Sensei vai san tai sama?

Anonyymi

Suomalaisen käyttäessä japaninkielisiä sanoja on ymmärrettävää ettei niiden käytön merkitystä välttämättä ymmärretä oikein.

Kun japanilainen viittaa toiseen ihmiseen nimellä, hän liittää nimen perään sanan san esim. Niilo Nokkela san (suom. Herra Niilo Nokkela).

Jos henkilö on itseään vanhempi tai muuten korkea-arvoisempi käytetään san sanan sijasta sanaa sama, esim. Ninni Nanninen sama.

Kukaan ei itseään esitellessään käytä san tai sama sanaa. Suomessakin kuulostaa omituiselta jos joku esittelisi itsensä tyyliin "Olen arvoisa Matti Meikäläinen."

Mikäli joku henkilö sitten sattuu opettamaan sinulle kitaransoittoa tai vaikkapa judoa, kutsut häntä jatkossa tyyliin Niilo Nokkela sensei, Niilo sensei tai Nokkela sensei. Vastaavasti käytetään Ninni sensei.

Vastaavasti kukaan ei viittaa itseensä sensei määreellä. Vaikka judo oppilaittesi näkökulmasta olet sensei, voit olla minulle san tai sama siitäkin huolimatta että olen itse judoka.

7

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kutsu mua senseiksi!

    • Anonyymi

      Muo voi kutsua nonsenseksi

    • Anonyymi

      HHmmmm Hyvin oleellisia asioita judon oppimisessa....

    • Anonyymi

      Hyvä muistutus niille, jotka laskeskelevat, ketä voi sanoa senseiksi ja ketä ei. Oikeasti asialla ei tietenkään ole mitään väliä, mutta aina löytyy niitä, joille se on tärkeää. Judon kannalta aivan sama.

    • Anonyymi

      Siis ketä kiinnostaa?

      Japanin kursseja on yliopistolla. Viekää tuo kielikoulutus jo vihdoin pois salilta.

      Alan yhä enemmän pitää bjj:stä tai painista, joissa haetaan ymmärrettäviä paikallisia nimiä asioille. Niskalenkki on kiva!

      • Anonyymi

        Varmasti jotain kiinnostaa ja hyvä niin. Jos siinä joku judoka vahingossa samalla vähän sivistyy niin tuskin sekään ihan hirveästi haittaa.

        Ihan yhtä lähellä se on judon ydintä kuin täällä vinkuminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti jotain kiinnostaa ja hyvä niin. Jos siinä joku judoka vahingossa samalla vähän sivistyy niin tuskin sekään ihan hirveästi haittaa.

        Ihan yhtä lähellä se on judon ydintä kuin täällä vinkuminen.

        siksi harrastat molempia, hahhahaaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1405
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1127
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      957
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      857
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      79
      807
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      733
    7. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe