille tuulille sopivaan ankkurointipaikkaan.
- Anonyymi
Eilen tosiaan oli seiluussa näköjään ollu Artemis. Uusimmassa videossa oli ennakkotietoa, että heti joulun jälkeen on perhettä tulossa kahdenviikon lomalle, ja sen jälkeen voisi olla ylitys edessä. Varmaan tuossa sitä valmistellaan, sekä perhepurjehdusta harjoitettiin. Se voi olla siis reilun viikon päästä ylitys.
Tänään ilmeisesti tulee uusi videokin taas aktiivisen tulivuoren saarelta jossa Artemis oli vielä muutama viikko sitten! Toimiikohan tuo sijainnin ja sään näyttävä palvelu sateliittiyhteyden kautta myös ylityksen ajan?
- Anonyymi
Artemiksella seiluupäivä, Lanzarotten itäpuolella, alaspäin lipuu 7 solmun tuulessa, 3 solmua nopeutta. Oletan että leppoisaa perhepurjehdusta vielä tuleva viikko.
On kiva, kun monessa videossa hän mainitsee mikä on kuvaus hetken päivämäärä. Ja lisäksi on avoin tuo sijainnin seuranta, niin näkee missä ollaan nyt. Moni ulkomainen tubettaja luo mielikuvaa kuin olisi hyvinkin reaaliaikaisia viikottaiset videot, mutta oikeasti niitä editoidaan kotisohvalta eikä veneellä ole oltu kuukausiin.
Artemiksen avoin linja miellyttää, ja tän hetkinen about kuukauden viive on taktinen tulevaa ylitystä silmälläpitäen. Uskon että ylityksen aikana tulee myös viikottain videot julkaisuun edeltäviltä viikoilta.- Anonyymi
Mukava tosiaan seurailla matkailua ilman isompaa tubehörsöilyä. Ehkä Artemis lähtee sitten pikapuoliin kohti Karibiaa, ainakin kelit näyttävät mukavilta, muutaman päivän päästä jo vetäviltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mukava tosiaan seurailla matkailua ilman isompaa tubehörsöilyä. Ehkä Artemis lähtee sitten pikapuoliin kohti Karibiaa, ainakin kelit näyttävät mukavilta, muutaman päivän päästä jo vetäviltä.
Miksi tosiaan ajattelit, että jotakuta tosiaan kiinnostaa nämä selostuksesi kun he voivat tosiaan itse katsoa jos tosiaan kiinnostaa??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi tosiaan ajattelit, että jotakuta tosiaan kiinnostaa nämä selostuksesi kun he voivat tosiaan itse katsoa jos tosiaan kiinnostaa??
Jätä ihmeessä lukematta.
- Anonyymi
hyvä kanava
- Anonyymi
Kattoin muutaman jakson, ja todellakin oli erilainen. En tykännyt, oli aika kivan puiseva, vaikka ajatus toisenlaisesta toteuttamisesta olikin ihan hyvä. Jostakin on saatu päähän että videon tulee olla se 30min, jolloin voidaan katsoa kaveria sitloodassa joka katsoo horisontiin noin 5min eikä pukahda. Tai syö hiljaa kaurapuuroa hillolla sen 5min. Mun mielestä voi olla silloin sanomatta jos ei ole mitä sanoa. Puuronsyöntiä näen kotonakin.
Ajatus siis hyvä mutta toteutus aika ontuva ja kovin puiseva, mutta monet varmaan tykkää oikeesti, ja hyvähän se on että löytyy erilaisia rainoja itse kullekin. Mun mielestä paras tällainen seiluuraina on edelleen Folke Westin toteuttama, kun kiersi Fazer Blue Magicin mukana.
Mutta kunnioitettava reissu ja veto, se on sanottava kyllä ihan suoraan. Monelta ikämiheltä loppuis kantti ja kunto stadin kohdalla jo ;-) Tsemppiä seilorille !!!!!! - Anonyymi
Ilmeisesti nyt tuo suntuupin kanavassa ollut linkki Artemiksen positiosta Predic Wind appsin kautta kartalle / PW:n kartalle, niin osaakohan joku joka on noita filmejä katsonnut viimeisimpään saakka, miten se on sinne tuotettu ja millä välineillä? Itse olen vasta jaksossa 14.
- Anonyymi
Minä olen nuoremman sukupolven edustaja ja pidän kovasti tuosta tyylistä. Se on mukavan rauhoittava ja hidas kaiken huomion imennän keskellä. Yleensäkin netissä usein parasta antia ovat tekeleet, jotka eivät pyri tulemaan suosituiksi. Niitä on vain vaikea löytää, koska ne eivät nouse hakutuloksissa ylös.
- Anonyymi
Tottapa tuokin.
- Anonyymi
Ihan mukavaa kattella mitä budjettiseilori puuhaa ja ratkoo tilanteita. Mutta ei sinällään mitenkään mukaansa tempaavaa esiintymistä, mutta tuo 20-30 min menee hyvin. Mutta tämä on tietoisesti tehty näin ja se uppoaa täydellisesti joillekin, ja hyvä niin. Vaikka videon esitystapa ei ihan niin minua olekaan, niin katson kuitenkin videot tulevaisuudessakin.
- Anonyymi
Kiva oli taas päästä kotikatsomossa kyytiin kun Artemis lähti tänään julkaistussa videossa La Palmalta kohti Lanzarotea!
Vaihtelevaista keliäkin oli! Valtameri näytti kyntensä! Muistan kun seurasin tän pitkän legin sijainti, nopeus ja säätietoja livenä useampana päivänä. Säätiedotukset voi joskus reippaamminkin olla pielessä. - Anonyymi
Aika rohkeesti kulkee paljain jaloin kannella jumalattoman pitkän turvaköyden päässä.... tuosta kun putoaa, niin hukkuu varmasti siihen kun vene vetää perässään. Ei sieltä enää nouse, ei ainakaan noissa vauhdeissa. Köysi pitäs olla sen verran lyhyellä että ei putoa laidan yli.
- Anonyymi
Niinpä, muutenkin tuo paljain jaloin liikkuminen purjehtiessa on vähän typerää, mitä kippari harrastaa ihan vakiona. Kiiruussa kun varpaat voi teloa milloin mihinkin. Mutta kova sälli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, muutenkin tuo paljain jaloin liikkuminen purjehtiessa on vähän typerää, mitä kippari harrastaa ihan vakiona. Kiiruussa kun varpaat voi teloa milloin mihinkin. Mutta kova sälli.
Mä olen yleensä paljain jaloin purjeveneessä.
- Anonyymi
Jotkut kokee paljaan jalan hyväksi, ja jos siihen tottunut niin noilla merimaileilla ei passaa enää vaihtaa tyyliä, luulen mä 🙂
Turvaköysi olis kyllä hyvä olla lyhyt, toikin auttaa jos ei suoraan tipu mereen, niin kannelle mätkähtäessä kenties voi ehtiä tarrata turvaköyteen ennenkuin huuhtoutuu kalojen ruuaksi roikkumaan.
Kaikenkaikkiaan harkittua ja varman oloista toimimista näyttää olevan- Anonyymi
>>> Kaikenkaikkiaan harkittua ja varman oloista toimimista näyttää olevan
:-) Jep... tais olla ihan ka kerta kun oli valjaat edes päällä kun kannella keikkuu reivaamassa jne.
- Anonyymi
Jos tuo olisi ihan hirveän huolissaan elämänsä loppumisesta, ei se enää tuon ikäisenä tuolla purjehtisi etenkään näissä viimeisimmän jakson kovissa tuulissa.
Lähtö tulee jokaiselle.- Anonyymi
Tuosta ei ollutkaan kyse, onko hän huolissaan elonsa päivistä vai ei, vaan siitä että joku aiemmin väitti että hänen toiminta on "Kaikenkaikkiaan harkittua ja varman oloista", eikä se sitä ole jos kelissä kuin kelissä keikkuu, hoippuu ja reivaa käytännössä koko matkan Suomesta Kanarialle ilman valjaita vieläpä pelkissä kanoottiliiveissä.
