2v poika kuoli

minttu

Ylen tv1:n tekstikanavalla on uutinen, joka kertoo pienen kaksivuotiaan pojan kuolleen tänään Espoon Mankkaalla päiväkodin pihalla sattuneessa tapaturmassa.
Pihalla oli ollut purettuna puinen kiipeilyteline, joka jostain syystä kaatui lapsen päälle ja lapsi menehtyi.

kauhea uutinen, olen aivan kananlihalla. Itsekin lasten kanssa työskentelevänä tulee useat kysymykset mieleen.

miksi? sitä kysyy varmaan jokainen. tiedän päiväkodissa työskennelleenä että lapsille aina sattuu ja tapahtuu. haavereita käy kotonakin, vaikka miten valvoisi ja katsoisi perään.

hoitajien syyttely ja syyllistäminen eivät auta asiaa. osoitankin sormella ylemmälle taholle, milloin saamme veromarkoista lapsillemme tarpeeksi paljon hoitajia, sopivat ryhmäkoot, sijaiset poissaolevien tilalle?

pienelle enkelipojalle rauhaisaa unta toivoen ja perheelle, omaisille ja hoitajille rauhaa ja voimia toivoen
Minttu

28

5765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiutiu

      Aivan järkyttävä tapahtuma! Itse olen Mankkaalla töissä ja hoidan 2v. poikaa päivittäin, joten uutinen iski "lähelle".
      Minttu, kirjoitit todella kauniisti, enkeleitä kaikkien elämään joita asia koskee!

      -tiuti

    • Sari

      Suuri suru tuli tuon pojan omaisten ja hoitajien puolesta. Silti en voi kuin kuvitella miten mittaamattoman surun äärelle he itse ovat joutuneet.

      Minäkin työskentelen päiväkodissa ja olen monesti pelko sydänalassa miettinyt: mitä JOS? On paljon tilanteita joissa on yksin lasten kanssa eikä voi ehtiä joka paikkaan. Samoin osa lapsista vaatii jatkuvaa erityishuomiota ilman diagnoosia ja sen mukanaan tuomaa henkilökuntalisää.

      Herätkää päättäjät! Herätkää kunnanisät! Herätkää kaikki hoitajat ja vanhemmat vaatimaan henkilökunnan lisäystä! Tällaista ei saisi milloinkaan tapahtua!

    • En pääse lukemaan uutista, mutta voimia vanhemmille ja pk:n henkilökunnalle. Onnettomuuksia sattuu kaiken aikaa, nämä esim päiväkodeissa sattuvat vain nousevat otksikoihin (niinkuin Porin Anton viime keväänä). Ei tällaisiin onnettomuuksiin voi hakea syyllisiä, äärettömän ikäviä asioita kaikille.

      • blackmagictiger

        EIKÄ SITÄ OIS ITTE KIVAA OLLA AUTOILIJA TAI SE KUKA AJAA PIKKULAPSEN PÄÄLLE,EIKÄ MYÖSKÄÄN SE IHMINEN JOKA NÄKI KAIKEN


    • pettynyt

      Tapaus Anton Porissa ja nyt 2-vuotias Mankkaalta ovat jäävuoren huippu, joka nousee yli uutiskynnyksen. Kerronpa pikkaisen, mitä todellisuudessa tapahtuu päiväkodeissa ulkoiluaikaan:

      Hoitajat istuvat penkeillä, juttelevat porukassa ja samaan aikaan lapset juoksevat yksin pitkin pihoja varastojen takana, kiipeilevät puihin, kiipeilytelineisiin, eikä hoitajat reagoi/seuraa koko pihan tapahtumia. Näin se valitettavasti on.

      Olenpa tarkkaillut naapurissa sijaitsevia kahta päiväkotia, toinen yksityinen, toinen kunnallinen. Omaa lastani ei päiväkotiin laittaisi.

      • Turvallisuus 2. sijalla

      • hoitsu

        No HAHA!! sanon henkilölle joka ei asiasta mitään tiedä!! tervetuloa vain itse ihan konkreettisesti sinne pihalle töihin...
        Pihalla ulkoilussa tapahtuu kaiken laista...
        -sovitaan lasten riitoja ja erimielisyyksiä, ja harva se kerta kun täytyy mennä väliin ja lopettaa jokin leikki mikä on saanut ihan liian kovia otteita tai joku muu vaarallinen puuhastelu jossa voisi loukata itsensä tai toisensa. En vielä ole kertaakaan ollut sellasessa ulkoilussa ettei olisi aikuista tarvittu.
        Ja et sinä voi keskittyä siihen yhteen lapseen koko ulkoilun ajaksi sillä täytyy myös samalla pitää silmällä monia muitakin lapsia!!
        Kyllä juteltuakin tulee aina silloin tällöin työkavereiden kanssa.. jutut voi olla myös keskustelua ihan tärkeistä ja työhön liittyvistä asioista ja tiedottamista, ei aina vain pelkkää juoruilua ja sen sellasta.....!!!!!! ja olisihan se koomista seistä pihalla puhumatta sanaakaan työkaverille...kyllä siinä rupeis pikku hiljaa työ ilmapiirikin heikkenemään jos oltas mykkiä kuin pavut!

        Itse ainakin keskustellessani hoitajien kanssa midän todella silmällä pihantapahtumia!!
        Ja aina HETI sillä sekunilla jutut keskeytyy kun joku meinaa juosta kiikun alle..joltain on kengännauhat auki jollain on lapaset ties missä, jollain vuotaa nenä jollain on jano/vessa hätä/ kakat vaipoissa joillakin on tullut ristiriita kiusammista, tappelua, erimielisyyttä leikin kulusta tmv. tai ä tai i tulee hakeen lastahoidosta...tmv. mitä tahansa.. kyllä aina menee lapset ja heidän perheensä etusijalle.....

        että silleen.. ihan turhaan puhua että ne tädit vain sielä seisovat!!!!!!
        ihan tottavie minustakin varmasti on niin ajateltu....!!!!!


        IHAN OIKEESTI TERVETULOA SEISOSKELEMAAN SINNE PIHAMAALLE JA KATTELEEN ETTÄ MITÄ SE TYÖ SITTEN KÄYTÄNNÖSSÄ ON!!!!

        entäs itse millainen itse olet kun viet lapsesi vaikkapa leikkipuistoon.. juoruiletko kenties muiden lasten vanhempien kanssa vai oletko koko aika siellä maassa polviltesi leikkimässä ipanoittesi kanssa????????????

        luulenpa että aika moni äiti siinä hiekka laatikon reunalla vian turisee omiaan kun lapset leikkivät, mutta eikö olekkin niiin että myös sinä pidät samalla silmällä lapsiasi etkä vain ummikkona sulje silmiäsi ja korviasi ja ole niin keskittynyt juoruiluun muiden äitien kanssa?? eikö vain niin että juoruilu keskeytyy tuossa tuokiossa jos jollan lapsella on hätä tai pyytää sinua leikkeihin mukaan tmv....!!!

        että näin...!!


      • ???
        hoitsu kirjoitti:

        No HAHA!! sanon henkilölle joka ei asiasta mitään tiedä!! tervetuloa vain itse ihan konkreettisesti sinne pihalle töihin...
        Pihalla ulkoilussa tapahtuu kaiken laista...
        -sovitaan lasten riitoja ja erimielisyyksiä, ja harva se kerta kun täytyy mennä väliin ja lopettaa jokin leikki mikä on saanut ihan liian kovia otteita tai joku muu vaarallinen puuhastelu jossa voisi loukata itsensä tai toisensa. En vielä ole kertaakaan ollut sellasessa ulkoilussa ettei olisi aikuista tarvittu.
        Ja et sinä voi keskittyä siihen yhteen lapseen koko ulkoilun ajaksi sillä täytyy myös samalla pitää silmällä monia muitakin lapsia!!
        Kyllä juteltuakin tulee aina silloin tällöin työkavereiden kanssa.. jutut voi olla myös keskustelua ihan tärkeistä ja työhön liittyvistä asioista ja tiedottamista, ei aina vain pelkkää juoruilua ja sen sellasta.....!!!!!! ja olisihan se koomista seistä pihalla puhumatta sanaakaan työkaverille...kyllä siinä rupeis pikku hiljaa työ ilmapiirikin heikkenemään jos oltas mykkiä kuin pavut!

        Itse ainakin keskustellessani hoitajien kanssa midän todella silmällä pihantapahtumia!!
        Ja aina HETI sillä sekunilla jutut keskeytyy kun joku meinaa juosta kiikun alle..joltain on kengännauhat auki jollain on lapaset ties missä, jollain vuotaa nenä jollain on jano/vessa hätä/ kakat vaipoissa joillakin on tullut ristiriita kiusammista, tappelua, erimielisyyttä leikin kulusta tmv. tai ä tai i tulee hakeen lastahoidosta...tmv. mitä tahansa.. kyllä aina menee lapset ja heidän perheensä etusijalle.....

        että silleen.. ihan turhaan puhua että ne tädit vain sielä seisovat!!!!!!
        ihan tottavie minustakin varmasti on niin ajateltu....!!!!!


        IHAN OIKEESTI TERVETULOA SEISOSKELEMAAN SINNE PIHAMAALLE JA KATTELEEN ETTÄ MITÄ SE TYÖ SITTEN KÄYTÄNNÖSSÄ ON!!!!

        entäs itse millainen itse olet kun viet lapsesi vaikkapa leikkipuistoon.. juoruiletko kenties muiden lasten vanhempien kanssa vai oletko koko aika siellä maassa polviltesi leikkimässä ipanoittesi kanssa????????????

        luulenpa että aika moni äiti siinä hiekka laatikon reunalla vian turisee omiaan kun lapset leikkivät, mutta eikö olekkin niiin että myös sinä pidät samalla silmällä lapsiasi etkä vain ummikkona sulje silmiäsi ja korviasi ja ole niin keskittynyt juoruiluun muiden äitien kanssa?? eikö vain niin että juoruilu keskeytyy tuossa tuokiossa jos jollan lapsella on hätä tai pyytää sinua leikkeihin mukaan tmv....!!!

        että näin...!!

        Olet varmaan ihan hyvä hoitaja, mutta jotakin sinulle on koulunpenkiltä jäänyt opettamatta. Tai ei ole oppi mennyt perille.
        Olet ilmeisesti nuori? -70-luvulla syntynyt?
        Mitä on jäänyt oppimatta?
        Oikein kirjoitus säännöt ja etenkin yhdys sanojen yhteen kirjoittaminen.

        Siis: oikeinkirjoitussäännöt ja etenkinyhdyssanojen yhteenkirjoittaminen.

        On ikävä lukea teksitä, jossa erikseen on kirjoitettu niinkin itsestäänselvät yhdyssanat kuin esim: jalka pallo, toisen lainen. Nämä olivat vain esi merkkejä eli esimerkkejä.

        Mutta muuten olet hyökkäävä.Asiallisesti kerrottu asia menee yleensä paremmin perille kuin retteleöimällä. Tiedäthän sen Aisopoksen tarinan tuulesta ja auringosta ja miehestä, jolta he yrittivät saada takkia pois päältä?

        Omaa ammattiaan saa puolustaa ja omaa työtään, mutta kysymys kuuluu:

        MIKSI HOITOALAN IHMISTEN ON NIIN VAIKEA OTTAA VASTAAN KRITIIKKIÄ OMASTA TYÖSTÄÄN?
        MIKSI TOTUTTUJEN TOIMINTATAPOJEN MUUTTAMINEN ON NIIN VAIKEAA?

        Hyvin osataan jakaa neuvoja miten muiden tulee toimia, mutta itse ei osata tai kyetä katsomaan peiliin.


    • faija

      Tästä järkyttävästä tapahtumasta on opittava.

      Jos on pienikin mahdollisuus tehdä jotain, lapset ennen pitkää tekevät sen. Jos on mahdollisuus kiivetä katolle, jonain päivänä joku kiipeää. Jos on mahdollisuus ryömiä putkeen, joku sinne ryömii.

      Ihmiset, tarkistakaa kotinne!

      Millaisella pöydällä on televisio? Saako television kaatumaan? Onko teillä korkeita lipastoja? Jos lipaston kaikki laatikot avaa, kaatuuko lipasto? Onko kirjahylly kiinnitetty seinään? Jos kirjahyllyyn kiipeää, kaatuuko hylly? Saako lapsi ikkunan, ulko-oven tai parvekkeen oven auki? Onko muovipusseja lapsen ulottuvilla?

      Ulkona voi tarkistaa esim. seuraavat: voiko sadevesitynnyriin pudota, voiko kaivoon pudota, voiko tikapuille kiivetä, pääseekö lapsi käsiksi vanhoihin tynnyreihin, maaleihin, polttoaineisiin, lannoitteisiin tai muihin kemikaaleihin, pääseekö lapsi käsiksi teräviin tai raskaisiin työkaluihin tai sähkölaitteisiin, voiko lapsi pudota esim. lampeen tai kastelualtaaseen, onko lapsella pääsy käynnissä olevalle moottorille tai koneelle, onko pääsy lämpiävälle kiukaalle estetty, onko halko- tai tukkipino vaarassa kaatua ja niin edelleen ja niin edelleen...

      Keskeneräisetkin vaaralliset työt ja tarvikkeet on korjattava pois! Esimerkiksi tinnerit, tärpätit, liimat ja maalit kannattaa sulkea ja laittaa lapsien ulottumattomille ruokatunnin ajaksi. Samoin mattoveitset, taltat, meisselit, poranterät ja naskalit on laitettava pakkiin (ja pakki hyllyn päälle) kodinremontin kahvitauolla (jos lapsia on kotona).

      Töiden loputtua on huolehdittava siitä, että työkaluja tai tarvikkeita ei unohdu lasten ulottuville. (Vrt. uutinen!)

    • äiti ja LTO

      Hiljaisuus valtaa mieleni. Turha tässä syyllistä etsiä, turha nostaa osoittavaa sormea, ne olisivat kuin huuto tuuleen; mikään ei palauta vanhemmilleen heidän aarrettaan! Pieni poika ei palaa enää vanhempiensa syliin tai astele lapsen kevein askelin vastaan vaikka hoitajat ja rakennusurakoitsijat tuomittaisi kuolemaan.

      Kukaan meistä ei voi käsittää sitä suunnatonta tuskaa, jota vanhemmat tällä hetkellä kokevat, ellei sitä ole itse kokenut. Mutta jokainen meistä voi yrittää kuvitella sen.

      Toivottavasti suojelusenkelit vartioivat muita lapsia vastaavilta tapahtumilta-jokainen lapsi on suojelusenkelinsä ansainnut, sillä me aikuiset emme yksinkertaisesti kykene suojelemaan heitä kaikelta tässä maailmassa.

      Minulta ei löydy vanhemmille ja koko perheelle yhtään kaunista lausetta, joka kuvaisi syvää osanottoani tapahtumaan. Toivon heille paljon voimia, sillä tämä tulee varmasti olemaan heidän elämänsä raskain polku, joka heidän täytyy kulkea. Ja sen polun kulkemisen ainoa tarkoitus on luopua rakkaimmastaan, pienestä lapsestaan. Jäljelle jäävät vain kyyneleet ja muistot, jotka toivottavasti myös lohduttavat.

      Lämmin halaus niin läheisille kuin päiväkodin henkilökunnalle ja perheille sekä rakennusmiehille; Milla

      • kaikkien vanhempien puolesta

        Ei tarvitse etsiä syyllistä, ei. Mutta onhan aika kova maksu siitä, että opitaan varastoimaan tavarat turvallisesti.

        Ymmärrän toki, että lapsettoman on vaikea ymmärtää lapsen mielenliikkeitä. Nuorelle työmiehelle ei välttämättä tule mieleen, että lapset tutkivat ja koluavat aivan kaiken. Mutta kokeneen ja vanhemman ammattimiehen, saati sitten perheenisän, tulisi ottaa huomioon lapsiturvallisuus!

        Jokainen kantaa tekemisistään vastuun. Niin se vaan on. Jos ei tiedä mitä tekee, ei pitäisi tehdä. Tehtyä ei kuitenkaan saa tekemättömäksi, joten syyllisten henkilöiden ns. rankaisu ei muuta asiaa.

        Tästä kammottavasta onnettomuudesta on kuitenkin aivan pakko oppia jotain! Tätä ei voi ohittaa vain kauniilla sanoilla. Aikuisten velvollisuus on minimoida mahdollisuudet onnettomuuksiin!

        On aikuisten tehtävä pitää lapset hengissä.


      • ikäihminen tukka pystyssä
        kaikkien vanhempien puolesta kirjoitti:

        Ei tarvitse etsiä syyllistä, ei. Mutta onhan aika kova maksu siitä, että opitaan varastoimaan tavarat turvallisesti.

        Ymmärrän toki, että lapsettoman on vaikea ymmärtää lapsen mielenliikkeitä. Nuorelle työmiehelle ei välttämättä tule mieleen, että lapset tutkivat ja koluavat aivan kaiken. Mutta kokeneen ja vanhemman ammattimiehen, saati sitten perheenisän, tulisi ottaa huomioon lapsiturvallisuus!

        Jokainen kantaa tekemisistään vastuun. Niin se vaan on. Jos ei tiedä mitä tekee, ei pitäisi tehdä. Tehtyä ei kuitenkaan saa tekemättömäksi, joten syyllisten henkilöiden ns. rankaisu ei muuta asiaa.

        Tästä kammottavasta onnettomuudesta on kuitenkin aivan pakko oppia jotain! Tätä ei voi ohittaa vain kauniilla sanoilla. Aikuisten velvollisuus on minimoida mahdollisuudet onnettomuuksiin!

        On aikuisten tehtävä pitää lapset hengissä.

        Olen toisinaan joutunut puuttumaan suuren paikallisen päiväkodin pihatapahtumiin kauppamatkallani kun kolme - neljäkin hyvin nuorta hoitajaa keskustelee keskenään lapsiin selin ja lapset nuijivat katveessa pienimpiä.

        Samaa olen nähnyt mm seurakunnan iltapäiväkerhossa.

        Uutisiin joutuneet kuolemantapaukset ovat vähäinen osa siitä, mitä hoitoonviedyt pienet joutuvat kärsimään, sillä lapset eivät vielä sovellu toistensa hoitajiksi, heiltä puuttuu empatiaa ja käsitys lyömisen ja kolhimisen sattumisesta ja seurauksista. Aikuisten on valvottava taaperoikäisiä ja suurempiakin ja oltava valvoessaan myös tietoisia siitä, mitä lapset puhuvat ja touhuavat. Näiden vaarallisemmat suunnitelmat ja erilainen keskinäinen höykytys eivät ole täysin avointa.

        Mielestäni on luultavaa, että tapaturmiin yleensä on 'syyllinen' toinen lapsi. Lapselta ei kuitenkaan voi vaatia vastuullisuutta, vastuu on meidän aikuisten. Ellei kaikenaikaista hoitajaa voida pikkulapselle taata, ei ole vastuullista viedä häntä sellaiseen hoitopaikkaan...


      • äiti
        ikäihminen tukka pystyssä kirjoitti:

        Olen toisinaan joutunut puuttumaan suuren paikallisen päiväkodin pihatapahtumiin kauppamatkallani kun kolme - neljäkin hyvin nuorta hoitajaa keskustelee keskenään lapsiin selin ja lapset nuijivat katveessa pienimpiä.

        Samaa olen nähnyt mm seurakunnan iltapäiväkerhossa.

        Uutisiin joutuneet kuolemantapaukset ovat vähäinen osa siitä, mitä hoitoonviedyt pienet joutuvat kärsimään, sillä lapset eivät vielä sovellu toistensa hoitajiksi, heiltä puuttuu empatiaa ja käsitys lyömisen ja kolhimisen sattumisesta ja seurauksista. Aikuisten on valvottava taaperoikäisiä ja suurempiakin ja oltava valvoessaan myös tietoisia siitä, mitä lapset puhuvat ja touhuavat. Näiden vaarallisemmat suunnitelmat ja erilainen keskinäinen höykytys eivät ole täysin avointa.

        Mielestäni on luultavaa, että tapaturmiin yleensä on 'syyllinen' toinen lapsi. Lapselta ei kuitenkaan voi vaatia vastuullisuutta, vastuu on meidän aikuisten. Ellei kaikenaikaista hoitajaa voida pikkulapselle taata, ei ole vastuullista viedä häntä sellaiseen hoitopaikkaan...

        Aikuisen vastuulla on huolehtia, että ympäristö on mahdollisimman turvallinen lapselle. Päiväkodin henkilökunnan tehtävänä on huolehtia, että pk:n piha-alue on turvallinen.

        Jos minun pihavarastoa vasten nojaa lautakasa, minun tehtävä on myös huolehtia ettei lapsi loukkaa siinä itseään.
        Jos en jouda koko ajan vahtimaan, poistan sen lautakasan tai aitaan sen.

        Sama on kotipihoilla parkkipaikkojen ja autojen suhteen.
        Siinä tosin vastuu on myös muilla pihaan ajavilla autoilijoilla, että hiljentää vauhtinsa jo valmiiksi, kaiken varalta.

        Päiväkodissa pitäisi olla samat edellytykset turvallisen ympäristön luomisessa lapsille kuin vanhemmilla omassa kotiympäristössään.

        On turha syyllistää äitejä ja isejä siitä, että he vievät lapsensa hoitoon ja menevät itse töihin. Tämän päivän Suomessa ei pärjää yhden ihmisen palkalla, EI vaikka miten nuukasti eläisi ja kaikki tekisi itse ja ostaisi kirpparilta ja tarjouksista eikä kukaan harrastaisi mitään paitsi ilmaisia kahvitarjoiluja ja ruokamaistiaisia markeiteissa.

        Asuminen ja eläminen on niin paljon kalliimpaa suhteessa tavallisen duunarin palkkaan kuin ennen vanhaan.

        ja toinen mielipide juuri ikäihmisen kaltaisille tulee kohta....


      • äiti
        ikäihminen tukka pystyssä kirjoitti:

        Olen toisinaan joutunut puuttumaan suuren paikallisen päiväkodin pihatapahtumiin kauppamatkallani kun kolme - neljäkin hyvin nuorta hoitajaa keskustelee keskenään lapsiin selin ja lapset nuijivat katveessa pienimpiä.

        Samaa olen nähnyt mm seurakunnan iltapäiväkerhossa.

        Uutisiin joutuneet kuolemantapaukset ovat vähäinen osa siitä, mitä hoitoonviedyt pienet joutuvat kärsimään, sillä lapset eivät vielä sovellu toistensa hoitajiksi, heiltä puuttuu empatiaa ja käsitys lyömisen ja kolhimisen sattumisesta ja seurauksista. Aikuisten on valvottava taaperoikäisiä ja suurempiakin ja oltava valvoessaan myös tietoisia siitä, mitä lapset puhuvat ja touhuavat. Näiden vaarallisemmat suunnitelmat ja erilainen keskinäinen höykytys eivät ole täysin avointa.

        Mielestäni on luultavaa, että tapaturmiin yleensä on 'syyllinen' toinen lapsi. Lapselta ei kuitenkaan voi vaatia vastuullisuutta, vastuu on meidän aikuisten. Ellei kaikenaikaista hoitajaa voida pikkulapselle taata, ei ole vastuullista viedä häntä sellaiseen hoitopaikkaan...

        Ikäihmiset moittivat äitejä ja isejä, jotka vievät lapsensa päiväkotiin hoitoon ja itse menevät töihin.
        Oikein ja hyvin olisi se, että toinen vanhemmista, eli äiti, jää kotiin lapsen kanssa kunnes nuorinkin lapsi on vähintään kouluikäinen ja perhe elää miehen tuloilla.

        Mutta entäs tämän päivän vanhukset???!! Juuri te nettiä käyttävät suuret ikäluokat unohdatte omat vanhempanne vanhainkoteihin ja hoitokoteihin. Miksi ette ota vanhempianne kotiinne asumaan ja jää heitä hoitamaan??! Miksi ette sanoudu irti työstänne, ja ryhdy omaishoitajaksi, siitä sentään maksetaan, yli 3 v lapsen hoidosta ei!
        Teillä ei ole enää pieniä lapsia hoidettavana. Teillä ei ole enää asuntolainaa ettekä te tarvitse yhtään sen enempää omaa aikaa, uusia vaatteita tai harrastuksiakaan, kuin ne pienten lasten äidit ja isätkään.
        Jos ajattelet tulevaa eläkertymää, on ajattelusi itsekästä. Alttarilla on omat vanhempasi ja heidän hyvinvointi.

        Millä oikeudella ikäihmiset syyllistävät lasten vanhempia, jotka käyvät töissä? Itse ette ole sen kummemmpia, itse jätätte heitteille avuttomat vanhempanne, jotka ovat kuitenkin teidän eteenne tehneet paljon ja rakentaneet tätä suomea sodan jälkeen - ja olleet kotona teitä hoitamassa kun olitte pieniä!

        Jos vastauksesi on, että vanhusten tulee saada hyvä hoito hoitolaitoksessaan, koska he maksavat siitä, niin sama juttu lasten päivähoidon suhteen. Vanhemmat maksavat siitä ja hlö-kunnan tehtävä on huolehtia niistä lapsista, ja huolehtia hyvin!


      • johtaja
        äiti kirjoitti:

        Ikäihmiset moittivat äitejä ja isejä, jotka vievät lapsensa päiväkotiin hoitoon ja itse menevät töihin.
        Oikein ja hyvin olisi se, että toinen vanhemmista, eli äiti, jää kotiin lapsen kanssa kunnes nuorinkin lapsi on vähintään kouluikäinen ja perhe elää miehen tuloilla.

        Mutta entäs tämän päivän vanhukset???!! Juuri te nettiä käyttävät suuret ikäluokat unohdatte omat vanhempanne vanhainkoteihin ja hoitokoteihin. Miksi ette ota vanhempianne kotiinne asumaan ja jää heitä hoitamaan??! Miksi ette sanoudu irti työstänne, ja ryhdy omaishoitajaksi, siitä sentään maksetaan, yli 3 v lapsen hoidosta ei!
        Teillä ei ole enää pieniä lapsia hoidettavana. Teillä ei ole enää asuntolainaa ettekä te tarvitse yhtään sen enempää omaa aikaa, uusia vaatteita tai harrastuksiakaan, kuin ne pienten lasten äidit ja isätkään.
        Jos ajattelet tulevaa eläkertymää, on ajattelusi itsekästä. Alttarilla on omat vanhempasi ja heidän hyvinvointi.

        Millä oikeudella ikäihmiset syyllistävät lasten vanhempia, jotka käyvät töissä? Itse ette ole sen kummemmpia, itse jätätte heitteille avuttomat vanhempanne, jotka ovat kuitenkin teidän eteenne tehneet paljon ja rakentaneet tätä suomea sodan jälkeen - ja olleet kotona teitä hoitamassa kun olitte pieniä!

        Jos vastauksesi on, että vanhusten tulee saada hyvä hoito hoitolaitoksessaan, koska he maksavat siitä, niin sama juttu lasten päivähoidon suhteen. Vanhemmat maksavat siitä ja hlö-kunnan tehtävä on huolehtia niistä lapsista, ja huolehtia hyvin!

        Jokin aika sitten kirjoitukseni poistettiin täältä arvostellessani päiväkodin johtajaa ! Olen edelleen sitä mieltä ettei päiväkodin takahuoneet kuulu yli-ikäisten suojatyöpaikaksi. Jos eivät mummot kykene muuhun, ei lasten kanssa toimiminen ole sopivaa työtä, huomioiden vain lapsen edut ja tarpeet.
        Ajatelkaa jokainen, mitä lapset ajattelevat nitroja syövästä, henkeään haukkovasta vanhasta mummosta !
        Jonkinlainen tolkku pitäisi saada päiväkoteihinkin.


      • äiti
        johtaja kirjoitti:

        Jokin aika sitten kirjoitukseni poistettiin täältä arvostellessani päiväkodin johtajaa ! Olen edelleen sitä mieltä ettei päiväkodin takahuoneet kuulu yli-ikäisten suojatyöpaikaksi. Jos eivät mummot kykene muuhun, ei lasten kanssa toimiminen ole sopivaa työtä, huomioiden vain lapsen edut ja tarpeet.
        Ajatelkaa jokainen, mitä lapset ajattelevat nitroja syövästä, henkeään haukkovasta vanhasta mummosta !
        Jonkinlainen tolkku pitäisi saada päiväkoteihinkin.

        Jos mainitsit nimeltä päiväkodin, tai jopa sen johtajan, niin en ihmettele että poistettiin. Paikkakunnan sentään saa mainita?

        Ikävä tosiasia on, että eläkeikää nostetaan jotta tulevat suuret ikäluokat saisivat eläkkeensä. Ne, jotka ovat "väärän ikäisiä" joutuvat olemaan töissä vaikka eivät ole enää työkykyisiä tai eivät jaksa tehdä työtään niin täysipainoisesti kuin pitäisi.


      • Haloo taas!
        äiti kirjoitti:

        Jos mainitsit nimeltä päiväkodin, tai jopa sen johtajan, niin en ihmettele että poistettiin. Paikkakunnan sentään saa mainita?

        Ikävä tosiasia on, että eläkeikää nostetaan jotta tulevat suuret ikäluokat saisivat eläkkeensä. Ne, jotka ovat "väärän ikäisiä" joutuvat olemaan töissä vaikka eivät ole enää työkykyisiä tai eivät jaksa tehdä työtään niin täysipainoisesti kuin pitäisi.

        Menee vähän alta lipan tuo "väärän ikäisen" julistaminen. En oikein ymmärrä mitä varten tässä nyt täytyy leimata ihmisiä iän mukaan.
        Jokainen ihminen on tapauskohtainen, eikä ketään luokitella iän mukaan, vai luokitellaanko?
        Eikä yleistetä!


      • on se
        Haloo taas! kirjoitti:

        Menee vähän alta lipan tuo "väärän ikäisen" julistaminen. En oikein ymmärrä mitä varten tässä nyt täytyy leimata ihmisiä iän mukaan.
        Jokainen ihminen on tapauskohtainen, eikä ketään luokitella iän mukaan, vai luokitellaanko?
        Eikä yleistetä!

        ikä, jolloin ei (enää) jaksa tehdä töitä, mutta ei pääse vielä eläkkeelle eikä pääse edes työkyvyttömyyseläkkeelle. Se ikä, jolloin on pakko tehdä töitä vaikkei jaksaisi enää.

        Nuorempi ihminen voi vaihtaa työpaikkaa tai mennä opiskelemaan. Eläkeikäää lähestyvä ei voi, sillä viimeiset työvuodet ovat ratkaisevia eläkkeen kertymisen ja sen suuruuden kannalta.

        Väärä ikä on väärä ilmaisu. Se ei ole leimaava, ellei sitä halua itse leimaavaksi laittaa.

        Jotkut ihmiset jaksavat ja tekevät töitä vielä 70-vuotiaanakin. Toiset ovat sairauden tai pitkän ja raskaan työuran takia eläkekypsiä jo 55-vuotiaana.
        40-vuotiaana voi vielä miettiä ammatin vaihtoa. Ja silloin voi vielä vaihtaa työpaikkaakin. Mutta 50-v työpaikkaa ei voikaan vaihtaa, koska työntantajataho ei palkkaa niin vanhaa, vaikka olisi työkykyinen ja terve ja innokas ja vaikka mitä. Työnantajalle se väärä ikä tulee vastaan aikaisemmin kuin ihmiselle itselleen.

        Nuori lapseton nainenkin on väärän ikäinen, kunnes on tehnyt kaikki lapsensa ja on siis oikean ikäinen työnantajan kannalta. Ja työkavereiden: ei ole sairauslomilla sairaiden lasten takia niin usein eikä ole lastenhoito-ongelmia ja murheita vaan pystyy joustamaan ja jäämään ylitöihin. Siinä mielessä vanhempi työntekijä on parempi, ei ole niitä pieniä lapsia enää, mutta kun sitten ei ole...

        Eläkeikää lähestyvä työntekijä tulee työnantajalle kalliimmaksi, koska työnantajana maksama eläkemaksu on ´huomattavasti suurempi kuin nuoresta työntekijästä.
        Tämä on samanlainen epäkohta kuin sekin, että äitiyslomakulut jäävät vain naisten työntajien maksettavaksi ja siksi etenkin pienet firmat eivät pysty palkkaamaan "synnytysiässä" (väärässä iässä) olevia naisia. Ja tuon eläkemaksun takia taas sitä ikäjakauman toista ääripäätä ei ole mahdollista pienyrittäjän palkata: on taas väärän ikäinen.

        Kyse on työntantajan kannalta isoista rahasummista. Nämä kulut voisi laittaa tuotteeseen, siihen mitä firma myy. Mutta kun kilpailijalla on edullisemmat hinnat???!! Siksi moni pieni firma kaatuu...

        Ikävä juttu, mutta nämä on tosiasioita. Näihin tarvittaisi lakimuutoksia, eikä asioista ääneen puhuvien lynkkaamista.


      • Haloo taas!
        on se kirjoitti:

        ikä, jolloin ei (enää) jaksa tehdä töitä, mutta ei pääse vielä eläkkeelle eikä pääse edes työkyvyttömyyseläkkeelle. Se ikä, jolloin on pakko tehdä töitä vaikkei jaksaisi enää.

        Nuorempi ihminen voi vaihtaa työpaikkaa tai mennä opiskelemaan. Eläkeikäää lähestyvä ei voi, sillä viimeiset työvuodet ovat ratkaisevia eläkkeen kertymisen ja sen suuruuden kannalta.

        Väärä ikä on väärä ilmaisu. Se ei ole leimaava, ellei sitä halua itse leimaavaksi laittaa.

        Jotkut ihmiset jaksavat ja tekevät töitä vielä 70-vuotiaanakin. Toiset ovat sairauden tai pitkän ja raskaan työuran takia eläkekypsiä jo 55-vuotiaana.
        40-vuotiaana voi vielä miettiä ammatin vaihtoa. Ja silloin voi vielä vaihtaa työpaikkaakin. Mutta 50-v työpaikkaa ei voikaan vaihtaa, koska työntantajataho ei palkkaa niin vanhaa, vaikka olisi työkykyinen ja terve ja innokas ja vaikka mitä. Työnantajalle se väärä ikä tulee vastaan aikaisemmin kuin ihmiselle itselleen.

        Nuori lapseton nainenkin on väärän ikäinen, kunnes on tehnyt kaikki lapsensa ja on siis oikean ikäinen työnantajan kannalta. Ja työkavereiden: ei ole sairauslomilla sairaiden lasten takia niin usein eikä ole lastenhoito-ongelmia ja murheita vaan pystyy joustamaan ja jäämään ylitöihin. Siinä mielessä vanhempi työntekijä on parempi, ei ole niitä pieniä lapsia enää, mutta kun sitten ei ole...

        Eläkeikää lähestyvä työntekijä tulee työnantajalle kalliimmaksi, koska työnantajana maksama eläkemaksu on ´huomattavasti suurempi kuin nuoresta työntekijästä.
        Tämä on samanlainen epäkohta kuin sekin, että äitiyslomakulut jäävät vain naisten työntajien maksettavaksi ja siksi etenkin pienet firmat eivät pysty palkkaamaan "synnytysiässä" (väärässä iässä) olevia naisia. Ja tuon eläkemaksun takia taas sitä ikäjakauman toista ääripäätä ei ole mahdollista pienyrittäjän palkata: on taas väärän ikäinen.

        Kyse on työntantajan kannalta isoista rahasummista. Nämä kulut voisi laittaa tuotteeseen, siihen mitä firma myy. Mutta kun kilpailijalla on edullisemmat hinnat???!! Siksi moni pieni firma kaatuu...

        Ikävä juttu, mutta nämä on tosiasioita. Näihin tarvittaisi lakimuutoksia, eikä asioista ääneen puhuvien lynkkaamista.

        Kirjoitat ihan asiaa, mutta se tapa millä täällä kirjoitetaan vanhemmista ihmisistä antaa toisenlaisen kuvan.

        Väärä ikä on silti mielestäni huono ilmaisu, koska ei ole olemassa väärää ikää, vaan väärää on tapa millä jotkut ihmiset suhtautuvat vanhempiin ja niinkuin itse kirjoitat monet lait ovat päin .....!

        Esim nimim. johtaja kirjoittaa:
        "Olen edelleen sitä mieltä ettei päiväkodin takahuoneet kuulu yli-ikäisten suojatyöpaikaksi. Jos eivät mummot kykene muuhun, ei lasten kanssa toimiminen ole sopivaa työtä, huomioiden vain lapsen edut ja tarpeet."

        Ja tämän jälkeen kirjoitetaan "väärän ikäisistä" ihmisistä, niin kyllä se pistää ihmettelemään että mitä ihmeen ikärasismia täällä harjoitetaan.

        Asioista pitää puhua ja kirjoittaa, mutta se vaatii vähän hienosäätöä toisilta, jotta ei tule väärinymmärretyksi.

        Mutta miten tämä kaikki liittyy alkuperäiseen aiheeseen? Kyseessä oli siis tavaraa päiväkodin pihassa, joka olisi pitänyt siirtää muualle, jotta tällainen vahinko olisi voitu välttää.


    • lastenhoitaja-79

      Mitä ihmettä te täällä päivittelette ja ihmettelette??

      Mun mielestä sellasta ei saisi IKINÄ ei KOSKAAN tapahtua. PÄIVÄKODIN PIHALLA EI MISSÄÄN NIMESSÄ SAISI OLLA PURETTUJA RAKENELMIA SUN MUITA MITKÄ SAATTAA SORTUA SUN MUUTA!!
      Kaiken täytyy olla TODELLA HYVIN turvallista niin pihalla kuin sisälläkäin!!!!!!!!!!

      JA TOTTAVIE SYYTÄN TAPAHTUNEESTA KO. PÄIVÄKODIN JOHTAJAA!!!!!

      JA MITEN NIIN LAPSI VOI OLLA HUKASSA PÄIVÄKODISSA??
      Kyllä ne täytyy aina pitää silmällä että tietää missä kulman takana kukin häärää ja mitäkin

      jos meitin päiväkodin pihalla tollainen rakennelma olis ollut ni en ois kyl lapsia viennyt ainakaan siihen pihaan tai sitten oisin vahtinut ko.rakennelmaa kuin haukansilmää

      että näin!!!

      hoitakaa pihat turvalliseksi lapsille leikkiä ja olla. ei "pimeitä" nurkkia päiväkodin pihoille mihin ei katse yllä...!!!

      Ja hoitakaa niin että AINA varsinkin AAMU ulkoilussa on AINA 2 hoitajaa vähintään ulkona vahtimassa niitä lapsia jokaisesta ryhmästä ja todella pidetään niitä silmällä!!!!!!!!!!!!
      että näin!!

      t. hoitsu itsekkin!!!

      • Mimmuli

        Itse olen työskennellyt pääkaupunkiseudulla suuren yksityisen päivähoitopalvelujentuottajan päiväkodissa LTO:na ja täytyy sanoa, että joka päivä sai huokaista helpotuksesta kun mitään ei sattunut!!
        Ainekset onnettomuuksille olivat mitä parhaat... Henkilökuntaa minimi lapsiryhmässä. Meillä 21 lapsen ryhmässä yksi LTO ja kaksi hoitajaa. Siivoojaa ja keittiötyöntekijää kun ei ollut niin yksi hoitaja tai LTO välillä siivosi vessoja ym. ja yksi hääräsi tiskaamassa! Ryhmää siis vahti yksi hoitaja!!! Jos henkilökuntaa oli poissa niin sijaisia oli turha toivoa, silloin vaan tehtiin kahta kauheammin töitä. Työpäivä muodostui usein seuraavanlaiseksi:

        Töihin 8.10
        8.10-8.30 Aamupala
        8.30-9.00 lasten leikkien valvominen YKSIN kun työkaveri tiskaa
        9.00-9.45 lasten vessatus ja pukeminen
        9.45-10.45 siivoamista, imuroin puoli taloa ja pesin vessat
        10.45-11.15 lasten ulkoa ottaminen
        11.15-12 ruokailussa auttaminen, lasten valmistelu päiväunille
        12-13.30 koko päiväkodin tiskien tiskaus ja välipalan valmistelu
        13.30-14.20 lasten vastaanotto unilta, välipalalla auttaminen
        14.20-15 lasten leikkien valvominen YKSIN
        15- Lasten pukeminen ulos, ulkona valvominen YKSIN

        Todella haasteellinen työ LTO:lle...toimin sekä siivoojana, keittiötyöntekijänä, että hoitajana, mutta LTO:n kasvatukselle roolille ei tietenkään ole aikaa!!! Puhumattakaan kahvitauoista tai lakisääteisestä 45min. valmisteluajasta. Pihalla oli aina yksi valvoja/ryhmä, joskus joutui valvomaan kahta ryhmää yksin. Oli kamalaa selitellä vanhemmille aina lasten saamia naarmuja ja kolhuja, kun ei kertakaikkiaan silmät ja kädet riittäneet jokapuolelle!! Että sellaista! Turvallista hoitopäivää vaan yksityisten päiväkotien lapsille!! Vaikka kunnallista haukutaankin, mutta kyllä kunnallinen päiväkoti on paratiisi jos vertaa yksityiseen.


      • määkin
        Mimmuli kirjoitti:

        Itse olen työskennellyt pääkaupunkiseudulla suuren yksityisen päivähoitopalvelujentuottajan päiväkodissa LTO:na ja täytyy sanoa, että joka päivä sai huokaista helpotuksesta kun mitään ei sattunut!!
        Ainekset onnettomuuksille olivat mitä parhaat... Henkilökuntaa minimi lapsiryhmässä. Meillä 21 lapsen ryhmässä yksi LTO ja kaksi hoitajaa. Siivoojaa ja keittiötyöntekijää kun ei ollut niin yksi hoitaja tai LTO välillä siivosi vessoja ym. ja yksi hääräsi tiskaamassa! Ryhmää siis vahti yksi hoitaja!!! Jos henkilökuntaa oli poissa niin sijaisia oli turha toivoa, silloin vaan tehtiin kahta kauheammin töitä. Työpäivä muodostui usein seuraavanlaiseksi:

        Töihin 8.10
        8.10-8.30 Aamupala
        8.30-9.00 lasten leikkien valvominen YKSIN kun työkaveri tiskaa
        9.00-9.45 lasten vessatus ja pukeminen
        9.45-10.45 siivoamista, imuroin puoli taloa ja pesin vessat
        10.45-11.15 lasten ulkoa ottaminen
        11.15-12 ruokailussa auttaminen, lasten valmistelu päiväunille
        12-13.30 koko päiväkodin tiskien tiskaus ja välipalan valmistelu
        13.30-14.20 lasten vastaanotto unilta, välipalalla auttaminen
        14.20-15 lasten leikkien valvominen YKSIN
        15- Lasten pukeminen ulos, ulkona valvominen YKSIN

        Todella haasteellinen työ LTO:lle...toimin sekä siivoojana, keittiötyöntekijänä, että hoitajana, mutta LTO:n kasvatukselle roolille ei tietenkään ole aikaa!!! Puhumattakaan kahvitauoista tai lakisääteisestä 45min. valmisteluajasta. Pihalla oli aina yksi valvoja/ryhmä, joskus joutui valvomaan kahta ryhmää yksin. Oli kamalaa selitellä vanhemmille aina lasten saamia naarmuja ja kolhuja, kun ei kertakaikkiaan silmät ja kädet riittäneet jokapuolelle!! Että sellaista! Turvallista hoitopäivää vaan yksityisten päiväkotien lapsille!! Vaikka kunnallista haukutaankin, mutta kyllä kunnallinen päiväkoti on paratiisi jos vertaa yksityiseen.

        Viimeinen päiväkoti mis olin töissä ennen äitiyslomaa (sijaisena). Työajat menivät seuraavasti.

        Aamu: 6.30-13.30
        Väli:8.15-16.15
        Ilta: 10.10-17.10

        Meidän osastolla oli kaksi lastentarhanopettajaa ja yksi lastenhoitaja. LTOn työaika oli 7h työmaalla ja 45min suunnitteluaikaa missä halusit. Kuten jo huomaatte tuo välivuoro on 8h eli meillä tehtiin niin et se lyhennettiin aamuvuorosta ja silloin työpäivä loppui 12.30 ja siitä miinustettiin vielä 12min yölisää joten kotiin pääsi 12.18. Eli meillä oltiin kutakuinkin aina kahdestaan. Kun ilta saapui kl.10.10 aamu meni kotiin kl.12.18.

        Ulkona oli aina välivuorolainen sekä aamupäivällä ja iltapäivällä. Ulkoilussa olit aina yksin sen 10-11.15 silloin aamuvuoro tuli ottaa lapset vastaan ja sinä sait pannuunpalannutta kahvia.

        Nukkumistilanteessa oli iltavuoro koska aamuihminen oli jo kotona. Kaikki lepäsi meidän päiväkodissa (oli sellainen, istuu seinissä juttu). Siis meidän osastolla oli 21 lasta josta 12 oli eskarilaisia ja loput pieniä. Yks oli kahden paikalla (22lasta), yks oli pelle (pilas kaiken kaikilta), yks oli tempperamenttinen (kun suuttui ja laitettiin eri huoneeseen hajoitti paikkoja jne.). Kaksoset jolla molemmilla oli tempperamenttisuutta ( räki päin näköä, meni piiloon, karkasi jne.). Joten voitte kuvitella mitä oli olla kahestaan näitten kanssa.

        Vanhempia en syytä missään vaiheessa, vaan näin on miltein joka päiväkodissa. Henkilökuntaa on liian vähän tai ei ole pätevää koulutusta. Se mitä te voitte vanhempina tehdä on tarkistaa päivähoitopaikan tilanne. Eli kysytte suoraan onko kaikilla kyseisen ammatin koulutus. Teillä on oikeus vaatia ammattitaitoista väkeä hoitamaan lapsianne. Lukumäärän varmaan tiedätte (siis lapsimäärän ja henkilökunnan). Jos on liian vähän porukkaa kannattaa ottaa yhteyttä korkeammalle tasolle tai jos opiskelija seisoo yksin lasten kanssa kun tulette hakemaan. Meillä oli yks LTOn sijainen joka oli ammattiltaan kokki joten voitte kuvitella.

        Tässä on minun syy jäädä kotiin. Tuo viimeinen vuosi jäi minulle traumaattisena kokemuksena. Jos halusit eskareitten kanssa metsään tai kuten meillä oli uimakouluun (sait lähteä yksin). Eskareitten kanssa lähettiin aina yksin liikenteeseen. Henkilökunta oli kans koetuksella, ja lastenhoitaja jäikin joulun jälkeen burnout lomalle. Toinen LTO oli menos naimisiin ja häämatkalle samaan aikaan joten siellä sit olin yksin 2 viikkoa siivoojan kanssa.


      • blackmagictiger
        määkin kirjoitti:

        Viimeinen päiväkoti mis olin töissä ennen äitiyslomaa (sijaisena). Työajat menivät seuraavasti.

        Aamu: 6.30-13.30
        Väli:8.15-16.15
        Ilta: 10.10-17.10

        Meidän osastolla oli kaksi lastentarhanopettajaa ja yksi lastenhoitaja. LTOn työaika oli 7h työmaalla ja 45min suunnitteluaikaa missä halusit. Kuten jo huomaatte tuo välivuoro on 8h eli meillä tehtiin niin et se lyhennettiin aamuvuorosta ja silloin työpäivä loppui 12.30 ja siitä miinustettiin vielä 12min yölisää joten kotiin pääsi 12.18. Eli meillä oltiin kutakuinkin aina kahdestaan. Kun ilta saapui kl.10.10 aamu meni kotiin kl.12.18.

        Ulkona oli aina välivuorolainen sekä aamupäivällä ja iltapäivällä. Ulkoilussa olit aina yksin sen 10-11.15 silloin aamuvuoro tuli ottaa lapset vastaan ja sinä sait pannuunpalannutta kahvia.

        Nukkumistilanteessa oli iltavuoro koska aamuihminen oli jo kotona. Kaikki lepäsi meidän päiväkodissa (oli sellainen, istuu seinissä juttu). Siis meidän osastolla oli 21 lasta josta 12 oli eskarilaisia ja loput pieniä. Yks oli kahden paikalla (22lasta), yks oli pelle (pilas kaiken kaikilta), yks oli tempperamenttinen (kun suuttui ja laitettiin eri huoneeseen hajoitti paikkoja jne.). Kaksoset jolla molemmilla oli tempperamenttisuutta ( räki päin näköä, meni piiloon, karkasi jne.). Joten voitte kuvitella mitä oli olla kahestaan näitten kanssa.

        Vanhempia en syytä missään vaiheessa, vaan näin on miltein joka päiväkodissa. Henkilökuntaa on liian vähän tai ei ole pätevää koulutusta. Se mitä te voitte vanhempina tehdä on tarkistaa päivähoitopaikan tilanne. Eli kysytte suoraan onko kaikilla kyseisen ammatin koulutus. Teillä on oikeus vaatia ammattitaitoista väkeä hoitamaan lapsianne. Lukumäärän varmaan tiedätte (siis lapsimäärän ja henkilökunnan). Jos on liian vähän porukkaa kannattaa ottaa yhteyttä korkeammalle tasolle tai jos opiskelija seisoo yksin lasten kanssa kun tulette hakemaan. Meillä oli yks LTOn sijainen joka oli ammattiltaan kokki joten voitte kuvitella.

        Tässä on minun syy jäädä kotiin. Tuo viimeinen vuosi jäi minulle traumaattisena kokemuksena. Jos halusit eskareitten kanssa metsään tai kuten meillä oli uimakouluun (sait lähteä yksin). Eskareitten kanssa lähettiin aina yksin liikenteeseen. Henkilökunta oli kans koetuksella, ja lastenhoitaja jäikin joulun jälkeen burnout lomalle. Toinen LTO oli menos naimisiin ja häämatkalle samaan aikaan joten siellä sit olin yksin 2 viikkoa siivoojan kanssa.

        ON SE VÄLILLÄ KUMMAA


      • järkyttävää
        määkin kirjoitti:

        Viimeinen päiväkoti mis olin töissä ennen äitiyslomaa (sijaisena). Työajat menivät seuraavasti.

        Aamu: 6.30-13.30
        Väli:8.15-16.15
        Ilta: 10.10-17.10

        Meidän osastolla oli kaksi lastentarhanopettajaa ja yksi lastenhoitaja. LTOn työaika oli 7h työmaalla ja 45min suunnitteluaikaa missä halusit. Kuten jo huomaatte tuo välivuoro on 8h eli meillä tehtiin niin et se lyhennettiin aamuvuorosta ja silloin työpäivä loppui 12.30 ja siitä miinustettiin vielä 12min yölisää joten kotiin pääsi 12.18. Eli meillä oltiin kutakuinkin aina kahdestaan. Kun ilta saapui kl.10.10 aamu meni kotiin kl.12.18.

        Ulkona oli aina välivuorolainen sekä aamupäivällä ja iltapäivällä. Ulkoilussa olit aina yksin sen 10-11.15 silloin aamuvuoro tuli ottaa lapset vastaan ja sinä sait pannuunpalannutta kahvia.

        Nukkumistilanteessa oli iltavuoro koska aamuihminen oli jo kotona. Kaikki lepäsi meidän päiväkodissa (oli sellainen, istuu seinissä juttu). Siis meidän osastolla oli 21 lasta josta 12 oli eskarilaisia ja loput pieniä. Yks oli kahden paikalla (22lasta), yks oli pelle (pilas kaiken kaikilta), yks oli tempperamenttinen (kun suuttui ja laitettiin eri huoneeseen hajoitti paikkoja jne.). Kaksoset jolla molemmilla oli tempperamenttisuutta ( räki päin näköä, meni piiloon, karkasi jne.). Joten voitte kuvitella mitä oli olla kahestaan näitten kanssa.

        Vanhempia en syytä missään vaiheessa, vaan näin on miltein joka päiväkodissa. Henkilökuntaa on liian vähän tai ei ole pätevää koulutusta. Se mitä te voitte vanhempina tehdä on tarkistaa päivähoitopaikan tilanne. Eli kysytte suoraan onko kaikilla kyseisen ammatin koulutus. Teillä on oikeus vaatia ammattitaitoista väkeä hoitamaan lapsianne. Lukumäärän varmaan tiedätte (siis lapsimäärän ja henkilökunnan). Jos on liian vähän porukkaa kannattaa ottaa yhteyttä korkeammalle tasolle tai jos opiskelija seisoo yksin lasten kanssa kun tulette hakemaan. Meillä oli yks LTOn sijainen joka oli ammattiltaan kokki joten voitte kuvitella.

        Tässä on minun syy jäädä kotiin. Tuo viimeinen vuosi jäi minulle traumaattisena kokemuksena. Jos halusit eskareitten kanssa metsään tai kuten meillä oli uimakouluun (sait lähteä yksin). Eskareitten kanssa lähettiin aina yksin liikenteeseen. Henkilökunta oli kans koetuksella, ja lastenhoitaja jäikin joulun jälkeen burnout lomalle. Toinen LTO oli menos naimisiin ja häämatkalle samaan aikaan joten siellä sit olin yksin 2 viikkoa siivoojan kanssa.

        Jos tuo on totta, niin ei voi kun ihmetellä. Varmasti jos jonkun päättäjän lapselle tapahtuisi jotain, niin sitten asiat lähtisi rullaamaan. Sanoitko LTO tuosta asiasta päiväkodin johtajalle?


      • LTO
        järkyttävää kirjoitti:

        Jos tuo on totta, niin ei voi kun ihmetellä. Varmasti jos jonkun päättäjän lapselle tapahtuisi jotain, niin sitten asiat lähtisi rullaamaan. Sanoitko LTO tuosta asiasta päiväkodin johtajalle?

        Hänhän oli samassa talossa ja tiesi tilanteen. Vaikka olen nyt äitiyslomalla samalla henkilöstömäärällä mennään ja samat työvuorot, joten....


    • Mtv kertoi siitä

    • Anonyymi

      Suomi putosi puusta kauan sitten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      327
      3235
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      224
      2010
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1612
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1437
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      82
      1319
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      284
      1243
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1061
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      1001
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      146
      878
    Aihe