Palindromin testaaminen bashilla

Anonyymi

Illan huuhaa-viritelmä. Alussa olevaan muuttujaan testattava "palindromi".

Merkkijono muutetaan ensin pieniksi kirjaimiksi, jonka jälkeen siitä poistetaan välilyönnit ja muutama erikoismerkki. Sitten sitä verrataan käännettyy versioon.

$ palindromi="Aattona Jaana Aro on siro deeku. Taas sikana kana kissaa tukee. Doris-Noora, Anaa janottaa!"; echo -n "\"$palindromi\" "; palindromi=`echo ${palindromi,,}`; palindromi=`echo ${palindromi//[\!-., ?]/}`; if [ ${palindromi} = `echo ${palindromi} | rev` ]; then echo -n on; else echo -n ei ole; fi; echo " palindromi."
"Aattona Jaana Aro on siro deeku. Taas sikana kana kissaa tukee. Doris-Noora, Anaa janottaa!" on palindromi.

$ palindromi="Aattona Jaana Aro ei ole siro deeku. Taas sikana kana kissaa tukee. Doris-Noora, Anaa ei janota!"; echo -n "\"$palindromi\" "; palindromi=`echo ${palindromi,,}`; palindromi=`echo ${palindromi//[\!-., ?]/}`; if [ ${palindromi} = `echo ${palindromi} | rev` ]; then echo -n on; else echo -n ei ole; fi; echo " palindromi."
"Aattona Jaana Aro ei ole siro deeku. Taas sikana kana kissaa tukee. Doris-Noora, Anaa ei janota!" ei ole palindromi.

5

321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Älä tee tätä kotona

      • Anonyymi

        Mutta kun minä kerkisin jo tehdä, entä nyt?


    • Anonyymi

      Olihan tuo karsee yhdellä rivillä. Tehdään siitä tekstitiedosto, joka tallennetaan vaikka nimellä "onko-palindromi.sh", joka sitten muutetaan suoritettavaksi skriptiksi komennolla "chmod x ./onko-palindromi.sh" minkä jälkeen kokeillaan:

      $ ./onko-palindromi.sh "Atte diat otti. Hitto! Taidetta!"
      "Atte diat otti. Hitto! Taidetta!" on palindromi.

      $ ./onko-palindromi.sh "Atte diat vei. Hitto! Missä Atte?"
      "Atte diat vei. Hitto! Missä Atte?" ei ole palindromi.

      Ja se siihen skriptitiedostoon siis:

      #!/bin/bash

      # Tulostetaan parametrina annettu merkkijono
      # lainausmerkkien sisällä
      echo -n "\"$1\" "

      # Muutetaan kaikki merkit pieniksi ja
      # sijoitetaan muuttujaan x
      x=`echo ${1,,}`

      # Poistetaan huuto- ja kysymysmerkki, piste,
      # pilkku, viiva, välilyönti ja kaksoispiste
      x=`echo ${x//[\!-., ?\:]/}`

      # Verrataan merkkijonoa käännettyyn
      if [ ${x} = `echo ${x} | rev` ]; then

      # Jos ovat sama, tulostetaan "on"
      echo -n on

      else
      # Jos eivät ole samoja, tulosteaan "ei ole"
      echo -n ei ole
      fi

      # Tulostuksen loppu
      echo " palindromi."

      • Anonyymi

        Ja taas tuli hyvä suoritus mukaan.

        Tykkäsin tästä tavasta poistaa merkkejä merkkijonosta:
        x=`echo ${x//[\!-., ?\:]/}`

        Vaihtoehtoisesti sen voi kirjoittaa näin:
        x=$(echo ${x//[\!-., ?\:]/})

        t. Turbo Urpo kiittää ja kumartaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taas tuli hyvä suoritus mukaan.

        Tykkäsin tästä tavasta poistaa merkkejä merkkijonosta:
        x=`echo ${x//[\!-., ?\:]/}`

        Vaihtoehtoisesti sen voi kirjoittaa näin:
        x=$(echo ${x//[\!-., ?\:]/})

        t. Turbo Urpo kiittää ja kumartaa.

        Totta. Gravis ei aina edes erotu välttämättä kovin selvästi. Taitaa olla joku jäänne historiasta.

        https://www.gnu.org/software/bash/manual/html_node/Command-Substitution.html


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1034
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      898
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      777
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      693
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      570
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      496
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Tulimme yöllä reissusta kotosalle

      niin heti tämä öinen häiriökäyttäytyminen ilmeni palatessa. Eikö näitä 2-3 alaikästä laittomilla mopoilla rällääjää saa
      Kiuruvesi
      30
      460
    Aihe