Nastarenkaat

Anonyymi

Joko on autossa nastarenkaat alla ?

100

813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jep, kuukauden jo pyörinyt alla. Heti ensimmäisestä lumisateesta asti.

      • Anonyymi

        Ei ole. Ei tule.

        Talvirenkaat on kyllä ja olleet jo hetken.


    • Anonyymi

      Ei kuulu sulle.

      • Anonyymi

        Kolmisen viikkoa sitten kuului ensimmäiset ropinat täällä Pohjois-Satakunnan pääkaupungissa.
        Nyt kuuluu jo paljon nastojen ropinaa. Itse ajattelin joulun aikoihin käydä vaihdattamassa, jos kelit vaativat.


      • Anonyymi

        Taidat kuulua kitkarengas pelleihin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat kuulua kitkarengas pelleihin

        En ole kitkarengaspelle, mutta eläkeläisenä tulee vähän ajettua. Viime talvena tuli mittariin tammikuussa 50 kilometriä, helmikuussa 64 kilometriä.
        Kuitenkin on talvirenkaat laitatettava alle jos kelit niin vaativat, koska joskus on kaupasta tuotava jotakin painavampaa, ja vaikkapa lumipyryn aikaan on mukava lähteä kauppaan autolla lämpimästä tallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kitkarengaspelle, mutta eläkeläisenä tulee vähän ajettua. Viime talvena tuli mittariin tammikuussa 50 kilometriä, helmikuussa 64 kilometriä.
        Kuitenkin on talvirenkaat laitatettava alle jos kelit niin vaativat, koska joskus on kaupasta tuotava jotakin painavampaa, ja vaikkapa lumipyryn aikaan on mukava lähteä kauppaan autolla lämpimästä tallista.

        Päihteetkö sen työkyvyn sinulta vei? Sen verran paljon kirjoittelet nyt satuja, että selvänä et ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päihteetkö sen työkyvyn sinulta vei? Sen verran paljon kirjoittelet nyt satuja, että selvänä et ole.

        "Päihteetkö sen työkyvyn sinulta vei? Sen verran paljon kirjoittelet nyt satuja, että selvänä et ole."
        Kerroin olevani eläkeläinen, en työkyvyttömyyseläkeläinen.
        Lähes jokainen seitsemänkymppinen palkansaajana työskennellyt on eläkkeellä.
        K-Citymarkettiin ja apteekkiin on matkaa 400 metriä, joten autolla menemme vain kun on jotakin raskaampaa tuotava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päihteetkö sen työkyvyn sinulta vei? Sen verran paljon kirjoittelet nyt satuja, että selvänä et ole.

        Eivät kaikki elä kuten sinä. Onneksi.


      • Anonyymi

        Kyllä sen kuulee jos ohi ajat.


    • Anonyymi

      Nyt on lokakuu. Eli ei, ei todellakaan ole nastarenkaat alla.

      • Anonyymi

        Koska sinulla ei ole autoakaan.


      • Anonyymi

        Mitä se lokakuu estää?


    • Viimeksi omassa autossa ollut nastarenkaat alla 2006. En usko, että ihan heti olen alle laittamassa...

      Noh, kerran oli joku innovatiivinen kitkarengas, jossa oli jotain keramiikkasiruja mukana kumiseoksessa. Kaipa siinä kaikki nastan hyvät puolet oli, mutta niitä nyt on niin vähän, etten muuten huonoa rengasta viitsinyt sen kauemmin pitää. Ehkä jos joku osaava valmistaja tekisi vastaavan, sillä voisi olla käyttöä. Oletettavasti se ei ihan yhtä paljoa edes kuluta tiestöä kuin perinteisempi nastarinkula. Hiljaisempi se ainakin oli. Pito tosin yhtä huono kuin nastoissa yleensäkin, mutta se oli luultavasti valmistajasta ja muotista kiinni.

      • Anonyymi

        ’...huono kuin nastoissa yleensäkin...’
        Paitsi että nastoissa pito on yleensä aina parempi kuin muissa talvirenkaissa. Senhän osoitti taas viimeisimmät talvirengastesti vääjäämättä. Taisi siinä paras kitkarengas pärjätä juuri ja juuri paremmin kuin heikoin nastarengas.

        No mutta tämänhän sinä kyllä hyvin tiedätkin.... 😎


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ’...huono kuin nastoissa yleensäkin...’
        Paitsi että nastoissa pito on yleensä aina parempi kuin muissa talvirenkaissa. Senhän osoitti taas viimeisimmät talvirengastesti vääjäämättä. Taisi siinä paras kitkarengas pärjätä juuri ja juuri paremmin kuin heikoin nastarengas.

        No mutta tämänhän sinä kyllä hyvin tiedätkin.... 😎

        No niin ja nyt sitten jäämme odottelemaan näiden fanaatikkojen selityksiä, miksi nuo testitulokset eivät voi olla oikeita.... saas nähdä löytyykö yhtään uutta näkökulmaa tai selitystä kuin mitä viimeiset vuosikymmenet on ’todisteltu’.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin ja nyt sitten jäämme odottelemaan näiden fanaatikkojen selityksiä, miksi nuo testitulokset eivät voi olla oikeita.... saas nähdä löytyykö yhtään uutta näkökulmaa tai selitystä kuin mitä viimeiset vuosikymmenet on ’todisteltu’.

        Olisi hauskaa, jos rotta ja joku rengasfanaatikko aloittaisi väitetyn. Siinä olisi hetkessä satoja viestejä, muttei yhtään sisältöä. Noihin rotan täkyihin ei vaan kukaan ole enää aikoihin tarttunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ’...huono kuin nastoissa yleensäkin...’
        Paitsi että nastoissa pito on yleensä aina parempi kuin muissa talvirenkaissa. Senhän osoitti taas viimeisimmät talvirengastesti vääjäämättä. Taisi siinä paras kitkarengas pärjätä juuri ja juuri paremmin kuin heikoin nastarengas.

        No mutta tämänhän sinä kyllä hyvin tiedätkin.... 😎

        Rotan kirjoituksiin ei kannata suhtautua vakavasti koska se kirjoittelee yleensä ihan mitä sattuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ’...huono kuin nastoissa yleensäkin...’
        Paitsi että nastoissa pito on yleensä aina parempi kuin muissa talvirenkaissa. Senhän osoitti taas viimeisimmät talvirengastesti vääjäämättä. Taisi siinä paras kitkarengas pärjätä juuri ja juuri paremmin kuin heikoin nastarengas.

        No mutta tämänhän sinä kyllä hyvin tiedätkin.... 😎

        Taasko oli testattu uusia renkaita kylminä? Jännää, miten tuollaisissa testeissä aina pärjää se rengas, jonka pito perustuu metallin raavintaan...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Taasko oli testattu uusia renkaita kylminä? Jännää, miten tuollaisissa testeissä aina pärjää se rengas, jonka pito perustuu metallin raavintaan...

        Ensimmäinen kommentti, jolla pyritään selittämään, miksi ammattilaisten tekemä talvirengastestaus ei ole pätevä.

        Jännää, miten testi ei koskaan voi olla pätevä kun nastarengas osoittautuu parhaaksi talvirenkaaksi. Näin ollen mikään testi koskaan ei näytä olevan pätevä, jos se on tehty suomalaisissa talviolosuhteissa.
        Sen sijaan Saksassa tai jopa jotkut Ruotsissa tehdyt testit miellyttävät, koska niissä testiä painotetaan lähinnä sulien teiden sadekelien ominaisuuksia, joten erilaiset renkaat tietysti pärjäävät.

        Kyllä tämä tästä vielä käynnistyy...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Taasko oli testattu uusia renkaita kylminä? Jännää, miten tuollaisissa testeissä aina pärjää se rengas, jonka pito perustuu metallin raavintaan...

        Jännää on tosiaan se, että vuodesta toiseen todetaan testeissä itsestään selvä sama asia eli liukkaalla pito on parempi metallisen nastan kuin pelkän kumin ansiosta.
        Ja vieläkin joku sitä ihmettelee....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen kommentti, jolla pyritään selittämään, miksi ammattilaisten tekemä talvirengastestaus ei ole pätevä.

        Jännää, miten testi ei koskaan voi olla pätevä kun nastarengas osoittautuu parhaaksi talvirenkaaksi. Näin ollen mikään testi koskaan ei näytä olevan pätevä, jos se on tehty suomalaisissa talviolosuhteissa.
        Sen sijaan Saksassa tai jopa jotkut Ruotsissa tehdyt testit miellyttävät, koska niissä testiä painotetaan lähinnä sulien teiden sadekelien ominaisuuksia, joten erilaiset renkaat tietysti pärjäävät.

        Kyllä tämä tästä vielä käynnistyy...

        Jep. Ja vielä odotellaan salaliittoteoreetikkojen kommentit rengasvalmistajien ja erityisesti Nokian lahjonnasta testitulosten osalta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen kommentti, jolla pyritään selittämään, miksi ammattilaisten tekemä talvirengastestaus ei ole pätevä.

        Jännää, miten testi ei koskaan voi olla pätevä kun nastarengas osoittautuu parhaaksi talvirenkaaksi. Näin ollen mikään testi koskaan ei näytä olevan pätevä, jos se on tehty suomalaisissa talviolosuhteissa.
        Sen sijaan Saksassa tai jopa jotkut Ruotsissa tehdyt testit miellyttävät, koska niissä testiä painotetaan lähinnä sulien teiden sadekelien ominaisuuksia, joten erilaiset renkaat tietysti pärjäävät.

        Kyllä tämä tästä vielä käynnistyy...

        Toki se voi olla pätevä, mutta renkaita pitäisi testata siten, kuin niitä käytetään. Eli luokkaa 10 000 kilsaa ajettuna ja lämpiminä. Tulokset tuollaisista testeistä ovat olleet aivan erisuuntaisia kuin näillä hupsistiikan maailman testeillä.

        Sulien teiden sadekeliominaisuudet ovat toki suurimmassa osassa Suomea tärkeämmät kuin liukkaan kelin ominaisuudet, mutta eipä kitkoilla ole ongemlia liukkaallakaan. Tämän näkee siitäkin, että kitkoilla ollaan useammin kolarissa se syytön osapuoli liukkalla...

        Käynnistele rauhassa.


