vähän alkanut mietityttää että kuinkakohan haastavaa olisi oman alumiiniveneen teko? busterhan olisi paras mutta hieman korkea hintaisia ovat.. onko joku tehnyt? oliko vaikeaa ja mitä pitäisi ottaa huomioon?
alumiiniveneen teko
31
1639
Vastaukset
- Anonyymi
Opettele ensin hitsaamaan alumiinia.
- Anonyymi
Vaatii myös levysepän taitoja
- Anonyymi
Olettaisin, et jos harkitsee ko.hommelia niin nämä metallin perusasiat olisi hallussa.
Tee jäykästä pahvista pienoismalleja niin ei mene kalliit materiaalit hukkaan.
Itellä sama ollu mieles, tosin vaneri/kuitu menetelmällä.- Anonyymi
Jos materiaali on hallinnassa niin eiköhän tuo lähestyisi asiaa ihan eri kantilta.
Vai onko sulla nuo sun materiaalit hallussa ja meinaat kysyä täältä että onko vene vaikea tehdä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos materiaali on hallinnassa niin eiköhän tuo lähestyisi asiaa ihan eri kantilta.
Vai onko sulla nuo sun materiaalit hallussa ja meinaat kysyä täältä että onko vene vaikea tehdä?"Vai onko sulla nuo sun materiaalit hallussa ja meinaat kysyä täältä että onko vene vaikea tehdä?"
Kyllä mulla mielestäni on kuidutus hommelit aika hyvin hallinnassa, ensimmäisiä paatteja leivottu jo -80 luvun lopulla..
Enkä mä ole täältä apuja pyytämässä, kerroin vain aloittajalle mielipiteeni ja auttaakseni uutta harrastajaa.
Päätyöni tehny metallin parissa, et kyllä rautakin taipuu.
- Anonyymi
Alumiiniveneen tekemiseen tarvitaan monenlaisia taitoja, joista osa on selaisia kädentaitoja, joiden oppimiseen menee vuosia.
Toki, jso ne on hallussa, niin se on hyvä pohja. Tosin aloitus pistää hiukan epäilemään.
Täällä on monta aloitusta, jossa on kehuttu taitoja ja joissa on lopulta kysytty ihna yksinkertaisia asioita ikään kuin aloittajana.
Sitten on tietenkin hydrodynamikka, lujussoppi ja metalurgia. Alumiini väsyy, jos rakenteet eivät ole oikein mitoitetut ja voimat kohdistuvat väärin. Myöskään ylimitoitus ei ole järkevää.
Eli jos nuo asiat osaa, osaa jo niin paljon enemmän kuin kukaan tällä ettei tarvitse kysyä täältä neuvoja.Jos taas kysyy neuvoja, vaikka osaa, niin joku muu menee arvostelukyvyssä pahasti reisille eikä henkiset kyvyt riitä prosessin toteuttamiseen. - Anonyymi
On vaikeampaa kuin teräsveneen tekeminen. Ensinnäkin alumiinin hitsaaminen on huomattavasti hankalampaa suojakaasuineen. Jos täältä pitää neuvoja kysellä niin vastaus on: unohda koko juttu.
- Anonyymi
Kyllähän teräksen mig-hitsauksessa käytetään suojakaasua.
- Anonyymi
Ihmisen tekemiä nuo nykyisetkin ovat
- Anonyymi
Ja varmaan busterin tekijä on neuvot kysyny suoli 24 palstalta?
- Anonyymi
Niin, nimenomaan osaavien ammattilaisten, eivätkä ne kysele täältä neuvoja. Jos kokemusta alumiinin hitsauksesta ja yleensä tuon kaltaisista metallitöistä ei löydy, niin unohda koko juttu.
- Anonyymi
Kerää tyhjiä kaljatölkkejä ensin riittävästi.
- Anonyymi
Yhdestä levystä takoessa tulee kanootti. Tai kajakki jos on vaan ihan pienlevy.
- Anonyymi
Alumiinia ei voi takomalla muokata noihin muotoihin, murtuu tai jää heikoksi
- Anonyymi
Alumiinin hitsaaminen vielä menee mutta levyjen taivutus veneen muotoon on hankala paikka. Ellei sitten tyydy kantikkaaseen, ruuhen malliseen spede-veneeseen.
- Anonyymi
Jos Buster on ihanne, niin parempi unohtaa se veneen teko. Veneen rakentaminen itsessään ei ole kovinkaan ihmeellistä. Kunhan löydät tarpeitasi vastaavat piirrustukset
- Anonyymi
En itsekään pidä busteria kummoisenakaan veneenä, perusvene. Parempia on esim Faster tai Arronet Anytechistä puhumattakaan. Ei venäläistekään huonoja ole, siellä Busteria pidetään folioveneenä.
- Anonyymi
Kyllä alumiini veneen tarvitaan paljon muutakin kuin piirustukset, paljon muuta. Sitten kun se muu on olemassa voi alkaa katselemaan piirustuksia. Yhtä venettä varten tätä muuta ei kannata hankkia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä alumiini veneen tarvitaan paljon muutakin kuin piirustukset, paljon muuta. Sitten kun se muu on olemassa voi alkaa katselemaan piirustuksia. Yhtä venettä varten tätä muuta ei kannata hankkia.
Tarkennatko mitä tarkoitat paljolla muulla tigin ja normi metallintyöstö työkalujen lisäksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkennatko mitä tarkoitat paljolla muulla tigin ja normi metallintyöstö työkalujen lisäksi
Siinä sitä onkin jo tilojen lisäksi hankittavaa henkilölle joka kyselee onko haastavaa tehdä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkennatko mitä tarkoitat paljolla muulla tigin ja normi metallintyöstö työkalujen lisäksi
Kyllä ammattiveneveistämöillä on monenlaiset taivutus- ja asennusjigit, ei niitä runkolevyjä kanttarilla taivutella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ammattiveneveistämöillä on monenlaiset taivutus- ja asennusjigit, ei niitä runkolevyjä kanttarilla taivutella.
Luetellut ongelmat ovat niitä yleisesti hoettuja fraaseja.
Alumiinin hitsaus ei ole juuri sen vaikeampaa kuin teräksenkään, plootu myös taipuu samoin kuin teräskin, eli avoveneen valmistus on vain hinta ja viitsimiskysymys, lukuun ottamatta materiaalin huolellisempaa valintaa.
Umpinainen alumiinivene asettaa sitten kokemuksen ja tietämyksen esiin.
Alumiini kevyenä aineena on erittäin hyvä äänen johdin, se liittyy pintojen vapaaseen värähtelyyn, aiheuttaa sisällä olijalle tunteen tynnyrissä istumiseen ja vapaa värähtely on yleensä syynä myös "jännityskohtien repeämiseen", eli tuentaan en kiinnitettävä erityistä huomiota.
Pelkkä urea-aldehydien tai styreenien ruiskutus ei riitä, pinnoitteen on oltava painavaa tehotakseen, joka taas osaltaan syö painoetua, ja ennen kaikkea ehkäisee hapen pääsyn alumiinipintaan ehkäisten oksidoinnin ja aiheuttaa nopeaa syöpymistä ja sitä rataa.
Eli kiusallisesti kolisevan avoveneen tekee mainiosti lähes kuka tahansa, isommat projektit kannattaa jättää, ei siksi että ei pystyisi, vaan siksi että tulos voi olla yllättävän kaukana haaveista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luetellut ongelmat ovat niitä yleisesti hoettuja fraaseja.
Alumiinin hitsaus ei ole juuri sen vaikeampaa kuin teräksenkään, plootu myös taipuu samoin kuin teräskin, eli avoveneen valmistus on vain hinta ja viitsimiskysymys, lukuun ottamatta materiaalin huolellisempaa valintaa.
Umpinainen alumiinivene asettaa sitten kokemuksen ja tietämyksen esiin.
