En ny flaggningsdag?

Hur blir det med dagens utveckling? När får vi se finska dagen då man firar finskan? Alla andra dagar är vid det skedet svenska och engelska dagen så de behöver inte någon egen dag. När tror vi att övergången sker?

15

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Det går kanske riktigt fort ?

    • Anonyymi

      Är nu inte Aleksis Kividagen nu den 10 oktober en av "finska dagarna "?

      • Ingen aning. Alexis Stenvall beskrivs så här: Då Kivi inledde sin produktion fanns inte någon finskspråkig litterär tradition, endast enstaka andra författare skrev på finska. Kivi var tvungen dels att utveckla det finska språket.
        Alexis Stenvall översatte sitt namn felaktigt och skrev på ett språk som inte just fanns och då var året redan ca. 1850. Bara 38 år gammal blev han. Symboliserar en sådan typ finskheten? Detta sätter bruket av finska i ett nytt ljus. Språket fanns knappt. Upp som en sol och ned som en pannkaka ser ut att bli finskans öde.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Ingen aning. Alexis Stenvall beskrivs så här: Då Kivi inledde sin produktion fanns inte någon finskspråkig litterär tradition, endast enstaka andra författare skrev på finska. Kivi var tvungen dels att utveckla det finska språket.
        Alexis Stenvall översatte sitt namn felaktigt och skrev på ett språk som inte just fanns och då var året redan ca. 1850. Bara 38 år gammal blev han. Symboliserar en sådan typ finskheten? Detta sätter bruket av finska i ett nytt ljus. Språket fanns knappt. Upp som en sol och ned som en pannkaka ser ut att bli finskans öde.

        Snellmansdagen,finskhetens dag den 12 maj.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Snellmansdagen,finskhetens dag den 12 maj.

        Snellmans dagen hyllar också den en person. Finskheten kommer i det sammanhanget lite på köpet i stil med ”och det var inte allt” på shopping TV.
        Svenska dagen är införd av SFP och den hyllar svenskheten i Finland alen, utan att vara bunden till någon person. Dagen anses vara finlandssvenskarnas nationaldag och den har redan firats i en bra bit över 100 år.


      • De påstår rätt mycket och gör det dagligen om nätterna. Därav innehållets kvalitet.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Snellmans dagen hyllar också den en person. Finskheten kommer i det sammanhanget lite på köpet i stil med ”och det var inte allt” på shopping TV.
        Svenska dagen är införd av SFP och den hyllar svenskheten i Finland alen, utan att vara bunden till någon person. Dagen anses vara finlandssvenskarnas nationaldag och den har redan firats i en bra bit över 100 år.

        Vi fortsätter nog att fira vårt modersmåls dag hur mycket det nu än irriterar.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vi fortsätter nog att fira vårt modersmåls dag hur mycket det nu än irriterar.

        Då är det väl ännu mera orsak att fira synligt och med tillräckligt mycket ljud?


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Då är det väl ännu mera orsak att fira synligt och med tillräckligt mycket ljud?

        Det borde vi göra.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det borde vi göra.

        Bättre att vara anspråkslös.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Bättre att vara anspråkslös.

        Säkert, om man har förtjänat eller fått en slant i Finland, för får någon nys, så är plötsligt alla där och delar det med dig vare sig du vill eller inte. Skattmas, kallas skitstöveln för. Avund är företeelsens namn.
        I alla andra fall kan man glömma anspråkslösheten som glädjekvävande.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Säkert, om man har förtjänat eller fått en slant i Finland, för får någon nys, så är plötsligt alla där och delar det med dig vare sig du vill eller inte. Skattmas, kallas skitstöveln för. Avund är företeelsens namn.
        I alla andra fall kan man glömma anspråkslösheten som glädjekvävande.

        Avundsjukan frodas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vi fortsätter nog att fira vårt modersmåls dag hur mycket det nu än irriterar.

        Det är självklart.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Ingen aning. Alexis Stenvall beskrivs så här: Då Kivi inledde sin produktion fanns inte någon finskspråkig litterär tradition, endast enstaka andra författare skrev på finska. Kivi var tvungen dels att utveckla det finska språket.
        Alexis Stenvall översatte sitt namn felaktigt och skrev på ett språk som inte just fanns och då var året redan ca. 1850. Bara 38 år gammal blev han. Symboliserar en sådan typ finskheten? Detta sätter bruket av finska i ett nytt ljus. Språket fanns knappt. Upp som en sol och ned som en pannkaka ser ut att bli finskans öde.

        Det stämmer förstås att finska skriftspråket inte är så gammalt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Det stämmer förstås att finska skriftspråket inte är så gammalt.

        Undrar om inte finskan från Persien eller ens Volgas krök är rena skrocket? Fan vet hur finnarna teg t.o.m. 1850? Efter det har de gjort det på finska.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1052
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      775
    5. 53
      720
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      663
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      618
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      492
    Aihe