Se että miten kukin arvostaa omaa elämäänsä, on toki toinen asia ja ennen kaikkea ihan oma asia. Kukapa sitä toinen on määräämään toisen elämästä, sen sijaan naapurin elämää voi seurata ja olla siitä jotakin mieltä ;-) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuosta ei ollutkaan kyse, onko hän huolissaan elonsa päivistä vai ei, vaan siitä että joku aiemmin väitti että hänen toiminta on "Kaikenkaikkiaan harkittua ja varman oloista", eikä se sitä ole jos kelissä kuin kelissä keikkuu, hoippuu ja reivaa käytännössä koko matkan Suomesta Kanarialle ilman valjaita vieläpä pelkissä kanoottiliiveissä.
Se että miten kukin arvostaa omaa elämäänsä, on toki toinen asia ja ennen kaikkea ihan oma asia. Kukapa sitä toinen on määräämään toisen elämästä, sen sijaan naapurin elämää voi seurata ja olla siitä jotakin mieltä ;-)Voisko olla että kirjoittaja yritti sanoa että noin niinku kokonaisuudesta seiluuseen liittyen välittyy varmuus ja harkinta? Ilmaisi vaan tulkinnanvaraisesti asiansa. Kun nimenomaanhan tossa kirjoiteltiin ja myönnettiin tuo mainitsemasi puutos todeksi mutta tultiin loppupäätelmään että silti KAIKENKAIKKIAAN harkitun oloista ja varmaa on sailorin toiminta. Aika kokenut ja harkitsevainen rauhallinen ote mun silmään välittyy kokonaisuudesta. Itse en ymmärrä, jotta termi "Kaikenkaikkiaan" tarkoittaa tuossa täydellistä. Joku ajaa autolla aina ilman turvavyötä, mutta silti voidaan sanoa että tyypin toiminta liikenteessä sekä ajoneuvon käsittely on kaikenkaikkiaan harkitun ja varman oloista. Toinen käyttää turvavyötä mutta samaa lausumaa ei voi silti sanoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisko olla että kirjoittaja yritti sanoa että noin niinku kokonaisuudesta seiluuseen liittyen välittyy varmuus ja harkinta? Ilmaisi vaan tulkinnanvaraisesti asiansa. Kun nimenomaanhan tossa kirjoiteltiin ja myönnettiin tuo mainitsemasi puutos todeksi mutta tultiin loppupäätelmään että silti KAIKENKAIKKIAAN harkitun oloista ja varmaa on sailorin toiminta. Aika kokenut ja harkitsevainen rauhallinen ote mun silmään välittyy kokonaisuudesta. Itse en ymmärrä, jotta termi "Kaikenkaikkiaan" tarkoittaa tuossa täydellistä. Joku ajaa autolla aina ilman turvavyötä, mutta silti voidaan sanoa että tyypin toiminta liikenteessä sekä ajoneuvon käsittely on kaikenkaikkiaan harkitun ja varman oloista. Toinen käyttää turvavyötä mutta samaa lausumaa ei voi silti sanoa.
Voihan sen noinkin sanoiksi pukea, mutta mikähän on se suurin ja yleisin vaaratilanne merellä? Jos jonkkaan putoaa, vaikka vaan ihan vähäsenkin, on se KAIKENKAIKKIAAN kokolailla harmillinen asia kun apuja ei voi pyytää.....
Eiköhän se ole niin että perusasiat ensin kuntoon kun turvallisuudesta puhutaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan sen noinkin sanoiksi pukea, mutta mikähän on se suurin ja yleisin vaaratilanne merellä? Jos jonkkaan putoaa, vaikka vaan ihan vähäsenkin, on se KAIKENKAIKKIAAN kokolailla harmillinen asia kun apuja ei voi pyytää.....
Eiköhän se ole niin että perusasiat ensin kuntoon kun turvallisuudesta puhutaan.Shh älä puhu Artemiksen touhuista negatiiviseen sävyyn, hänen sissimarkkinoijansa ei tykkää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Shh älä puhu Artemiksen touhuista negatiiviseen sävyyn, hänen sissimarkkinoijansa ei tykkää.
:-) Joo, en mä pahalla, ihan vaan yleisellä tasolla virkan, että ensin perusasiat kuntoon turvallisuuspuolella sen jälkeen voi sitten sanoa että "kaikenkaikkiaan on asioita mietitty". Jos lähtee, Artemiksen kippari tai ei, erityisesti valtamerellä kannelle ilman valjaita niin se on aika riskaabelia, riippumatta siitä seilaako yksin tai miehistöllä.
- Anonyymi
Tuolla kanavalla on niin vähän katsojia, että sillä ei tienaa edes muutamaa senttiä. Sissimarkkinointipuheet ovat ihan sitä ihteään.
Mutta tuohon turvaköysiasiaan näin ei-purjehtijana. Eikö nykyaikaa olisi jonkinlainen kelautuva systeemi, joka lukittuisi yhtään rajummasta nykäyksestä. Siis kannella voisi liikkua vain hyvin hiljakseen. Tällöin köysi olisi aina tiukalla.- Anonyymi
Rakennustöissä ja kiinteistön huoltotöissä on käytetty automaattisesti kelautuvia turvaliinoja, mutta se ei muuta sitä peruskysymystä lyhyestä turvaköydestä.
Turvaköyden tulee estää purjehtijan putoaminen laidan yli, sillä sieltä ei yksin kukaan pääse ylös.
Jatkuvasti näkee kuinka lifeline on kiinnitetty aivan mantookien viereen.
Siitä kun horjahtaa yli, niin ollaan todella vaikeassa asennossa laidalla roikkumassa.
Linjat pitää asentaa ruffin päälle siten, että turvaköysi estää mantookin päälle joutumisen.
Alpeilla turistikiipeilijöille annetaan turvavaljaiden kanssa kaksi lyhyttä turvaköyttä, joiden päissä on suurikokoiset lukkiutuvat haat.
Kun siellä reitillä tullaan turvavaijerin tai kallioon propattujen askelmien kohdalle, niin molemmat haat kiinnitetään vaijeriin. Liitoksien/kiinnitysrautojen kohdalla toinen turvaköyden haka siirretään esteen ohi ensin sitten sen jälkeen toinen.
Turistille painotetaan moneen kertaan, että yksi turvaköysi pitää aina olla vuoressa kiinni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rakennustöissä ja kiinteistön huoltotöissä on käytetty automaattisesti kelautuvia turvaliinoja, mutta se ei muuta sitä peruskysymystä lyhyestä turvaköydestä.
Turvaköyden tulee estää purjehtijan putoaminen laidan yli, sillä sieltä ei yksin kukaan pääse ylös.
Jatkuvasti näkee kuinka lifeline on kiinnitetty aivan mantookien viereen.
Siitä kun horjahtaa yli, niin ollaan todella vaikeassa asennossa laidalla roikkumassa.
Linjat pitää asentaa ruffin päälle siten, että turvaköysi estää mantookin päälle joutumisen.
Alpeilla turistikiipeilijöille annetaan turvavaljaiden kanssa kaksi lyhyttä turvaköyttä, joiden päissä on suurikokoiset lukkiutuvat haat.
Kun siellä reitillä tullaan turvavaijerin tai kallioon propattujen askelmien kohdalle, niin molemmat haat kiinnitetään vaijeriin. Liitoksien/kiinnitysrautojen kohdalla toinen turvaköyden haka siirretään esteen ohi ensin sitten sen jälkeen toinen.
Turistille painotetaan moneen kertaan, että yksi turvaköysi pitää aina olla vuoressa kiinni.Sama on kiipeilypuistoissa, kuten Turun Flow Parkissa. 7-v lapsikin oppi sen parissa minuutissa eikä seuraavan tunnin aikana tehnyt kertaakaan sitä virhettä, että olisi ollut ilman kiinni olevaa narua, kun keikuttiin koko ajan yhden narun varassa 5m korkeudessa. Narujen pituus oli jotain 70cm.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama on kiipeilypuistoissa, kuten Turun Flow Parkissa. 7-v lapsikin oppi sen parissa minuutissa eikä seuraavan tunnin aikana tehnyt kertaakaan sitä virhettä, että olisi ollut ilman kiinni olevaa narua, kun keikuttiin koko ajan yhden narun varassa 5m korkeudessa. Narujen pituus oli jotain 70cm.
Siis vaijereita, joissa oltiin kiinni, oli 1 kpl ja turvanaruja 2.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis vaijereita, joissa oltiin kiinni, oli 1 kpl ja turvanaruja 2.
Ovat varmaankin hakeneet oppia alppimaan porukoilta noissa merkeissä.
Siellä on muuten paljon noita ”vaativimpia” vuorivaellusreittejä.
Sinne saa mennä noviisikin kokeilemaan, mutta tietenkin suosittelevat palkkaamaan Bergführerin mukaan.
- Anonyymi
Vähän omaa kokemusta noista valjaista E tiedä onko tuollaisia kelautuvia olemassa, mutta jos on niin jätän kauppaan. Ne vaan todennäköisesti jäävät kiinni joka paikkaan, rikkoontuvat jne. Köysi ja haka on hyvä (mulle).
Mun vene on 3,2m leveä ja life-line on kokolailla tiukalla keskellä venettä, niin itsellä on valjaissa 2 köyttä kiinni, molemmat 80 cm. Sitloodassa on 2 köyttä ja molemmat kiinni sitloodaan pohjalla jos on keliä, sitten kun menen sisään, niin menen valjailla ja irrotan valjaat vasta kun ole rappusissa ja laitan irtopään odottaaan sitloodaan. Kun tulen ulos, otan hakasen sitloodasta ja kiinnitän sen valjaisiin rappusissa ja vasta sitten menen ulos. Näin siis kun on keliä. Selkellä kelillä vapaammin, mutta kannella aina valjaissa :-)
Onko tuo mun käyttämä sitten hyvä vai huono tapa tai oikea tai väärä tapa, en osaa sanoa eikä se minua kiinnostakaan, mutta muutaman kerran on nytkähtänyt niin että tuo 80cm tuntuu sopivalta. Hyvin pysähtyy mantookia ennen, just ja just. Näin minä teen, toiset tekee sitte toisella tavalla, jokainen oman maun mukaan, Artemiksenkin kippari, enkä ota siihen kantaa miten hän nuo hoitaa. Taitaa olla jo iso mies päättämään omat asiat.Itselläni on noin 2m pitkä (joustin) turvaköysi muistaakseni hankittu Marnelasta aikoinaan. Olin ensin skeptinen että venyykö se joustinnaru, mutta hyvin on ollut ja pelittänyt. Näillä on menty. Toimin samalla tavalla kuin edellä kuvattu, mutta vedän turvaköyden lifelinen ympäri ja takaisin valjaisiin, jolloin pituudeksi tulee 1m plus se mitä lifeline joustaa. Näin ei haka myöskään hakkaa kanteen kun liukuu lifelinea pitkin. Samaa turvaköyttä käytän sitten yksikertaisena istuinlaatikossa. Nämä on riittänyt ihan hyvin eikä kiirettä ole tullut. Vielä.
Mutta jos keli on OK niin en ole kyllä valjaita käyttänyt kun kannella piipahdan, jos työtä teen tai reivaan niin sitten, vaikka varmaa pitäisi... Yksin en purjehdi avomerellä. Jos joskus purjehdin, niin kai noitakin sitten itää ajatella eri tavalla?
- Anonyymi
Tässä on aika hyvin se miten lifeline pitäs olla kiinnitetty:
https://www.youtube.com/watch?v=1oDd4KGGMr4- Anonyymi
Eipä tuosta hlötyksestä selvää ota.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä tuosta hlötyksestä selvää ota.
Kyllä tuosta jyvälle pääsee vaikka ei kieltä ymmärtäisikään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä tuosta hlötyksestä selvää ota.
Laita tekstitys päälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laita tekstitys päälle.
Joo ja nopeudeksi 0,25x
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo ja nopeudeksi 0,25x
Ei voi laittaa, muija vaikuttaa silloin tolkuttoman humalaiselta, eikä sen juttuihin voi silloin luottaa.
- Anonyymi
Näyttää siirtyneen Artemis Gran Canarialle, Las Palmasiin. Perheloma taitaa olla ohi, ja safkaa sekä juomaa nyt kyytiin, ja kohti Latinalaisen Amerikan sykettä siirtyy nyt hän?
- Anonyymi
Ja nyt on seiluussa taas Artemis, Las Palmas jäänyt taakse. Onkohan vielä stoppi El Hierrolla vai onko ylitys nyt käynnissä kuten itse arvelen. Mukavaa 12 solmun tuulta näyttää olevan.
Tänään oli tullut myös bonus video, jossa oli tuosta pitkästä plägää sisältäneestä La Palma - Lanzarotte vetäisystä vähän lisämateriaalia ja kiireetöntä jutustelua. - Anonyymi
Tossa siis jälleen se linkki mistä näkee sijainnin, nopeuden, suunnan, kelit jne
https://forecast.predictwind.com/tracking/display/SV_Artemis_2/ - Anonyymi
Sinne se lähti painamaan lätäkön yli. Onnea ylitykseen.
- Anonyymi
Onnea Artemikselle!!
Hienoa että kaveri tekee näitä videoita.
Kukin tekee videoita omalla tavalla ja erinkaltaisuus on rikkaus. Ei tarvitse olla ammattilainen videoita tehdessä youtubeen..
Paljon enemmän saan näistä irti kuin vaikka Harkimon ihmissuhdepurjehduksista Atlantin yli. Tässä kuvataan purjehtian arkea ja toimintaa veneessä . Osaava kaveri.
Onnea vielä kerran! - Anonyymi
240 ' tosisuuntaan, reippaassa ehkä paikoin 15 solmunkin myötäisessä näyttää nyt päästelevän, 6 solmun paikkeilla nopeus. Hyvii tuulii ja onnea ylitykseen! Aikanaan tältä pidemmältä legiltä videoita kai myös tulee. Osaako joku sanoo, että näkyykö toi sijainti koko ylityksen ajan tolleen tunnin välein päivittyvänä reaalina?
- Anonyymi
Ainakin vielä on päivittynyt tieto ja satelliitin kautta välittyvänä tulee varmaan jatkossakin.
Hyvin viilettää Artemis kokka kohisten 7,1 solmun nopeutta kohti Karibiaa! Liekö cruisarin virsarilla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin vielä on päivittynyt tieto ja satelliitin kautta välittyvänä tulee varmaan jatkossakin.
Hyvin viilettää Artemis kokka kohisten 7,1 solmun nopeutta kohti Karibiaa! Liekö cruisarin virsarilla?Cruisarin virsaria veikkaisin purjevalinnaksi :) , aika navakkaa tuulta täytyy olla, kun nyt ollu järjestään 7 solmua ja ylikin myötäisessä, viimeisin 7,6. Siihen nähden, että on hyvin vakaa ja syvällä uiva pitkähköllä painavalla kölillä varustettu paatti kyseessä, on LYS silti 1,12. Ei hassumpi valinta blue water paatiksi. Mukava kyllä seurailla kelejä ja nopeuksia yli asti jos tää näin hyvin toimii!
- Anonyymi
Uusi ketju avattu helpottamaan kirjoittelua tämän käydessä pitkäksi
"Artemis, Kanarialta länteen"
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17273440/artemis-kanarialta-lanteen-jatkoa-edelliseen-ketjuun
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S607054- 1193641
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.263000- 212658
- 272293
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3661896- 251860
- 161847
- 321758
- 451672