Artemis, Kanarialta länteen, jatkoa edelliseen ketjuun

Anonyymi

Jatketaan keskustelua yksinpurjehtijasta tässä, koska toinen ketju on jo niin pitkä, että sen selaaminen on vaikeaa.

Tässä viimeisin viesti edellisestä ketjusta.

"Cruisarin virsaria veikkaisin purjevalinnaksi :) , aika navakkaa tuulta täytyy olla, kun nyt ollu järjestään 7 solmua ja ylikin myötäisessä, viimeisin 7,6. Siihen nähden, että on hyvin vakaa ja syvällä uiva pitkähköllä painavalla kölillä varustettu paatti kyseessä, on LYS silti 1,12. Ei hassumpi valinta blue water paatiksi. Mukava kyllä seurailla kelejä ja nopeuksia yli asti jos tää näin hyvin toimii!"

Tässä linkki videoihin: https://www.youtube.com/c/ArtemisSeilaa

109

4289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        💩💩💩


    • Anonyymi

      Eikö pimeässä kovaa ole vaarallista?

    • Anonyymi

      Millainen lienee nopeuden vaikutus törmäyksen aiheuttamiin vaurioihin? Onko sillä väliä, osuuko konttiin seitsemää solmua vai viittä solmua?

      Nyt ajelehtii kahta ja puolta solmua. Ei matka etene.

      • Anonyymi

        On siinä valtava ero ja mitä raskaampi upouma sitä enemmän vauriota varsinkin grp rungoissa. Nykyään voitaisiin käyttää pinta kuituna vahvempaa kuitua ja saada rakenteesta upoumaton vaikka grp murenisi, niin tuo vahva kuitu estäis veden tulon sisään. Elling moottoriveneissä on tuota kuitua laminoitu pintaan (tietysti gelgoat ihan pinnassa)


      • Anonyymi

        Onhan tuossa aivan valtava ero liike-energiassa.

        Kontti on tietysti vähän eri asia, mutta esimerkkinä kivilleajo useimmat ns perinteiset purjeveneet selviävät 5 solmun kolauksesta klommolla kölissä kun taas 7 solmua rikkoo lähes veneen kuin veneen.


    • Anonyymi

      Vähän taisi olla huono sääikkuna lähtöön. Pläkää, vastaista tai hyvin sekalaista tiedossa seuraavat 5 päivää. Ylipäänsä näyttää siltä perinteiseltä loman lopun "suunnaltaan vaihtelevaa vastatuulta" -ennusteelta.
      Liekkö matka kuitenkin ensin Cap Verdelle.

      • Anonyymi

        Pläkää näköjään lähdettiin kiertämään yläkautta,, kurssi nyt 264 ' ja varmaan sitten pläkän reunasta vedellään sivuvastaiseen alas. Ilmeisesti vasta Cap Verdeltä selkeetä myötäistä pasaatia luvassa? Ainakin nyt olisi. Poikkeaako siellä ehkäpä myös..


    • Anonyymi

      Ettei tosiaan sittenkin olisi menossa etelä-lounaaseen kohti Kap Verdeä. Tuuli ainakin sopisi siihen suuntaan paremmin.

    • Anonyymi

      On se kyllä kova ukko. Monesta ei tuohon olisi. Suurin osa meistä valitettavasti jää tuossa iässä kyttäämään naapureita tai tekemään jotain muuta yhtä tyhjänpäiväistä. Odottelemaan kuolemaa, ja siinähän sitten menee keinutuolissa vuosi jos toinenkin.

    • Anonyymi

      Joo on asenne kohdallaan ja kova seiluu-kunto sekä psyykkisesti että fyysisesti hänellä! Tykkään kun niin realistiselta pohjalta kuvattu nuo videot, että ylipäätään rohkaisee matkapurjehdukseen ja reissujen pidentämiseen nää videot. Ei ole kurjuudella mässäilyä, tai muutakaan kelien ja ongelmien dramatisointia. Silti välittyy tietoa homman haasteistakin.

      Ja harvinaista, että tässä nyt päästään sijaintia, kelejä ja nopeuksia seuraamaan tälleen reaalina. Ja pienellä viiveellä tulee sitten aikanaan videotkin mistä selviää asioita reittivalintoihin liittyen jne. Ei taida kovin moni jakaa etenemisen seurantamahdollisuutta näin avoimesti, vaikka vlogia tai blogia reissustaan pitäisikin. Mahtaako olla suht uusi tuo palvelu.

    • Anonyymi

      Artemis on jumahtanut tyystin. Henkisesti saattaisi olla helpompaa, kun olisi suuret tankit ja varmatoiminen moottori. Paikallaan lilluminen saattaa käydä mielen päälle, mutta onhan tuossa tietenkin viehätyksensä.

      • Anonyymi

        Se Artemiksen ukko kyllä vaikuttaa siltä että nauttii merestä kelillä kuin kelillä. Mikäs siinä muutenkaan kauniilla merellä on lilluessa kunhan on stuuvattu tarpeeksi.

        Itsellä kyllä räjähtäisi pää Artemiksessa lilluessa viimeistään vartin kohdalla. Joku falli/sähköjohto lonkottaa maston sisällä niin loputtoman ärsyttävästi ettei pysty ihminen ymmärtämäänkään.


    • Anonyymi

      Siellä sitä vaan lillultaan ja jokunen solmu välillä nopeuttakin. Takana Canarian hoodit on aika punaisena, ja tuo pläkä alkaa olla vähä rikkonaisempi ja kaventunut ehkä vähän. Kun ei ajoissa lähtenyt kiertämään, niin ilmeisesti ennusteissa toiveikkuutta että tuulta kyllä kohtuullisen ajan päässä tulollaan. Pitää myöntää että harva se tunti tulee vilkaistua että miten siellä tilanteet kehittyy :)

    • Anonyymi

      Nyt on pläkän ulkoreunasta saatu kiinni, ja onko tuossa nyt sitten pläkän ja kovempien tuulten välissä mahdollisuus painella länteen. Omaan silmään vähä kuumottaa tuo punainen alue tossa mutta ehkä ne tuulet ei alemmas valu sieltä? Joka enempi tuntee noiden vesien sääsysteemiä voi kertoa onko Artemiksella hankala positio tuossa nyt? Myötäisestä pasaatista ei ainakaan ole moneen vuorokauteen tietoakaan luulen mä, vaikka kulkua muutoin piisaisikin nyt.

    • Anonyymi

      Nyt näyttää taas paremmalta, nopeutta yli kuusi solmua.

      Mistä saisi näkyviin karttaperusteisen sääennusteen tuulista?

      • Anonyymi

        Kokeilepa Windy ja täppää sinne missä on Artemis.


      • Anonyymi

        "Mistä saisi näkyviin karttaperusteisen sääennusteen tuulista?"
        Niin tosiaan. Heh, ei kukaan voi olla noin kädetön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mistä saisi näkyviin karttaperusteisen sääennusteen tuulista?"
        Niin tosiaan. Heh, ei kukaan voi olla noin kädetön.

        Ja noin kohteliaasti rohkaisee kysymään vain ...


    • Anonyymi

      Mukavasti etenee taas Artemis. Mahtaa olla tuolla isoilla vesillä hieno fiilis kun useamman päivän pläkän jälkeen pääsee taas eteenpäin ja tuulet herää. Elämän kontrasteja, joita ei samoin koe jos pläkän tai heikon tuulen tullen aina käynnistetään heti moottori. Hienoa toki myös saada moottori sammutettua ja päästä vakaampaan menoon purjeilla.

      Hyviä kysymyksiä nämä on, kun kysytään mistä näkee tuuli ennusteen. Jokainen joskus aloittamassa veneilyä, ja on alkujen päivät jolloin kaikki on uutta. Itsekin olen melkoisen noviisi ja kysyn nyt jatkoksi linkkiä hyvään syvyyskarttaan? Paljonko kölin alla vettä nyt? Missä about loppuu Afrikan mannerlaatta ja alkaa syvät vedet noilla seuduin?

      • Anonyymi

        "kysyn nyt jatkoksi linkkiä hyvään syvyyskarttaan? "
        Noilla taidoilla kannattaa pysyä maissa.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Miksi ei tämäkään keskustelu voi olla ilman toisen nokkimista?
      Jos tuntuu, että toisten postaukset ärsyttävät, niin olisiko silloin parempi siirtyä johonkin muuhun aktiviteettiin.

    • Anonyymi

      Aurinko laskee juuri noilla seuduin. Vastaiseen vaihtelevissa tuulissa reilua 6 solmua näyttää olevan homman nimi tulevana yönä.

    • Anonyymi

      Siellä mennään vinossa vielä jokunen päivä, ennenku pääsee myötäiseen? Aika raskas keli osui, mutta toisaalta sillon oli hyvä lähteä. Nythän tuo koko kanarian seutu punoittaa sääkartassa eikä tietoakaan alun myötäisestä. Mielenkiintoisia videoita tulee varmaan sitten aikanaan ylityksellä. Varmaan tuohon epästabiiliin vastakeliin sisältyy noin niinku empiirisesti koettuna monenmoisia jännähetkiä.