      • Anonyymi

        Niissä oli metallisäikeitä kumiseoksen seassa ja vastasi kitkarengasta jota oli yritetty parantaa metallisäikeen pätkillä ja huonolla menetyksellä. Nasta rengas on hyvä, jopa parempi joissain olosuhteissa ja kitka joskus jopa parempi lumikelissä.
        Itse ajan kitkoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ’...huono kuin nastoissa yleensäkin...’
        Paitsi että nastoissa pito on yleensä aina parempi kuin muissa talvirenkaissa. Senhän osoitti taas viimeisimmät talvirengastesti vääjäämättä. Taisi siinä paras kitkarengas pärjätä juuri ja juuri paremmin kuin heikoin nastarengas.

        No mutta tämänhän sinä kyllä hyvin tiedätkin.... 😎

        Kun painotetaan reilusti enemmän jääolosuhteita niin nasta on tietenkin parempi.
        Ruotsalaisessa testissä ei painotettu erityisesti mitään olosuhdetta ja kas kummaa,
        ensimmäinen nastarengas löytyi vasta sijalta olikohan se 5. Tuo kertoo sen, että kitka on yleisrenkaana ylivoimainen ja nastaa tarvitaan vasta kun on todella pahat jääkelit ja silloinkin pärjää kitkoilla kun ajelee kelin vaatimalla tavalla.
        Itse olen ajellut kitkoilla 8 vuotta, enkä pala nastoihin koskaan ja käytännön ajossa en ainakaan jää koskaan jalkoihin, päin vastoin ajan reilummin kuin pelkäävät natakuskit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niissä oli metallisäikeitä kumiseoksen seassa ja vastasi kitkarengasta jota oli yritetty parantaa metallisäikeen pätkillä ja huonolla menetyksellä. Nasta rengas on hyvä, jopa parempi joissain olosuhteissa ja kitka joskus jopa parempi lumikelissä.
        Itse ajan kitkoilla.

        Ei, kyllä niissä oli keramiikansiruja. Joku diamond -tuotenimi, vaikka tuskin ne timanttia olivat...

        Teoriassa ihan hyvä. Jos jäällä koski kaasuun tai jarruun, tiehen jäi oikein komeat raapimisjäljet. Vähän kuin nastoila, mutta enemmän ja matalampia. Mitään pitoa ei toki ollut, kun pito jäällä perusti tietysti lähinnä siihen kitkarenkaan toimintaan ja siinä nuo olivat huonot.


      • TheRat kirjoitti:

        Ei, kyllä niissä oli keramiikansiruja. Joku diamond -tuotenimi, vaikka tuskin ne timanttia olivat...

        Teoriassa ihan hyvä. Jos jäällä koski kaasuun tai jarruun, tiehen jäi oikein komeat raapimisjäljet. Vähän kuin nastoila, mutta enemmän ja matalampia. Mitään pitoa ei toki ollut, kun pito jäällä perusti tietysti lähinnä siihen kitkarenkaan toimintaan ja siinä nuo olivat huonot.

        Tarkistin. Green Diamond. Ei ole pärjännyt testeissäkään, joskin ainut testi jossa sen löysin, olivat muut renkaat uusia ja GD 8 tuhatta ajettu, mikä tarkoittaa ettei siitä oikein voi sanoa vielä mitään. Olisi pitänyt testata kaikkia renkaita uusina ja käytettyinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen kommentti, jolla pyritään selittämään, miksi ammattilaisten tekemä talvirengastestaus ei ole pätevä.

        Jännää, miten testi ei koskaan voi olla pätevä kun nastarengas osoittautuu parhaaksi talvirenkaaksi. Näin ollen mikään testi koskaan ei näytä olevan pätevä, jos se on tehty suomalaisissa talviolosuhteissa.
        Sen sijaan Saksassa tai jopa jotkut Ruotsissa tehdyt testit miellyttävät, koska niissä testiä painotetaan lähinnä sulien teiden sadekelien ominaisuuksia, joten erilaiset renkaat tietysti pärjäävät.

        Kyllä tämä tästä vielä käynnistyy...

        Ei oikein käynnisty. Vanhoihin täkyihin ei kukaan tartu, ja uudet yritelmät on mielikuvituksettomia ja vaisuja.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Toki se voi olla pätevä, mutta renkaita pitäisi testata siten, kuin niitä käytetään. Eli luokkaa 10 000 kilsaa ajettuna ja lämpiminä. Tulokset tuollaisista testeistä ovat olleet aivan erisuuntaisia kuin näillä hupsistiikan maailman testeillä.

        Sulien teiden sadekeliominaisuudet ovat toki suurimmassa osassa Suomea tärkeämmät kuin liukkaan kelin ominaisuudet, mutta eipä kitkoilla ole ongemlia liukkaallakaan. Tämän näkee siitäkin, että kitkoilla ollaan useammin kolarissa se syytön osapuoli liukkalla...

        Käynnistele rauhassa.

        Ei tarvitse enää käynnistellä, sinähän sen jo käynnistit ja ihan vuosien ajoilta tutuilla argumenteilla, joilla yritetään kyseenalaistaa ammattitestaajien testausosaamista, kun aina vaan nastarenkaat osoittautuvat parhaiksi vuodesta toiseen.

        Renkaita käytetään monella eri tavalla. Jos käytettyjä renkaita aletaan testata, on muuten joskus niin tehtykin, ongelmaksi tietysti tulee löytää vertailukelpoiset verrokit. Pitäisi olla samanikäiset, yhtä kuluneet, jne. Se ei välttämättä ole helppo.
        Uusien renkaiden osalta tätä ongelmaa ei ole. Toinen vaikuttava syy on sekin, että rengastestit kiinnostavat lähinnä uusien renkaiden ostajia, harva ostaa käytettyjä.

        Täälläkin moneen kertaan on ollut esillä aikanaan tehty käytettyjen talvirenkaiden testi. Silloin valittiin yhtä kuluneet nastat ja kitkat. Käytännössä kävi niin, että kun kuluminen oli kriteerinä, niin nastat oli kaksi vuotta vanhemmat kuin kitkat. Ikähän vaikuttaa ominaisuuksiin. Lopputulos ei muuttanut käytännössä mitenkään kitka-nasta ominaisuuksien eroja uusiin verrattuna ikäerosta huolimatta. No tuosta testistä on jo kymmenkunta vuotta ja oikeastaan melkein kaikki muu renkaissa on muuttunut, paitsi väri ja se että rengas pyörii.
        Ja ostajan kannalta oleellisempi kuin kuluneisuus olisikin ikä. Näin koska renkaat ovat kalliita ja käytännössä pyritään ajamaan niillä mahdollisimman pitkään.

        On sikäli outoa, jos kukaan ammatikseen testaava ei olisi keksinyt ja ottanut testattavakseen tuota ehdotuksesi mukaista? Eikö sinusta? Minkä sinä arvelet olevan syynä, että kaikki talvirengastestit, kuten kesärengastestitkin, tehdään aina uusilla renkailla? Ei vain suomalaiset, vaan kaikki muutkin.

        Nastoilla ajaa Suomessa n 80-85% autoilijoista, joten lienee selvää, että niillä kolaroidaankin enemmän. Syytön vs syyllinen -tilastokin ei ole osoitus renkaan luikkaan kelin ominaisuudesta. Eiköhän asia ole sinullekin aikalailla selvää, vaikka mielelläsi tuotkin tuota tilastotietoa aina esiin. Tilastojen ’lukutaito’ ja ymmärtäminen on kyky ja uskoisin sinunkin sen tietävän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun painotetaan reilusti enemmän jääolosuhteita niin nasta on tietenkin parempi.
        Ruotsalaisessa testissä ei painotettu erityisesti mitään olosuhdetta ja kas kummaa,
        ensimmäinen nastarengas löytyi vasta sijalta olikohan se 5. Tuo kertoo sen, että kitka on yleisrenkaana ylivoimainen ja nastaa tarvitaan vasta kun on todella pahat jääkelit ja silloinkin pärjää kitkoilla kun ajelee kelin vaatimalla tavalla.
        Itse olen ajellut kitkoilla 8 vuotta, enkä pala nastoihin koskaan ja käytännön ajossa en ainakaan jää koskaan jalkoihin, päin vastoin ajan reilummin kuin pelkäävät natakuskit.

        Ja kas kummaa, kun rengastestissä painotetaan liukkaan kelin ominaisuuksia, niin nastarenkaat osoittautuvat aina suorastaan ylivoimaisiksi.
        Tuossa ruotsalaistestissäkin, johon ilmeisesti viittaat, osoittautuivat nastarenkaat ylivoimaiseksi liukkaan kelin osatesteissä. Testissä kuitenkin painopiste oli enemmän Ruotsin liikenneolosuhteisiin sovitettu ja liikennehän painottuu siellä huomattavasti etelämmäksi kuin Suomen etelärannikko.

        Suomessa testissä viimeksi painotettiin tietysti suomalaisia olosuhteita ja niissähän taisi paras kitkarengas pärjätä vain heikointa nastarengasta paremmin.

        En tiedä mitä lopulta tarkoitat yleisrenkaalla ja sen ylivoimaisuudella, mutta kuinkahan moni on ostamassa ’yleisrengasta’, kun on ostamassa talvirenkaita. Suomen olosuhteissa nasta on talvikeleissä ’yleisrengas’. Sen ominaisuudet eivät ole missään talviajan olosuhteissa kitkaa heikompi ja pidon osalta varsinkin selkeästi parempi. Liukkaat kelit ovat Suomessa yleisiä, massiivisesta suolauksesta huolimatta.

        En hetkeäkään epäile, ettetkö olisi nk tavallista parempi kuski, joka voi huristella nastarenkailla ajavia reippaammin kelissä kuin kelissä. Et sinä mitään pelkää, luotathan täysin ylivoimaisiin ajotaitoihisi. Sinunlaisiahan on liikenteessä todella useita....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oikein käynnisty. Vanhoihin täkyihin ei kukaan tartu, ja uudet yritelmät on mielikuvituksettomia ja vaisuja.

        Hyvin näkyy vanhat täkysetkin toimivan....😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin näkyy vanhat täkysetkin toimivan....😆

        Uudet on jo todella huonoja.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Taasko oli testattu uusia renkaita kylminä? Jännää, miten tuollaisissa testeissä aina pärjää se rengas, jonka pito perustuu metallin raavintaan...

        Älä nyt ainakaan rupia Silestoneilla ajamaan.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Toki se voi olla pätevä, mutta renkaita pitäisi testata siten, kuin niitä käytetään. Eli luokkaa 10 000 kilsaa ajettuna ja lämpiminä. Tulokset tuollaisista testeistä ovat olleet aivan erisuuntaisia kuin näillä hupsistiikan maailman testeillä.

