Kuka kodissasi siivoaa?

Anonyymi

Vielä on itseltäni siivous sujunut, vaikka kiipeämishommiin olen joutunut pyytämään systerin avuksi. Ikkunanpesun ulkoistin viime syksynä siivousfirmalle.

Tuli muunmaalainen nuorimies ja pesi ikkunat tosi hyvin. Tilasin taas nyt syksyksi ja lupasivat saman nuoren miehen.

Herää vaan tosiaan kysymys; että kuka kyseiset hommat hoitaisi, jos emme tänne muunmaalaisia töihin saada?

Tekevät työnsä hyvin ja käyttäytyvät kohteliaasti vanhan akankin hommissa.

73

967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On ikkunat sen verran alhaalla ettei tarvitse kiivetä, pesen vielä itse. Olet oikeassa, jos esim. pyytäisin parikymppistä lastenlasta, hän tyrmistyisi. Samoin lapseni, toissa kesänä vielä pesin toisen lapsen omakotitalon ikkunat ollessani hoitamassa kissaa, että tällä oli pidempään seuraa.
      Luultavasti itse menisin auttamaan naapuria, jos hän tarvitsisi apua mutta trapetsi-hommiin ei alkaisi.
      Edessä on avuntarve, minullekin kelpaa minkä maalainen tahansa, kun vain puhdasta tulee.

    • Just tällä hetkellä näyttää siltä niinkuin täällä ei siivoaisi kukaan.
      Itsestänikin kun tuli entinen siivoojaparka jo reilut seitsemän vuotta sitten.

      Kyllähän ne ikkunat on tullut pestyä jo ennen maahanmuuttajiakin, mutta halvemmalla ne tosin pesee kuin suomalaiset ja ruotsalaiset alan ammattilaiset.

    • Anonyymi

      Ihan itse siivoan ja ikkunatkin pesen. Ikkunan pesin on Sinin pitkään siivousvälinevarteen sopiva mikrokuitupesin jossa lasta samassa ja sillä on tosi näppärä pestä ikkunat myös ulkopuolelta ilman kiipeilyä. Onneksi asun 1. kerroksessa kun kaikenlisäks ikkunoista aukeaa vain keskellä olevat tuuletusikkunat, joten ei ole montaa pintaa pestävänä. Uskoisin että sitten kun en enää itse kykene siivoamaan niin olen jo muualla kuin tässä pienessä yksiössä.

      vn

      • Anonyymi

        En saa lähtemään kärpäspaskoja pitkävartisella sinillä. Vaikka mielestäni on käsivoimiakin tuhraukseen. Aina jää jotain. Kun käsin hankaan karkealla pellavarätillä, saan kaiken lian pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En saa lähtemään kärpäspaskoja pitkävartisella sinillä. Vaikka mielestäni on käsivoimiakin tuhraukseen. Aina jää jotain. Kun käsin hankaan karkealla pellavarätillä, saan kaiken lian pois.

        Enpä ole kertaakaan kärpäspaskoja tämän asunnon ikkunoissa nähnyt, en tosin niitä kärpäsiäkään. Muutenkin ikkunat pysyy aika siistinä kun ei sateetkaan pääse sotkemaan terassin yli ulottuvan katon takia, lähinnä pölystä harmaantuu.

        vn


    • Anonyymi

      Vaimoni hoitaa rättijutut ja tiskarin käytön. Minä teen kaiken muun. Poikkeuksena vaimoni omat banaanit ja leivät jotka hän ostaa itse ja kantaa kotiin.

      Joo. Yksi poikkeus lisää. Rättimatot. Kun kannan ulkoiluttamani matot sisään niin vaimoni näyttää niiden paikat koska hän on havainnut minun värisokeuteni aiheuttavan sijoitushankaluuksia.

      Mainittakoon, ettei vaimoni ole muuten estynyt puuhastelemaan paitsi se, että minä olen vahvempi, perusteellisempi, parempi kokki ja haluan vuorostani hoitaa aikaisempina vuosina rästiin jääneitä puuhia.
      Näin olemme eläneet yli 20 vuotta.

      Vaimoni ei ole koskaan ehdottanut, saati vaatinut mitään.

    • Anonyymi

      Mies jo 70.
      Siivous ynnä muut huusolliin kuuluvat luontuu, vieraat ei siivoa minun makuuni eikä laita ruokaa minun tavallani.

    • Anonyymi

      Toistaiseksi siivoan itse 68v.7kk. vanhana. nivelrikko polvineni ja kuluma käsineni. ikunat pesen 3 osassa. Eili esim. maanantai tupakeitön ikunat. Tiistaina makuuhuoneen ikunnat ja keskiviikko parvekelasit. Nyt säryt niin kovat jää ne ensikevääseen.Rahalla kuitenkin saa kaiken. Toistaiseksi yritän itse.Minulla on ulkomaalaistaustainen ystävä maksan hänelle esim. 20e. Jos vie minut Honkanumelle hautausmaa Itä-Helsingistä. Kun minulle tehtiin leikaus ,haki minut yksityinen plk. Otti 20e, Kumankin matkan kesto autolla oli sivu 15min.Pensaa osti sillä. Kun en leikauksen jällkeen saanut kantaa,myös kaupasta toi viikon ravintoni minulle,olin tietysti mukana.Sama asia,20e, Vaika koteen meno 10min, toki paluukin..Eli rahalla saa hyvää palvelua. Tietoisena voi pyytää tarvitaessa.Tällä hetkellä hän muualla,joten haudoille ei mennä 24.12. ja toivotaan terveyttä sen verran ei tarvii läkärireisuja pidemälle. Suomalainen ystävä autolla jos pyytää apua: Ei ole aikaa aina!Vaikka sitä pensarahaa antaisi ,sama virsi ei aikaa.

      • Anonyymi

        Niin, minulla ja ruumis niin monina palasina, etten enää ala itseäni rääkkäämään, kun rahalla saa ammattihenkilöitä hommiin. Firmasta kun tilaa, niin saa sitä mitä pyytää, eikä tarvitse odotella, jos joku joskus ehtis, viitsis ym.


    • Anonyymi

      Joka ensteks kompuroi !


      piuhpiubpu

    • Anonyymi

      Meillä ei siivoa kukaan,
      elän niinkauan kuin roskan sekaan mahtuu
      ja sitten kun ei enään mahdu
      kuolen pois,
      perilliset saa siivota jos jottain haluavat jäämistöstä,
      se siitä,,,

    • Anonyymi

      Kerran kuukaudessa, Suomalainen palkittu siivousliike siivoaa, omilla aineillaan, omilla välineillään. Vaihdetaan petivaateet, tehdään huippusiivous, kahden ihmisen voimin.
      Lasku tulee kotiin noin viikon kuluttua, hinta 100€.

      Jos tekisin itse, niin sama homma kestäisi pari päivää ja jälki ei kuitenkaan olisi yhtä hyvä.

      Ikkunat pestään kaksi kertaa vuodessa, sekä sälekaihtimet.

      Kodin koko 60 neliötä.

      • Anonyymi

        💛 Etsin siivoojaa Helsingistä. Firmoja on, muttei niistä tiedä mitään.

        Tietääkö joku firman, josta hyvän siivoojan saisi tilata ?

        ( Siivousfirma jota olen tyytyväisenä käyttänyt keskittyy kotipalveluihin,
        kotihoitajatyyppisiin palveluihin ja lopetti siivouksen, kotihoitaja ei siivoa)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        💛 Etsin siivoojaa Helsingistä. Firmoja on, muttei niistä tiedä mitään.

        Tietääkö joku firman, josta hyvän siivoojan saisi tilata ?

        ( Siivousfirma jota olen tyytyväisenä käyttänyt keskittyy kotipalveluihin,
        kotihoitajatyyppisiin palveluihin ja lopetti siivouksen, kotihoitaja ei siivoa)

        Olisin suositellut firmaa, josta ikkunanpesun tilasin. Oli miellyttävä ja tehokas kokemus. Mutta, mutta siivousfirmapa fuusioitui ja nimi ja logo muuttuivat. Tuli toisenkin kerran sama ikkunanpesijä, mutta joku oli muuttunut. Ei fiilis ollut ollenkaan sama kuin ensimmäisellä kerralla.

        Tilasin siivouksenkin alkamaan ennen joulu samalta firmalta, ennen kuin muutoksesta tiesin ja tilauksen vastaanottanut oli hyvin miellyttävä. Sitten ennen joulua joku soitti ja sanoi, että huomenna tullaan kahdeksalta siivoamaan. Sanoin, etten ollut varautunut ollenkaan ja sanoivat soittavansa seuraavalla viikolla uudestaan. Eivät soittaneet ja jo siinä vaiheessa ajattelin, että antaa olla.

        Saimme kuitenkin jotenkin sovittua siivouksen ajankohdan. Miellyttävä siivooja kävi, mutta toimistohenkilökunnan kummallisen käytöksen takia ajattelin, että ehkä tämän siivousfirman kokeilu päättyi tähän.

        Vaikeaa on se, kun ei tiedä miten firmojen tilanne kehittyy. Se, mistä alunperin tilasin oli aivan toinen, kun miksi sitten muuttui.


    • Anonyymi

      Ei ole tullut mieleenkään siivouksen ulkoistaminen. Ymmärrän jos on rajoitteita, niin ostaa apua. Jotkut kai ostaa, kun ei itse viitsi ja rahaa on.

      • Anonyymi

        Mielestäni siivoaminen on hyvää liikuntaa, mielelläni sitä teen.


      • Anonyymi

        Voin sanoa, vaikka tarkka olenkin:

        Ammattisiivoojat joita käytän kolme kertaa vuodessa, kun tekevät kotisiivouksen. niin jälki on kymmenkertaa parempaa kuin omani.
        Välineet, pesuaineet, työhön käytetty aika
        , lattiasta kattoon, kaapit, hellat, pesuhuone, sauna, molemmat wc:t, petivaateet, verhot , mattojen vaihdot, kaihtimet. Jos olisin paremmin ansaitseva, niin kuukausittain siivouttaisin kotini.

        Kun he saapuvat, niin itse laitan paremmat päälle ja lähden keskustan suosikkiravintolaan syömään ja kuluttamaan aikaa. Kun palaan huippupuhtaaseen kotiin, niin pöydällä on kaunis kukka-asetelma ja noin 130€ lasku, jolla on maksuaikaa 14pv.


    • Anonyymi

      On kyllä ihanaa, kun taas tulee puhtaat ikkunat!

      Aikoinaan ikkunanpesu oli mielihommiani. No, se aika meni ja nyt ostan palvelun.

      • Anonyymi

        Vaikka jouluksi siivoojat tekemään kodin putiputaaksi. Tämä on minulle ja vaimolle joululahja.

        Rahaa meni viime jouluna 200€, 100 neliön kodin siivouttamiseen .
        Lisäksi tilasimme ravintolakoulusta kaikki jouluruoat, 120€.


    • Anonyymi

      Turhimpia asioita maailmassa. Paavin pallit, nunnan nännit ja keskusta-asunnon ikkunoiden pesu.
      Kadun puolen itä/etelä puolen ylimmän kerroksen asunto.
      Oh:n eteläpuolen suurten ikkunoiden edessä on aina sälekaihtimet. Turha löträtä ikkunoiden kanssa. Ikkunoiden edustojen tyhjentäminen olisi pesua suurempi työ.
      Makuuhuoneiden kanssa ei ole niin nuukaa.
      Ainoa on keittiön itäpuolen ikkuna josta vaimoni on joskus huomauttanut. Pesu olisi helppo koska ulkopuolen pääsisi pesemään parvekkeelta mutta en ole innostunut.

      Taloustöissä, ml. siivous, teen kaiken tarpeellisen eikä ikkunoiden pesu kuulu niihin.

      • Anonyymi

        Miten minulla on jäänyt korvantaakse tällainen ajatus ikkunanpesusta. Varsinkin jos asuu tehdasalueen lähellä tai kaupungissa missä pöly ja tiestä lähtevät partikkelit jäävät pesemättöminä ikkunaan niin ne syövyttävät lasin? olenko oikeassa vai väärässä.
        Pyritäänhän autonkin ikkunat pesemään säännöllisesti.
        Hytinäx1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten minulla on jäänyt korvantaakse tällainen ajatus ikkunanpesusta. Varsinkin jos asuu tehdasalueen lähellä tai kaupungissa missä pöly ja tiestä lähtevät partikkelit jäävät pesemättöminä ikkunaan niin ne syövyttävät lasin? olenko oikeassa vai väärässä.
        Pyritäänhän autonkin ikkunat pesemään säännöllisesti.
        Hytinäx1

        Eikös ne auton ikkunat ole vähän pakkokin pestä turvallisuuden takia? Mielestäni ei voi verrata asunnon ikkunoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös ne auton ikkunat ole vähän pakkokin pestä turvallisuuden takia? Mielestäni ei voi verrata asunnon ikkunoihin.

        Pakko ja ”pakko”! Vaarallista tai masentavaa?

        Kyllä ihmiset masentuu siellä paskasten ikkunoiden ja verhojen läpi tihrustaessaan. Onko siisteydestä huolehdittava vain, jos on pakko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko ja ”pakko”! Vaarallista tai masentavaa?

        Kyllä ihmiset masentuu siellä paskasten ikkunoiden ja verhojen läpi tihrustaessaan. Onko siisteydestä huolehdittava vain, jos on pakko?

        Tätä olen joutunut joskus myös miettimään: syntyykö / johtuuko masis ikävästä, tunkkaisesta, nuhjuisesta, siivottomasta ympäristöstä vai tuleeko ympäristöstä em. lainen masiksen myötä. - Nm. Syy vai seuraus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten minulla on jäänyt korvantaakse tällainen ajatus ikkunanpesusta. Varsinkin jos asuu tehdasalueen lähellä tai kaupungissa missä pöly ja tiestä lähtevät partikkelit jäävät pesemättöminä ikkunaan niin ne syövyttävät lasin? olenko oikeassa vai väärässä.
        Pyritäänhän autonkin ikkunat pesemään säännöllisesti.
        Hytinäx1

        Aiemmin kun asuin melkein kaupungin keskustassa en välittänyt ikkunoita pestä kun pidin sälekaihtimet melkein kiinni koko ajan. Naapuritalo oli niin lähellä ja huomasin että siellä oli ainakin yksi naama ikkunassa lähes aina kyttäämässä joten laitoin kaihtimet. Asuin 7 vuotta siinä ja kertaakaan en ikkunoita pessyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiemmin kun asuin melkein kaupungin keskustassa en välittänyt ikkunoita pestä kun pidin sälekaihtimet melkein kiinni koko ajan. Naapuritalo oli niin lähellä ja huomasin että siellä oli ainakin yksi naama ikkunassa lähes aina kyttäämässä joten laitoin kaihtimet. Asuin 7 vuotta siinä ja kertaakaan en ikkunoita pessyt.

        Asun kantakaupungissa ja iso ikkuna ja lasitettu parveke on ilta-aurinkoon ja nyt on ihanat ruskanäkymät ja Linnanmäki. Ikkunat täytyy pitää puhtaina, että näen ihanat maisemat❤️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiemmin kun asuin melkein kaupungin keskustassa en välittänyt ikkunoita pestä kun pidin sälekaihtimet melkein kiinni koko ajan. Naapuritalo oli niin lähellä ja huomasin että siellä oli ainakin yksi naama ikkunassa lähes aina kyttäämässä joten laitoin kaihtimet. Asuin 7 vuotta siinä ja kertaakaan en ikkunoita pessyt.

        Et siis seitsemään vuoteen päästänyt päivää ja auringonvaloa asuntoosi? - Nm. Masistyyppi(kö?)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis seitsemään vuoteen päästänyt päivää ja auringonvaloa asuntoosi? - Nm. Masistyyppi(kö?)

        Auringonvaloa ei olisi ikkunoista tullut vaikka auki olisi olleet joten sen takia ei tarvinnut kaihtimiakaan kokonaan auki pitää. Ei ne täysin kiinni ollut muulloin kun silloin kun oli valot päällä asunnossa ja usein kyllä joutui päivälläkin valoja pitämään jos meinasi nähdä esim käsitöitä tehdä ja minun tekemisiä ei tartte kenenkään tuntemattoman kytätä edes sieltä naapuritalosta.
        Olis kyllä ollut mielenkiintoista kokeilla mitä olis tapahtunut kun kesähelteillä olin usein kotona pelkissä pikkuhousuissa, myös muinakin aikoina lenkillä käytyäni suihkun jälkeen , oliskohan se kyttääjä soittanut poliisit jos mulla olis ollu ne kaihtimet kokonaan auki ja valot päällä että olis nähnyt mitä puuhaan.
        Jos se kyttääjä olis ollu mies niin varmasti olis mielellään tissejäni katellu :D :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auringonvaloa ei olisi ikkunoista tullut vaikka auki olisi olleet joten sen takia ei tarvinnut kaihtimiakaan kokonaan auki pitää. Ei ne täysin kiinni ollut muulloin kun silloin kun oli valot päällä asunnossa ja usein kyllä joutui päivälläkin valoja pitämään jos meinasi nähdä esim käsitöitä tehdä ja minun tekemisiä ei tartte kenenkään tuntemattoman kytätä edes sieltä naapuritalosta.
        Olis kyllä ollut mielenkiintoista kokeilla mitä olis tapahtunut kun kesähelteillä olin usein kotona pelkissä pikkuhousuissa, myös muinakin aikoina lenkillä käytyäni suihkun jälkeen , oliskohan se kyttääjä soittanut poliisit jos mulla olis ollu ne kaihtimet kokonaan auki ja valot päällä että olis nähnyt mitä puuhaan.
        Jos se kyttääjä olis ollu mies niin varmasti olis mielellään tissejäni katellu :D :D

        No jos ei "auringonvaloa" niiin kai sieltä nyt päivän valo olisi kuitenkin tullut. Sehän on sama kuin asuisi laatikossa tai kellarissa, jos ei saa päivää tulemaan ikkunoista sisälle. - Nm. En kestäisi


    • Anonyymi

      Minä sekä mieheni; mies imuroi minä hoidan muut perussiivoushommat. Mies pesee ikkunat ja minä kaapit. Kun asuttiin isossa omakotitalossa, tilasin siivouksen parikolme kertaa vuodessa. Nyt asutaan puolet pienemmässä kolmiossa ja siivouskin tuntuu tosi helpolta ja sen tekee nopeasti ja joskus jopa nauttii siitä.

    • Anonyymi

      Just siivosin vähän. puistelin matot ja imuroin sohvan ja lattiat. Ei ole niin likaista että täytyisi luututa. Ikkunat pesen kerran kevätkesällä kun pahin siitepöly on sateen jäljeltä tipahtanut maahan. Sitten myös syystalvella kun kärpäset lopettaneet pörräämisen ja eka syysmyrsky lyönyt jälkensä ikkunoihin. Samalla myös vaihdan verhot.
      Koputan puuta, vielä on pystynyt kiipeilemään tuolille ja keittiötikkaille.
      Hytinäx1

    • Anonyymi

      Ihan hassu kymysys. - Nm. Kukahan

      • Anonyymi

        Ei ollenkaan ”hassu”, vaan aika olennainen, kun ihmisten hoitamattomia koteja on katsellut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollenkaan ”hassu”, vaan aika olennainen, kun ihmisten hoitamattomia koteja on katsellut.

        Tupa, kaappi ja siisteystarkastaja?!
        Ammatti vai harrastua?
        Jos ammatti niin mikä tai kuka maksaa palkkasi?
        Jos harrastus niin oletko harkinnut muita vaihtoehtoja vapaa-ajan viettämiseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tupa, kaappi ja siisteystarkastaja?!
        Ammatti vai harrastua?
        Jos ammatti niin mikä tai kuka maksaa palkkasi?
        Jos harrastus niin oletko harkinnut muita vaihtoehtoja vapaa-ajan viettämiseen?

        Ammatti? Pula työntekijöistä!
        Veronmaksajat!
        Vältän kyläilyjä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollenkaan ”hassu”, vaan aika olennainen, kun ihmisten hoitamattomia koteja on katsellut.

        Yeap, komppaan, osa kodeista on kamalia kaatopaikkoja. Mutta tarkoitin nyt vain omaani, joka ei ole kaatis siitä syystä, että itse hoitelen sen. - Nm. Ahkera-L_i_a


    • Anonyymi

      Kyllähän se homma sujuu, muttei vois vähenpää kiinnostaa. Trapetsilla leikkiminen/keikkuminen kai se kivoin osio on. Pesu ja työn tekeminen siinä mättää, suomalainen kun olen. Muut niinkun tekis työt, ja minä viettäisin aikaa, kuten siirtomaaherrat elokuvissa.

      • Anonyymi

        Voisitko valaista, mikä osa siivouksesta on "trapetsilla" leikkimistä / keikkumista. - Nm. En keksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko valaista, mikä osa siivouksesta on "trapetsilla" leikkimistä / keikkumista. - Nm. En keksi

        Trapetsihommaksi menee yläkerran rapun ikkunoiden pesu ulkoa tai sisältäpäin. Kummaltakin puolelta on aika hankalaa. Varsinkin sisäpuolelta, kun irtotikkaat eivät istu kiertävään rapun askelmiin kovin turvallisesti. Yläkerran huoneenkin ikkunoiden ulkolasin kanssa saa olla tarkkana, että saa junailtua ruudut sisälle pestäväksi. Ulkoapäin pitäis keikkua 5 m tikkailla.

        Kas kun on 1950- luvulla tehdyt ikkunat, hyväkuntoiset kyllä, mutteivät kovin ergonomiset. Ei näillä ikkunanpesutaidoilla varmaankaan työkokemus sirkuksee riitä. Siinä mielessä oli minulta vähän liioiteltua leuhkia akrobaatin taidoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trapetsihommaksi menee yläkerran rapun ikkunoiden pesu ulkoa tai sisältäpäin. Kummaltakin puolelta on aika hankalaa. Varsinkin sisäpuolelta, kun irtotikkaat eivät istu kiertävään rapun askelmiin kovin turvallisesti. Yläkerran huoneenkin ikkunoiden ulkolasin kanssa saa olla tarkkana, että saa junailtua ruudut sisälle pestäväksi. Ulkoapäin pitäis keikkua 5 m tikkailla.

        Kas kun on 1950- luvulla tehdyt ikkunat, hyväkuntoiset kyllä, mutteivät kovin ergonomiset. Ei näillä ikkunanpesutaidoilla varmaankaan työkokemus sirkuksee riitä. Siinä mielessä oli minulta vähän liioiteltua leuhkia akrobaatin taidoilla.

        Kehotan sinua tilaamaan ammattilaiset tuollaisten ikkunoitten pesemiseen. Ja jos et, on parempi antaa olla pesemättä, jotta luut pysyvät ehjinä ja / tai henkikulta kotona. - Nm. Huiii


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehotan sinua tilaamaan ammattilaiset tuollaisten ikkunoitten pesemiseen. Ja jos et, on parempi antaa olla pesemättä, jotta luut pysyvät ehjinä ja / tai henkikulta kotona. - Nm. Huiii

        Miks tilata apua, jos on itsellä apinataitoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miks tilata apua, jos on itsellä apinataitoja?

        Kun ei kuitenkaan ole apina, niin tikkaitten livettyä alta ei pysty apinan lailla heiluttelemaan itseään 'oksalta' toiselle. Se tietää luunmurtumia yms. vakavia vammoja. - Nm. Siksi


    • Anonyymi

      Viheliäisintä omistaa vanhana iso omakotitalo jos aiot yksin hoitaa sitä, etenkin jos olet mukavuuden haluiden, maksamalla saat siivousapua.
      Kukin tavallaan, muutimme muutaman kerran pienempään asuntoon, lopulta pieneen rauhalliseen kerrostaloon, kun puoliso sitten kuoli niin helpompi asua.

      • Anonyymi

        Emme jääneet hoitamaan kaksinkaan vaikka olimme joka suhteessa terveitä.
        Olimme juuri 50:n kahden puolen kun viimeinenkin lapsemme lähti omilleen.
        Olimme suunnitellet etukäteen muutoksen asumismuotoon.

        Työvoiman lähdettyä muutimme 164m2:n rinnetalosta keskustan 74m2 kolmioon.
        Laiskuus ja järki kohtasivat.

        Molemmat mummomme sinnittelivät vanhoissa taloissaan viime tippaan vaikka kumpikaan ei ollut vuosikymmeniin pystynyt tekemään huoltoja. Toinen oli täysin ulkopuolisen avun varassa heti leskeydyttyään.
        Toinen sentään hoiti alkuvuodet sisäpuuhat. Joten, kuten kunnes oli muutettava palvelutaloon.

        En ymmärrä miten ihmiset voivat rakastua lastulevyseiniin!


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vanhojen tähen itekin lopettelin aikanaan. Tais olla aiva oikee hetki.

    • Anonyymi

      Kerran kuukaudessa filippiiniläinen parivaljakko. Muuten yritän poistaa päällimmäiset itse. 600€ akkuimurilla.

    • Anonyymi

      Minä ja mieheni siivoamme- täytyyhän meillä jotain askaretta olla ruuanlaiton ja kuntoilun lisäksi. Toisakseen olemme molemmat tosi siistejä, joten siivottavaa ei paljon ole. Toki rakastan ikkunan pesua ja kuolinsiivous on tehty jo aikoja sitten (olemme nyt7-8-kymppisiä). Suurin osa päivästä menee netissä kuunnellen äänikirjoja ja lukien kirjoja ym kaikkea taivaan ja maan välillä. Facebookissa emme ole ja somessa näin tilkkasen, niinkuin nyt.
      Enne oli sivistyskodin seinät täynnä kirjahyllyjä kirjoineen, mutta NYT SE SIVISTYS LÖYTYY NETISTÄ, kun sen oikein oivaltaa.

    • Anonyymi

      Itse siivoan. Lapsenlapsi siivos varastoni pienestä summasta rahaa. Olin siitä iloinen, koska varasto oli kaaos-tilassa. Nyt ei ole.
      On kivaa, että tällä hetkellä voin hommat hoitaa ittekseni. Käteni toimivat ja inspiksetkin. Joitakin hommia siirrän lapsenlapselleni, jotka häntä ilahduttavat. Saa pikkasen ylimääräistä rahaa.
      Periaatteessa pyrin olemaan omillani.
      Heikunkeikku

      • Anonyymi

        Siivousfirma, joka kuukauden 20pvä, tai jos sattuu viikonlopulle, niin seuraava arkipäivä.
        Siivoja päättää esim ikkunanpesun. mutta petivaatteet vaihdetaan joka käyntikerralla.
        Sopimukseen kuluu myös pesulakäynnit, joista siivooja huolehtii niin että on puhdasta petivaatetta ja puhdasta mattoa käytettävissä.
        Vuositasolla käytän palveluun noin 1300€. Kyseessä yksinasuva mies, 2016 rakennetussa kerrostalokaksiossa.

        Arkisin lattioilla pyörii robotti-imuri, kahtena päivänä viikossa tekee tunnin kierroksen, kun itse olen lenkillä. Huonekalut on hankittu niin, että imuri pääsee esim sohvan ja sängyn alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siivousfirma, joka kuukauden 20pvä, tai jos sattuu viikonlopulle, niin seuraava arkipäivä.
        Siivoja päättää esim ikkunanpesun. mutta petivaatteet vaihdetaan joka käyntikerralla.
        Sopimukseen kuluu myös pesulakäynnit, joista siivooja huolehtii niin että on puhdasta petivaatetta ja puhdasta mattoa käytettävissä.
        Vuositasolla käytän palveluun noin 1300€. Kyseessä yksinasuva mies, 2016 rakennetussa kerrostalokaksiossa.

        Arkisin lattioilla pyörii robotti-imuri, kahtena päivänä viikossa tekee tunnin kierroksen, kun itse olen lenkillä. Huonekalut on hankittu niin, että imuri pääsee esim sohvan ja sängyn alle.

        i krt kuukaudessa kaksi naista siivoaa kodin ja kunnolla. Suomalainen siivousliike.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siivousfirma, joka kuukauden 20pvä, tai jos sattuu viikonlopulle, niin seuraava arkipäivä.
        Siivoja päättää esim ikkunanpesun. mutta petivaatteet vaihdetaan joka käyntikerralla.
        Sopimukseen kuluu myös pesulakäynnit, joista siivooja huolehtii niin että on puhdasta petivaatetta ja puhdasta mattoa käytettävissä.
        Vuositasolla käytän palveluun noin 1300€. Kyseessä yksinasuva mies, 2016 rakennetussa kerrostalokaksiossa.

        Arkisin lattioilla pyörii robotti-imuri, kahtena päivänä viikossa tekee tunnin kierroksen, kun itse olen lenkillä. Huonekalut on hankittu niin, että imuri pääsee esim sohvan ja sängyn alle.

        Olisitpa minun asiakkaani! Onnentyttö on sinun siivoojasi!


    • Anonyymi

      ”Kotihäpeästä” kirjoitetaan tänään Hesarissa, kun ihmiset eivät kehtaa päästää kotiinsa. Toisaalta ymmärrän, mutta jos on kaatopaikkakuntoisia ja -lemuisia kämppiä kiertänyt, niin eipä paljon ihmetytä.

      Sotkuisuus on eri juttu, kun saastaisuus!

      • Anonyymi

        Säälittävää ulkokultaisuutta. Annetaan omaa toimintaa ohjata kuvitelmalla mitä luulemme toisten ihmisten ajattelevan olemisestamme!
        Kuulun siihen haja-asutusalueella lapsuutensa ja nuoruutensa eläneeseen ikäluokkaan jolle oli, ja minulle on vieläkin luonnollista, että vieraita tulee milloin sattuu ja mihin tahansa tilanteeseen.
        En ole vieläkään tottunut nykyään vallitsevaan audienssi menettelyyn.

        Suurin osa tuttaviamme on tottunut tähän. Jotkut saattavat soittaa josko olemme kotona ja he olisivat tulossa. Aina on sopinut.
        Toinen tapa on se, että hälyttävät alaoven puhelimella avaamaan oven lukituksen. Aina on auennut.

        Suurinta somistamista edustaa se, että joskus tyhjennämme jonkun tasopinnan ja minä suljen oman romuhuoneeni eteisen oven.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säälittävää ulkokultaisuutta. Annetaan omaa toimintaa ohjata kuvitelmalla mitä luulemme toisten ihmisten ajattelevan olemisestamme!
        Kuulun siihen haja-asutusalueella lapsuutensa ja nuoruutensa eläneeseen ikäluokkaan jolle oli, ja minulle on vieläkin luonnollista, että vieraita tulee milloin sattuu ja mihin tahansa tilanteeseen.
        En ole vieläkään tottunut nykyään vallitsevaan audienssi menettelyyn.

        Suurin osa tuttaviamme on tottunut tähän. Jotkut saattavat soittaa josko olemme kotona ja he olisivat tulossa. Aina on sopinut.
        Toinen tapa on se, että hälyttävät alaoven puhelimella avaamaan oven lukituksen. Aina on auennut.

        Suurinta somistamista edustaa se, että joskus tyhjennämme jonkun tasopinnan ja minä suljen oman romuhuoneeni eteisen oven.

        Mutku jos koti on kaatopaikka, siinä ei jää paljonkaan luulottelujen varaa siitä, mikä kodin omistajan "toimintaa" ohjaa. - Nm. Laiskuus ja / tai osaamattomuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutku jos koti on kaatopaikka, siinä ei jää paljonkaan luulottelujen varaa siitä, mikä kodin omistajan "toimintaa" ohjaa. - Nm. Laiskuus ja / tai osaamattomuus

        Mitä siitä jos joku haluaa syystä tai toisesta antaa tuollaisen kuvan? Luultavammin ei halua antaa vaan antaa syntyä.
        Toisaalta, piittaamattomuus kanssaihmisten mielipiteistä ei ole merkki siivottomuudesta tai epäjärjestyksestä.
        Säälittävintä on siivota jonkin ulkoisen kuvan antamiseksi ulkopuolisille!
        Minä siivoan itseämme varten. Huomenna vien suuren osan matoistamme pesulaan.
        En vieraiden vaan oman viihtyvyytemme vuoksi.

        Kyllä menee elämä vaikeaksi jos alkaa kuvittelemaan mitä luulee muiden ajattelevan itsestä!!!!!!!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä siitä jos joku haluaa syystä tai toisesta antaa tuollaisen kuvan? Luultavammin ei halua antaa vaan antaa syntyä.
        Toisaalta, piittaamattomuus kanssaihmisten mielipiteistä ei ole merkki siivottomuudesta tai epäjärjestyksestä.
        Säälittävintä on siivota jonkin ulkoisen kuvan antamiseksi ulkopuolisille!
        Minä siivoan itseämme varten. Huomenna vien suuren osan matoistamme pesulaan.
        En vieraiden vaan oman viihtyvyytemme vuoksi.

        Kyllä menee elämä vaikeaksi jos alkaa kuvittelemaan mitä luulee muiden ajattelevan itsestä!!!!!!!!!!

        Miten viimeinen virkkeesi / kappaleesi liittyy kommenttini ajatukseen? Ihminen, joka asuu kaatopaikassa, ei todellakaan enää kykene ajattelemaan - mitään. - Nm. Luki-luki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten viimeinen virkkeesi / kappaleesi liittyy kommenttini ajatukseen? Ihminen, joka asuu kaatopaikassa, ei todellakaan enää kykene ajattelemaan - mitään. - Nm. Luki-luki

        Sinun mielestäsi kaatopaikka? Entä sitten? Pysy poissa!
        Millä perusteella päättelet, ettei sinun näyttelytason siisteysnormin alittava pysty ajattelemaan?

        Ylipäätään suomalaiset tekevät paljon ratkaisuja sillä perusteella mitä he haluavat näyttää ulkopuolisille tietämättä näiden ulkopuolisten todellista arvomaailmaa.
        Kutsun tätä toisten aivoilla ajatteluksi.
        Jos tulee vaikkapa resurssirajoitteita niin syntyy ahdistusta, kateutta, harkitsemattomia päätöksiä ynnä muuta "hauskaa"!
        Onnea matkaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun mielestäsi kaatopaikka? Entä sitten? Pysy poissa!
        Millä perusteella päättelet, ettei sinun näyttelytason siisteysnormin alittava pysty ajattelemaan?

        Ylipäätään suomalaiset tekevät paljon ratkaisuja sillä perusteella mitä he haluavat näyttää ulkopuolisille tietämättä näiden ulkopuolisten todellista arvomaailmaa.
        Kutsun tätä toisten aivoilla ajatteluksi.
        Jos tulee vaikkapa resurssirajoitteita niin syntyy ahdistusta, kateutta, harkitsemattomia päätöksiä ynnä muuta "hauskaa"!
        Onnea matkaan!

        Ei ollenkaan vain minun mielestäni. Nykypäivänä se joukko, joka tulee sosiaalisin syin hoito- ja hoivapaikkojen kriisipaikoille, tulee yllättävän usein kodista, joka on muuttunut kaatopaikaksi eikä siellä voi enää elää.

        Tai oikeammin siellä ei olisi voinut elää enää piiitkiin aikoihin, mutta jotenkin ne sinnittelee saastansa seassa siihen asti, että terveys prakaa totaalisesti ja tarvitsevat ulkopuolista apua. Siis; mistä em. kertoo? Tahtovatko he myös näyttää ulkopuolisille jotain, kenties.

        Olen tehnyt pariakin työtä, joissa olen mennyt ihmisten koteihin. Siinä näki ja koki monenlaista huushollia, ei nyt aivan vielä kaatopaikkoja, mutta hyvät alut oli. Ei oikein tiennyt, miten olisi ollut, jos tyhjää istumapaikkaa ei löytynyt tai likaiseen voinut istua. Tai tyhjää, puhdasta pöytää, johon tilatut juhlakaakut olisi voinut esille tarjottaviksi panna. Jouduin siivoamaan sen pöydän itse, koska en pysty roskan ja rojun seasta vieraille tarjoilemaan. - Nm. Puhtaus on puoli ruokaa


    • Anonyymi

      Minulla on käynyt jo vuosikymmenet viikkosiivooja, nykyään hän tosin käy vain joka toinen viikko kun yksin eläessä tulee niin vähän siivottavaa. Pikkupyykit pesen itse, mutta lakanat, pyyhkeet yms. hän vie mukanaan ja palauttaa seuraavalla siivouskerralla puhtaina mankeloituina/silitettyinä.

    • Anonyymi

      äitis

    • Anonyymi

      Mikä on hyvä siivousfirma Helsingissä ? Tarvitsen siivoojan. En tiedä firmojen tasosta mitään.

      • Anonyymi

        Koti Puhtaaksi , lauttasaarentie.


    • Anonyymi

      Siivooja .

    • Anonyymi

      Hupaisia siivousta koskevia hengentuotteita.
      Monelle näyttää siivoaminen tapahtuvan viestiä sovitulle tai satunnaiselle kävijälle.
      "Enks ookii hyvä"?
      Ilmeiseti samat esittäjät pitävät tilannetta jossa ihmiset hoitavat asuntonsa itselleen sopivassa kunnossa, kaatopaikkana tai vastaavana. Mihinköhän tuollainen käsitys perustuu? Omaan ylilyöntiin? Mitä naapurit ajattelevat? Tai johonkin vastaavaan.

      Joulukuun viimeisellä viikolla tein normaalin, kahden viikon välein suorittamani siivouksen.
      Huomenna on merkkipäiväni enkä tulevien vieraiden vuoksi ole tehnyt mitään ylimääräistä. Ainoa ekstra on huomenna suorittamani oh:n pöydän tavaroiden inventario.
      Vaimoni paistoi jonkun puolukka-rahka piirakan ja jotain tössyröitä.
      Jotain kuivaa, makeaa meillä on aina.
      Eipä tuo enempää arvosta yli 50:n vuoden yhteisen taipaleen jälkeen aviomiestään.
      On se vaan kumma juttu, että hän luottaa siivouksessakin minuun!

      • Anonyymi

        Voisitko selvittää, mitä kommenttisi eka kappale tarkoittaa. - Nm. En ummarra


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko selvittää, mitä kommenttisi eka kappale tarkoittaa. - Nm. En ummarra

        Se on tiedossa. Ethän sä mitään ymmärrä mistään. Nm. Revi siitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on tiedossa. Ethän sä mitään ymmärrä mistään. Nm. Revi siitä

        Etkä sinä osaa edes matkia. - Nm. Hah


    • Anonyymi

      Siivoan, jos sattuu huvittamaan. Olis aika noloo palkata kotisiivooja, mutta palkan sais kai kotitalousvähennykseen..

      • Anonyymi

        Mitä hemmetin noloa siinä olisi? - Nm. Ihan nykypäivän käytöntö monella


      • Anonyymi

        Siivoojan palkkaaja työllistää ihmisen.


    • Anonyymi

      Sivoan hitasti hartaastti itse. Kaksion ikunat ja parveken lasitukset.Kestä 3 päivä. Olen 69v. Tällä raihnainenko 60v.kirjoitaa valitus virsi siivous? Kun 94 vuotiaskin ystävä kykene sivota itse. Asenne sen ratkasee. Vaikka on nivelrikoja, reumaa,sydän vaivoja.ei estö tarttua toimen vaikka 1 nurkka per päivä siivota.Jos et kykene hommia hoitaa pyydä homiisi ostopalveluna sosialivrasto sivoja.1 kerta kuukausi käy ja maksaa.Äläkä käytä siskoja muita sukulaisia,ystäviä hyväksi työ orjana kotisi ilmaisena.

    • Anonyymi

      Roomba :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4944
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3237
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1385
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1216
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      66
      912
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      847
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      718
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe