alumiiniveneen teko

Anonyymi

vähän alkanut mietityttää että kuinkakohan haastavaa olisi oman alumiiniveneen teko? busterhan olisi paras mutta hieman korkea hintaisia ovat.. onko joku tehnyt? oliko vaikeaa ja mitä pitäisi ottaa huomioon?

31

2030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Opettele ensin hitsaamaan alumiinia.

    • Anonyymi

      Vaatii myös levysepän taitoja

    • Anonyymi

      Olettaisin, et jos harkitsee ko.hommelia niin nämä metallin perusasiat olisi hallussa.
      Tee jäykästä pahvista pienoismalleja niin ei mene kalliit materiaalit hukkaan.
      Itellä sama ollu mieles, tosin vaneri/kuitu menetelmällä.

      • Anonyymi

        Jos materiaali on hallinnassa niin eiköhän tuo lähestyisi asiaa ihan eri kantilta.
        Vai onko sulla nuo sun materiaalit hallussa ja meinaat kysyä täältä että onko vene vaikea tehdä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos materiaali on hallinnassa niin eiköhän tuo lähestyisi asiaa ihan eri kantilta.
        Vai onko sulla nuo sun materiaalit hallussa ja meinaat kysyä täältä että onko vene vaikea tehdä?

        "Vai onko sulla nuo sun materiaalit hallussa ja meinaat kysyä täältä että onko vene vaikea tehdä?"
        Kyllä mulla mielestäni on kuidutus hommelit aika hyvin hallinnassa, ensimmäisiä paatteja leivottu jo -80 luvun lopulla..
        Enkä mä ole täältä apuja pyytämässä, kerroin vain aloittajalle mielipiteeni ja auttaakseni uutta harrastajaa.
        Päätyöni tehny metallin parissa, et kyllä rautakin taipuu.


    • Anonyymi

      Alumiiniveneen tekemiseen tarvitaan monenlaisia taitoja, joista osa on selaisia kädentaitoja, joiden oppimiseen menee vuosia.
      Toki, jso ne on hallussa, niin se on hyvä pohja. Tosin aloitus pistää hiukan epäilemään.
      Täällä on monta aloitusta, jossa on kehuttu taitoja ja joissa on lopulta kysytty ihna yksinkertaisia asioita ikään kuin aloittajana.

      Sitten on tietenkin hydrodynamikka, lujussoppi ja metalurgia. Alumiini väsyy, jos rakenteet eivät ole oikein mitoitetut ja voimat kohdistuvat väärin. Myöskään ylimitoitus ei ole järkevää.

      Eli jos nuo asiat osaa, osaa jo niin paljon enemmän kuin kukaan tällä ettei tarvitse kysyä täältä neuvoja.Jos taas kysyy neuvoja, vaikka osaa, niin joku muu menee arvostelukyvyssä pahasti reisille eikä henkiset kyvyt riitä prosessin toteuttamiseen.

    • Anonyymi

      On vaikeampaa kuin teräsveneen tekeminen. Ensinnäkin alumiinin hitsaaminen on huomattavasti hankalampaa suojakaasuineen. Jos täältä pitää neuvoja kysellä niin vastaus on: unohda koko juttu.

      • Anonyymi

        Kyllähän teräksen mig-hitsauksessa käytetään suojakaasua.


    • Anonyymi

      Ihmisen tekemiä nuo nykyisetkin ovat

      • Anonyymi

        Ja varmaan busterin tekijä on neuvot kysyny suoli 24 palstalta?


      • Anonyymi

        Niin, nimenomaan osaavien ammattilaisten, eivätkä ne kysele täältä neuvoja. Jos kokemusta alumiinin hitsauksesta ja yleensä tuon kaltaisista metallitöistä ei löydy, niin unohda koko juttu.


    • Anonyymi

      Kerää tyhjiä kaljatölkkejä ensin riittävästi.

    • Anonyymi

      Yhdestä levystä takoessa tulee kanootti. Tai kajakki jos on vaan ihan pienlevy.

      • Anonyymi

        Alumiinia ei voi takomalla muokata noihin muotoihin, murtuu tai jää heikoksi


    • Anonyymi

      Alumiinin hitsaaminen vielä menee mutta levyjen taivutus veneen muotoon on hankala paikka. Ellei sitten tyydy kantikkaaseen, ruuhen malliseen spede-veneeseen.

    • Anonyymi

      Jos Buster on ihanne, niin parempi unohtaa se veneen teko. Veneen rakentaminen itsessään ei ole kovinkaan ihmeellistä. Kunhan löydät tarpeitasi vastaavat piirrustukset

      • Anonyymi

        En itsekään pidä busteria kummoisenakaan veneenä, perusvene. Parempia on esim Faster tai Arronet Anytechistä puhumattakaan. Ei venäläistekään huonoja ole, siellä Busteria pidetään folioveneenä.


      • Anonyymi

        Kyllä alumiini veneen tarvitaan paljon muutakin kuin piirustukset, paljon muuta. Sitten kun se muu on olemassa voi alkaa katselemaan piirustuksia. Yhtä venettä varten tätä muuta ei kannata hankkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä alumiini veneen tarvitaan paljon muutakin kuin piirustukset, paljon muuta. Sitten kun se muu on olemassa voi alkaa katselemaan piirustuksia. Yhtä venettä varten tätä muuta ei kannata hankkia.

        Tarkennatko mitä tarkoitat paljolla muulla tigin ja normi metallintyöstö työkalujen lisäksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkennatko mitä tarkoitat paljolla muulla tigin ja normi metallintyöstö työkalujen lisäksi

        Siinä sitä onkin jo tilojen lisäksi hankittavaa henkilölle joka kyselee onko haastavaa tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkennatko mitä tarkoitat paljolla muulla tigin ja normi metallintyöstö työkalujen lisäksi

        Kyllä ammattiveneveistämöillä on monenlaiset taivutus- ja asennusjigit, ei niitä runkolevyjä kanttarilla taivutella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ammattiveneveistämöillä on monenlaiset taivutus- ja asennusjigit, ei niitä runkolevyjä kanttarilla taivutella.

        Luetellut ongelmat ovat niitä yleisesti hoettuja fraaseja.
        Alumiinin hitsaus ei ole juuri sen vaikeampaa kuin teräksenkään, plootu myös taipuu samoin kuin teräskin, eli avoveneen valmistus on vain hinta ja viitsimiskysymys, lukuun ottamatta materiaalin huolellisempaa valintaa.

        Umpinainen alumiinivene asettaa sitten kokemuksen ja tietämyksen esiin.
        Alumiini kevyenä aineena on erittäin hyvä äänen johdin, se liittyy pintojen vapaaseen värähtelyyn, aiheuttaa sisällä olijalle tunteen tynnyrissä istumiseen ja vapaa värähtely on yleensä syynä myös "jännityskohtien repeämiseen", eli tuentaan en kiinnitettävä erityistä huomiota.
        Pelkkä urea-aldehydien tai styreenien ruiskutus ei riitä, pinnoitteen on oltava painavaa tehotakseen, joka taas osaltaan syö painoetua, ja ennen kaikkea ehkäisee hapen pääsyn alumiinipintaan ehkäisten oksidoinnin ja aiheuttaa nopeaa syöpymistä ja sitä rataa.

        Eli kiusallisesti kolisevan avoveneen tekee mainiosti lähes kuka tahansa, isommat projektit kannattaa jättää, ei siksi että ei pystyisi, vaan siksi että tulos voi olla yllättävän kaukana haaveista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetellut ongelmat ovat niitä yleisesti hoettuja fraaseja.
        Alumiinin hitsaus ei ole juuri sen vaikeampaa kuin teräksenkään, plootu myös taipuu samoin kuin teräskin, eli avoveneen valmistus on vain hinta ja viitsimiskysymys, lukuun ottamatta materiaalin huolellisempaa valintaa.

        Umpinainen alumiinivene asettaa sitten kokemuksen ja tietämyksen esiin.
        Alumiini kevyenä aineena on erittäin hyvä äänen johdin, se liittyy pintojen vapaaseen värähtelyyn, aiheuttaa sisällä olijalle tunteen tynnyrissä istumiseen ja vapaa värähtely on yleensä syynä myös "jännityskohtien repeämiseen", eli tuentaan en kiinnitettävä erityistä huomiota.
        Pelkkä urea-aldehydien tai styreenien ruiskutus ei riitä, pinnoitteen on oltava painavaa tehotakseen, joka taas osaltaan syö painoetua, ja ennen kaikkea ehkäisee hapen pääsyn alumiinipintaan ehkäisten oksidoinnin ja aiheuttaa nopeaa syöpymistä ja sitä rataa.

        Eli kiusallisesti kolisevan avoveneen tekee mainiosti lähes kuka tahansa, isommat projektit kannattaa jättää, ei siksi että ei pystyisi, vaan siksi että tulos voi olla yllättävän kaukana haaveista.

        Mitä fraaseja? Ihmiset niitä veneitä tehtaallakin tekee, ei se mitään yliluonnollista vaadi. Sen sijaan moninaisia työkaluja ja koneita se kyllä vaatii joita harva itselleen hankkii/on hankkinut yhtä projektia varten. Tietenkin jos tyytyy laatikkomaiseen ruuheen niin ei se ole kovin kummoinen tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä fraaseja? Ihmiset niitä veneitä tehtaallakin tekee, ei se mitään yliluonnollista vaadi. Sen sijaan moninaisia työkaluja ja koneita se kyllä vaatii joita harva itselleen hankkii/on hankkinut yhtä projektia varten. Tietenkin jos tyytyy laatikkomaiseen ruuheen niin ei se ole kovin kummoinen tehdä.

        Mitä ihmeen erikoistyökaluja ?

        Alumiinilevyn leikkauskin onnistuu tavallisella pyörösahalla ja muutkin puutyökalut puree alumiiniin.

        Pointti edellä oli hitsisaumoihin ja saumojen viereen ajan myötä mahdollisesti syntyvät hiushalkeamat, avoveneessä pieni tihkuminen ei haittaa, joissain se saattaa olla todellinen ongelma.
        Tee-Se-Itse-miehillä harvoin on tietoa, millaista lisäainelankaa hitsatessa on käytettävä millekin alumiiniseokselle, vaikka toisiinsa palat saa liitettyä millä tahansa, joksikin aikaa.

        Pienveneen teko alumiinista on käytännöllisesti helpoin tapa itserakentajalle, hinta vaan saattaa kohota summiin, joissa valmiin osto tulee vaihtoehdoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmeen erikoistyökaluja ?

        Alumiinilevyn leikkauskin onnistuu tavallisella pyörösahalla ja muutkin puutyökalut puree alumiiniin.

        Pointti edellä oli hitsisaumoihin ja saumojen viereen ajan myötä mahdollisesti syntyvät hiushalkeamat, avoveneessä pieni tihkuminen ei haittaa, joissain se saattaa olla todellinen ongelma.
        Tee-Se-Itse-miehillä harvoin on tietoa, millaista lisäainelankaa hitsatessa on käytettävä millekin alumiiniseokselle, vaikka toisiinsa palat saa liitettyä millä tahansa, joksikin aikaa.

        Pienveneen teko alumiinista on käytännöllisesti helpoin tapa itserakentajalle, hinta vaan saattaa kohota summiin, joissa valmiin osto tulee vaihtoehdoksi.

        No tuohon ongelmaanhan oli ratkaisu jo ensimmäiessä vastauksessa. Omaa osaamistaan se vaatii.
        Kannattaa muistaa myös hyvä ilmanvaihto ja hengitysilman suodatus kun sitä alumiinia sirkkelöi pyörösahalla tai muuten pölisevästi työstää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuohon ongelmaanhan oli ratkaisu jo ensimmäiessä vastauksessa. Omaa osaamistaan se vaatii.
        Kannattaa muistaa myös hyvä ilmanvaihto ja hengitysilman suodatus kun sitä alumiinia sirkkelöi pyörösahalla tai muuten pölisevästi työstää.

        Häh, ei pyörösahasta tai porasta lähde mitään hengitysilmaan siirtyvää pölyä alumiinista, älä sekoita puun työstöä alumiiniin.
        Hitsauksen suojakaasu (argon) on ainoa hengitykseen liittyvä, itse asiassa alumiinin työstö on yllättävän siistiä, ja osaamista tarvitaan paljon vähemmän kuin esim. puuveneen valmistukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häh, ei pyörösahasta tai porasta lähde mitään hengitysilmaan siirtyvää pölyä alumiinista, älä sekoita puun työstöä alumiiniin.
        Hitsauksen suojakaasu (argon) on ainoa hengitykseen liittyvä, itse asiassa alumiinin työstö on yllättävän siistiä, ja osaamista tarvitaan paljon vähemmän kuin esim. puuveneen valmistukseen.

        Joo ei ne pölyt ja huurut heti vaikuta. Jatka vaan ilman asiallista suojautumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmeen erikoistyökaluja ?

        Alumiinilevyn leikkauskin onnistuu tavallisella pyörösahalla ja muutkin puutyökalut puree alumiiniin.

        Pointti edellä oli hitsisaumoihin ja saumojen viereen ajan myötä mahdollisesti syntyvät hiushalkeamat, avoveneessä pieni tihkuminen ei haittaa, joissain se saattaa olla todellinen ongelma.
        Tee-Se-Itse-miehillä harvoin on tietoa, millaista lisäainelankaa hitsatessa on käytettävä millekin alumiiniseokselle, vaikka toisiinsa palat saa liitettyä millä tahansa, joksikin aikaa.

        Pienveneen teko alumiinista on käytännöllisesti helpoin tapa itserakentajalle, hinta vaan saattaa kohota summiin, joissa valmiin osto tulee vaihtoehdoksi.

        Tavallisella pyörösahalla meinaat muotoilla esim. pohjan keulanpuoleisen osan joka kaareutuu sekä kölistä partaaseen päin että ohjauspulpeteista keulaan päin? No, lycka till.


    • Anonyymi

      "Parhaita alumiiniveneitä" on toki muitakin kuin Buster.
      Venemessuilla on lukuisia tasavertaisia AL-vene valmistajia joka kevät.
      Parhaat AL veneet tehdään merialumiinista ainakin työvenepuolella.

      Omavalmisteisen veneen rekisteröinti (yli 20 hv/5,5m /ei EU merkintää) on Traficomin toimesta tehty todella vaikeaksi!
      Rekisteröinti toki onnistuu kunhan esittää tarkat rakennepiirustukset ja lujuuslaskelmat yms! Traficom päättää max moottorin tehosta yms.

      Ammattimieheltä AL veneen valmistus onnistuu varmasti, rekisteröinti se haaste on. Kannattaa aloitta kyselyllä Traficomiin edellytyksistä.

    • Anonyymi

      ...merialumiinin ja tarvikkeiden kuluttaja hinnat tekee semmoisen jotta omatekemänä alumiini ennen ei säästä rahaa, jos viittii kyytiä käytettyä..
      Mainittu venäl aluvene 50hv moottorilla on jo järkyttävän hyvä, jos sellainen kelpaa..

      Tietenkään jos haluaa itse tehdä, siinä ei ole mitään vaikeaa.. mutta ainekset on jostain saatava halvemmalla kuin "nettirautakaupoista", jos säästöä tavoittelee..

    • Anonyymi

      Näyttää olevan saatavilla valmiita piirustuksia ja levyjen leikkauskuvia saatavissa, esim MetalBoatKits nimiseltä yritykseltä. Tällaisesta tekeminen on paljon helpompaa ja nopeampaan. Sopiva määrä al-arkkeja rautakaupasta vesi-leikkauspajalle kuvien kanssa ja siitä sitten hitsailemaan levyjä yhteen. Tunteja varmasti menee paljon, mutta jos tykkää tekemisestä..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks

      Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann
      Maailman menoa
      243
      1786
    2. Olen niin kesken

      Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys
      Ikävä
      13
      1232
    3. Tietääkö joku ylläpidosta?

      Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi
      Sinkut
      202
      1170
    4. Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)

      Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä
      Ikävä
      185
      1095
    5. Nainen olet ensimmäinen tarpeeksi vahva

      joka kestää tämän kokonaisuuden, minut. Persoonani, tunteeni, kipuni, pelkoni. Olen aina pidätellyt itseäni ja antanut v
      Ikävä
      60
      883
    6. TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."

      Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p
      Tanssii tähtien kanssa
      18
      874
    7. Minkä ikäinen

      Minkä ikäinen on kaipauksesi kohde?
      Ikävä
      60
      824
    8. Tunnisteita kaipaajille

      Onko jokin juttu mistä sun kaivattu tietää et viesti ois hälle? ☎️📝
      Ikävä
      51
      816
    9. Mä tuun aina rakastamaan sua J

      Mutta en pysty kertomaan, että mikä mulla on hätänä. Mä en kertakaikkiaan pysty. Joskus naureskelit muiden ihmisten vai
      Ikävä
      61
      773
    10. Martina ei mennyt naimisiin

      IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      757
    Aihe