        Sulien teiden sadekeliominaisuudet ovat toki suurimmassa osassa Suomea tärkeämmät kuin liukkaan kelin ominaisuudet, mutta eipä kitkoilla ole ongemlia liukkaallakaan. Tämän näkee siitäkin, että kitkoilla ollaan useammin kolarissa se syytön osapuoli liukkalla...

        Käynnistele rauhassa.

        Talviliikenteeseen tarkoitettujen kitkojen sadekeliominaisuudethan ovat hyvinkin heikot. Keskieurooppalaiset kitkat ovat eri asia, ne on sadekelinrenkaat. Niiden talviominaisuudet taasen ovat heikot.

        Kitkojen hyvät puolet liittyy muuhun kuin välittömään liikenneturvallisuuteen. Hiljaisuus, pienempi teiden kulutusvaikutus ja joustavampi renkaiden vaihtoajankohdan päättäminen. Ja jotkut tykkäävät myös pehmoisemmista renkaista, se taas on henkilökohtainen tykkäämisasia.

        Kitkoilla kyllä pärjää hyvin talvellakin kunhan huomioi erityisesti liukkaat kelit ja heikommat pito-ominaisuudet. Onneksi varsinkin pk-seudulla ja eteläisessä Suomessa suolaus on tehokasta ja ennakoivaa, se helpottaa erityisesti kitkoilla liikkuvia.
        Toki on niin, että myös nastarenkailla pitää kelit huomioida, vaikka pito-ominaisuudet ovatkin paremmat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Talviliikenteeseen tarkoitettujen kitkojen sadekeliominaisuudethan ovat hyvinkin heikot. Keskieurooppalaiset kitkat ovat eri asia, ne on sadekelinrenkaat. Niiden talviominaisuudet taasen ovat heikot.

        Kitkojen hyvät puolet liittyy muuhun kuin välittömään liikenneturvallisuuteen. Hiljaisuus, pienempi teiden kulutusvaikutus ja joustavampi renkaiden vaihtoajankohdan päättäminen. Ja jotkut tykkäävät myös pehmoisemmista renkaista, se taas on henkilökohtainen tykkäämisasia.

        Kitkoilla kyllä pärjää hyvin talvellakin kunhan huomioi erityisesti liukkaat kelit ja heikommat pito-ominaisuudet. Onneksi varsinkin pk-seudulla ja eteläisessä Suomessa suolaus on tehokasta ja ennakoivaa, se helpottaa erityisesti kitkoilla liikkuvia.
        Toki on niin, että myös nastarenkailla pitää kelit huomioida, vaikka pito-ominaisuudet ovatkin paremmat.

        > Talviliikenteeseen tarkoitettujen kitkojen sadekeliominaisuudethan ovat hyvinkin heikot.

        Ovat toki. Melkein yhtä huonot kuin nastoilla, joissa kovempi kumi, nastat heikentämässä pitoa ja vähemmän uria... Ja sitten kun joku vielä ajelee noilla kymmenen vuotta "kun on kaikki nastat tallessa", niin ovat ihan mahdottomat märällä.

        > Kitkojen hyvät puolet liittyy muuhun kuin välittömään liikenneturvallisuuteen.

        Tarkoittanet, että niitä muitakin hyviä puolia on? Kitkathan ovat tilastollisesti turvallisemmat kuin nastat, joskin se voi johtua myös keskimääräistä paremmista kuskeista. Itse pidän kitkarenkaiden tavasta kommunikoida tien liukkaudesta nastoja paremmin. Silloin kun on oikasti liukasta, kitkat varoittavat. Nastat ovat tunnottomat ja pidon heikkouden huomaa vasta kun se lähtee. Nykyisillä luistonestoilla sun muilla ei välttämättä edes kiihdyttäessä huomaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin näkyy vanhat täkysetkin toimivan....😆

        Nyt on kyllä kunnon vauhti päällä. Katsotaanko, mitä tapahtuu, jos joku kysyy siltä, montako kaistaa on leveäkaistatiellä? 🤣


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > Talviliikenteeseen tarkoitettujen kitkojen sadekeliominaisuudethan ovat hyvinkin heikot.

        Ovat toki. Melkein yhtä huonot kuin nastoilla, joissa kovempi kumi, nastat heikentämässä pitoa ja vähemmän uria... Ja sitten kun joku vielä ajelee noilla kymmenen vuotta "kun on kaikki nastat tallessa", niin ovat ihan mahdottomat märällä.

        > Kitkojen hyvät puolet liittyy muuhun kuin välittömään liikenneturvallisuuteen.

        Tarkoittanet, että niitä muitakin hyviä puolia on? Kitkathan ovat tilastollisesti turvallisemmat kuin nastat, joskin se voi johtua myös keskimääräistä paremmista kuskeista. Itse pidän kitkarenkaiden tavasta kommunikoida tien liukkaudesta nastoja paremmin. Silloin kun on oikasti liukasta, kitkat varoittavat. Nastat ovat tunnottomat ja pidon heikkouden huomaa vasta kun se lähtee. Nykyisillä luistonestoilla sun muilla ei välttämättä edes kiihdyttäessä huomaa...

        "Itse pidän kitkarenkaiden tavasta kommunikoida tien liukkaudesta nastoja paremmin. Silloin kun on oikasti liukasta, kitkat varoittavat. Nastat ovat tunnottomat ja pidon heikkouden huomaa vasta kun se lähtee."

        Tuo on kitkarenkaan ylivoimaisesti heikoin ominaisuus. Kitkarenkaan pitomekanismi toimii luistamattomalla renkaalla. Kun luisu alkaa niin pito romahtaa murto-osaan ja monesti ei ole enää mitään tehtävissä. Nastarenkaalla on luistossakin vielä metallipiikki jäätä vasten eikä pidon romahtaminen ole yhtä dramaattinen. Kaikki asiantuntijat varoittavat juuri tuosta kitkarenkaan ominaisuudesta, se ei varoita vaan pidon murtuessa kuskista tulee matkustaja.

        Tämäkin on sinulle monen monta kertaa selitetty.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Itse pidän kitkarenkaiden tavasta kommunikoida tien liukkaudesta nastoja paremmin. Silloin kun on oikasti liukasta, kitkat varoittavat. Nastat ovat tunnottomat ja pidon heikkouden huomaa vasta kun se lähtee."

        Tuo on kitkarenkaan ylivoimaisesti heikoin ominaisuus. Kitkarenkaan pitomekanismi toimii luistamattomalla renkaalla. Kun luisu alkaa niin pito romahtaa murto-osaan ja monesti ei ole enää mitään tehtävissä. Nastarenkaalla on luistossakin vielä metallipiikki jäätä vasten eikä pidon romahtaminen ole yhtä dramaattinen. Kaikki asiantuntijat varoittavat juuri tuosta kitkarenkaan ominaisuudesta, se ei varoita vaan pidon murtuessa kuskista tulee matkustaja.

        Tämäkin on sinulle monen monta kertaa selitetty.

        Kovasti te yritätte tuota selittää, mutta ette tunnu tietävän mistä puhutte. Tulee melkein sellainen tunne, että asiantuntijoiden puheiden lisäksi, ette ymmärrä mitään kitkojen pidosta.

        Minä selitän vähän.

        Kitkojen pidossa heikointa on vetopito, kakkosena tulee kaarrepito ja parasta on jarrutuspito. Ja pito on vieläpä merkittävästi normaalia heikompi kylmällä renkaalla. Tämä tarkoittaa, että liukkana huomaa liikkeelle lähtiessä huonosta pidosta ja ajaessa auton elämisestä. Väite siitä, että pitomekanismi ei toimisi luistavalla renkaalla on vain noin 30 vuotta vanha — ja vanhentunut. Ensimmäisissä kitkarenkaissa imukuppiominaisuutta ei osattu vielä kunnolla hyödyntää, eikä ehkä osata nykyäänkään keskieurooppakitkoissa. Pohjoisiin oloihin suunnitellut kitkat pitävät vallan mainiosti myös sutiessaan (eivät toki yhtä hyvin kuin ilman sutimista, mutta eipä mikään).

        Jos sinulla olisi kokemusta, tietäisit tämän.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kovasti te yritätte tuota selittää, mutta ette tunnu tietävän mistä puhutte. Tulee melkein sellainen tunne, että asiantuntijoiden puheiden lisäksi, ette ymmärrä mitään kitkojen pidosta.

        Minä selitän vähän.

        Kitkojen pidossa heikointa on vetopito, kakkosena tulee kaarrepito ja parasta on jarrutuspito. Ja pito on vieläpä merkittävästi normaalia heikompi kylmällä renkaalla. Tämä tarkoittaa, että liukkana huomaa liikkeelle lähtiessä huonosta pidosta ja ajaessa auton elämisestä. Väite siitä, että pitomekanismi ei toimisi luistavalla renkaalla on vain noin 30 vuotta vanha — ja vanhentunut. Ensimmäisissä kitkarenkaissa imukuppiominaisuutta ei osattu vielä kunnolla hyödyntää, eikä ehkä osata nykyäänkään keskieurooppakitkoissa. Pohjoisiin oloihin suunnitellut kitkat pitävät vallan mainiosti myös sutiessaan (eivät toki yhtä hyvin kuin ilman sutimista, mutta eipä mikään).

        Jos sinulla olisi kokemusta, tietäisit tämän.

        On se hyvä, että maailmassa on yksi ihminen joka ymmärtää kaiken. Taitaa olla yksinäistä tomppeleiden keskellä.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kovasti te yritätte tuota selittää, mutta ette tunnu tietävän mistä puhutte. Tulee melkein sellainen tunne, että asiantuntijoiden puheiden lisäksi, ette ymmärrä mitään kitkojen pidosta.

        Minä selitän vähän.

        Kitkojen pidossa heikointa on vetopito, kakkosena tulee kaarrepito ja parasta on jarrutuspito. Ja pito on vieläpä merkittävästi normaalia heikompi kylmällä renkaalla. Tämä tarkoittaa, että liukkana huomaa liikkeelle lähtiessä huonosta pidosta ja ajaessa auton elämisestä. Väite siitä, että pitomekanismi ei toimisi luistavalla renkaalla on vain noin 30 vuotta vanha — ja vanhentunut. Ensimmäisissä kitkarenkaissa imukuppiominaisuutta ei osattu vielä kunnolla hyödyntää, eikä ehkä osata nykyäänkään keskieurooppakitkoissa. Pohjoisiin oloihin suunnitellut kitkat pitävät vallan mainiosti myös sutiessaan (eivät toki yhtä hyvin kuin ilman sutimista, mutta eipä mikään).

        Jos sinulla olisi kokemusta, tietäisit tämän.

        "Väite siitä, että pitomekanismi ei toimisi luistavalla renkaalla on vain noin 30 vuotta vanha — ja vanhentunut."

        Ei se ole mihinkään vanhentunut. Kitkarenkaan pito perustuu edelleen pehmeän kumiseoksen ja lamellirakenteen tunkeutumiseen pinnan epätasaisuuksiin ja jonkin verran ns. imukuppiefektiin pyörivän renkaan painuessa pintaa vasten, muodostuu alipainetta renkaan ja alustan väliin. Renkaan luistaessa kumi ei tunkeudu epätasaisuuksiin vaan luisuu yli, imukuppiefektiäkään (alipainetta) ei muodostu luistavan renkaan ja alustan välille. Tämän takia pito putoaa silmänräpäyksessä murto-osaan kun luisu alkaa. Oikeat liikenteen asiantuntijat varoittavat kaikki juuri tästä ominaisuudesta kitkarenkaassa.

        Nämä on kaikille muille paitsi sinulle ihan yksinkertaisia asioita, silkkaa fysiikkaa. Kitkarenkaissa on muita hyviä ominaisuuksia verrattuna nastoitettuun, mutta pito jäisellä alustalla ei kuulu niihin. Se ei muutu vuosienkaan itsepäisellä vänkäämisellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Väite siitä, että pitomekanismi ei toimisi luistavalla renkaalla on vain noin 30 vuotta vanha — ja vanhentunut."

        Ei se ole mihinkään vanhentunut. Kitkarenkaan pito perustuu edelleen pehmeän kumiseoksen ja lamellirakenteen tunkeutumiseen pinnan epätasaisuuksiin ja jonkin verran ns. imukuppiefektiin pyörivän renkaan painuessa pintaa vasten, muodostuu alipainetta renkaan ja alustan väliin. Renkaan luistaessa kumi ei tunkeudu epätasaisuuksiin vaan luisuu yli, imukuppiefektiäkään (alipainetta) ei muodostu luistavan renkaan ja alustan välille. Tämän takia pito putoaa silmänräpäyksessä murto-osaan kun luisu alkaa. Oikeat liikenteen asiantuntijat varoittavat kaikki juuri tästä ominaisuudesta kitkarenkaassa.

        Nämä on kaikille muille paitsi sinulle ihan yksinkertaisia asioita, silkkaa fysiikkaa. Kitkarenkaissa on muita hyviä ominaisuuksia verrattuna nastoitettuun, mutta pito jäisellä alustalla ei kuulu niihin. Se ei muutu vuosienkaan itsepäisellä vänkäämisellä.

        Asia on täsmälleen näin. Rotalla on jotakin nykyisen tiedeyhteisön ymmärryksen ulkopuolista tietoa tai ei ymmärrä tunnetun fysiikan mekanismeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia on täsmälleen näin. Rotalla on jotakin nykyisen tiedeyhteisön ymmärryksen ulkopuolista tietoa tai ei ymmärrä tunnetun fysiikan mekanismeja.

        Tai sitten silkka pakkomielle päästä trollaamaan. Mitenkähän lie?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Väite siitä, että pitomekanismi ei toimisi luistavalla renkaalla on vain noin 30 vuotta vanha — ja vanhentunut."

        Ei se ole mihinkään vanhentunut. Kitkarenkaan pito perustuu edelleen pehmeän kumiseoksen ja lamellirakenteen tunkeutumiseen pinnan epätasaisuuksiin ja jonkin verran ns. imukuppiefektiin pyörivän renkaan painuessa pintaa vasten, muodostuu alipainetta renkaan ja alustan väliin. Renkaan luistaessa kumi ei tunkeudu epätasaisuuksiin vaan luisuu yli, imukuppiefektiäkään (alipainetta) ei muodostu luistavan renkaan ja alustan välille. Tämän takia pito putoaa silmänräpäyksessä murto-osaan kun luisu alkaa. Oikeat liikenteen asiantuntijat varoittavat kaikki juuri tästä ominaisuudesta kitkarenkaassa.

        Nämä on kaikille muille paitsi sinulle ihan yksinkertaisia asioita, silkkaa fysiikkaa. Kitkarenkaissa on muita hyviä ominaisuuksia verrattuna nastoitettuun, mutta pito jäisellä alustalla ei kuulu niihin. Se ei muutu vuosienkaan itsepäisellä vänkäämisellä.

        > imukuppiefektiäkään (alipainetta) ei muodostu
        > luistavan renkaan ja alustan välille.

        Ai, vähän uusiksi meni sitten fysiikanopetus. Suosittelen tekemään tuosta ihan virallisen tutkimuksen, niin voi tulla vaikka nobelia.

        > Tämän takia pito putoaa silmänräpäyksessä murto-osaan kun luisu alkaa.

        Liukukitka on pienempi kuin lepokitka, ihan normaalia. Mutta imukuppiefektissä on se hyvä puoli, että se ei perustu kitkaan.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > imukuppiefektiäkään (alipainetta) ei muodostu
        > luistavan renkaan ja alustan välille.

        Ai, vähän uusiksi meni sitten fysiikanopetus. Suosittelen tekemään tuosta ihan virallisen tutkimuksen, niin voi tulla vaikka nobelia.

        > Tämän takia pito putoaa silmänräpäyksessä murto-osaan kun luisu alkaa.

        Liukukitka on pienempi kuin lepokitka, ihan normaalia. Mutta imukuppiefektissä on se hyvä puoli, että se ei perustu kitkaan.

        "Ai, vähän uusiksi meni sitten fysiikanopetus. Suosittelen tekemään tuosta ihan virallisen tutkimuksen, niin voi tulla vaikka nobelia."

        Ihan perusfysiikkaa. Imukuppiefekti muodostuu siitä, että pyörivä rengas painuu alustaa vasten ja ilma poistuu lamellien välistä. Kun rengas alkaa pyörimisen edetessä irtoamaan alustasta ilma ei virtaa lamellien välissä niin nopeasti, että paine tasoittuisi joten muodostuu alipaine "imukuppi".

        Kerro sinä fysiikan nero miten imukuppi muodostuu luisuvalla renkaalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ai, vähän uusiksi meni sitten fysiikanopetus. Suosittelen tekemään tuosta ihan virallisen tutkimuksen, niin voi tulla vaikka nobelia."

        Ihan perusfysiikkaa. Imukuppiefekti muodostuu siitä, että pyörivä rengas painuu alustaa vasten ja ilma poistuu lamellien välistä. Kun rengas alkaa pyörimisen edetessä irtoamaan alustasta ilma ei virtaa lamellien välissä niin nopeasti, että paine tasoittuisi joten muodostuu alipaine "imukuppi".

        Kerro sinä fysiikan nero miten imukuppi muodostuu luisuvalla renkaalla.

        Luisuvalla renkaalla imukuppi muodostuu ihan samalla tavalla. Se, että alusta liikkuu renkaaseen nähden ei mitenkään maagisesti poista alipainetta. Voit kokeilla tämän imukupilla painamalla sen sivuttaisella liikkeellä kiinni vaikka ikkunaan. Jos olet oikeassa ja minä ja perusfysiikka väärässä, se ei ikkunaan tartu, vaan liukuu iloisesti pohjaan painettuna ja irtoaa itsekseen heti jos päästät irti.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Luisuvalla renkaalla imukuppi muodostuu ihan samalla tavalla. Se, että alusta liikkuu renkaaseen nähden ei mitenkään maagisesti poista alipainetta. Voit kokeilla tämän imukupilla painamalla sen sivuttaisella liikkeellä kiinni vaikka ikkunaan. Jos olet oikeassa ja minä ja perusfysiikka väärässä, se ei ikkunaan tartu, vaan liukuu iloisesti pohjaan painettuna ja irtoaa itsekseen heti jos päästät irti.

        Voi helvetti, pyhä yksinkertaisuus. Imukuppiefekti ei tietenkään ole kirjaimellisesti imukuppi. Alipaine tasoittuu hetkessä koska kosketus ei ole lähestulkoonkaan ilmatiivis. Renkaan pyöriessä kosketuskohtaan muodostuu tavallaan koko ajan uuta alipainetta. Esitätkö yksinkertaista vai etkö oikeasti käsitä mikä ero noilla on?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi helvetti, pyhä yksinkertaisuus. Imukuppiefekti ei tietenkään ole kirjaimellisesti imukuppi. Alipaine tasoittuu hetkessä koska kosketus ei ole lähestulkoonkaan ilmatiivis. Renkaan pyöriessä kosketuskohtaan muodostuu tavallaan koko ajan uuta alipainetta. Esitätkö yksinkertaista vai etkö oikeasti käsitä mikä ero noilla on?

        Kiitos, kyllähän minä käsitän. Ja se on ihan kirjaimellisesti imukuppi. Imukuppi ei ole koskaan 100% pitävä, vaan atomeja pääsee aina liikkumaan välistä enemmän tai vähemmän. Renkaan tapauksessa enemmän, mutta se on aika sivuseikka.

        Mutta avaatko vielä, miten se pintojen liukuminen toistensa suhteen vaikuttaa tuohon? Siitähän tässä oli kyse, ei siitä mitä sinä tarkoitat imukupilla.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kiitos, kyllähän minä käsitän. Ja se on ihan kirjaimellisesti imukuppi. Imukuppi ei ole koskaan 100% pitävä, vaan atomeja pääsee aina liikkumaan välistä enemmän tai vähemmän. Renkaan tapauksessa enemmän, mutta se on aika sivuseikka.

        Mutta avaatko vielä, miten se pintojen liukuminen toistensa suhteen vaikuttaa tuohon? Siitähän tässä oli kyse, ei siitä mitä sinä tarkoitat imukupilla.

        Onko ihan oikeasti niin, että et käsitä tuota asiaa vai vänkäätkö siksi, että sinulle on vaikea myöntää olevasi väärässä?

        Siis mikä erotus on liukumattoman, pyörivän kitkarenkaan imukuppiefektillä vs. liukuvan renkaan.

        Alipaineen muodostuminen (imukuppiefekti) vaatii siis kohtuullisella nopeudella puhtaasti alustalla pyörivän renkaan. Jos haluat verrata ikkunaan iskettävään imukuppiin niin se menisi niin, että imukupissa on kohtuullisia reikiä (renkaan kuviointi)Jos lyöt imukupin ikkunaan ja vedät nopeasti irti niin alipaine vastustaa vetoa. Jos jätät paikalleen (pyöriminen loppuu) niin paine tasoittuu. Jos lyöt lasiin ja lähdet liikuttamaan sivuttain (renkaan luisu) niin paine tasoittuu


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko ihan oikeasti niin, että et käsitä tuota asiaa vai vänkäätkö siksi, että sinulle on vaikea myöntää olevasi väärässä?

        Siis mikä erotus on liukumattoman, pyörivän kitkarenkaan imukuppiefektillä vs. liukuvan renkaan.

        Alipaineen muodostuminen (imukuppiefekti) vaatii siis kohtuullisella nopeudella puhtaasti alustalla pyörivän renkaan. Jos haluat verrata ikkunaan iskettävään imukuppiin niin se menisi niin, että imukupissa on kohtuullisia reikiä (renkaan kuviointi)Jos lyöt imukupin ikkunaan ja vedät nopeasti irti niin alipaine vastustaa vetoa. Jos jätät paikalleen (pyöriminen loppuu) niin paine tasoittuu. Jos lyöt lasiin ja lähdet liikuttamaan sivuttain (renkaan luisu) niin paine tasoittuu

        > Alipaineen muodostuminen (imukuppiefekti) vaatii siis kohtuullisella
        > nopeudella puhtaasti alustalla pyörivän renkaan.

        Tuo on juuri se fysiikan lakien vastainen osa. Riittää että rengas pyörii, ei sen tarvitse pyöriä puhtaasti, vaan sivuttaista luistoa voi imukuppiefektin puolesta olla kuinka paljon vaan.

        > Jos lyöt imukupin ikkunaan ja vedät nopeasti irti niin alipaine vastustaa vetoa.

        Kyllä. Ja jos teet sen liu'uttaen, ei siinä ole mitään eroa. Ei se ilma siellä imukupin ja ikkunan välissä tiedä mitään siitä, ovatko nuo kaksi toisiinsa nähden paikallaan vai liikkeessä.

        Ei tämä mitään ydinfysiikkaa sentään ole. Ihan maalaisjärjelläkin pitäisi tajuta.

        > Jos lyöt lasiin ja lähdet liikuttamaan sivuttain (renkaan luisu) niin paine tasoittuu

        Tuo ei myöskään pidä paikkaansa, ellet samalla muotoile imukupin reunaa siten, että ilmaa pääsee enemmän imukupin alle. Renkaan tapauksessahan näin ei tapahdu, pikemminkin melkein päin vastoin...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > Alipaineen muodostuminen (imukuppiefekti) vaatii siis kohtuullisella
        > nopeudella puhtaasti alustalla pyörivän renkaan.

        Tuo on juuri se fysiikan lakien vastainen osa. Riittää että rengas pyörii, ei sen tarvitse pyöriä puhtaasti, vaan sivuttaista luistoa voi imukuppiefektin puolesta olla kuinka paljon vaan.

        > Jos lyöt imukupin ikkunaan ja vedät nopeasti irti niin alipaine vastustaa vetoa.

        Kyllä. Ja jos teet sen liu'uttaen, ei siinä ole mitään eroa. Ei se ilma siellä imukupin ja ikkunan välissä tiedä mitään siitä, ovatko nuo kaksi toisiinsa nähden paikallaan vai liikkeessä.

        Ei tämä mitään ydinfysiikkaa sentään ole. Ihan maalaisjärjelläkin pitäisi tajuta.

        > Jos lyöt lasiin ja lähdet liikuttamaan sivuttain (renkaan luisu) niin paine tasoittuu

        Tuo ei myöskään pidä paikkaansa, ellet samalla muotoile imukupin reunaa siten, että ilmaa pääsee enemmän imukupin alle. Renkaan tapauksessahan näin ei tapahdu, pikemminkin melkein päin vastoin...

        Sisälukutaito

        "Jos haluat verrata ikkunaan iskettävään imukuppiin niin se menisi niin, että imukupissa on kohtuullisia reikiä (renkaan kuviointi)"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisälukutaito

        "Jos haluat verrata ikkunaan iskettävään imukuppiin niin se menisi niin, että imukupissa on kohtuullisia reikiä (renkaan kuviointi)"

        En jaksa turhaan vääntää rautalankaa tämän enempää. Olen ennenkin väitellyt ihmisen kanssa joka ei kykene antamaan periksi vaikka asiaa selittää niinkuin pikkulapselle. Aina löytyy joku mystinen selitys miksi väitteet eivät pidä paikkaansa jos niiden myötä joutuisi tunnustamaan erehtyneenstä. Vänkääminen on hukkaan heitettyä aikaa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kovasti te yritätte tuota selittää, mutta ette tunnu tietävän mistä puhutte. Tulee melkein sellainen tunne, että asiantuntijoiden puheiden lisäksi, ette ymmärrä mitään kitkojen pidosta.

        Minä selitän vähän.

        Kitkojen pidossa heikointa on vetopito, kakkosena tulee kaarrepito ja parasta on jarrutuspito. Ja pito on vieläpä merkittävästi normaalia heikompi kylmällä renkaalla. Tämä tarkoittaa, että liukkana huomaa liikkeelle lähtiessä huonosta pidosta ja ajaessa auton elämisestä. Väite siitä, että pitomekanismi ei toimisi luistavalla renkaalla on vain noin 30 vuotta vanha — ja vanhentunut. Ensimmäisissä kitkarenkaissa imukuppiominaisuutta ei osattu vielä kunnolla hyödyntää, eikä ehkä osata nykyäänkään keskieurooppakitkoissa. Pohjoisiin oloihin suunnitellut kitkat pitävät vallan mainiosti myös sutiessaan (eivät toki yhtä hyvin kuin ilman sutimista, mutta eipä mikään).

        Jos sinulla olisi kokemusta, tietäisit tämän.

        Kuules nyt rotta. Nastarenkaiden voittanutta ei talvisissa olosuhteissa liikkuessa ole vielä läydetty/keksitty.
        Nastarenkaat on ylivoimaiset pitokyvyltään juuri niissä vaikeimmissa olosuhteissa joita niin etelä kuin pohjoissuomessakin talven aikana useaan kertan esiintyy.
        Kukaan ei halua hankki kolmia renkaita ja niiden tuomaa vaihtorumbaa, jolla voitaisiin optimoida vaihtelevien kelien mukanaan tuomia haasteita. Joten talvikaudella turvallisuushakuinen kuljettaja käyttää nastarenkaita kokomaassa.
        Jos ja kun "lepuuttajilla" ajavat uskovat ja kykenevät pärjäämään talvessa, niin hyvä niin.
        Tuskin kuitenkaan on perusteltua syytä alkaa nastoilla ajavia syyllistämään, kuten joissakin puheenvuorossa on havaittavissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sisälukutaito

        "Jos haluat verrata ikkunaan iskettävään imukuppiin niin se menisi niin, että imukupissa on kohtuullisia reikiä (renkaan kuviointi)"

        Sisälukutaito: sillä ei ole väliä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En jaksa turhaan vääntää rautalankaa tämän enempää. Olen ennenkin väitellyt ihmisen kanssa joka ei kykene antamaan periksi vaikka asiaa selittää niinkuin pikkulapselle. Aina löytyy joku mystinen selitys miksi väitteet eivät pidä paikkaansa jos niiden myötä joutuisi tunnustamaan erehtyneenstä. Vänkääminen on hukkaan heitettyä aikaa.

        Olet väitellyt itsesi kanssa? :D

        Vaikeaa varmaan tuolla asenteella myöntää, jos väärässä on. Minulla sitä ongelmaa ei ole. Olen tälläkin palstalla usein erehtynyt ja sen myös myöntänyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuules nyt rotta. Nastarenkaiden voittanutta ei talvisissa olosuhteissa liikkuessa ole vielä läydetty/keksitty.
        Nastarenkaat on ylivoimaiset pitokyvyltään juuri niissä vaikeimmissa olosuhteissa joita niin etelä kuin pohjoissuomessakin talven aikana useaan kertan esiintyy.
        Kukaan ei halua hankki kolmia renkaita ja niiden tuomaa vaihtorumbaa, jolla voitaisiin optimoida vaihtelevien kelien mukanaan tuomia haasteita. Joten talvikaudella turvallisuushakuinen kuljettaja käyttää nastarenkaita kokomaassa.
        Jos ja kun "lepuuttajilla" ajavat uskovat ja kykenevät pärjäämään talvessa, niin hyvä niin.
        Tuskin kuitenkaan on perusteltua syytä alkaa nastoilla ajavia syyllistämään, kuten joissakin puheenvuorossa on havaittavissa.

        > Nastarenkaat on ylivoimaiset pitokyvyltään juuri
        > niissä vaikeimmissa olosuhteissa joita niin etelä kuin
        > pohjoissuomessakin talven aikana useaan kertan esiintyy.

        Muuten oikein, mutta tuo "useaan kertan" [sic.] on ehkä vähän liiottelua. Jos parina päivänä talvesta rannikolla on sää nollan tuntumassa, tie jäässä ja päällä vettä, niin en minä sitä hirveän useana kertana pitäisi.

        Mutta joo. Tuo on se sää, jossa nastarengas on merkittävästi kitkaa parempi.

        > Kukaan ei halua hankki kolmia renkaita ja niiden tuomaa vaihtorumbaa,
        > jolla voitaisiin optimoida vaihtelevien kelien mukanaan tuomia haasteita

        Aivan oikein. Sen takia vastuullinen kuljettaja valitsee renkaat, jotka ovat turvalliset joka kelillä. Ehkä pahimmilla keleillä vähän heikommat kuin ne toiset vaihtoehdot, mutta yleisimmillä keleillä taas paremmat. Varsinkin käytettynä. Ja suurin osa meistä ei osta uusia renkaita parin tuhannen kilometrin välein, joten käytetyn renkaan pito on tärkeämpää kuin uuden renkaan.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Sisälukutaito: sillä ei ole väliä.

        Mieti vielä hetki kunnolla mitä sinulle on yritetty selittää. Käy läpi nuo viestit ajatuksen kanssa. Noissa esimerkeissä ei ole mitään muuta vikaa kuin se, että ne murskaavat sinun kuvitelmat kitkojen ominaisuuksista.

        Onko kaikki rengas- ja liikenneasiantuntijat sekä testaajat vuodesta toiseen väärässä? Vain sinulla on oikeaa tietoa kitkarenkaiden käyttäytymisestä pidon murtuessa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > Talviliikenteeseen tarkoitettujen kitkojen sadekeliominaisuudethan ovat hyvinkin heikot.

        Ovat toki. Melkein yhtä huonot kuin nastoilla, joissa kovempi kumi, nastat heikentämässä pitoa ja vähemmän uria... Ja sitten kun joku vielä ajelee noilla kymmenen vuotta "kun on kaikki nastat tallessa", niin ovat ihan mahdottomat märällä.

        > Kitkojen hyvät puolet liittyy muuhun kuin välittömään liikenneturvallisuuteen.

        Tarkoittanet, että niitä muitakin hyviä puolia on? Kitkathan ovat tilastollisesti turvallisemmat kuin nastat, joskin se voi johtua myös keskimääräistä paremmista kuskeista. Itse pidän kitkarenkaiden tavasta kommunikoida tien liukkaudesta nastoja paremmin. Silloin kun on oikasti liukasta, kitkat varoittavat. Nastat ovat tunnottomat ja pidon heikkouden huomaa vasta kun se lähtee. Nykyisillä luistonestoilla sun muilla ei välttämättä edes kiihdyttäessä huomaa...

        Älä nyt viitsi jauhaa täyttä peetä. Nuo ovat puhtaasti sinun asennepohjaisia mielipiteitäsi, ei mitään muuta.

        Nastat ovat liukkaalla ylivoimaiset kitkoihin verrattuna mitä tulee talvirenkaiden keskeisimpään ominaisuuteen eli pitokykyyn.

        Sinun ’rengaskomunikointisihan’ tarkoittaa puhtaasti sitä, että kitkoilla huomaa liukkaiden paremmin kuin nastoilla siksi, että ne menettävät pidon nastoja huomattavasti herkemmin. Nastat taasen antavat hieman lisää ’liikkumavaraa’ liukkailla ja sehän juuri on se nastojen oleellisin ylivoimaetu kitkoihin nähden.
        Toisin sanoen kitkat ’lähtee’ huomattavasti helpommin kuin nastat. Se ei ole mikään osoitus hyvästä ’renkaiden kommunikointikyvystä’.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Toki se voi olla pätevä, mutta renkaita pitäisi testata siten, kuin niitä käytetään. Eli luokkaa 10 000 kilsaa ajettuna ja lämpiminä. Tulokset tuollaisista testeistä ovat olleet aivan erisuuntaisia kuin näillä hupsistiikan maailman testeillä.

        Sulien teiden sadekeliominaisuudet ovat toki suurimmassa osassa Suomea tärkeämmät kuin liukkaan kelin ominaisuudet, mutta eipä kitkoilla ole ongemlia liukkaallakaan. Tämän näkee siitäkin, että kitkoilla ollaan useammin kolarissa se syytön osapuoli liukkalla...

        Käynnistele rauhassa.

        Vai talvirenkaat lämpimänä. Keksi vielä jotain parempaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai talvirenkaat lämpimänä. Keksi vielä jotain parempaa.

        Niin, renkailla on todellakin tapana lämmetä ajossa. -20 asteinen kumi on aika paljon kovempaa kuin 5 asteinen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ’...huono kuin nastoissa yleensäkin...’
        Paitsi että nastoissa pito on yleensä aina parempi kuin muissa talvirenkaissa. Senhän osoitti taas viimeisimmät talvirengastesti vääjäämättä. Taisi siinä paras kitkarengas pärjätä juuri ja juuri paremmin kuin heikoin nastarengas.

        No mutta tämänhän sinä kyllä hyvin tiedätkin.... 😎

        Jos nastat ovat kuluneet siten ettei niitä edes tunne kun viet kättä renkaan pintaa pitkin, ei niistä ole mitään hyötyä. Sen lisäksi jos kumi on jo 5 vuotta vanhaa alkaa pito olemaan melko olematon.

        Tosin sama kitkarenkaalla...jos sillä ajetaan talvet ja kesät niin oman kokemuksen mukaan siinä kohtaa noin 30tkm ajolla rengas ei ollut vielä loppu mutta pitoa ei ollut enää yhtään. Nelikon alla toimivat 2 ensimmäistä talvea tosin hyvin, tosin silloin oli kunnon pakkastalvet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos nastat ovat kuluneet siten ettei niitä edes tunne kun viet kättä renkaan pintaa pitkin, ei niistä ole mitään hyötyä. Sen lisäksi jos kumi on jo 5 vuotta vanhaa alkaa pito olemaan melko olematon.

        Tosin sama kitkarenkaalla...jos sillä ajetaan talvet ja kesät niin oman kokemuksen mukaan siinä kohtaa noin 30tkm ajolla rengas ei ollut vielä loppu mutta pitoa ei ollut enää yhtään. Nelikon alla toimivat 2 ensimmäistä talvea tosin hyvin, tosin silloin oli kunnon pakkastalvet.

        > rengas ei ollut vielä loppu mutta pitoa ei ollut enää yhtään

        Kyllä se minusta tuossa vaiheessa alkaa olla loppu. Itse olen yleensä ajanut kaksi talvea ja yhden kesän kitkoilla. PItää vaan sen kesän jälkeen vaihtaa tuoreet kitkat vähän aiemmin alle tai käyttää syksyllä kesäkumeja, kun alkaa urasyvyys olla liian matala sadekeleille.

        Tosin korona on sotkenut kuvioita. Viime vuonna taisi tulla alle 20 000 kilsaa mittariin. Tänä vuonna vähän enemmän, mutta ei tässä normaaleihin määriin vielä päästä. Ehkä ensi vuonna...


    • Anonyymi

      Tulevat alle sitten kun on niiden aika. Nastarenkaat ovat vähän kuin vakuutus. Harvoin tarvitaan, mutta hyvä olla silloin kuin oikeasti tarvii niitä.

    • Anonyymi

      Ei näytä vielä oikein jaksaa käynnistyä joka vuotinen talvirengasvääntö... vielä asia ei oikein ole ilmeisesti ajankohtainen muuta kuin pohjoisessa Suomessa. Tuo vuosittainen kiihkeä vääntö taitaa ollakin vain eteläisen Suomen hemmojen juttu. Pohjoisessa sitä ei ilmeisesti koeta mitenkään järkeväksi.

      No odotellaan vielä vähän.....

      • Anonyymi

        Helsinkiläiset kuvittelevat, että kaikkialla Suomessa on samanlainen talvi kuin siellä. Helsingissähän on oikeastaan vain loskaa ylisuuren liikennemäärän ja jatkuvan suolauksen takia. Sellaisissa olosuhteissa kitkarenkaat jopa toimivat. Toista on kuitenkin vaikkapa Lapissa jossa talvella pitoa todellakin tarvitaan ja siellä kitkarengas ei ole edes vaihtoehto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Helsinkiläiset kuvittelevat, että kaikkialla Suomessa on samanlainen talvi kuin siellä. Helsingissähän on oikeastaan vain loskaa ylisuuren liikennemäärän ja jatkuvan suolauksen takia. Sellaisissa olosuhteissa kitkarenkaat jopa toimivat. Toista on kuitenkin vaikkapa Lapissa jossa talvella pitoa todellakin tarvitaan ja siellä kitkarengas ei ole edes vaihtoehto.

        Kitkat toimivat hyvin kuivassa, märässä, lumella, loskassa ja kunnon pakkaslumella. Pahin keli on pehmeä jää, jonka päällä on vettä. Hyvänä kakkosena musta jää, mutta siinä ei pidä nastakaan.

        Testien mukaan kitka pitää sitä paremmin, mitä kylmempää on. Samalla nastan pito heikkenee, kun jää muuttuu kovemmaksi ja nasta ei pääse pureutumaan.

        Itse olen ajellut kitkoilla kaikkialla Suomessa. Pahimpia ovat rannikkoseudut, mutta kyllä niilläkin pärjää.


      • TheRat kirjoitti:

        Kitkat toimivat hyvin kuivassa, märässä, lumella, loskassa ja kunnon pakkaslumella. Pahin keli on pehmeä jää, jonka päällä on vettä. Hyvänä kakkosena musta jää, mutta siinä ei pidä nastakaan.

        Testien mukaan kitka pitää sitä paremmin, mitä kylmempää on. Samalla nastan pito heikkenee, kun jää muuttuu kovemmaksi ja nasta ei pääse pureutumaan.

        Itse olen ajellut kitkoilla kaikkialla Suomessa. Pahimpia ovat rannikkoseudut, mutta kyllä niilläkin pärjää.

        > kunnon pakkaslumella.

        Pakkasjäällä piti sanomani. Toimivat toki pakkaslumellakin aika hyvin.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kitkat toimivat hyvin kuivassa, märässä, lumella, loskassa ja kunnon pakkaslumella. Pahin keli on pehmeä jää, jonka päällä on vettä. Hyvänä kakkosena musta jää, mutta siinä ei pidä nastakaan.

        Testien mukaan kitka pitää sitä paremmin, mitä kylmempää on. Samalla nastan pito heikkenee, kun jää muuttuu kovemmaksi ja nasta ei pääse pureutumaan.

        Itse olen ajellut kitkoilla kaikkialla Suomessa. Pahimpia ovat rannikkoseudut, mutta kyllä niilläkin pärjää.

        Jäällä, olipa se mustaa, pehmeää, kovaa, ohutta, pakkasjäötä, nollakelijäätä, lumen peittämää jäätä, paljasta jäätä, on nasta aina ylivoimainen kitkoihin verrattuna.
        Toki jäästä riippuen myös nastan pitokyky muuttuu huonommaksi tai paremmaksi, mutta kitkan se voittaa kaikissa tapauksissa.

        Kitkan ja nastan ero on olematon tai sitä ei ole, kun tienpinta on pehmeää lunta eikä alla ole jääpintaa.

        Kaikilla talvirenkailla pärjää. Toisilla paremmin kuin toisilla, mutta ajotavalla voi vaikuttaa oleellisesti selviytymiseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jäällä, olipa se mustaa, pehmeää, kovaa, ohutta, pakkasjäötä, nollakelijäätä, lumen peittämää jäätä, paljasta jäätä, on nasta aina ylivoimainen kitkoihin verrattuna.
        Toki jäästä riippuen myös nastan pitokyky muuttuu huonommaksi tai paremmaksi, mutta kitkan se voittaa kaikissa tapauksissa.

        Kitkan ja nastan ero on olematon tai sitä ei ole, kun tienpinta on pehmeää lunta eikä alla ole jääpintaa.

        Kaikilla talvirenkailla pärjää. Toisilla paremmin kuin toisilla, mutta ajotavalla voi vaikuttaa oleellisesti selviytymiseen.

        Väitteesi pätee vain paksuun jäähän, johon nasta pääsee pureutumaan. Esimerkiksi musta jää on niin ohut (puhutaan millin sadasosista), että nasta ei vaan pureudu, vaan toimii enemmänkin luistimena. Kitkarenkaan pito taas perustuu imukuppiefektiin ja toimii vallan mainiosti tuollaisella pinnalla. Liukas se toki on kaikilla pinnoilla, mutta...

        Ja kovassa pakkasjäässä nasta ei myöskään pureudu, mutta kitka toimii erittäin hyvin.

        Jotenkin tulee sellainen tunne, ettet ole ihan hirveästi ajanut erilaisilla renkailla eri olosuhteissa?


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Väitteesi pätee vain paksuun jäähän, johon nasta pääsee pureutumaan. Esimerkiksi musta jää on niin ohut (puhutaan millin sadasosista), että nasta ei vaan pureudu, vaan toimii enemmänkin luistimena. Kitkarenkaan pito taas perustuu imukuppiefektiin ja toimii vallan mainiosti tuollaisella pinnalla. Liukas se toki on kaikilla pinnoilla, mutta...

        Ja kovassa pakkasjäässä nasta ei myöskään pureudu, mutta kitka toimii erittäin hyvin.

        Jotenkin tulee sellainen tunne, ettet ole ihan hirveästi ajanut erilaisilla renkailla eri olosuhteissa?

        Nasta puree myös ohueen ja kovaan pakkasjäähän ja on näissäkin olosuhteissa pidon osalta kitkoja parempi.
        Se on totta, että nastojen selvä ylivoima näkyy märällä jääpinnalla, mutta kaikki muutkin jääpinnat ovat nastojen ylivoimaa. Enemmän tai vähemmän.

        Sinä itse olet kirjouttanut ajaneesi viimeksi nastoilla joskus v 2006, joten kokemuksesi nykynastoista on olematon. Se näkyy myös kirjoituksissasi.
        Perheessäni on kaksi autoa ja toisessa on nastat ja toisesss kitkat. Nasta-autolla liikutaan pidemmät matkat ja kitka-auto on lähinnä ’kauppakassi’. Asun pk-seudulla, jossa voimakas teiden suolaus pitää tuet sulina ja märkinä pääosan talvesta, mutta liikun paljon pitkin etelä-keski-suomea. Lomamatkoja Talvisin Lappiin ja Kuusamoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nasta puree myös ohueen ja kovaan pakkasjäähän ja on näissäkin olosuhteissa pidon osalta kitkoja parempi.
        Se on totta, että nastojen selvä ylivoima näkyy märällä jääpinnalla, mutta kaikki muutkin jääpinnat ovat nastojen ylivoimaa. Enemmän tai vähemmän.

        Sinä itse olet kirjouttanut ajaneesi viimeksi nastoilla joskus v 2006, joten kokemuksesi nykynastoista on olematon. Se näkyy myös kirjoituksissasi.
        Perheessäni on kaksi autoa ja toisessa on nastat ja toisesss kitkat. Nasta-autolla liikutaan pidemmät matkat ja kitka-auto on lähinnä ’kauppakassi’. Asun pk-seudulla, jossa voimakas teiden suolaus pitää tuet sulina ja märkinä pääosan talvesta, mutta liikun paljon pitkin etelä-keski-suomea. Lomamatkoja Talvisin Lappiin ja Kuusamoon.

        > Sinä itse olet kirjouttanut ajaneesi viimeksi nastoilla joskus v 2006

        Väärin. Olen kirjoittanut, että tuo on viimeinen kerta kun ostin nastoja omaan autooni. Vaimon autossa on nastat, samoin kuin monien tuttavienkin.

        Totta on, että lopetin nastojen käytön omalta osaltani, koska ennen tuota ne olivat niin vaaralliset, että meinasin pari kertaa joutua onnettomuuteen niiden takia. Kun auton pysäyttää ja jarrut painaa pohjaan, olisi hirveän kiva ettei auto lähtisi valumaan mäkeä takaisin alas, mutta näin käy vähän kuluneilla Nokian testivoittajanastoilla (hakka 4).

        On ikävää, ettet ole kokeillut kitkojasi talvisin Lapissa ja Kuusamossa. Minä olen omillani molemmissa paikoissa ajellut (Kuusamossa enemmän). En voi kuin suositella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nasta puree myös ohueen ja kovaan pakkasjäähän ja on näissäkin olosuhteissa pidon osalta kitkoja parempi.
        Se on totta, että nastojen selvä ylivoima näkyy märällä jääpinnalla, mutta kaikki muutkin jääpinnat ovat nastojen ylivoimaa. Enemmän tai vähemmän.

        Sinä itse olet kirjouttanut ajaneesi viimeksi nastoilla joskus v 2006, joten kokemuksesi nykynastoista on olematon. Se näkyy myös kirjoituksissasi.
        Perheessäni on kaksi autoa ja toisessa on nastat ja toisesss kitkat. Nasta-autolla liikutaan pidemmät matkat ja kitka-auto on lähinnä ’kauppakassi’. Asun pk-seudulla, jossa voimakas teiden suolaus pitää tuet sulina ja märkinä pääosan talvesta, mutta liikun paljon pitkin etelä-keski-suomea. Lomamatkoja Talvisin Lappiin ja Kuusamoon.

        Enitenhän täällä ne juuri, jotka vieläpä ikäänkuin kehuskellen jopa kuuluttavat ajaneensa kitkoilla vuosikausia, reippaasti yli kymmenenkin vuotta, haukkuvat nastarenkaita ja väittävät niistä mitä ihmeellisimpiä asioita.
        Kokemuksiin nykyrenkaista heidän väitteensä ei siten perustu eikä mihinkään julkaistuihin testituloksiin, joten voi kysyä mihin.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > Sinä itse olet kirjouttanut ajaneesi viimeksi nastoilla joskus v 2006

        Väärin. Olen kirjoittanut, että tuo on viimeinen kerta kun ostin nastoja omaan autooni. Vaimon autossa on nastat, samoin kuin monien tuttavienkin.

        Totta on, että lopetin nastojen käytön omalta osaltani, koska ennen tuota ne olivat niin vaaralliset, että meinasin pari kertaa joutua onnettomuuteen niiden takia. Kun auton pysäyttää ja jarrut painaa pohjaan, olisi hirveän kiva ettei auto lähtisi valumaan mäkeä takaisin alas, mutta näin käy vähän kuluneilla Nokian testivoittajanastoilla (hakka 4).

        On ikävää, ettet ole kokeillut kitkojasi talvisin Lapissa ja Kuusamossa. Minä olen omillani molemmissa paikoissa ajellut (Kuusamossa enemmän). En voi kuin suositella.

        Jos sinulla on joskus vuosia sitten ollut haasteita osaamisen osalta vaikka autossasi tuolloin oli nastat, niin eihän vika tietenkään silloin ole renkaissa. Ei mikään rengas, ei edes nasta, vaikka liukkaalla onkin ylivoimainen pidon osalta, korvaa kuljettajan puutteita.

        Tietysti, jos alla oli tuolloin jo kovasti kuluneet renkaat, vaikka sitten nastat, niin se tietysti tuo lisähaasteita.

        Ymmärräthän kai, että Nokia4 on ihan eri rengas kuin nykyiset nastarenkaat? Kehityshän on ollut valtaisa nastarenkaissa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > Sinä itse olet kirjouttanut ajaneesi viimeksi nastoilla joskus v 2006

        Väärin. Olen kirjoittanut, että tuo on viimeinen kerta kun ostin nastoja omaan autooni. Vaimon autossa on nastat, samoin kuin monien tuttavienkin.

        Totta on, että lopetin nastojen käytön omalta osaltani, koska ennen tuota ne olivat niin vaaralliset, että meinasin pari kertaa joutua onnettomuuteen niiden takia. Kun auton pysäyttää ja jarrut painaa pohjaan, olisi hirveän kiva ettei auto lähtisi valumaan mäkeä takaisin alas, mutta näin käy vähän kuluneilla Nokian testivoittajanastoilla (hakka 4).

        On ikävää, ettet ole kokeillut kitkojasi talvisin Lapissa ja Kuusamossa. Minä olen omillani molemmissa paikoissa ajellut (Kuusamossa enemmän). En voi kuin suositella.

        No just…
        Hakkapeliitta 4 on vuoden 2003 rengasmalli, eikös?
        Tuossa joku just toteskin kiihkeimpien kitkarengasfanaatikkojen kokemukset nastarenkaista perustuvan ikivanhoihin juttuihin…


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > Sinä itse olet kirjouttanut ajaneesi viimeksi nastoilla joskus v 2006

        Väärin. Olen kirjoittanut, että tuo on viimeinen kerta kun ostin nastoja omaan autooni. Vaimon autossa on nastat, samoin kuin monien tuttavienkin.

        Totta on, että lopetin nastojen käytön omalta osaltani, koska ennen tuota ne olivat niin vaaralliset, että meinasin pari kertaa joutua onnettomuuteen niiden takia. Kun auton pysäyttää ja jarrut painaa pohjaan, olisi hirveän kiva ettei auto lähtisi valumaan mäkeä takaisin alas, mutta näin käy vähän kuluneilla Nokian testivoittajanastoilla (hakka 4).

        On ikävää, ettet ole kokeillut kitkojasi talvisin Lapissa ja Kuusamossa. Minä olen omillani molemmissa paikoissa ajellut (Kuusamossa enemmän). En voi kuin suositella.

        Sulta taitaa vuorostasi puuttua kokemukset nastoilla liikkumisessa Lapista ja Kuusamosta.
        Minulta ei, joten voin todella suositella…


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos sinulla on joskus vuosia sitten ollut haasteita osaamisen osalta vaikka autossasi tuolloin oli nastat, niin eihän vika tietenkään silloin ole renkaissa. Ei mikään rengas, ei edes nasta, vaikka liukkaalla onkin ylivoimainen pidon osalta, korvaa kuljettajan puutteita.

        Tietysti, jos alla oli tuolloin jo kovasti kuluneet renkaat, vaikka sitten nastat, niin se tietysti tuo lisähaasteita.

        Ymmärräthän kai, että Nokia4 on ihan eri rengas kuin nykyiset nastarenkaat? Kehityshän on ollut valtaisa nastarenkaissa.

        Kuljettaja ei hirveästi mahda mitään, siinä vaiheessa kun auto vaan liukuu... Tein sen minkä voin, eli nostin jalan jarrulta ja laskettelin mäen alas vapaalla. Ohjattavuus säilyi ja pysyin tiellä. Toki aika vauhdikasta peruutusta siinä vaiheessa, mutta...

        Kunnon talvirenkailla ei ole tuossa mäessä ollut koskaan ongelmia tuon jälkeen. Nastoilla jos ajan, pitää vaan ottaa enemmän vauhtia ja varmistaa ettei joudu pysähtymään mäessä (mikä on vähän hankalaa, kun siinä on suojatie ja koulu, mutta tarpeeksi vauhtia ja vahva ennakointi...)

        Ymmärrän toki, että Hakka4 on ihan eri rengas kuin nykyiset. Nykyisissä on paljon enemmän innovaatioita kitkarenkaista ja ne ovatkin ilmeisesti melkein yhtä hyvät. Silti en ymmärrä, miksi pitäisi ostaa huonommat renkaat vain siksi, että ne ovat paremmat yhdellä säätyypillä, joka on aika hemmetin harvinainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No just…
        Hakkapeliitta 4 on vuoden 2003 rengasmalli, eikös?
        Tuossa joku just toteskin kiihkeimpien kitkarengasfanaatikkojen kokemukset nastarenkaista perustuvan ikivanhoihin juttuihin…

        Toisaalta kitkat ovat kehittyneet noista päivistä paljon enemmän kuin nastat. Nastoissa on lähinnä pienennetty ja kevennetty nastoja, mutta onneksi on saatu sitä kitkarenkaan lamellia lisää. Kumiseos on vaan huonompi, nastojen kiinnityksestä johtuen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sulta taitaa vuorostasi puuttua kokemukset nastoilla liikkumisessa Lapista ja Kuusamosta.
        Minulta ei, joten voin todella suositella…

        Itse asiassa ei. Kyllä siellä pärjää nastoillakin. Keli on sellainen, että pärjää melkein kesäkumeillakin...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Itse asiassa ei. Kyllä siellä pärjää nastoillakin. Keli on sellainen, että pärjää melkein kesäkumeillakin...

        Sori, unohdin, että sulla tietysti on kattava kokemus sekä kitkoilka että nastoilla. Ajelethan osan matkoistasi uusilla kitkoilla ja matkan puolivälissä vaihdat uusiin nastoihin. Ja paluumatkalla sama juttu.
        Niin ja tietysti aina välillä kesärenkaillakin....

        Voi hyvä tavaton, mitä pazkaa jaksatkirjoitella


    • Anonyymi

      Kai ne veti kaiteeseen ja poiisiautoa päin kitkarenkailla tai kesärenkailla. Saivat lahdenväylällä aikaan ketjukolarin ja paljon vahinkoa. Ei siellä etelässä opita koskaan.
      Täällä ihmistenilmoilla on nastarenkaat alla kun niitä tarvitaan eikä sitten kun on myöhäistä.

    • Anonyymi

      Tuo aloituksen kysymys on hieman hölmö. Nastarenkaat laitetaan alle kovin eriaikaan riippuen missä päin Suomea ajelee.

      • Anonyymi

        Kommenttisi on nyt ihan liian fiksu, koska se huomioi Suomen laajuuden sekä eri alueiden väliset kelierot. Pohjoisessa on kuulemma täysi talvi, ja tässä luotan nyt median antamiin tietoihin, koska itse en siellä pohjoisessa ole. Etelässä puolestaan on käytännössä kesäkeli, joskin joinain aamuina pakkanen on hetkellisesti jäädyttänyt teiden pintoja paikallisesti. Ei siis ole yhtä tiettyä pippeli ajankohtaa, jolloin kaikkialla tulisi vaihtaa talvirenkaat. Paikalliset erot asiassa on suuria.


    • Anonyymi

      nastarenkaita ei saa laittaa ennen marraskuun 1.pv....
      mutta jos ajokeli muuttuu "talviseksi" saa nastarenkaat laittaa alle.
      nyt ei ole muualla TALVI, vain lapissa. :D

      • Anonyymi

        Kun lämpötila laskee alle nollan, niin silloin on talviset olosuhteet.


      • Anonyymi

        "nastarenkaita ei saa laittaa ennen marraskuun 1.pv....
        mutta jos ajokeli muuttuu "talviseksi" saa nastarenkaat laittaa alle."

        Miksi ei saa laittaa?
        Laitoin jo lauantaina toiseen autoon varmuuden vuoksi, tosin se on tallissa, mutta en varmasti niitä pois ota ennen kevättä. Olenko rikkonut jotakin lakia, en varmasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "nastarenkaita ei saa laittaa ennen marraskuun 1.pv....
        mutta jos ajokeli muuttuu "talviseksi" saa nastarenkaat laittaa alle."

        Miksi ei saa laittaa?
        Laitoin jo lauantaina toiseen autoon varmuuden vuoksi, tosin se on tallissa, mutta en varmasti niitä pois ota ennen kevättä. Olenko rikkonut jotakin lakia, en varmasti.

        Et ole rikkonut mitään lakia.

        Lauantaina laitan talvirenkaat. Sen verran on jo yöpakkasia ollut.


    • Anonyymi

      On.

    • Anonyymi

      Tietenkin on. On 20 cm lunta.

    • Anonyymi

      Kitkarenkaita on turha moittia, ne ei ole yhtään huonommat kuin muutkaan kesärenkaat.

      • Anonyymi

        Ei moitita mutta kyllä kesärenkaat on aina paremmat kun mitkään kitkarenkaat.


    • Anonyymi

      Asun Espoossa. Periaatteessa en täällä etelässä nastoja tarvitsisi kuin muutamana kymmenenä aamuna vuodesta, mutta mutta...

      Tiestö Espoo-Helsinki-Vantaa akselilla on talvisin luokattomassa kunnossa aamuyöstä klo 3-4 välillä kun olen töihin menossa. Kitkoilla ajoin 3 talvea. Leveissä renkaissa ei ollut kummoista pitoa tuoreella lumipatjalla, lumimöykyissä, eikä Kehä I:sen liian kapeilla jäisillä polanteilla. Aattelin että se johtuu auton ominaisuuksista. Vaihdoin automerkkiä. ei ollut apuja, seuraavakin auto juilahteli suuntaan jos toiseen ja koko ajan sai olla varuillaan.
      Voihan tuo tietysti olla kuskin taitamattomuuttakin.
      Vaihdoin kuitenkin renkaat nastarenkaiksi.
      Niillä auto kiemurtelee huomattavasti vähemmän, on turvallisempi olo talvisin aamuyöllä liikkuessa. Tämän vuoksi mun autossa on alla nastat.

      Ei sillä, en ole koskaan onnettomuudessa ollut millään renkailla omasta syystä.
      Ainoastaan yhden kerran takana tullut ajoi mun auton persukseen. Ei ressukka huomannut ajoissa että pysähdyin punaisiin liikennevaloihin. Tämä kesäkelillä ja kesäkumeilla. Totesi pahoitellen ettei räplää enää koskaan puhelintaan ajon aikana.

    • Anonyymi

      Pirkanmaalla kitkarenkailla on pärjännyt todella hyvin jos ajaa asfaltoidulla ja hoidetuilla teillä. Jos joutuu ajamaan paljon hiekkateillä mihin pääsee kertymään paljon jäätä talven aikana, niin keväällä on kusessa kun jää alkaa sulaa. Itse olen ajellut 8 vuotta kitkoilla, enkä palaa koskaan takaisin nastoihin, koska en saa niistä mitään hyötyä ja kitkat on mukavat ja tiet pysyy kunnossa-

    • Anonyymi

      Ihan sama mitä te vaahtootte ja kerrotte kokemuksistanne. Mutta jos on liukasta pitää olla nastarenkaat. Mutta taas sulalla asfaltilla pärjää kitkoilla koska ei ole liukasta ja jos ei ole liukasta miksi laittaa kitkat kun pärjää kesärenkailla. Siellä sulalla asfaltilla ne kitkat kuluu todella paljon ja siitä ei vihreät tykkää. Miettikääpä sitä.

    • Talvirenkaat ovat jo alla. Nastarenkaita en ole käyttänyt kahdeksaantoista vuoteen.

      • Anonyymi

        Noita käyttämiäsi "talvirenkaita" vanhaan hyvään aikaan kutsuttiin lepuuttajiksi ja eikä aivan suotta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noita käyttämiäsi "talvirenkaita" vanhaan hyvään aikaan kutsuttiin lepuuttajiksi ja eikä aivan suotta.

        Nastarenkaista joutuisi nyppimään ne loputkin nastat, etteivät ne naarmuttaisi muita veneitä. Suoraan kierrätykseen siis.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Nastarenkaista joutuisi nyppimään ne loputkin nastat, etteivät ne naarmuttaisi muita veneitä. Suoraan kierrätykseen siis.

        Siksipä lepuuttajiksi mainittiin ja kelpuutettiin juurikin kitkarenkaat, johon soveltuivat/soveltuvat tälläkin hetkellä varsin oivallisesti. Tieliikenteessä ainakin talviolosuhteissa ovat varsin mitättömät.


    • Anonyymi

      Ei koska ei ole luntakaan tai muutenkaan liukasta. Kainuussa.

    • Anonyymi

      Tuskin vaihdan ennen joulua. Ei Uudellamaalla tarvitse nastoja melko varmuudella ennen sitä. Ehkä muutamana päivänä mutta pitkänkin ennusteen mukaan edessä on taas leuto talvi. Mutta seurataan tilannetta. Ei vaan pysty kuormittamaan ja pilaamaan asfalttia jos ei ole pakko. Enkä ymmärrä liiallista varovaisuutta että 10 asteessa ajetaan nastoilla.

    • Anonyymi

      Vanhat nastarenkaat on aivan mahtavat kesärenkaat nastat nypittyinä pois. Samoin kitkat. Uudet kitkat ovat kuivana talvena hyvät, siis jos ei ole "vesijäätikkökelejä". Nastat on talvella kelissä kuin kelissä hyvät, paitsi tosi vanhana.

    • Anonyymi

      Ennen oli liukasta tähän aikaan vuodesta jo silloin tällöin. Mutta nyt tuskin sataa lunta ennen joulua Hki seudulla. En oikein tiedä koska vaihtas. Ehkä joulukuun alussa. Vaikka sekin on aika turhaa. Hyvin voi pärjätä helmikuuhun kesärenkailla. Ainakin jos ei ole pakko lähteä liikkeelle aikaisin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      122
      2493
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      219
      2132
    3. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      61
      1553
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      178
      1383
    5. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1278
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      1076
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      66
      1031
    8. Minkälainen naama

      kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      34
      940
    9. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      927
    10. Nyt on hyvä laittaa

      kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      914
    Aihe