Alumiini kevyenä aineena on erittäin hyvä äänen johdin, se liittyy pintojen vapaaseen värähtelyyn, aiheuttaa sisällä olijalle tunteen tynnyrissä istumiseen ja vapaa värähtely on yleensä syynä myös "jännityskohtien repeämiseen", eli tuentaan en kiinnitettävä erityistä huomiota.
Pelkkä urea-aldehydien tai styreenien ruiskutus ei riitä, pinnoitteen on oltava painavaa tehotakseen, joka taas osaltaan syö painoetua, ja ennen kaikkea ehkäisee hapen pääsyn alumiinipintaan ehkäisten oksidoinnin ja aiheuttaa nopeaa syöpymistä ja sitä rataa.
Eli kiusallisesti kolisevan avoveneen tekee mainiosti lähes kuka tahansa, isommat projektit kannattaa jättää, ei siksi että ei pystyisi, vaan siksi että tulos voi olla yllättävän kaukana haaveista.Mitä fraaseja? Ihmiset niitä veneitä tehtaallakin tekee, ei se mitään yliluonnollista vaadi. Sen sijaan moninaisia työkaluja ja koneita se kyllä vaatii joita harva itselleen hankkii/on hankkinut yhtä projektia varten. Tietenkin jos tyytyy laatikkomaiseen ruuheen niin ei se ole kovin kummoinen tehdä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä fraaseja? Ihmiset niitä veneitä tehtaallakin tekee, ei se mitään yliluonnollista vaadi. Sen sijaan moninaisia työkaluja ja koneita se kyllä vaatii joita harva itselleen hankkii/on hankkinut yhtä projektia varten. Tietenkin jos tyytyy laatikkomaiseen ruuheen niin ei se ole kovin kummoinen tehdä.
Mitä ihmeen erikoistyökaluja ?
Alumiinilevyn leikkauskin onnistuu tavallisella pyörösahalla ja muutkin puutyökalut puree alumiiniin.
Pointti edellä oli hitsisaumoihin ja saumojen viereen ajan myötä mahdollisesti syntyvät hiushalkeamat, avoveneessä pieni tihkuminen ei haittaa, joissain se saattaa olla todellinen ongelma.
Tee-Se-Itse-miehillä harvoin on tietoa, millaista lisäainelankaa hitsatessa on käytettävä millekin alumiiniseokselle, vaikka toisiinsa palat saa liitettyä millä tahansa, joksikin aikaa.
Pienveneen teko alumiinista on käytännöllisesti helpoin tapa itserakentajalle, hinta vaan saattaa kohota summiin, joissa valmiin osto tulee vaihtoehdoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ihmeen erikoistyökaluja ?
Alumiinilevyn leikkauskin onnistuu tavallisella pyörösahalla ja muutkin puutyökalut puree alumiiniin.
Pointti edellä oli hitsisaumoihin ja saumojen viereen ajan myötä mahdollisesti syntyvät hiushalkeamat, avoveneessä pieni tihkuminen ei haittaa, joissain se saattaa olla todellinen ongelma.
Tee-Se-Itse-miehillä harvoin on tietoa, millaista lisäainelankaa hitsatessa on käytettävä millekin alumiiniseokselle, vaikka toisiinsa palat saa liitettyä millä tahansa, joksikin aikaa.
Pienveneen teko alumiinista on käytännöllisesti helpoin tapa itserakentajalle, hinta vaan saattaa kohota summiin, joissa valmiin osto tulee vaihtoehdoksi.No tuohon ongelmaanhan oli ratkaisu jo ensimmäiessä vastauksessa. Omaa osaamistaan se vaatii.
Kannattaa muistaa myös hyvä ilmanvaihto ja hengitysilman suodatus kun sitä alumiinia sirkkelöi pyörösahalla tai muuten pölisevästi työstää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tuohon ongelmaanhan oli ratkaisu jo ensimmäiessä vastauksessa. Omaa osaamistaan se vaatii.
Kannattaa muistaa myös hyvä ilmanvaihto ja hengitysilman suodatus kun sitä alumiinia sirkkelöi pyörösahalla tai muuten pölisevästi työstää.Häh, ei pyörösahasta tai porasta lähde mitään hengitysilmaan siirtyvää pölyä alumiinista, älä sekoita puun työstöä alumiiniin.
Hitsauksen suojakaasu (argon) on ainoa hengitykseen liittyvä, itse asiassa alumiinin työstö on yllättävän siistiä, ja osaamista tarvitaan paljon vähemmän kuin esim. puuveneen valmistukseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Häh, ei pyörösahasta tai porasta lähde mitään hengitysilmaan siirtyvää pölyä alumiinista, älä sekoita puun työstöä alumiiniin.
Hitsauksen suojakaasu (argon) on ainoa hengitykseen liittyvä, itse asiassa alumiinin työstö on yllättävän siistiä, ja osaamista tarvitaan paljon vähemmän kuin esim. puuveneen valmistukseen.Joo ei ne pölyt ja huurut heti vaikuta. Jatka vaan ilman asiallista suojautumista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ihmeen erikoistyökaluja ?
Alumiinilevyn leikkauskin onnistuu tavallisella pyörösahalla ja muutkin puutyökalut puree alumiiniin.
Pointti edellä oli hitsisaumoihin ja saumojen viereen ajan myötä mahdollisesti syntyvät hiushalkeamat, avoveneessä pieni tihkuminen ei haittaa, joissain se saattaa olla todellinen ongelma.
Tee-Se-Itse-miehillä harvoin on tietoa, millaista lisäainelankaa hitsatessa on käytettävä millekin alumiiniseokselle, vaikka toisiinsa palat saa liitettyä millä tahansa, joksikin aikaa.
Pienveneen teko alumiinista on käytännöllisesti helpoin tapa itserakentajalle, hinta vaan saattaa kohota summiin, joissa valmiin osto tulee vaihtoehdoksi.Tavallisella pyörösahalla meinaat muotoilla esim. pohjan keulanpuoleisen osan joka kaareutuu sekä kölistä partaaseen päin että ohjauspulpeteista keulaan päin? No, lycka till.
- Anonyymi
"Parhaita alumiiniveneitä" on toki muitakin kuin Buster.
Venemessuilla on lukuisia tasavertaisia AL-vene valmistajia joka kevät.
Parhaat AL veneet tehdään merialumiinista ainakin työvenepuolella.
Omavalmisteisen veneen rekisteröinti (yli 20 hv/5,5m /ei EU merkintää) on Traficomin toimesta tehty todella vaikeaksi!
Rekisteröinti toki onnistuu kunhan esittää tarkat rakennepiirustukset ja lujuuslaskelmat yms! Traficom päättää max moottorin tehosta yms.
Ammattimieheltä AL veneen valmistus onnistuu varmasti, rekisteröinti se haaste on. Kannattaa aloitta kyselyllä Traficomiin edellytyksistä. - Anonyymi
...merialumiinin ja tarvikkeiden kuluttaja hinnat tekee semmoisen jotta omatekemänä alumiini ennen ei säästä rahaa, jos viittii kyytiä käytettyä..
Mainittu venäl aluvene 50hv moottorilla on jo järkyttävän hyvä, jos sellainen kelpaa..
Tietenkään jos haluaa itse tehdä, siinä ei ole mitään vaikeaa.. mutta ainekset on jostain saatava halvemmalla kuin "nettirautakaupoista", jos säästöä tavoittelee.. - Anonyymi
Näyttää olevan saatavilla valmiita piirustuksia ja levyjen leikkauskuvia saatavissa, esim MetalBoatKits nimiseltä yritykseltä. Tällaisesta tekeminen on paljon helpompaa ja nopeampaan. Sopiva määrä al-arkkeja rautakaupasta vesi-leikkauspajalle kuvien kanssa ja siitä sitten hitsailemaan levyjä yhteen. Tunteja varmasti menee paljon, mutta jos tykkää tekemisestä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397790Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde391989Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251930- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5929Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812