    • Anonyymi

      Nyt suuntana suoraan alas, kenties Cap Verdelle, sinne myötäistä ja myös sieltä aukeaa karibialle toistaiseksi vahva selkee pasaati. Jos olis jatkanut äskeiseen suuntaan, niin olis saanu ottaa luovikulmia muutamat, melkoista sekalaista tuulta ja aaltoakin varmaan olis ollu ja Windy näytti mun silmään, kuin olis ollu reitille tulossa ehkä myös pläkä. Lähitunnit näyttää että meneekö reitti Cap Verden kautta vai ottaako muuten nyt alemmas.

    • Anonyymi

      Tai eipä tossa paljon voi sanoa miten tuulee, moneen suuntaan näyttää tuulevan noilla kohdin ja vasta Cap Verdeltä aukeaa selkeempää systeemiä. Tsemppiä Artemiksen kapteenille!

    • Anonyymi

      Ennusteen mukaan jo huomenna tuuli kääntyy suotuisampaan suuntaan, toki on aika heikkoa. Miksi menisi Kap Verdelle? Sehän voi sopivansuuntainen heikompi tuuli tuntua alkumatkan jälkeen ihan mukavalta levolta. Siitä se sitten ennusteen mukaan kuitenkin kiihtyy mukavaksi myötäiseksi.

    • Anonyymi

      Sijaintitiedot ei oo päivittynyt enää pariin tuntiin. Ilmeisesti teknisiä ongelmia, temppuileeko sateliittiyhteys vaan? Toivotaan että paatti ja kippari kuitenkin kunnossa ja ehjinä.

    • Anonyymi

      Nyt on tullut päivitys. Suunta 215, nopeus 2,3 solmua.

    • Anonyymi

      Näyttää ennuste huonolta. Pahimmillaan tulee monta päivää lillumista.

    • Anonyymi

      Ei oo näyttänyt ihan pläkältä, jos tuo näkymä pitää paikkansa 6 ja 8 solmua pitäis olla tuulta jne. Silti nopeudet ollu 0,5 ja 0,8 ja suunta aivan väärä, about tuulen suuntaan tuo vähäinen liike, 26 astetta jne. Näin ollu tän aamun. Voiko olla vene kevyen tuulen piihin laitettuna, ja kippari nukkuu? Haluaa pysyä tos kevyessä kohtaa. Aika pitkän rupeaman kuitenkin veteli vastaiseen navakassa tuulessa, joka voinut olla paikoin kovaakin. En oikein muuta keksi, ja silti voi olla mun arvailut vääriäkin. Voihan siinä olla täys pläkä vaikka toi kuva muuta väittääkin.

    • Anonyymi

      Nyt on taas seiluussa Artemis, luoteeseen 2,3 solmua nopeus. Määrätietoisesti pois pläkästä ja pian menee tukka hulmuten vinossa länteen veikkaan mä. Nukuttu on ja syöty mainingissa, tykkäisin olla tuolla itsekin.

    • Anonyymi

      1,2 solmua ei määrätietoiselta vaikuta. En tiedä, pettivätkö ennusteet, mutta aika huonoon väliin sattui. Matka pitenee useamman vuorokauden tämän lillumisen seurauksena.

      Nyt kun olisi se moottori, voisi ajella tuulisemmalle alueelle kohti pohjoista.

      • Anonyymi

        Olet tietysti oikeassa, mutta minä epäilen että tämä kaveri on oikeasti perillä heti kun hän astuu veneeseen.


    • Anonyymi

      Kyllähän siellä on joko nukuttu tai korjailtu. Muuten ei tuollaista jälkeä syntyisi.

      Nyt on päästy taas yli kolmeen solmuun. Suunta on 205 astetta, joten Kap Verden vaihtoehtoa ei voi sulkea pois.

      https://i.imgur.com/Tgv90l3.png

    • Anonyymi

      Nyt 4,8 solmua vauhtia, suunta 232,8 astetta. Pläkän keskellä nyt pitkulainen tuulialue jonka reunasta ilmeisesti saa tänkin verran sivutuulta.

      Lähipäivinä nähdään kiinnostaako Cap Verde kohteena vai vaan sieltä alkava normaalimpi pasaati. On ollu niin työlästä keliä etten nössönä ratkaisuna pitäisi rantautumista ja pikku huilia ennenku matka jatkuu. En toisaalta ylläty vaikka painelee suoraan ylikin.

    • Anonyymi

      Nyt mennään taas tosi hiljaa, mutta kun riittävästi zoomaa karttaa, näkee, että siellä on taas syheröity.

      Artemis on ottanut taktiikakseen nukkua öisin paikallaan edes pienen pätkän.

      Tuossa viimeisin syherö.

      https://i.imgur.com/j1Z1nsl.png

      • Anonyymi

        Noissa ennusteissa tuulen nopeus on ollut luokkaa 0-2m/s, siinä ei paljoo muuta taktiikkaa jää yölle, kun nukkua jokseenkin paikallaan ajelehtien. Mikäs siinä lepäillessä, noin vuorokauden kuluttua pitäisi alkaa veneen taas liikkua.


    • Anonyymi

      On se tuon sattuman ja sään ennustamisen merkitys hirmuinen. Jos ei olisi jäänyt lillumaan tuulettomaan alueeseen vaan olisi päässyt kiinni vinhasti kohti länttä kuljettaviin vain satojen kilometrien päässä oleviin tuuliin, niin matka olisi paljon paljon pitemmällä.

      https://i.imgur.com/5CICG1H.png

    • Anonyymi

      Toivotaan että hyviä tuulia riittää jahka tästä pläkästä Artemis selviää. Vajaan 4 solmun nopeuksia nyt ollut vaikka aika tuuleton tuo kuva ollut, liekö silti ollut tuulta vai onko hiljakseen lopsuteltu koneellakin.

    • Anonyymi

      Tuulet paranevat ennusteen mukaan viimeistään huomenillalla.

      Harmittaa vain vanhemman kulkijan puolesta, että sattui tällainen harmi alkumatkaan.

    • Anonyymi

      Mutta onko hänellä joku litteä genaakkeri mukana? Nyt 3m/s sivutuulessa 3,1 solmua. Yhdessä jaksossa näin kannella purjepussin kevyitä tuulia varten, mutta siinä jaksossa ei sitä nostettukaan.

      • Anonyymi

        Palmalta Fuerteventuraan lähtiessä oli genaakkeri varattuna kannella, tuulta sitten liikaa sille.
        Nyt viilettää yli 5 solmun nopeutta kohti Karibiaa. Varmaankin on ruokaa riittävästi mukana, tämä ylityksen alkuhan on ollut heikkotuulista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palmalta Fuerteventuraan lähtiessä oli genaakkeri varattuna kannella, tuulta sitten liikaa sille.
        Nyt viilettää yli 5 solmun nopeutta kohti Karibiaa. Varmaankin on ruokaa riittävästi mukana, tämä ylityksen alkuhan on ollut heikkotuulista.

        Joo alkaa päästä nyt myötäiseen ja jospa ei enää muodostu pläkää reitille! Aika raskas alku, oli paripäivää myös kovan tuulen kryssiä pläkän lisäksi nyt reilun viikon aikana. Ja ihan alkuunhan tuli hyvinkin reippaasti ainakin vuorokauden vai enempikin. Startti oli 12 päivä tätä kuuta.


    • Anonyymi

      Numerolla 6 alkavia nopeuksia ollut nyt muutamana tuntina, alkaa matka taas taittua!

    • Anonyymi

      Miten vene kulkee 5,6 solmua, ja 5 solmun tuuli tulee takalanteelta? Tai olisko vaan, että tuulee todellisuudessa selvästi kovempaa, kuin mitä tuolta kartalta näkyy?

      • Anonyymi

        Tuuli tuli kutakuinkin sivulta ja oli 5-6 m/s . Mutta huomiseksi näyttäisi tulevan miltei tyyntä ja auringon paahdetta, lämpötila 21-22C. Lauantaina taas viriää tuulet takaa.


    • Anonyymi

      Hyvältä vaikuttaa meno ja asenne!
      Yhtä asiaa kummeksun näissä pidemmissä reissuissa.
      Miten veneiden seurakatsastukset hoidetaan tuolla kaukana?
      Muistan Vene -lehdestä lukeneeni ajat sitten että maapallon jo kiertänyt kotkalaisvene Iiris katsastettiin loppumatkasta Espanjassa ennen sen paluuta Suomeen. Ilmeisesti joku seurakatsastaja meni tekemään työn Espanjaan.
      Käyvätkö kerhojen katsastajat vaikka Panamassa tai Uudessa Seelannissa jos joku vene on jumissa katsastamattomana noissa paikoissa?
      Tuntuisi aika hurjalta riskiltä seilailla parikin vuotta ilman katsastusta ja vielä isoilla merillä.

      • Anonyymi

        Juu, se saattaa jopa upota, ellei seuran katsastajaa kutsu kerran vuodessa veneeseen lonkeroa juomaan.


      • Anonyymi

        Mitä mistään yli vuoden kestävästä matkasta nyt tulisi ilman katsastajan tarkkaa silmää, saattaisi olla vaikka taskulampun varapolttimo hukassa.


      • Anonyymi

        Sulla näyttää olevan jonkinlainen trauma katsastukseen liittyen. Oletko miettinyt että voisit hakea apua tähän mielenterveysongelmaan ammattihenkilöiltä?


    • Anonyymi

      Tämä katsastusta kaipaava on varmaankin vitsimiehiä. Minultakin pääsi pieni hörähdys tuota lukiessa.

      Noilla pallonkiertäjillä on yleensä jonkin suuren kansainvälisen vakuutusyhtiön vakuutus.
      Ne yhtiöt tuskin myöntävät mitään alennuksia suomalaisen venekerhon katsastustodistuksesta.

      Valtamerillä kulkevat joutuvat ottamaan veneensä katsastuksen aivan omiin käsiinsä, sillä siellä liikkuessa on myös oma henki kyseessä.
      Monet heistä joutuvat turvautumaan paikallisten yritysten palveluksiin välipysähdysten aikana, jotta vene pysyisi ”katsastus”kunnossa.

      Kun lukee noiden pitkänmatkan kulkijoiden juttuja, niin siellä toteutuu lähes aina se kuuluisa sanonta: ”veneen korjausta eksoottisissa paikoissa”.

      • Anonyymi

        Juuri tuo tilanne on ongelma että jos katsastus menee vanhaksi jossain just ennen Australiaa. Et pääse maahan, et vaikka kuinka hävität veneestä vanhat munat, sipulit ja perunat etukäteen.
        Coast Guard katsoo kiikarilla että jassoo, vanha katsastustarra maston juuressa etkä pääse kuin korkeintaan säälistä bunkraamaan karanteenilipun alla luotsivenelaiturista. Jää meinaan kengurut näkemättä katsastamattomalla ja/tai rokottamattomalla.

        Ei ne sinne Australiaan mitään pommipaatteja päästä, uppoo vielä Sydneyn satamaan ja nosto jäisi Australian valtion vastuulle, verottomat naftajämät meressä. Hiton kallista.

        Panamasta lasketaan läpi kyllä katsastamatonkin jonkun ranskalaisen räkärautaveneen mukana. Pääsevät eroon kahdesta mahdollisesta sosiaalitapauksesta kerralla, samoilla linehandlereilla, luotseilla ja autonrenkailla.


    • Anonyymi

      Yön ja pitkästi tätä päivää tuli Artemis 5 solmun molemminpuolin sekä kuuttakin. Nyt iltapäivä tultu pitkälti 3 alkavia nopeuksia, eli liikkeessä pysytty! Ja kun katsoo taaksepäin, niin oli ajoitus tarkka, vanaveteen auennut taas aikamoinen pläkä!

      Uusi videokin tänään julkaistu säntillisesti. Ilmeisesti ylityksen ajaksi on viikottaiset videot valmiiksi tehtyinä ja ladattuina. Ajastettu julkaisu kyseessä, tai kyllä taitaa mereltäkin sen verran nettiyhteydessä potkua olla että saa valmiit videot julkaistuksi.

    • Anonyymi

      Olen oppinut tästä purjehduksesta, että ainakin nämä julkisesti tarjotut sääennusteet ovat täysin hyödyttömiä. Tilanne voi muuttua puolen vuorokauden aikana täysin.

      Taitaa olla ihan tuurista kiinni, miten matka etenee.

    • Anonyymi

      Paljonko tuossa kartassa on yhden ruudun koko kilometreinä?

      • Anonyymi

        Suuruusluokkaa 110km.


    • Anonyymi

      Tämän päivän aikana Artemiksen menojäljessä näkyy heikon tuulen vekkejä. Illalla jo tuuli voimistuu ja ensi viikon puolivälissä on varmaan oikein reipasta menoa tiedossa.

    • Anonyymi

      Joo, tästä illasta alkaen ennusteen mukaan rupeaa selvästi helpottamaan ja ensi viikolla pääsee oikein kunnolla.

    • Anonyymi

      Ainakin aamusella oli useampi päivitys lähes nollan nopeuksia, päivän myötä ja illan aikana 3 solmua ja varmaan ollu lillumistakin. Kiva jos alkaa taas kulkua piisaamaan! Ylityksen videot varmasti mielenkiintoisia kun ne aikanaan näemme. Eiköhän siellä ole ehtinyt kalastamaankin!

    • Anonyymi

      Tänään suuntana käytännössä suoraan länteen. 5 solmun nopeuksia about. Orjasaari Kap Verde jää koko ajan kauemmas taakse. Onko jotain 1800 - 1900 merimailia edessä? Jos niinkin hyvin kohtuullista sekä reipastakin tuulta ja totaali pläkää vähempi, niin voisiko keskiarvo loppumatkan päivämatkaksi olla 120 NM? Silloin olisi 15-16 päivää retkeä jäljellä ennenkuin huudetaan Land ohoy! Tänään on 11 päivää jo takana legiä.

    • Anonyymi

      Tänään suuntana ollut käytännössä suoraan länteen. 5 solmun nopeuksia about. Orjasaari Kap Verde jää koko ajan kauemmas taakse. Onko jotain 1800 - 1900 merimailia edessä? Jos riittää hyvin kohtuullista sekä reipastakin tuulta ja totaali pläkää on vähempi, niin voisiko keskiarvo loppumatkan päivämatkaksi olla 120 NM? Silloin olisi 15-16 päivää retkeä jäljellä ennenkuin huudetaan Land ohoy!
      Tänään on 11 päivää jo takana legiä. Ja jos pläkää on paljon vaivana, niin nopeaa kokonaisuus venyy täyteen kuukauteen.

    • Anonyymi

      Tuuliennuste näyttää tällä hetkellä hyvältä, mutta sehän ehtii muuttua moneen kertaan.

    • Anonyymi

      Hyvin on tänään tuulta piisannu näköjään. Aika nopeaa taakse ja etusektoriin kehittyi myös punaisia alueita joissa tuulta paikoin jopa 29 solmua. Vaan onhan niihin kymmeniä maileja matkaa ja Windyn ennusteessa näyttäis että väistyvät kyllä edestä.

    • Anonyymi

      Kyllä edelleen on reippaampaa keliä ja punaista sääkartan aluetta edessä. Ihan sinne syöksyy lähitunteina. Aurinko laskee parintunnin päästä siellä ja tuuli nousee samalla 10-14 sekuntimetrin lukemiin, jollei sää justiin loivene. Ei nyt myrsky mutta on kai meno jo reipasta sekä aalto isompaa tollasissa lukemissa.

    • Anonyymi

      Miten nopeus lasketaan? Perustuuko se kahden pisteen väliseen matkaan linnuntietä vai onko se hetkittäinen lukema?

      • Anonyymi

        Tuota itsekin olen miettinyt, että miten nopeus tuossa palvelussa määritetään. Hetkittäisiä surffi lukemia ei näytä ilmenevän, ja päivityshetkellä joskus on hyvinkin tyyni pläkä kartan mukaan ja silti nopeutta. Tämä puoltaisi keskinopeutta joka määritetään edelliseltä sijainnilla seuraavalle.

        Mukavasti se punainen alue himmeni Artemiksen saapuessa ja näyttäis ettei yli 10 m/s keliä sittenkään osunut kohdalle. Reippaasti reivattuna silti takuulla yö mennään, ja nopeus siksi pyörinyt 5,5 solmun paikkeilla.


    • Anonyymi

      Tänään pläkä kummitellut edessä, mutta toistaseks kulkua piisannut kohtuullisesti, 4-5 solmun paikkeilla. On Artemiksen kipparilla varmasti mukavaa, kukaan ei kysele ja vaadi mitään. Tykkäisin tuosta positiosta. Vaan piisaisko kantti?

      • Anonyymi

        Artemis on pikkuhiljaa hivutellut nopeuden 6,5 solmuun. Ensi yöksi saa purjeita reivailla, vaikka tuuli takaa tuleekin. Eteenpäin on sitten viikoksi mukavia ja vetäviä tuulia luvassa.


    • Anonyymi

      Yli kuutta solmua painetaan ja ennuste vaikuttaa hyvältä. Jos oikein tuuri käy, alun hiljaisten tuulien vastapainoksi tulee joutuisa loppumatka.

      Lännemmässä on koko reissun ajan ollut vakaampia tuulia. Onko se sattumaa vai tyypillistä?

    • Anonyymi

      Mikä tämän yksinpuhelun tarkoitus on?

      • Anonyymi

        Jätä ihan vapaasti lukematta!


    • Anonyymi

      En minä ainakaan ole puhellut yksin. Olen vain yksi monista huomioiden tekjöistä.

      Kannattaa yrittää kääntää elämänsä suunta, jos siihen ei mahdu muuta kuin purjehdusfoorumilla keljuilu. Käyt kylvämässä pahaa mieltä vähän joka ketjussa. Se on aika keskenkasvuista ja varmasti olisi parempiakin tapoja parantaa oloaan kuin foorumeilla vttuilu.

    • Anonyymi

      Hyvässä myötäisessä menee Artemis, 6,5 solmun nopeuksia tuntuu takovan, tuulta oltava jo aika hyvin kun noinkin kulkee yöllä, kun tuskin on yöllä täydet purjeet ylhäällä. Sen verran lähellä jo kutittelee tuo punainen navakampi keli. Näyttää kyllä tuuliennusteet hyvälle, vuorokaustolkulla mukavaa tuulta tarjona.

    • Anonyymi

      Koko yö vähintään kuutta ja puolta solmua ja huiput tasan seitsemän solmua. Hyvin etenee.

      Töitä tehdessä seurailin.

      • Anonyymi

        Mistä mä näen sijainnin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä mä näen sijainnin?

        Lue ketjua alusta lähtien, niin löydät linkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue ketjua alusta lähtien, niin löydät linkin.

        Liian vaikeaa pistää linkki vastaukseen?


    • Anonyymi

      Hyvin tullut koko päivän, ja nyt eilisestä asti seurannut ihan takana toi punainen navakampi tuuli alue. Nyt oli nopeus 6,7 solmua. Kyllä siellä nyt mennään tukka hulmuten yötäpäivää

      • Anonyymi

        Ketjusta on poistettu sääntöjenvastaisena viestini että Artemis saa kohta hitaimmat soutajat kiinni. Bwah!


    • Anonyymi

      Tuuli kovenee ja vauhti hidastuu, nyt enää kuusi solmua.

    • Anonyymi

      Yli 6 solmun ja nyt taas pitkälti 6,5 solmua menee, ja nyt kurssi 290, hyvinkin tuulen suuntaan korjattu mutta onko ajatus väistää jotain sääilmiötä vai vaan vedellä myötäiseen niin vaikea tietää näin rannalta käsin. Aika kovaa tuulta tuolla kuitenkin nyt ollut ja hyvän aikaa oli kurssi vähä alas, 240 jne, tuulen suuntaan silloinkin. Kai tuolla mukavin on mennä vakaasti myötäiseen, sellasella kulmalla että hyvä balanssi ja siitä nuo kurssin muutokset. Aikanaan selviää videoilta, että millaisia olosuhteita on ollut, ja mitä ratkaisuja tehty.

    • Anonyymi

      Jos keskustelua lukee joku Atlantin ylittäjä, tai muutoin valtamerillä purjehtinut niin miten reipas myötätuuli on vielä positiivista? Entä mikä on se optimaalinen ja paras, ja nimenomaan puhuttaessa pitkästä legistä jolloin yötäpäivää mennään päivätolkulla tai viikkoja. Artemis nyt mennyt mun havaintojen mukaan pääosin 7-9 sekuntimetrin tuulissa useita vuorokausia, onko purjehtiminen aallon sekä tuulen kannalta miellyttävää ja helppoa tossa olosuhteessa?

    • Anonyymi

      Railakasta menoa Atlantilla! 10 m/s tuulta ja ylikin varmaan, koko viime yökin ollu jotain tollasta. Niin pitkään oli jo takana tuo punainen alue, ja nyt seilaa sen sisällä, että varmaan useamman päivän 10 tuulet muodostanut aalloista isoja. Ehtiiköhän pinnapilotti hoitamaan hommansa? Vai joutuuko jo paljonkin käsin ohjata? Olisi nyt tuuliperäsin sopinut tähän viimeisen viikon meininkiin kuin nyrkki silmään!

    • Anonyymi

      Näyttää tuulia piisaavan, olisiko 5 päivää ja kippari huutaa Land Ohoy! Ennuste näyttää hyvältä tuulien suhteen. Muita arvioita, laskelmia sekä näkemyksiä jäljellä olevien seiluupäivien lukumäärästä? Eli mä arvioin että lauantaina kiinnittyy marinaan taikka ankkuroi, alkuillasta täkäläistä aikaa.

    • Anonyymi

      Toistaiseksi kirurgin tarkkaa säätietojen tulkintaa ja soveltamista.

    • Anonyymi

      Myönnän, että kokoajan mietin aikaeroksi sitä 2 tuntia mikä on Kanarialla. Nyt kuitenkin taitaa olla Artemiksen sijainnin paikkeilla aikaero 5 tuntia 😂 eli ei siellä vielä mennä yössä, klo jotain 17.21 nyt

    • Anonyymi

      Täytyy sanoa että on poikkeuksellisen mkavaa seurata reissua jossa ihan tavallinen hemmo seilaa ihan tavallisella veneellä. Tällanen pieni ja kotikutoinen on aika mukavaa vaihtelua.

      • Anonyymi

        Täysin samaa mieltä. Nyt vasta löysin tämän kanavan ja katsellut muutamia alkupään videoita. Hyvin tehtyjä videoita, kamera on vakaa ja seilori kertoo ajatuksiaan. Pelkkien kuvien katselu alkaisi kyllästyttää varsin pian. Hieno ja harvinainen yhdistelmä purjehdustaitoa ja kertomisen taitoa tältä suomalaiselta seilorilta!!!

        Vanha Ohlson


    • Anonyymi

      Onkohan Saint Lucia kohteena ARC väen tyyliin, vai Barbados vai mihin viikonlopun tienoilla Artemis pysähtyy. On kyllä kivaa seurata reissua, ylityksen videot kiinnostaa kovasti. Niistä välittyy varmaan pitkän yksinpurjehduksen fiiliksiä ja aina siellä jotain tapahtumia on, kalaa ja kelejä ja valaita jne.

      • Anonyymi

        On tosi kiva seurata tätä matkaa ja videoita. Minä odotan "jännityksellä" näkyykö seuravassa videossa peräkaitessa narun varassa heiluva oranssinen valopoiju vai onko se kiinniotetty tai peräti kadonnut matkalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tosi kiva seurata tätä matkaa ja videoita. Minä odotan "jännityksellä" näkyykö seuravassa videossa peräkaitessa narun varassa heiluva oranssinen valopoiju vai onko se kiinniotetty tai peräti kadonnut matkalla.

        "Jännitys" on tosiaan käsin kosketeltavissa.


    • Anonyymi

      Nyt hyvän aikaa 5,5 solmun paikkeilla nopeus, eli kivasti etenee edelleen. Varmaan ratkaisevasti leppoisampaa nyt, kun vedellään meneen 7-8 m/s tuulissa eikä 10 kelissä.

    • Anonyymi

      Tietääkö joku että mistä veneseurasta tämä Artemis -vene on? Otteet ovat sellaiset että veikkaan vahvaa seurataustaa, useampaa navigointitutkintoa ja eskaaderipurjehdusta.
      Ei tuonne kylmiltään ole lähdetty.

      • Anonyymi

        Mitenköhän seuratausta liittyy otteisiin? Tai tutkintojen suorittaminen ja eskaaderit?
        Navigoinnin oppii lukemalla ja harjoittelemalla, samoin kaiken muun. Minä ainakaan en ole mitään oppia saanut pursiseurastani ja tutkinnotkin kävin suorittamassa vain Kansainvälistä huviveneen kuljettajan lupakirjaa varten siinä vaiheessa, kun olin purjehtinut jo vuosia ja opetellut/oppinut siinä ohessa kaiken mitä tutkinnoissa tarvittiin.

        Kylmiltään ei varmasti ole lähtenyt. Onhan tuo jo iäkäs kaveri ja ehtinyt purjehtia kymmeniä vuosia.


      • Anonyymi

        Varmasti venekin on katsastettu ennen lähtöä. Ehkä myös Kanarialla?


    • Anonyymi

      Vauhti hidastuu, ennuste heikkenee, matka pitenee.

    • Anonyymi

      Aamu sarastaa, Barbados lähestyy!! Kyllä uskon että meidän aikaa lauantaina illalla on Artemis päässy yli! 2,5 vuorokautta pitäis riittää, jollei ihan lauantaina pläkään joudu

      • Anonyymi

        Cruisarin virsarilla mennää loppuun saakka.....


    • Anonyymi

      Arvelen että sunnuntai-iltana tai maanantaina on perillä.

    • Anonyymi

      Hyvin on tuulta piisannut, ja nyt ollu eilisestä kurssi aika suoraan etelään eikä enää alemmas Barbadokselle. Toki matkaa on jäljellä, ja kohde selviää lähipäivinä. On siellä varmaan mukavan lämmin ja kiva päästä yli

    • Anonyymi

      Sunnuntaina illasta on realistinen arvio, kun näyttäis suuntaavan Martiniquelle tai Sant Lucialle. Barbadokselle voisi reilussa vuorokaudessa päästäkin,mutta miltei päivä lisää kun meneekin pidemmälle

    • Anonyymi

      Tais tulla uusi video taasen. Vissin ollut leppoisat kelit tai tylsää, kun on ollut aikaa :-)

      • Anonyymi

        Juu, en sitten tiedä riittääkö nettiyhteys videon lataamiseen mereltä vai oliko editoitu jo ennen ylitystä ja ladattu valmiiks odottamaan julkaisua. Mutta on tuolla legillä taatusti aikaa ollut editoida!

        Selvisi uudesta videosta sekin, kun ennen joulua ihmeteltiin että miksi vene viikon paikoillaan!


    • Anonyymi

      Artemis.... Artemis!

    • Anonyymi

      Artemis seilaa...
      mutta minkä merkkisellä purjeveneellä?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5580
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1672
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1656
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1102
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      819
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe